Bitloos inrijden, Pittige hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oOoKellyoOo

Bitloos inrijden, Pittige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 10:41

IK heb een vraag.
Ik heb een kruising tinker volbloed, pittige hengst.
Als ik met hem wandel of naar de wei breng , gebruik ik een hengsteketting. Hier reageerd hij super op. In het voor ja ga ik met hem aan de slag, dan is hij 3 jaar.
Ik wil hem bitloos inrijden, dus ook longeer werk bitloos. IK heb een dually halster, wat ik dus wil gebruiken bij het longeren. En als dan gaat beginnen met zadelmak maken , wil ik een bitloos hoofdstel gebruiken.
Heefd iemand tips voor mij. Heb zelf nog nooit bitloos gereden. Of raden jullie me af om zonder ervaring ermee te beginnen.

Alvast bedankt.
Groetjes kelly

Waratje

Re: Bitloos inrijden, Pittige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:56

Ik zou in ieder geval zorgen voor ervaring met bitloze hoofdstellen voordat ik een jonge hengst bitloos zou willen inrijden. Je moet wel precies weten waar je mee bezig bent en welke reacties goed werken en welke niet. Zeker met een hengst kun je je erg weinig fouten veroorloven. Dus weet wat je bitloze optoming precies doet, waar hij op inwerkt en hoe precies (dit geldt trouwens net zo goed voor inrijden met bit).

Verder zou ik willen weten hoeveel paarden je al zadelmak hebt gemaakt en ingereden en wat voor type paarden dat dan waren. En heb je ook ervaren assistentie? Zo niet, dan wordt de kans op ongelukken behoorlijk groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:00

Ik zou dat niet doen als je niet veel ervaring hebt met hengsten en/of met bitloosrijden. Een goede basis is heel belangrijk in de verdere omgang. Ken je niet iemand die hem voor je bitloos in wil rijden? En je verder wil begeleiden? Als je nu al aangeeft dat je hem pittig vindt en met een ketting naar de wei brengt...

Ik vind dat je ook rekening moet houden met je omgeving. Persoonlijk zit ik niet te wachten op 2 hoeven in mijn nek omdat iemand anders zo nodig bitloos wil.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:02

Bit of geen bit maakt echt géén verschil! Het is inderdaad wel handig ervaring te hebben met de verschillende hoofdstellen.

Ik zou ook zorgen dat je paard wat lichter op de hulpen word. Je zou geen hengstenketting of duallyhalster nodig moeten hebben. Misschien is parelli een idee?

En daarbij is een 3 jarig paard eigenlijk te jong om ingereden te worden.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:08

Bit of geen bit maakt wel degelijk verschil! Zeker bij een hengst.

Alles valt of staat bij de basistraining. Indien je bitloos wilt gaan africhten zul je eerst maanden van voorbereiding in het handwerk moeten doen. De hengst moet perfect aan de stemhulpen staan.
Stap, draf, gallop, halthouden, achterwaarts etc perfect op commando beheersen én nog belangrijker hij moet jou zien als zijn baas, zijn leider. Zo niet dan kunnen er flinke ongelukken gebeuren.

Hengsten zijn sneller afgeleid, met hun hormonen dien je iedere seconde rekening te houden en onder alle omstandigheden dient hij je als leider te accepteren. Bij bitloos rijden zul je nog precieser, nog vakkundiger en nog strenger in je africhting moeten zijn. Immers áls de bom een keer barst heb je verdomde weinig te vertellen.

Wij hebben er uitstekende ervaringen mee, maar het vergt wel vakmanschap.

Succes.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:10

(reactie op de bovenstaande berichten) Persoonlijk vind ik bitloosrijden zonder ervaring verantwoorden dan mét bit rijden zonder ervaring. Je kunt het paard minder beschadigen, en het paard heeft 1 schrik (het bit) minder te verwerken. Als je 2 hoeven in je nek van een paard kunt verwachten, dan heb je die mét een bit ook. Persoonlijk snap ik niet wat mensen voor vertrouwd gevoel krijgen bij een bit. Voor een paard is het juist nóg een obstakel meer. Met vertrouwen en rust van jou kant naar het paard toe is heel belangrijk, helemaal bij een hengst. Hoe meer obstakels je het paard geeft hoe moeilijker het voor het paard is.

(aan TS) Ik ben dus ook voorstander van je paard bitloos inrijden. Maar, misschien is het wel een idee om het eerst bij een ingereden paard uit te proberen.

Weet je mischien al waarmee je je paardje in wilt rijden? Ik begrijp dat je wel een hoofdstel neemt, welk ga je gebruiken?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:16

Ja, natuurlijk kun je met een bit een paard beschadigen. Maar als ik moet kiezen tussen een beschadigd paard of een beschadigde ruiter kies ik toch voor het eerste.
Hengsten zijn zo flauw niet, en als zij onder invloed van hun hormonen, de kolder in hun kop krijgen voelen ze zelfs het bit maar nauwelijks.

