HELP ( en graag gratis) GEVAARLIJK PAARD

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberly_83

HELP ( en graag gratis) GEVAARLIJK PAARD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 01:14

hallo allemaal,

Wij hebben een 7 jarige arabier die een ongeluk heeft gehad met de wagen. Sindsdien kunnen we niet meer met hem naar buiten. het paard is echt gevaarlijk aan het worden. nu zeg je natuurlijk "zoek dan hulp" dat doe ik dus bij deze. mijn probleem is echter dat ik de laatste twee jaar heel veel ziekte kosten heb gehad bij mijn paarden ( en nu nog steeds want 1 van mijn paarden staat nu op de lingehoeve) en dus echt geen geld meer heb.

ik zoek dus iemand die ons wil helpen. de methode maakt me echt niet uit, alles grijp ik aan momenteel. zie je het als een uitdaging? ik zou zeggen kom langs.

patsur

Re: HELP ( en graag gratis) GEVAARLIJK PAARD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 01:17

Wat bedoel je met gevaarlijk?

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 01:19

hij slaat op hol en is niet te stoppen. als we buiten willen wandelen moet dit met een hoofdstel met aan twee kanten een touw en dan nog is het constant stijgeren en bijna op hol slaan. het eind is gewoon zoek.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 01:24

Ik denk eerder dat het vertrouwen zoek is.. Bloos Nagelbijten / Gniffelen
Wat heb je allemaal al geprobeerd om het op te lossen?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 03:24

Ik wil graag meedenken en eventueel wel helpen (maar je woont een béétje uit de richting voor mij Lachen. Ben ook wel benieuwd wat je tot nu te hebt geprobeerd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:01

Ik denk dat je moet beginnen met rust terugbrengen in het paard en dan voorlopig niet buiten, maar gewoon in de bak of longeercirkel. Concentratie bij de begeleider en niet bij de rest van de wereld. Zoek een TTEAM practitioner om grondwerkoefeningen van te leren en ook TTouches die voor je paard geschikt zijn. TTEAM is bij uitstek geschikt om paniek-paarden weer te laten nadenken. Ik kan je het nieuwe boek van Linda Tellington Jones bijzonder aanbevelen, kost 40 euro en wordt uitgegeven door Mediaboek (ik heb hier geen gegevens bij de hand).

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 12:06

ik help zelf parelli level 1 doorlopen maar dat helpt toch niet om het vertrouwen ook buiten de bak terug te vinden. het boek van Linda zal ik opzoeken!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:01

dan is je paard misschien net een leveltje of 2 verder dan jij? dan ga je dat inderdaad niet redden.
Heb je wel volledig vertrouwen in de bak en rondom stal etc?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:03

x_Marr schreef:
Ik denk eerder dat het vertrouwen zoek is.. Bloos Nagelbijten / Gniffelen
Wat heb je allemaal al geprobeerd om het op te lossen?

dat denk ik ook...

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:11

Denk ook dat je bij dit paard weer vanaf de basis het wederzijds vertrouwen moet opbouwen.
Ik kan je hellaas niet helpen, maar hoop voor je dat je een lieve bokker vind die bereid is om je te helpen met je paard.
Heel veel succes toegewenst iig.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:25

moskaichamp schreef:
hallo allemaal,

Wij hebben een 7 jarige arabier die een ongeluk heeft gehad met de wagen. Sindsdien kunnen we niet meer met hem naar buiten. het paard is echt gevaarlijk aan het worden. nu zeg je natuurlijk "zoek dan hulp" dat doe ik dus bij deze. mijn probleem is echter dat ik de laatste twee jaar heel veel ziekte kosten heb gehad bij mijn paarden ( en nu nog steeds want 1 van mijn paarden staat nu op de lingehoeve) en dus echt geen geld meer heb.

ik zoek dus iemand die ons wil helpen. de methode maakt me echt niet uit, alles grijp ik aan momenteel. zie je het als een uitdaging? ik zou zeggen kom langs.

