hoeveel km met een mini veulentje wandelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

hoeveel km met een mini veulentje wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 12:56

Ik heb een mini appaloosa veulentje van nu ongeveer 95 cm en ze is 9 maanden oud, eigenlijk jong Haha!

Ze loopt al braaf mee, ook stukjes in draf en ho kent ze ook. Ik heb haar van de week 500meter heen en 500meter terug als handpaard meegenomen door de polder. Ook dat ging goed! Ik zou haar graag vaker meenemen als handpaard (naast mijn pony van 1.30) maar voor mijn gevoel zijn langer stukken nog teveel voor haar.
Daar tegenover rennen veulens in de natuurlijk alle kilometers met de kudde mee, en ze word tenslotte niet belast..

Wat vinden julie?

JKiya

Re: hoeveel km met een mini veulentje wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:57

Laten staan en over 2,5 - 3 jaar weer eens pakken om mee te lopen!
Fijn dat ze goed meeloopt en stopt, maar laat het hierbij. Gun haar haar jeugd en ga pas verder als ze daar ook echt aan toe is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:09

Korte stukjes (ong. 10 min.) op het harde is goed voor hoeven en pezen, maar lange stukken als handpaard zou ik nog een paar jaar mee wachten. Ze moet dan nl een paard met veel grotere passen bijbenen en dat is veel meer werk dan in een kudde meelopen die ongeveer dezelfde stokmaat heeft en zich zal aanpassen aan de snelheid van de veulens.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:10

Hoeveel km? Nul.

Ik zou haar lekker laten staan, later is er nog tijd genoeg waarin er van alles 'moet'.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:12

nou, afstand maken kan makkelijk. is juist goed. maar wel in een rustig tempo, en niet iedere dag. een veulen kun je beter beweging geven in een wei met leeftijdsgenootjes. dan geven ze zichzelf beweging;)

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 15:18

vele reacties van: laat haar in de wei! had ik wel verwacht.

Ze geeft duidelijk aan dit leuk te vinden, dus dat lolletje wil ik haar niet afnemen.

De vraag gaat mij oko niet alleen om nu, maar ook als ze straks bijvoorbeeld 3 jaar is? Dit omdat ik haar pas voor de kar wil beleren als ze 4 is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:45

Nee, gewoon lekker meenemen op buitenritten. Dat is alleen maar goed voor een veulen. In de natuur kunnen ze ook 20 km per dag afleggen en als het moet zelfs wel meer. Als je ónder die 20 km blijft is er sowieso niets aan de hand.

Een kleuter van 4 ligt toch ook niet de hele dag op bed? Een excollega van mij nam zijn jonge kinderen ook gewoon mee op wandelvakanties.

Veulens zijn, nog beter dan mensen, er op gebouwd om metéén mee te kunnen lopen, daarom hebben ze ook van die hooiwagenpoten.

Vroeger, toen de oma van mijn paard een veulen was, reed de eigenaar ook rond met de moeder en het veulen, naar Purmerend en weer terug toch zo'n 8 km. Toen zei iedereen 'doe dat niet, later wil zo'n veulen nooit meer voor je lopen als het groot is'. Nou ik heb nog nooit zoveel km's gemaakt als op dát paard toen ze volwassen was. Lopen was haar lust en haar leven.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:02

Ook ik denk dat het geen kwaad kan! In de natuur staan veulens trouwens ook niet alleen maar bij leeftijdsgenoten in de kudde.
Ik denk dat je het veulen op deze manier veel kunt leren en zijn pezen en spieren er al aan laat wennen om op verschillende ondergronden te wandelen.
Mag ik vragen hoe je het veulen mee neemt? Bind je hem aan de singel ofzo? Ben erg benieuwd! Vork Wil het zelf ook wel eens proberen maar ik zou niet weten hoe!

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 21:06

dank voor de reacties.

Ik heb t ook gebaseerd op t feit dat ze in de natuurlijk gewoon meerennen. Ik ga zowieso alleen stappen en over zachte bodem, maar niet mul/zwaar. En nu hoeft het ook nog niet echt, maar als ze volgend jaar 2 word wil ik toch zeker wat meer met haar doen, omdat ze zelf aangeeft dat ze dat ook wil!

