Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Nadya schreef:Nou, ik zou persoonlijk nooit met hackamore gaan rijden. Werkt zo scherp in en dat lijkt me niets voor een ouder paard. Een touwhalster is niet zo duur om eens uit te proberen, maar onthou dat je wel met zachte hand moet kunnen rijden, want ook touwhalsters kunnen scherp inwerken.
Ik zou in jouw geval gaan voor een sidepull (met brede neusriem), denk ik. Of gewoon een goed passend (stal)halster met teugels.
Zamora schreef:Ik heb een tijdje met zo`n sidepull gereden en er zit weinig werking in tenzij je paard heeeel licht aan de hulpen staat. Als er wat druk op gezet wordt trek je het hele halster omhoog en dat hij op de onderkaak in werkt merk je niks van want je trekt gewoon aan de zijkant zeg maar.
. Maar bij normaal sturen met teugeltje erbij e.d. schuift 'ie echt niet omhoog, hoor. Nadya schreef:Waratje, ik ga er even vanuit dat een ouder paard niet zo veel meer werkt of hoeft te presteren. Waarom zou je dan met een hackamore gaan rijden? Ik zie het nut er gewoon niet van, klaar.![]()
Overigens ben ik sowieso geen voorstander van een hackamore, maar dat terzijde. Is gewoon niet mijn ding.
daar werd Perdy de laatste periode ook mee bereden en mocht ze weer bereden gaan worden pak ik die er opnieuw bij! Vind het zelf erg prettig rijden, zeker in combinatie met touwteugels (van dezelfde site) 

Nadya schreef:Zamora schreef:Ik heb een tijdje met zo`n sidepull gereden en er zit weinig werking in tenzij je paard heeeel licht aan de hulpen staat. Als er wat druk op gezet wordt trek je het hele halster omhoog en dat hij op de onderkaak in werkt merk je niks van want je trekt gewoon aan de zijkant zeg maar.
Die ervaring van het omhoog trekken van een sidepull heb ik helemaal niet, hoor. Misschien paste de sidepull niet goed???
Ik rij op mijn jonge paard prima met een sidepull en ik gebruik sowieso nog maar heel weinig druk van teugels e.d. gebruik, omdat ik hem liever in rij op mijn zit. Maar bij normaal sturen met teugeltje erbij e.d. schuift 'ie echt niet omhoog, hoor.
Een sidepull werkt ook helemaal niet in op de onderkaak trouwens. Als je er druk op zet, voelt het paard dat op de neus en soms ook achter de oren (als je hard trekt).
Yellowfish schreef:Overigens vind ik een stalhalster zelf absoluut geen prettig ding om mee te rijden.. waarom? lees zelf maar, erg interessant ! : http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm
(ja, uitgeprobeerd, het is me te lomp en te beperkt)
tevens staat op die site ook dat een touwhalster/CRB niet het beste is om mee te rijden, maar tja, dat vind ik wel het prettigste, dus het blijkt opnieuw; het verschilt gewoon per persoon
ik heb enkel mijn eigen ervaringen genoemd.
) reageren prima op een standaard bitloze optoming. Die hebben niet meteen een hack nodig en ik ga er vanuit dat als een ouder paard goed gewend is aan zithulpen en wijken voor druk e.d., zo'n optoming gewoon niet nodig is. Ik maak nergens in het verhaal van TS op dat ze een heel heftig paard heeft en om dan meteen maar over te gaan op een hack, nou, zou ik niet doen.
( 8 euro voor een touwhalster, 8,25 voor een CRB ) ! 
) en een crosslink achtig ding (zelf gemaakt: neusriempje met twee oogjes aan de zijkant waardoor ik de teugels haal zodat ze gekruist onder de kin lopen. Ben van plan een bosal te kopen, maar vermits dat nogal kostelijk is, rij ik nu even met een crosslink (qua hulpen voelt die voor je paard ongeveer hetzelfde, alleen sluit een crosslink aan wanneer je je teugels aanhaald!)
Juul schreef:Pagina kan niet worden weergegeven?
8 euro is niet veel idd..