Wat jammer dat je niet in de buurt woont; want ik ben gek op uitdagingen, en ben me ook aan het verdiepen in het paardenfluisteren.
Waar staat je paard precies?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:08

moskaichamp schreef:
ik help zelf parelli level 1 doorlopen maar dat helpt toch niet om het vertrouwen ook buiten de bak terug te vinden. het boek van Linda zal ik opzoeken!

Level 1 is voor je eigen veiligheid, echt resultaten zal je pas bereiken met level 2...

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 19:49

mijn paard staat tussen schiedam en delft. in de bak gaat het aardig alleen met rijden is hij wat bokkerig maar daar is overheen te komen. binnenkort komt nancy van stal danae ( ook een fluisteraar) ik ben benieuwd wat zij zegt. ook laat ik reiki op hem doen en krijgt hij vanaf vandaag bach ( heeft iemand aangeraden)

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:57

moskaichamp schreef:
mijn paard staat tussen schiedam en delft. in de bak gaat het aardig alleen met rijden is hij wat bokkerig maar daar is overheen te komen. binnenkort komt nancy van stal danae ( ook een fluisteraar) ik ben benieuwd wat zij zegt. ook laat ik reiki op hem doen en krijgt hij vanaf vandaag bach ( heeft iemand aangeraden)

Nancy zal vast wel wat met hem bereiken...mocht dit ook niet lukken...dan mag je me altijd pb-en...
Heel veel sterkte...met geduld, rust en liefde bereik je erg veel..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:01

Ik denk niet dat het paard het vertrouwen in jou kwijt is, maar voornamelijk in zichzelf.

Heb je een mogelijkheid om een auto in de buurt te zetten en hem langzaam ernaar toe te lokken?? Puur op basis van rust..
Doe dat dan eerst een paar dagen, tot hij hiermee vertrouwd is.. dan pas ga je een klein stapje verder..

Dat kleine stapje houdt alleen in dat je het nu met een stationair draaiende motor doet, verder geen beweging of niks, alleen er naartoe en goed belonen. Ook dat doe je tot hij hier helemaal mee vertrouwd is.

Als je hier aanbeland bent ben je al op de helft.. maar dat kan makkelijk een aantal weken duren..

Vervolgens blijf jij met je paard staan en gaat de auto slechts enkele meters voor en achteruit, waarbij de bestuurder goed op jou let, dat mocht het nodig zijn hij op tijd kan stoppen..
Zo breid je dat langzaam uit...

Maar... wel alles zeer rustig aan doen.. 1 stap te snel en je bent weer terug bij af!
En dwing je paard niet, doe het in alle rust.. liever te langzaam dan te snel..

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:09

Ik weet wel iemand, waarvan ik voor de volle 100% overtuigd ben dat zij je kan helpen Ja

http://www.2moons.nl >> Petra Vlasblom *LOL*

Ik heb zelf ook de hulp van Petra ingeschakeld met mijn 'gevaarlijke' merrie, ze was niet 'gevaarlijk' maar heel angstig, weinig tot geen vertrouwen in de mens. Mijn merrie is echt zo (positief) veranderd, dat ik Petra mijn hele leven dankbaar zal zijn.

Petra is dan niet gratis, maar wel (imo) de beste! En proffesioneel!

Ik bedoel het niet aanvallend of agressief, het is gewoon een opmerking: ik denk dat je er haast niets mee opschiet om hier een topic over te openen. Natuurlijk is het super dat je mede-bokkers met je meedenken, maar imo is het onmogelijk om goede tips of adviezen te geven zonder dat iemand het paard heeft gezien. En als je al 3 jaar bezig bent met Parelli, dan is dat blijkbaar niet de oplossing voor jou en het paard.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:26

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 07-04-22 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:34