Ik neem haar gewoon mee aan een lang halstertouw of leadrope, niet vastbinden, dat vind ik gevaarlijk! Voorlopig loopt er ook altijd iemand mee.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:08

Ik wil niet banketstaaf doen hoor, maar wat als ze dat sarcartische nou niet had begrepen en dacht dat het echt kon?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:18

Dat een veulen alleen in de wei mag staan, lijkt mij een van de vele paardenbeweringen die nergens op is gebaseerd.

Buiten de wei (harde ondergrond!) komen is juist heel goed, vooral voor jonge pasgeboren veulens. Een tijd terug heeft daar nog een heel aardig artikel over in de hoefslag gestaan: het bekappen van veulenhoeven.

Als een veulen wordt geboren, zijn de hoeven als het ware nog samengetrokken, om de geboorte makkelijker te maken. Als de hoeven al breed zouden zijn, zou dat natuurlijk lastiger zijn.

Maar als een veulen na de geboorte alleen op de wei komt, krijgen de hoeven nauwelijks druk van onderen en daardoor gaan de hoeven niet open, ze blijven als het ware dichtgeklapt en dat kan later voor veel ellende zorgen.

Daarom moet een veulen juist zo snel mogelijk op harde ondergrond lopen. Dat hoeft niet meteen buiten, je kunt bijvoorbeeld de drinkbak ook op een grote verharde plaat zetten. Door de druk van de ondergrond klappen de hoeven dan open.
Wat ook belangrijk is: regelmatige bekapping. Om een of andere reden denken mensen vaak dat dit niet nodig is, maar juist bij een veulen, waar alles nog in de vormende fase is, is een goede bekapping belangrijk.

In het wild moet een veulen ook meteen met de kudde mee, dus ze kunnen wel een stootje hebben.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 21:35

_Caitje__ schreef:
Ik wil niet banketstaaf doen hoor, maar wat als ze dat sarcartische nou niet had begrepen en dacht dat het echt kon?

welk sarcastische?
arno8 schreef:
Dat een veulen alleen in de wei mag staan, lijkt mij een van de vele paardenbeweringen die nergens op is gebaseerd.

Buiten de wei (harde ondergrond!) komen is juist heel goed, vooral voor jonge pasgeboren veulens. Een tijd terug heeft daar nog een heel aardig artikel over in de hoefslag gestaan: het bekappen van veulenhoeven.

Als een veulen wordt geboren, zijn de hoeven als het ware nog samengetrokken, om de geboorte makkelijker te maken. Als de hoeven al breed zouden zijn, zou dat natuurlijk lastiger zijn.

Maar als een veulen na de geboorte alleen op de wei komt, krijgen de hoeven nauwelijks druk van onderen en daardoor gaan de hoeven niet open, ze blijven als het ware dichtgeklapt en dat kan later voor veel ellende zorgen.

Daarom moet een veulen juist zo snel mogelijk op harde ondergrond lopen. Dat hoeft niet meteen buiten, je kunt bijvoorbeeld de drinkbak ook op een grote verharde plaat zetten. Door de druk van de ondergrond klappen de hoeven dan open.
Wat ook belangrijk is: regelmatige bekapping. Om een of andere reden denken mensen vaak dat dit niet nodig is, maar juist bij een veulen, waar alles nog in de vormende fase is, is een goede bekapping belangrijk.

In het wild moet een veulen ook meteen met de kudde mee, dus ze kunnen wel een stootje hebben.

dat is inderdaad ook 1 van de redenen dat ze geregeld over het betonnen pad mee loopt met diesel mee richting poetsplaats. ze huppelt toch graag achter hem aan!

Ik had meer reactie als de jouwe verwacht, aangezien dit onder naturals staat en veulens van nature al meerennen met de kudde en niet voor niets zo'n lange benen hebben!

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:37

Arabesk schreef:
Nee, gewoon lekker meenemen op buitenritten. Dat is alleen maar goed voor een veulen. In de natuur kunnen ze ook 20 km per dag afleggen en als het moet zelfs wel meer. Als je ónder die 20 km blijft is er sowieso niets aan de hand.

