[AR] Kauwen op het bit en mond wat open...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Kauwen op het bit en mond wat open...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 12:39

Omdat mijn merrie erg gevoelig is in de mond ben ik van een rechte Liverpool met latex overgestapt naar een Happy Mouth Liverpool (ook recht).

Ik heb zelf het gevoel dat ze hier wat meer aanleuning op durft te nemen en dat ik ook wat beter in kan werken zo zonder dat ze extreem reageert of erachter kruipt.
Wel kauwt en 'rommelt' ze wat meer met dit bit dan met de gewone Liverpool en heeft ze haar mond vaker iets open.
Dat viel me gisteren ook echt op toen ik de foto's terug zat te kijken die mijn vriend gisteren van het rijden heeft gemaakt.
Nou was ze daar wel wat gespannen, omdat het weer voor eerst sinds ruim een half jaar op ander terrein was, maar toch...

Ik zit mezelf nu af te vragen of ik niet beter terug kan gaan naar de gewone Liverpool met Latex, omdat dit bit misschien toch niet zo prettig voor haar is als ik dacht...
Hij is behoorlijk flexibel (waardoor de scharen nogal makkelijk allerlei kanten op gaan), misschien knelt 'ie de onderkaak te veel af ofzo... Verward

Heeft iemand tips/suggesties misschien?

hier een paar plaatjes van gisteren voor het beeld erbij:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ikenindi

Re: Kauwen op het bit en mond wat open...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:44

geen idee. ze zeggen dat kauwen op t bit is om te ontspannen toch? ik denk zelf eerder dat het is omdat het niet prettig ligt, maar rijdt niet met bit en heb er ook geen verstand van verder...

wel mooi paardje trouwens Knipoog loopt ook mooi Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:52

Gewoon zonder latex of wat dan ook
Best kans dat het bit te dik is op deze manier

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 16:52

Echwel schreef:
Gewoon zonder latex of wat dan ook
Best kans dat het bit te dik is op deze manier

dit bit (de Happy Mouth) is juist niet zo heel dik...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:58

Ik vind het wel een vrij dik mondstuk
Hou zelf meer van bitjes zonder ribbels of wat dan ook

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 17:20

Echwel schreef:
Ik vind het wel een vrij dik mondstuk
Hou zelf meer van bitjes zonder ribbels of wat dan ook

oke, hij leek mij zelf dunner dan veel metalen stangen...
waar kun je dan bijv. een echt dunne Liverpool stang kopen waar ik een laagje latex omheen zou kunnen doen?
(alleen de kale stang geeft ze vaak te weinig aanleuning op, die wil ze meestal niet lekker aanpakken, ze gaat er te snel achter lopen)

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:22

zo ziet her alleszins gespannen uit. Ze doen hun mond open uit spanning.
Miss een ander bit proberen. ik ken niet genoeg van bitten bij koetspaarden. MAg een gewoon trensje niet?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 17:30

ze was ook op deze foto's iets gespannen, omdat het voor het eerst sinds een half jaar weer in een andere omgeving was, maar ik heb het gevoel dat ze vaker wat 'rommelt' met het bit ondanks dat de aanleuning wel beter voelt dan op een gewone stang, vandaar mijn vraag...

en trensje mag wel, maar doe ik liever niet, omdat ze op de weg nog wel eens heftig kan reageren en moeilijk stil kan staan...

echwel, dit is het mondstuk, kan een foto van het hele bit niet vinden jammer genoeg, maar deze lijkt erop, maar dan in liverpool uitvoering:
Afbeelding

hij is volgens mij een stuk dunner dan deze:
http://www.letty.nl/nl/catalogus/14/30/qwerty
(krijg de link niet goed, maar onderaan de pagina)

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:36

Nouvel schreef:
ze was ook op deze foto's iets gespannen, omdat het voor het eerst sinds een half jaar weer in een andere omgeving was, maar ik heb het gevoel dat ze vaker wat 'rommelt' met het bit ondanks dat de aanleuning wel beter voelt dan op een gewone stang, vandaar mijn vraag...

en trensje mag wel, maar doe ik liever niet, omdat ze op de weg nog wel eens heftig kan reageren en moeilijk stil kan staan...

