Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Arabesk schreef:Soms struin je door de HAW topics of rij je voorbij een manege waar je mensen ziet longeren met een pessoa tuig. Ik vind het helemaal niks zo'n touwenconstructie die achter de kont van het paard doorloopt en in verbinding staat met de mond van het paard.
Als het paard z'n achterbeen uitstrekt voelt hij dit terug in z'n mond.
Er zijn toch ook wel andere manieren om je paard te gymnasticeren, of ben ik nou de enige die het niet zo op een pessoa tuigje heeft?
Grootste miskoop ooit achteraf gezien.

Alicia2u schreef:Het elastiek achter de kont vangt veel van de schokken op als de pessoa goed is afgesteld. Ik heb nog geen rukken in de mond gezien.
Als ik longeer met pessoa dan gaat het me vooral om nagefelijkheid en goed ruggebruik in de overgangen (die ik door mijn eigen onbalans onder het zadel niet optimaal kan maken). We doen dus veel overgangen, voornamelijk op rechte lijnen. Die buiging oefen ik wel onder het zadel.

russel schreef:Het bontje zit net onder de kont en als hij zijn achterbeen uitstrekt is het niet de bedoeling dat het touw strak getrokken wordt in de mond, dat hangt hij te laag. Ik lees dat dingen met de pessoa die ik niet ervaar, vraag mij af of ze dan niet een te kleine pessoa hebben gekocht en te strak hebben ingesteld, dan kan ik het mij wel voorstellen.