Reguliere en alternatieve therapie; wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Reguliere en alternatieve therapie; wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 10:15

Hallo!

n.a.v. Een ander topic was ik eigenlijk wel benieuwd naar jullie ervaringen c.q. meningen hierover.

Heb zelf anderhalf jaar homeopathie gestudeerd en heb fijne reguliere paardenartsen.

Vaak merk ik dat die reguliere artsen amper tot niet openstaan voor homeopathie of andere alternatieve therapieen. (en vice versa)..

Waarom niet samen gaan?..

Heb (helaas) behoorlijk wat praktijkgevallen op het erf gehad die bij beide prima gebaat waren, o.a. Liesbeth Ellinger heeft me destijds een paar keer begeleid.

Wat mij betreft komen er gecombineerde praktijken.
Maar misschien is jullie ervaring heel anders?.. Knipoog

Needje

Re: Reguliere en alternatieve therapie; wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:44

Ik maak van alle geneeskunden gebruik. Mijn DA werkt zelf samen met een fysio. Dat was vroeger ook wel anders vaak.
Ik ga met kreupelheden en wonden ed naar m'n gewone DA.
Als ik het idee heb dat het spiertechnisch is bel ik de fysio. En als ik het idee heb dat er iets niet klopt, maar er niet duidelijk aan te wijzen is hoe en wat, laat ik m doormeten.
Vind wel dat de meeste reguliere DA tegenwoordig wat meer open staan voor alternatieve geneeswijzen. (kan imo nog meer, maar het begin is er)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 10:46

Kennelijk hangt het er van af welke arts je hebt.
Een van de artsen wuifde het weg toen ik eenm errie op de homeopathie zette maar bv van Muiswinkel in Emmeloord stond er wel weer voor open. heerlijk genuanceerde man overigens, vind een hoop reguliere artsen vrij bot.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:54

Mijn DA zegt dat ik dat zelf moet weten. Ze hebben braaf de homeopatische druppels en pillen gegeven toen ie op de kliniek stond bij ze. Ondanks dat ie ze zelf niet voor zou schrijven.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:55

Toen een paar jaar geleden m'n merrie tussen de touwen ging zitten en daardoor een piephak opliep heb ik de da van DAP Sleen laten komen. Zalfje gekregen, vochtafdrijvende spuiten gehad, laatste alternatief; opensnijden maar daar wilde de da zolang mogelijk mee wachten in verband met kans op infectie (was in de winter, stond het paard 's nachts binnen). Via via attendeerde iemand mij erop eens traumeelgel en klei te gebruiken. Na 2 weken was de piephak volledig weg, en is ook weg gebleven. Twee weken later belde de da omdat hij niets meer van me had gehoord en ik heb hem het verhaal over de klei en de traumeelgel gedaan waarop hij vroeg of ik dan ook de naam van de klei aan hem door wilde geven zodat hij in de toekomst dat ook aan anderen kon adviseren. Kijk, dan ben je volgens mij goed bezig OK dan! . Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Zo lang mensen dat willen zien en open blijven staan voor nieuwe zaken, dan komen we een heel eind! Door verhuizingen moest ik bij die Kliniek weg (afstand werd te groot). Nu ben ik sinds kort weer terug bij deze kliniek en zag dat ze ook Bach Bloesem enzo verkopen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 10:57

Fytotherpaie vind ik ook prachtig!

Er is een arts die holistisch is en zij heeft van mij ook een fytofelsje genoteerd en ze heeft er veel baat bi!
Leuk is dat he, als artsen openstaan voor suggesties die niet wetenschappelijk bewezen zijn!

Mooi vb Kymalin!

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:04

Mijn reguliere DA staat ook open voor alternatieve therapie. Hij zegt, als jouw paard daar baat bij heeft, gewoon doen!
Hij was eerst sceptisch tov osteopathie, tot hij zag dat dat mijn paard goed geholpen heeft.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:04

detour schreef:
Leuk is dat he, als artsen openstaan voor suggesties die niet wetenschappelijk bewezen zijn!

Dat schept ook vertrouwen vind ik. Als iemand de instelling heeft van; ik weet alles, mijn manier is de enige juiste, zo en niet anders dan heb je bij voorbaat te slag al gemist. De hele wereld ontwikkelt door en wat vandaag werkt is morgen alweer achterhaald. daarom is het zo belangrijk om goed je ogen en oren open te houden. Je hoeft niet alles van iedereen aan te nemen maar neem in ieder geval de moeite om eens te luisteren en dingen te proberen. Werkt het, dan heb je winst, werkt het niet dan weet je dat ook weer en ga je gewoon weer verder...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 11:07

Umpiedumpie schreef:
Mijn reguliere DA staat ook open voor alternatieve therapie. Hij zegt, als jouw paard daar baat bij heeft, gewoon doen!
Hij was eerst sceptisch tov osteopathie, tot hij zag dat dat mijn paard goed geholpen heeft.

Mijn expaardje was ook door een osteopaat behandeld en knapte helemaal op. Knipoog

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:09

Ostepathie verricht wonderen, mits goed toegepast!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:10

Maar is dat niet met alles? Haha!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:11

Gecombineerde praktijken zijn er al her en der in het land, met name Eric Laarakker.
Die weer opleidingen aanbiedt voor dierenartsen die er wel voor open staan en verder durven te kijken dan hun neus lang is.
Maar er is gewoon niet 1 remedie die alles oplost, daarom ik heb liever waar je vanuit het geheel de boel bekijkt, omdat er niet 1 ding is dat alles kan oplossen, want er zijn gewoon meerdere factoren die mee kunnen spelen.

