Bitloos rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:13

Wie rijdt hier allemaal bitloos?
Ik rij gewoon met een halster en teugels eraan.
Zo houd ik mijn (verzorg)paard toch nog een beetje in natuurlijke wijze, en ik vindt dat mijn paard beter luistert. Pling

Hebben jullie nog tips?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-01-08 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Re: Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:14

De ene keer rijd ik met touwhalster de andere keer met bit.. Net waar ik zin in heb en het is ook leuk voor de afwisseling. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:15

Idd, maar mijn pony reageerd niet echt fijn op een bit, vandaar dus maar zonder Haha!

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:03

HAR -> NA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:12

Ik rij voor het merendeel bitloos. Maar niet omdat het volgense de regeltjes 'natuurlijk' is.
Hij vind een bit niet prettig, en loopt zonder bit een stuk ontspannender.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:18

Ik rij uitsluitend bitloos.
Tot nog toe met touwhalster maar zit er aan te denken een side-pull te proberen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:22

Ik rij mijn paardje bitloos in momenteel en ben van plan dat te blijven doen. Ja Lachen
Het bitloos rijden gaat prima, alleen ben ik zelf nog wat aan het rommelen met welke bitloze optoming we uiteindelijk gaan rijden.
Ik rij nu nog met touwhalster en sidepull (ik rij alleen nog maar op zit), maar als we straks ook dressuurmatig een beetje aan de slag gaan, vind ik die twee optomingen niet zo geschikt. Maar misschien heb ik nu HET vriendelijke, bitloze hoofdstel gevonden, waar we ook serieuzer mee kunnen rijden in de toekomst..... Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:37

Ik rij mijn ijslander met een S-hackamore. Het blijft goed op zijn plek liggen en Odinn reageert er goed op Haha!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:40

Nadya schreef:
Maar misschien heb ik nu HET vriendelijke, bitloze hoofdstel gevonden, waar we ook serieuzer mee kunnen rijden in de toekomst..... Lachen

En welke is dat dan? Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:49

Ik PB je wel even....

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:21

Ik rijd ook bitloos. Op het moment met een Dually Halster van Monty Roberts. Ben nog opzoek nar een ander bitloos hoofdstel. Misschien iemand nog tips, Hackmore lijkt mij wel wat. Ik heb nog een touwhalster, maar dit blijft strak om het hoofd van het paard, dat is niet erg Fijn voor haar. Ook die leren hoofdstellen/halsters die gekruist onder de kaak door gaan blijven strak zitten vindt ik. Iemand nog tips voor een niet strak blijvend bitlooshoodstel?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:22

ik wil bitloos gaan rijden met mijn verzorgpony Haha!
ben al druk bezig om spullen te vergaren...

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:22

Ik rijdt geheel bitloos met mijn merrie --> Dr. Cook hoofdstel

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:29

Chefke schreef:
Ik rijd ook bitloos. Op het moment met een Dually Halster van Monty Roberts. Ben nog opzoek nar een ander bitloos hoofdstel. Misschien iemand nog tips, Hackmore lijkt mij wel wat. Ik heb nog een touwhalster, maar dit blijft strak om het hoofd van het paard, dat is niet erg Fijn voor haar. Ook die leren hoofdstellen/halsters die gekruist onder de kaak door gaan blijven strak zitten vindt ik. Iemand nog tips voor een niet strak blijvend bitlooshoodstel?

Ik heb er eentje gezien op www.paardenmetplezier.eu die niet strak blijft. Maar wel aansluit op het hoofd om de hulpen goed door te geven. Ik ervaarde hetzelfde met die kruislingse en de Dr. Cook, daarvan vind ik de release niet zo goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:31

Ik heb het zelfde (halster)hoofdstel als op de bovengenoemde site. Alleen van stof, maar het rij idee is eigenlijk het zelfde systeem. Hier reageert mijn paardje super op, de release hier van vind ik wel heel erg fijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:35

Van stof? Vertel eens.....