echwel, dit is het mondstuk, kan een foto van het hele bit niet vinden jammer genoeg, maar deze lijkt erop, maar dan in liverpool uitvoering:
Afbeelding

hij is volgens mij een stuk dunner dan deze:
http://www.letty.nl/nl/catalogus/14/30/qwerty
(krijg de link niet goed, maar onderaan de pagina)

miss trainen met een trensje dat ze wel kan stilstaan. Want het is fout er een extra zwaarder bit in te doen omdat ze niet correct op de hulpen reageerd. Door daar extra op te trainen kan het positief werken en heb je miss dat zwaarder bit niet nodig he.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 17:48

Een liverpool gebruiken voor de wagen is niet grijpen naar een zwaarder bit (er wordt in principe 'standaard' aangespannen met liverpools gereden) , ik ben juist op zoek naar een wat zachter bit (maar daarbij wil ik hier op de drukkere wegen wel de veiligheid hebben dat ik in een noodsituatie niet verongeluk... Clown ).

Deze dame is een paard met 'een verhaal', ze heeft heel veel last van spanningsproblemen en ze kan zich erg druk maken om niks...
Met dressuur rijden kan ik een zachter bit waarbij ze meer aanleuning op durft te zoeken goed gebruiken, maar voordat ik op een veldje ben waar ik dressuur kan rijden moet ik eerst door het drukke verkeer...
En gezien zij een 'stil staan-probleempje' heeft (lees helemaal in de stress schieten en gaan springen en lopen) wil ik dan toch nog wel iets te zeggen hebben...

Ik weet het, een complexe situatie, waarin ik toch het beste probeer te vinden...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:49

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 19:06

BlackDevils schreef:
Afbeelding

thanx, ik kreeg 't niet voor elkaar! Knipoog

ik wilde eerst die, maar ten eerste is die behoorlijk prijzig om even uit te proberen en ten tweede vond ik daar het mondstuk behoorlijk dik van...

ik weet niet hoe de ervaringen met dat bit zijn?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:29

Nouvel juist latex en rubber mondstukken zijn stroever op de lagen dag=n gewoon ijzer
Ik hou niet van latex geeft vaak ontstekingen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 19:33

Echwel schreef:
Nouvel juist latex en rubber mondstukken zijn stroever op de lagen dag=n gewoon ijzer
Ik hou niet van latex geeft vaak ontstekingen

Ja, dat klopt inderdaad, heb je helemaal gelijk in!
maar het gaat mij meer om de verende werking van een kunststof bit, dat 'ie niet star is als ze er in een snelle reaktie tegenaan loopt, maar wat meer meeveert, zodat ze niet van schrik weer meer afstoot...

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:34

Overleg eens met Letty uit Veenendaal, zij weet er veel van, misschien dat zij je zou kunnen adviseren

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 19:36

Jos1 schreef:
Overleg eens met Letty uit Veenendaal, zij weet er veel van, misschien dat zij je zou kunnen adviseren

Bedankt voor je reaktie!
Zij adviseerde het bit op de foto hierboven, die van haar site.
Maar dat bit is behoorlijk prijzig en iets aan de dikke kant naar mijn idee voor haar kleine mond...
Ik zou 'm best uit willen proberen, maar als het niet werkt is het wel erg zonde van het geld...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:31

Een Mylerbit is ook niet star..
Heb je een goede tandarts, die kan je ook adviseren, mijne heeft een bit helemaal getekend waarna
wij het hebben gemaakt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 20:54

Echwel schreef:
Een Mylerbit is ook niet star..
Heb je een goede tandarts, die kan je ook adviseren, mijne heeft een bit helemaal getekend waarna
wij het hebben gemaakt

oke, dat zou ook nog een optie zijn...
tandarts kan ik wel eens vragen om advies, goed idee! Knipoog
hebben jullie zelf een bit gemaakt?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:13

Ja tandarts had de mond opgemeten en daarna bit getekend, pony heeft draai in de tong precies waar een bit zit
Nu een met brede hoge tongpoort

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:38

Sperren kan ook door de druk van de kinketting komen. Vervang de ketting eens door een riempje.
Het bit slaat op de detailfoto redelijk ver door, het bit dat je gebruikt is flexibel, dus ik zou het toch een schakeltje strakker doen en je hand iets meer toestaan. Het beeld is niet onplezierig trouwens en ik vind het sperren nogal meevallen.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:38

Hoi El, !

Ziet er goed uit hoor, Kees en ik zitten er steeds meer aan te denken om ook een keertje te gaan,

Zaterdag les gehad volgens de gerard leijten manier... wim is ook helemaal om..