Houd het veilig voor beide. Geen ervaring met bitloos? Niet gaan prutsen op een jonge hengst.
Geen ervaring met hengsten? Blijf er alsjeblieft vanaf. Daarmee bewijs je jezelf en de hengst een grote dienst!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:17

mischien ben ik een party poeper maar als ik lees wat je nu al gebruikt om je paard naar de wei te brengen of te longeren denk ik niet dat je slim bezig bent

ik zou zo zeggen leer je paard eerst fatsoenlijk naast je lopen zonder hengsten ketting naar de wei
en leer dan je paard dan fatsoenlijk rond lopen zonder dualy halster

als je nu al begind met corrigerende werktuigen heb je al geen goedde basis

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 11:17

Ik heb zelf een /fokkerij/handel/pensionstal. En zelf heb nu 11 eigen paarden staan waarvan 3 ponys friezen arabier en dus de desbetreffende hengst.
Daarbij heb ik nog 5 paarden staan die ik nu aan het doortrainen ben (op dit moment z klasse) Zoals mijn eigen paarden, en vele paarden van klanten heb ik zelf en ja met een hulp zadelmak gemaakt en door gereden. Ervaring heb ik genoeg met inrijden.
Maar met bitloos heb ik geen ervaring.Ja eens stappen met een halster , daar heb je het dan ook meer mee gehad wat betrefd bitloos.

Zoals ik zij wil ik als hij 3 word beginnen met longeren. Normaliter doe ik dit met een hoofstelletje.

Ik heb de hengst opgekocht en hij kon niks anders als steigeren met de benen slaan en dus al hele maal niet aan een halster en ouw lopen, dit heb ik hem aangeleerd met een gewoon touw, maar vooral het trekken wegstormen en stijgeren bleef bezig. Nu heb ik ongeveer een maand de hengstelijn in gebruik. En hij loopt nu al heel braaf mee, hij leerd heel snel. Maar je moet ten alle tijden bij hem blijven, dus niet effe naar de ander kant kijken dan voelt hij de vrijheid.
Daarbij heb ik voldoende ervaring met mijn hengsten. heb er zelf dus 4 eigen .

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:21

Er is niets mis met een hengstenketting om een paard te leren bij je te blijven!
Liever met hengstenketting braaf, dan zonder met ongelukken.

Als je voldoende africhtingservaring hebt en weet hoe hengsten in elkaar steken, wat let je dan?
Gewoon doen, maar denk aan je handwerk en basisafrichting.

Succes

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:21

dus conclusie bitloos is geen optie mischien is het wel een latere optie
als je al zo'n moeite hebt met hem in de hand houden met deze "hulpmiddelen" zord dan eerst dat je hem fatsoen leerd en kijk pas over een jaar weer (mischien eerder) ga geen nieuwe dingen proberen op een paard waar je al zo'n moeite mee hebt
doe het eerst op de manier die je gewend bent dan is er gewoon minderkans op ongelukken

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:23

Er van uitgaand dat al het voorwerk gewoon goed gebeurt is rijden zonder bit echt niet gevaarlijker dan rijden met bit.

Verder ben ik het met rommulus eens. Zo te horen is het paard er nog lang niet klaar voor.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:25

Dani62 schreef:
Er van uitgaand dat al het voorwerk gewoon goed gebeurt is rijden zonder bit echt niet gevaarlijker dan rijden met bit.

Verder ben ik het met rommulus eens. Zo te horen is het paard er nog lang niet klaar voor.

In geval van hengsten ben ik het niet geheel met je eens. In geval van kolder in de kop heb je bij sommige hengsten nu eenmaal echt straffere maatregelen nodig. Is het niet voor je eigen veiligheid, dan wel voor je omgeving.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 11:26

Ik vraag dus puur informatie wat wel en wat niet. Daarbij zijn we zowiezo nog niet klaar om aan het werk te gaan dat weet ik zelfs dondersgoed . IK ben ook niet de persoon die met nul verstand en zonder info hieraan zal beginnen vandaar ook dat ik hier info opvraag.

IK kan natuurlijk mezelf eerst wijs maken met een ander paard zodat ik weet hoe het voelt en hoe het inwerkt enz. Als ik een kluns was gewweest zou ik niet om info vragen en had ik hem allang naar de gort geholpen. Met alles ben ik verantwoord bezig, en wil dit dus ook verantwoord doen.
Dus als men zegt , geen ervaring is niet doen, doe ik dat niet. Heb geen zin in ongelukken.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:31

En sowieso is een bit geen dwangmiddel. Mijn paard reageert beter zónder bit dan met.
Laatst bijgewerkt door PoelieWoelie op 26-02-08 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:33

pensionnetje het gevaar bij straffe maatregelen is dat op een gegeven moment werken ze niet afdoende meer dus grijp je al gouw naar nog straffere maatregelen
persoonlijk ben ik van mening dat als je een nog geen 3 jarig paard (hengst of geen hengst) al met een hengsten ketting moet geleiden heb je nog een lange weg te gaan om het dier zo te krijgen voor je het dier veilig bitloos of niet rond kan krijgen

mijn poging tot bitloos beleren resulteerde in zeker 20% geschaaft over mijn hele lichaam
nu is dit geen gegeven dat het hier ook kan gebeuren en dat het de ts ook gebeurd maar ik kan mijn paardje zonder hoofdstel rond sturen maar heb hem wel met bit beleerd omdat ik zelf hier meer bekend mee was en ik heb gewoon een beter resultaat

al doende leer je en zeker als je al zo'n moeilijk dier hebt waarom het je nog moeilijker maken dan nodig is ??
de kans dat je het dier schaad is groter als je het jezelf moeilijker maakt