Maar je kunt ook heel veel zelf uitzoeken, zo doe ik veel op gevoel en ben erg intuïtief ingesteld.
Er zijn maar weinig keren dat ik het niet goed bedacht had, alleen twijfel ik gewoon aan mezelf en wil dan toch bevestiging van iemand die er meer vanaf weet.
Je hebt zoveel mogelijkheden als je er maar onderzoek naar doet en oren en ogen open houdt.
Dat maakt het ook zo leuk en interessant, ook al heb je een mindere ervaring met iets wil dat niet meteen zeggen dat het voor een ander niet werken kan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 11:11

Ja, idd, dus regulier en alternatief: hand in hand, kameraden! Go jij! Go jij!

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:12

He, ik heb een idee. Kunnen we een topic openen met als titel.
Naturals en traditionals slaan de handen ineen.
Dit topic is bedoeld om ervaringen te delen en niet om elkaar af te z**ken.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:13

[quote="Miska"]Maar je kunt ook heel veel zelf uitzoeken, zo doe ik veel op gevoel en ben erg intuïtief ingesteld.
Er zijn maar weinig keren dat ik het niet goed bedacht had, alleen twijfel ik gewoon aan mezelf en wil dan toch bevestiging van iemand die er meer vanaf weet.[quote]

Heeeel herkenbaar!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:13

Umpiedumpie schreef:
He, ik heb een idee. Kunnen we een topic openen met als titel.
Naturals en traditionals slaan de handen ineen.

Ja Dat wordt dan de primeur!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:15

Hahahaha! LOL! Haha!

shera

Zelf heb ik het beste gevoel bij regulier ondersteund door alternatief.
Het moet me echter niet te zweverig worden, daar ben ik te nuchter voor. Een reading bij mijn paard? Absoluut niet mijn ding. Met alle respect voor de mensen die dat wel doen.
Ik heb ook een 'gewone' hoefsmid en dierenarts. Maar voor de zomereczeem van mijn paard heb ik al heel wat homeopatische middeltjes geprobeerd (helaas niet met het gewenste resultaat, maar dat terzijde..)

Ik werk in de gezondheidszorg en zie regelmatig dat reguliere artsen erg sceptisch staan tegenover alternatief. Zelfs als ze zien dat de patient baat heeft gehad bij de alternatieve therapie. Dat vind ik jammer.

Een mix van beiden zou ik zeggen!

Umpiedumpie

Ok dan, ga ik doen, maar waar moet ik dat dan plaatsen? Bij de naturals?
Ik heb nog niet erg veel bokt ervaring....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 11:17

Precies! Haha!

Miska, ik ga met je mee hoor, maar relatief gezien is er nog steeds veel wrijving en achterdocht tussen regulier en alternatief; misschien komt er wel een verbetering in de toekomst! Cool

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:22

Ik ga altijd eerst naar mijn homeopaat, die tevens afgestudeerd dierenarts is, en ik kan er van op aan dat hij een eerlijk advies geeft omtrent de behandeling.

Is het met homeopathie op te lossen, dan kies ik zeker voor homeopathie.

Ik zoek een mix tussen beiden, sta ook voor beiden helemaal open Lachen

Met homeopathie enorm goede ervaringen Ja

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:22

Naturals en Traditionals slaan de handen ineen!!!

Ik heb het topic geopend!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:24

detour schreef:

Precies! Haha!

Miska, ik ga met je mee hoor, maar relatief gezien is er nog steeds veel wrijving en achterdocht tussen regulier en alternatief; misschien komt er wel een verbetering in de toekomst! Cool

Zeker weten!
Maar ik ben ook gewoon van mening, leven en laten leven.
Ik kan zelf heel goed beoordelen wat goed is en wat niet, dat hoeft een ander mij niet te vertellen, daar ben ik gewoon te eigen-wijs- voor! Tong uitsteken
Maar als ik twijfel vraag ik gewoon bij iemand bevestiging die het wel weet en durf ik ook mijn fouten gewoon toe te geven als ik het mis heb.
Ook al zou ik graag meer harmonie zien in de wereld, maar ja ieder volgt toch zijn eigen kop en dat lijkt me ook gewoon het beste, omdat de achterliggende gedachte toch uiteindelijk hetzelfde doel heeft!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:25

Het enige wat ik wel jammer vind is dat er alternatieve DA zijn die conclusies trekken die ze zonder apparatuur niet kunnen trekken.
(peesblessures, en dan vooral wanneer ze weer genezen zijn en botbreuken)

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:33

Ja Needje, dat vind ik ook een erg kwalijke zaak.

Maar er zijn ook reguliere DA-en die een diagnose stellen, zonder duidelijke feiten te overleggen.
Hengstigheid die "tussen de oren zit" (volgens VA), terwijl er geen bloedonderzoek wordt uitgevoerd en het dier niet wordt opgevoeld. Ik noem maar een voorbeeld Lachen
Achteraf blijkt er wel een duidelijke lichamelijke oorzaak te zijn.