Japke_Z schreef:
Het klinkt misschien hard, maar eerlijk gezegt denk ik dat jij en je paard beide beter af zijn als je 'm verkoopt.
Je kunt 't probleem duidelijk zelf niet oplossen, proffesionele hulp kun je niet betalen en ik denk niet dat de eerste de beste bokker-met-penny-ideeën je veel verder helpt.
Zoals ik het zie is het simpelweg verstandiger om het dier te verkopen aan iemand die het wel zelf op kan lossen of proffesionele hulp kan betalen. Zowel voor het paard, zodat die goed verder geholpen wordt, als voor jouw financiele situatie (de opbrengst kan weer gebruikt worden voor de gezondheid van je andere paard

mmm ik vind nancy nou niet echt een bokker met penny-achtige iedeen.
ze kan het welicht proberen toch?

ik hoop dat je snel hulp hebt, en dat het paard en jij weer een band krijgen met elkaar.
wand het lijkt er inderdaat op dat jullie wederzijds vertrouwen erg kwijt is...

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 00:14

mijn andere paard is vanmorgen opgegeven door de dierenartsen. ik zal daar nooit meer op kunnen rijden. ik ben veels te gehecht aan champ dus verkopen is absollut geen optie. langs stilstaande auto's kan ik gewoon lopen met hem. ook als de motor draait. het zijn vooral fietsers en scooters waar hij last van heeft . het grootste probleem is dat hij niet normaal wil stappen buiten. zodra ik die ene stap van het erf af doet gaat er een knop bij hem om en blijft hij dribbelen en heet wat ik ook doe. soms sta ik een half uur gewoon stil midden op het fietspad ( is een parelli oefening) dan wordt hij ook wel rustig maar zodra hij maar 1 stap doet zit de adrenaline gelijk weer helemaal hoog.

arabahnarak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 00:52

Weet je, ik ken weinig van paarden, maar wel heel erg veel van andere dieren. En wat ik zou doen is het paard niet tot bij de fiets brengen, maar de fiets tot bij het paard. Zorg dat het paard op een terrein is, waar hij zich goed voelt en waar hij rustig is, bijv. in de bak. Zet dan een fiets gewoon tegen de zijkant van de bak en laat het paard eerst aan de andere kant van de bak wat rondlopen aan een lijn. Als het goed gaat, heeft die het prima gedaan voor die dag. Meer hoef je niet te doen. Je kan het eventueel 2 keer herhalen op een dag of max 3 keer en niet langer dan 5 à 10 min. Blijft het goed gaan, dan kan je langzaam opbouwen tot eerst in het midden van de bak "langs" de fiets lopen tot uiteindelijk echt langs de fiets lopen.
En weer opbouwen. Je moet zorgen dat je zeker weet dat het goed zal gaan en dan stoppen VOOR het fout zou kunnen gaan. En zo elke dag een stapje verder. Als je paard zonder probleem voorbij de fiets kan, doe je dezelfde oefeningen opnieuw, maar zet je een persoon, die niet beweegt, op de fiets.
Gaat dat uiteindelijk weer goed, dan bouw je die oefeningen weer op, terwijl die persoon ter plaatse trapt (achteruit).
Gaat dat goed, dan laat je die persoon met de fiets aan de hand voorbij het paard stappen, eerst weer van ver, dan dichter en dichter bij.
Om uiteindelijk te geraken bij het fietsen zelf.
Dan doe je dezelfde oefeningen terwijl je op het paard zit.

De hele zelfde oefening kan je herhalen in een buitenbak. En dan doe je dat zelfde nog eens binnen met 2 of met 3 fietsers en je bouwt weer op. Zo leer je het paard zijn vertrouwen terug te winnen, leer je elkaar ook weer te vertrouwen en leer je jezelf ook te vertrouwen.
Als je zover bent geraakt, mag je mij altijd contacteren om je uit te leggen hoe het dan verder moet. In ieder geval zal je er heel veel tijd en geduld in moeten steken!

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 22:28

Helaas zit je te ver bij mij uit de buurt.

Ik kan je wel echter wel van harte (net als Zilly) mijn studiegenote Petra Vlasblom aanbevelen.
Ze is gewoon goed. En wat is duur, als je problemen daarmee verholpen worden??