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:34

Het rijden zonder bit is niet wezenlijk anders dan het rijden mét bit.
De hulpen worden alleen wat verfijnder en je zult dit dus in de basis (longeerwerk, handwerk etc) eerst goed moeten bevestigen. That's all.

Gaan met die banaan..... Vork

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:36

oOoKellyoOo ik kan mijn paardje ook gewoon lekker rond sturen zonder al teveel dwang en zowel hij als ik hebben een hoop geleerd mischien kan jij dat ook over een klein jaartje met je paardje
sucses ik ben benieuwd hoe je over een jaartje rond komt Knipoog

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:39

rommulus schreef:
pensionnetje het gevaar bij straffe maatregelen is dat op een gegeven moment werken ze niet afdoende meer dus grijp je al gouw naar nog straffere maatregelen

Dat is dus de klassieke fout.

Straffen is een vak. Men straft alleen indien echt noodzakelijk. Indien men straft dient men dit duidelijk en met overtuiging te doen. Kort en met impact! Met korrect straffen wordt een paard juist lichter en dient men steeds minder zwaar op te treden tot op een punt waar men eigenlijk nooit meer behoeft te corrigeren.

Straft men oneerlijk, te lang of te onduidelijk dan vervalt men in een situatie waarin het paard zich afsluit voor de straf en worden ze steeds stugger, lomper en moeilijker.
Helaas staat Nederland vol met dit soort "verpeste" paarden.

Dus: is je paard stug, reageert hij niet meer op je straf, doet hij waar hij zelf zin in heeft? Ga bij jezelf te raden ipv bij het paard.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:43

idd dus is het van belang eerst het dier met "mindere middelen" (in mijn ogen het liefst geen) te leren zich te gedragen (ook leer jezelf hier veel bij).
dan kun je verder liever een stapje terug dan te snel vooruit en grove fouten maken.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 11:45

Ik ga me eens om horen of er iemand hier in de omgeving is die er ervaring mee heefd zodat die gene mij op weg kan helpen. Evt ook met een van mijn andere paarden. Om mezelf dan ook bitloos wijs te leren (omschrijf ik het goed). Het is zeker een optie om hem eerst met bit te beleren. En dan de overstap te maken. Ik heb nog lang de tijd. Hij is nog jong, tuurlijk gaan we eerst de basisgrondwerk doen, zoals ik met elk ander paard doe. In de korte tijd dat ik hem nu bezit zijn we met sprongen vooruit gegaan.
Het is ook niet zo dat ik bitloos wil rijden omdat hij geen bit zal of kan verdragen, maar omdat ik me zeer voor intresseer.
In ieder gaval nog maals bedankt voor de tips

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:46

Ik denk dat het niet echt uitmaakt.

Het argument dat een paard voor het inrijden met bitloos alle commando's op de grond al moet kennen, lijkt me voor inrijden met bit ook 100% van toepassing. Als je voordat er een rem en een stuur opzit, al opstapt, ben je niet zo handig bezig.

Daarnaast is een bit geen rem of noodhulp, je paard luistert alleen omdat hij dat wil. Dan maakt het dus niet uit of je bitloos of met bit rijdt.

Ons ene paard is ook een flinke tijd wild geweest, ze liep toen door elk bit heen, maakt niet uit wat je erin hing. Dit is gewoon een gedragsprobleem, als een paard niet wil luisteren, dan doet hij dat ook niet, ongeacht de scherpte van het bit.

Onze ijslander hebben we met bit ingereden, maar inmiddels ben ik weer overgestapt op bitloos. Hij was trouwens hengst toen we hem kochten. Bitloos snapt hij beter, en dus is er minder druk nodig tijdens het rijden, het werkt voor hem gewoon prettiger.

Ik denk dat je moet kijken wat je paard het lekkerst vind lopen, met of zonder bit.

Als je een scherper bit dan een normale dubbelgebroken trens nodig hebt, zit er in mijn ogen iets fout in jullie communicatie en zijn wil om mee te werken.
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 26-02-08 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:47

Je bent welkom eens bij me langs te komen en met onze hengsten aan het werk te gaan Haha!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:47

ik wens je in iedergeval veel sucses met je "draakje" Haha!
ik ben benieuwd wat je uiteindelijk besluit te doen

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 11:48

IK heb de hengsten ketting ook los hangen en geruik hem alleen als hij geen reactie geefd op mijn stem. HEt is dus absoluut niet zo dat ik met hem met een strakke ketting loop, hij moet braaf naast me lopen.