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:36

Chefke schreef:

De S-hack zit niet strak

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:38

Sim0ne schreef:
Chefke schreef:

De S-hack zit niet strak

ik zit dus ook aan deze te denken Ja
vind de aanschafprijs ook redelijk en heb goede ervaringen van mijn andere hack bij mijn vorige pony

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:39

Sim0ne, heb je een website waar jouw optoming te zien is?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:40

@ Nadya:
Afbeelding

staat op http://www.innovatack.com/shop.htm

Die van mij is helemaal zwart. Heb nog geen foto's van hoe het er op Odinn uit ziet. Hij kost daar 45 euro. Je moet wel goed opletten dat je de hack hoog genoeg doet. En ik had andere teugels nodig, de teugels van Odinn met musketonhaken passen niet om de dikke ringen van de hack.
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 31-01-08 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:42

http://img442.imageshack.us/img442/9758/img0307xl3.jpg

beetje vreemde foto. Het is een halsterhoofdstel, vandaar dat hij niet van leer is. Daarnaast kan er wel een bit aan. Maar juist doordat het een zacht materiaal is heb ik het idee dat het juist makkelijker 'glijdt' zeg maar.

Op www.bitloos.nl staat een overzicht van vrijwel alle soorten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:53

Judith, ik ken http://www.bitloos.nl wel... Knipoog
Maar jouw stoffen optoming is wel heel anders dan die ik op http://www.paardenmetplezier heb gezien, hoor, of bedoelde je dat niet?
Ziet er verder wel heel relaxt uit.

Bedankt voor jullie foto's. Sim0ne, maar is die hack niet best wel een beetje scherp? Hoe zit het met de inwerking? Ik heb 'm wel eens zien staan, hoor, op innovatack. Ik kijk daar regelmatig....

Elvuuwiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:58

Ik rijdt met een bosal, kwam het beste uit de test ij paardnatuurlijk.nl..
Ben er erg blij mee, ondanks dat het geen koopje was..
(Je moet trouwens heel erg opletten, wil je een bosal gaan kopen, dat je niet eentje doen die maar met 6 strengen ofzo gevlochten is, wat dat is heel ruw, en niet prettig voor de neus van je paard, je kunt dan beter voor een duurdere van 16 strengen ofzo gaan..
Ik moet trouwens zeggen dat een bosal heel lekker rijdt..
Maar een touwhalster schijnt ook goed te werken, en dat is toch een heeel stuk goedkoper.. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:59

Elvuuwiej schreef:
Ik rijdt met een bosal, kwam het beste uit de test ij paardnatuurlijk.nl..
Ben er erg blij mee, ondanks dat het geen koopje was..
(Je moet trouwens heel erg opletten, wil je een bosal gaan kopen, dat je niet eentje doen die maar met 6 strengen ofzo gevlochten is, wat dat is heel ruw, en niet prettig voor de neus van je paard, je kunt dan beter voor een duurdere van 16 strengen ofzo gaan..
Ik moet trouwens zeggen dat een bosal heel lekker rijdt..
Maar een touwhalster schijnt ook goed te werken, en dat is toch een heeel stuk goedkoper.. Knipoog

Ik vind mijn touwhalster ook prima werken, maar als ik echt wat dressuurmatiger wil gaan rijden, wordt het weer een iets ander verhaal. Bosal lijkt mij vrij heftig voor mijn paard. Waar heb jij 'm vandaan?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:13

Nadya schreef:
Bedankt voor jullie foto's. Sim0ne, maar is die hack niet best wel een beetje scherp? Hoe zit het met de inwerking? Ik heb 'm wel eens zien staan, hoor, op innovatack. Ik kijk daar regelmatig....

Ik denk dat het wel meevalt, de neusriem is erg zacht en breed en het onderbandje is ook van zacht materiaal (dus geen ketting). De inwerking is in ieder geval zachter dan met een normale hackamore. Daarnaast heb ik een zachte hand (al zeg ik het zelf) en rij ik met zo min mogelijk contact met de 'mond'.