Ik zou zeker niet gaan klungelen met amateurs, hoe goed bedoeld dat ook mag zijn.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 22:44

Japke_Z schreef:
Het klinkt misschien hard, maar eerlijk gezegt denk ik dat jij en je paard beide beter af zijn als je 'm verkoopt.
Je kunt 't probleem duidelijk zelf niet oplossen, proffesionele hulp kun je niet betalen en ik denk niet dat de eerste de beste bokker-met-penny-ideeën je veel verder helpt.
Zoals ik het zie is het simpelweg verstandiger om het dier te verkopen aan iemand die het wel zelf op kan lossen of proffesionele hulp kan betalen. Zowel voor het paard, zodat die goed verder geholpen wordt, als voor jouw financiele situatie (de opbrengst kan weer gebruikt worden voor de gezondheid van je andere paard

ik vind dit zo laf om te zeggen hé .
je kan je paard niet aan dus verkoop hem .
het is bij jou dus het makkelijks te denken ik ga met dit paard geen gevecht aan dus ik verkoop hem .

ts moet het allemaal met gedult doen .
loopt ie buiten 10 min braaf mee belonen en weer naar huis en zo steeds verder vertrouwen op bouwen en niet verkopen .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 23:06

Het besluit om een paard te verkopen dat je niet aankan is niet per definitie een gemakkelijk besluit. Het kan zelfs een heel erg moeilijk besluit zijn om te nemen. Soms is het wel het juiste besluit, soms ook niet. Het is aan TS om ook deze optie te overwegen, maar het woord "laf" vind ik hierbij absoluut ongepast.
Voor het welzijn van het paard is het niet altijd goed om bij dezelfde baas te blijven. Als die baas de middelen niet heeft om de problemen van het paard, dan wel de problemen van de combi paard/mens het hoofd te bieden, is verkopen aan een baas die het paard beter kan bieden wat het nodig is juist een zeer paardgerichte manier van handelen. Een baas die dat inziet en dus een (op dat moment) geschiktere baas voor het paard regelt, heeft mijn respect. Een baas die vol goede bedoelingen geduldig blijft aanmodderen en het paard netto geen stap verder helpt, is in mijn ogen juist verkeerd bezig.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 23:16

Ik zie niet in waarom je dit paard zou moeten verkopen. Arabieren zijn paarden die veel sneller dingen oppikken en zich daaraan vast houden. Daar in tegen zijn het ook weer paarden waar je verkeerd gedrag snel kan ombuigen naar goed gedrag.

Een paard met trauma's kan in zijn eigen omgeving geheel geen problemen geven, maar als het geconfronteerd word met zijn trauma's kan er gevaarlijke situatie's ontstaan hoe goed de relatie mens paard ook is. Dit paard zou het zelfde gedrag vertonen bij iemand anders.

Je paard ziet voorwerpen die op hem af komen als zeer gevaarlijk en heeft daar een zeer nare gedachten bij. Stap voor stap moet je dit nare gevoel omzetten naar positief waardoor het paard niet denkt van o help een auto, maar o kijk een auto.

Ik kom door heel het land. Kijk op mijn site en waarschijnlijk kan ik je in een les al heel ver opweg helpen. Ik geef je de juiste methode voor dit probleem met je paard waar je zelf op verder kan werken. Elk paard is anders en moet ook anders behandeld worden. Vandaar dat ik niet zeg hoe je precies dit probleem moet aanpakken, maar je wel een richting heb gegeven.

Succes

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:38

In mei hebben wij een cursus met Dan en Grant. Vorig jaar hebben we ook 2 paarden gehad bij de cursus uitdagende rijproblemen die niet meer naar buiten konden. We werken daarnaast met bokkers en paarden die erg stijgeren. Ook komen er 2 starters en een paard dat je benen tot bloedens toe probeert te bijten als je wilt dat hij voorwaarts wil. Ik heb nog plek voor 1 paard. Wij gaan dan met de studenten 3 dagen met hem aan de slag. Kost je niets en je mag er altijd bij zijn als we met hem werken.
mocht je dat iets vinden, dan hoor ik het wel. Je kunt een mail sturen via info@montyroberts.nl. De cursus zelf is al vol voor studenten, daar hebben we geen plek meer voor.

Groeten,

Annemarie van der Toorn