Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Lieke schreef:Ja hoor, kan makkelijk.
Ik vind het heerlijk om af en toe mijn pony bitloos te rijden, maar doe ook mee aan wedstrijden, dus rij ook met bit.
Een mond van een paard is altijd gevoelig (een neus trouwens ook), het maakt dus niet uit als je soms zonder bit rijd, hij blijft er even gevoelig op.
Weet natuurlijk niet of dit voor ieder paard geldt, maar iig wel voor die van mij.

!
Ik heb niet gemerkt dat paarden dat verwarrend vinden. 
RianneH schreef:Als je paard rijdt hoor je met je zit en houding te rijden (zelfde eigenlijk) Door bitloos te rijden kan je controleren of je dit wel echt doet, of toch te veel op je teugels rijdt.
Loopt je paard goed bitloos loopt, betekend dat jij goed op je zit kan rijden en dus niet hinderd in de mond. Dan kan je ook gerust met bit rijden, omdat je rijstijl niet hoeft te veranderen. Of je dan nog met bit wilt rijden, dat is een ander punt.

saffron schreef:Ik wil de gewoonte er een beetje in houden , denk ik, aangezien hij in de toekomst gemend zal worden.
Buiten rijd ik altijd met hackamore, en de afwisseling gaat prima hoor. Als ik straks weer bitloos in de bak kruip, dan pakt ze dat waarschijnlijk weer zo op, heb het wel vaker afgewisseld.Biebz95 schreef:Kan je dan ook gewoon in de bak zonder bit, en met springen en buitenritjes met bit?
Want als ze er op buitenrit vandoor gaan, kan je ze makkelijker inhouden.. En met springen kan je denk ik makkelijker op de hindernis afsturen...
Biebz95 schreef:Kan je dan ook gewoon in de bak zonder bit, en met springen en buitenritjes met bit?
Want als ze er op buitenrit vandoor gaan, kan je ze makkelijker inhouden.. En met springen kan je denk ik makkelijker op de hindernis afsturen...
RedPassion schreef:Biebz95 schreef:Kan je dan ook gewoon in de bak zonder bit, en met springen en buitenritjes met bit?
Dat kan wel, maar waarom maak je dat onderscheid op die manier?
Een bit is geen rem en een paard dat er echt vandoor gaat is nergens mee te houden. Sturen en tempowisselingen maken (paardrijden dus) moet je volgens mij vooral op zit- en beenhulpen doen.