Een kleuter van 4 ligt toch ook niet de hele dag op bed? Een excollega van mij nam zijn jonge kinderen ook gewoon mee op wandelvakanties.

Veulens zijn, nog beter dan mensen, er op gebouwd om metéén mee te kunnen lopen, daarom hebben ze ook van die hooiwagenpoten.

Vroeger, toen de oma van mijn paard een veulen was, reed de eigenaar ook rond met de moeder en het veulen, naar Purmerend en weer terug toch zo'n 8 km. Toen zei iedereen 'doe dat niet, later wil zo'n veulen nooit meer voor je lopen als het groot is'. Nou ik heb nog nooit zoveel km's gemaakt als op dát paard toen ze volwassen was. Lopen was haar lust en haar leven.

Dit sharcastische

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:39

Volgens mij bedoelt arabesk het niet sarcastisch.

Ik denk dat je geen km's moet maken maar die afstand nu is toch mooi? Wordt ie alvast verkeersmak en leert hij mee te lopen en je te vertrouwen. Dat is toch alleen maar mooi Lachen

Arabesk

_Caitje__ schreef:
Dit sharcastische

Ik was serieus

Verder moest ik drie keer kijken wat je nou opgeschreven had. Spelling!! Boos!

maudy_89

nou zeg wat een onzin "laten staan,, gewoon mee wandelen vind ze vast heerlijk !!!

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:43

Arabesk schreef:
_Caitje__ schreef:
Dit sharcastische

Ik was serieus

Verder moest ik drie keer kijken wat je nou opgeschreven had. Spelling!! Boos!

Nou, het spijt me zeer hoor, mevrouw. Mag een kind van 14 ook eens een foutje maken? Hartelijk dank daarvoor.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:43

Niets is zo slecht voor een paard als GEEN beweging! Ook het in Nederland ingebakken idee dat je paarden tot en met hun 3de in de wei moet gooien en er vooral NIETS mee moet doen.
Ga lekker wandelen met je veulentje dat is alleen maar goed voor em. Zowel voor de algemene conditie als ook om hem te leren "verkeersmak" te worden. Ze worden hier zelfverzekerder en sterker van. Helaas zien teveel mensen paarden nog als een porceleine poppetje dat tot z'n 3de niet mag worden aangeraakt maar daarna in 2jaar tijd Z moet lopen. Juist die paarden gaan letterlijk stuk.

Dus wandelen, lekker prutsen en tutten. Zolang je hem maar niet aan het "werk" zet ......

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:45

Maar goed, even on-topic. Ik denk dat je het beste op het harde kan gaan wandelen en als het veulen aangeeft dat het geen zin meer heeft, dat zou ik iets minder gaan lopen.

Hast92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:49

Je pony zou het vast heerlijk vinden om een wandeling te maken.
Dus ik zou zeggen, rustig aan opbouwen.
0,5km. 1km. 1,5km. 2km. 2,5km. 3km. 3,5km. 4km. 4,5km. etc. Clown

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:03

Ow en ik heb verkeerd geklikt zie ik net. Ik bedoelde bij Chefke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:11

Dat is volgens mij ook niet sarcastisch??

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:11

Apart, hoe meningen kunnen verschillen. Ik denk zelf ook dat een veulen bekappen heel belangrijk is, maar mijn hoefsmid zegt er de eerste 6 maanden niet aan te willen komen omdat dat niet goed is.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:33

nielsd schreef:
Dat is volgens mij ook niet sarcastisch??

Oké, dan lag het aan mij, sorry en ik zie nu eigenlijk pas dat het bij Naturals staat. Als het ergens anders had gestaan (wat ik dus dacht) dan zou je van die sarcastische opmerkingen krijgen, dus vandaar.
Maar ik denk dat de TS hier niet op aan het wachten is dus ik hou er over op.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:15

Hier is het heel gebruikelijk dat veulens meelopen als moeders is ingespannen. Gewoon voor de wagen of tijdens boswerk (rustig tempo) en die veulens blijken laten supergemakkelijk alles op te pakken en verkeersmak te zijn.