Misschien dat je kan voorkomen dat de scharen erg bewegen door een wouwelriempje door je kinketting te halen ?
dan blijven de scharen mooi stil (iig bij mn stang aan mn s&t hoofdstel... misschien dat het ook bij mennen werkt?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 22:02

Albert schreef:
Sperren kan ook door de druk van de kinketting komen. Vervang de ketting eens door een riempje.
Het bit slaat op de detailfoto redelijk ver door, het bit dat je gebruikt is flexibel, dus ik zou het toch een schakeltje strakker doen en je hand iets meer toestaan. Het beeld is niet onplezierig trouwens en ik vind het sperren nogal meevallen.

Bedankt voor je tips!
Bit slaat inderdaad ver door, viel mij op deze foto's ook op, ik denk inderdaad dat dat te maken heeft met de flexibiliteit van het bit, want de ketting zit niet extreem los.
Riempje is wel een idee om te proberen.
Wat voor riempje is daar handig voor, zijn daar speciale voor?
Of is een onderlegger voor de ketting ook een optie?

Hindo2 schreef:
Hoi El, !

Ziet er goed uit hoor, Kees en ik zitten er steeds meer aan te denken om ook een keertje te gaan,

Misschien dat je kan voorkomen dat de scharen erg bewegen door een wouwelriempje door je kinketting te halen ?
dan blijven de scharen mooi stil (iig bij mn stang aan mn s&t hoofdstel... misschien dat het ook bij mennen werkt?

Leuk dat hij nu op die manier les geeft zeg!
En gaaf dat jullie nu ook fanatiek aan het rijden en lessen zijn!
Jullie moeten er echt eens gaan kijken! Knipoog
Richard was zaterdag ook weer helemaal enthouasiast over zijn les!

Zo'n riempje zou inderdaad ook nog een idee kunnen zijn, kun je die ook bij zo'n bit ergens aan vast maken?
ben niet zo thuis in die dingen... Clown

hier staat trouwens de rest van de foto's van zaterdag:
[AR-ITP] 't Witte spook @ aangespannen work op de Blakheide

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:33

Hindo2 schreef:

Kun je die eens beschrijven? Wat is er anders/goed aan?

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:31

BlackDevils schreef:
Hindo2 schreef:

Kun je die eens beschrijven? Wat is er anders/goed aan?

Beste BlackDevils,

Als eerste moet ik even vertellen dat ik totaal geen ervaring had met menlessen. Ben een echte "onder de man rijder", dus als ik het niet helemaal goed uitleg ..sorry, Nouvel heeft al een tijd lang les van Gerard Leijten zelf, hoop ook van harte dat zij mij hier zal corrigeren als ik het niet goed uitleg.

Met ons span zijn we weer even helemaal terug gegaan naar de basis, ze vielen bv erg naar binnen door de bochten en volgens onze instructeur moeten we dan resoluut en duidelijk gelijk terug sturen, soms ontstaat er door deze (soms forse) ingreep wel een beetje rommelig beeld maar dat wordt later weer beter zegt hij.

Hoofdzaak is dat als we wat vragen dat we dan gelijk reactie moeten krijgen dus stelling vragen, los laten en weer aannemen.
Deze hulpen worden best vrij fors uitgevoerd maar het doel is straks de hulpen weer te kunnen verfijnen.
Eerst moeten ze weten hoe het werkt en soms moet je daar even fors voor ingrijpen..Belangrijk is wel om altijd direct na een ingreep weer los te zijn..

Nou ja als ik zelf het verhaal zo eens doorlees misschien niet echt duidelijk maar als je vragen hebt stel ze gerust dan probeer ik het wat duidelijker uit te leggen.

Mijn vriend was iig erg te spreken over de lesmethode, hij heeft al van meerdere menners les gehad (Ton Monhemius, Ijsbrand Chardon en Rob d'Achard) dus hij heeft wel vergelijkingsmateriaal (in tegenstelling tot mij...)

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:35

Nouvel schreef:
[Zo'n riempje zou inderdaad ook nog een idee kunnen zijn, kun je die ook bij zo'n bit ergens aan vast maken?
ben niet zo thuis in die dingen... Clown

Volgens mij kan je m gewoon vastmaken aan de ring van het bit, zouden we even moeten kijken.. heb volgens mij ook nog wel een paar kinketting onderleggers liggen (1 met gel en 1 rubbere) die mag je ook wel eens proberen. King kon slecht tegen de rubbere, hij kreeg er smet plekjes van...