Hackamore or ander bitloze optoming

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Hackamore or ander bitloze optoming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 12:00

Sinds een jaar rijd ik met mijn paard buiten bitloos en heb heel veel bitloze optomingen geprobeerd. Mijn paard lijkt het beste te lopen met een neusriem, waarbij de teugels achter kruizen (zoals meroth optoming). Toch heb ik ook bij de meroth optoming het idee, dat de druk op de neus niet meteen weggaat, als ik de teugels loslaat na druk, maar enkele seconden later. Alhoewel de veer ervoor zorgt, dat de neusriem aan de zijkanten loslaat, merk ik dat er wel nog druk op de neus staat. Als we met heel veel paarden, bv met een slipjacht, buitenrijden, heb ik mijn paard op een hackamore gereden, ging ook prima. Ik weet dat de hackamore een mechanische werking heeft, maar als je teugels loslaat, is de druk ook direct van de neus weg. Normaal rij ik met losse teugel, en mijn paard reageert meteen als ik ook maar een teugel iets aanneem voor een aanwijzing met de hackamore. Bij de andere optomingen vind ik dat duidelijk minder en mijn grootste zorg is, dat zelf na druk, de druk niet meteen weg is en dat brengt mijn paard in de war. Daarom zou ik graag een discussie willen open: wat is nu beter bij een rustige ruiterhand: een hackamore of een hoofdstel met gekruiste riemen achter. Graag jullie mening.

Waratje

Re: Hackamore or ander bitloze optoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:35

Bij een hackamore is niet alleen een rustige ruiterhand belangrijk, maar ook een "losse" ruiterhand. Met de hefboomwerking van een hackamore (en ook van een stang) moet je heel goed weten hoe los je de teugels moet laten voordat de werking echt "uit" is. Dat is iets waar veel mensen zich nog in vergissen. Daarbij is het ook nog van belang dat je de teugels even lang hebt, zodat de werking van het gewicht van de teugel aan beide zijden gelijk is. Dit maakt de hackamore tot een optoming waar je niet zomaar naar kunt grijpen.
Daarnaast heb je verschillende soorten hackamores, die hun eigen consequenties meebrengen. De meest gangbare hack, de Engelse, heeft bijvoorbeeld vrij weinig stevigheid, waardoor het metalen deel behoorlijk wiebelt. Niet alle paarden vinden dat prettig.
Dat je paard direct reageert op een hulp via de hack is niet zo vreemd, hij is namelijk heel ondubbelzinnig scherp. Mijn paard doet dat ook, terwijl ze graag discussieerd met me op buitenrit. Met de hack doet ze dat niet en geeft ze duidelijk door aan me dat ze het een K-streek vind. Het is dus niet een optoming die ik voor de lol gebruik (ik heb trouwens een Duitse, die zijn nog wat "duidelijker", de Engelse vond zij dus te wiebelig).

Het verbaast me dat de Meroth bij jou niet goed lost, weet je zeker dat hij correct functioneert?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:26

Ik rijd zelf nu met een S hackamore, het is een jong paardje en wil graag een noodrem met buitenrijden.

Voor mensen met harde hand/stevig teugelcontact raad ik geen hack aan, maar die raad ik eigenlijk niks aan, les dat wel Bloos
We zijn begonnen met western dus weinig/los vriendelijk teugelcontact.
De laatste jaren rijd ik buiten met lang teugeltje (ander paard) met hack.
Nu een 3 jarige en ik vertrouw op mijn hack als hij braaf genoeg is wil ik overstappen naar sidepull.
Hier foto van mn paardje met s hack.

Afbeelding

Raudkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:39

ik heb ook een hackmore, weet niet precies hoe die heet, maar volgens mij is het een engelse,
zoals ik hier boven lees Sigaar
maar hij heeft geen last van de losse scharen.

Mijn pony reageert hier goed op, alhoewel hij toch graag zijn zin wel eens wil doordrijven als we buiten aant rijden zijn.
mijn ervaring met de hack is goed. van het andere hoofdstel wat jij gebruikt, heb ik geen ervaring mee, dus daar durf ik ook geen uitspraak over te doen.

Afbeelding

edit: sorry voor de kleine foto, weet niet goed hoe ik hem groter moet maken

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 11:16

Waratje: bedankt voor je goede uitleg. Ik wil nog steeds proberen met een de meroth optoming te rijden. Ik heb een orginele gekocht, maar hoe hoog/laag ik de neusriem ook doe, hij releast niet meteen. Je ziet wel dat hij na druk-los, loslaat, maar de druk op de neus blijft. Dit merk ik ook aan het gedrag van mijn paard. Wil alleen met de hackamore rijden, als we met heel veel paarden rijden, want dan is meneer niet te houden op een meroth, maar heel goed op een hackamore met kleine hulpen.

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:22

Hoi,
Misschien een beetje off-topic, maar is een Meroth optoming hetzelfde als een hoodstel van Emiel Voest?
Als ik het zo lees wel, maar ik heb eigenlijk nooit problemen met het loslaten van de druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:41

Het hoofdstel van Voest is afgeleid van het Merotische principe. In de Meroth zit een bladveer in de neusriem, in die van Voest niet. Maar de neusriem van Voest is daarentegen breder en zachter.

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:52

oke, dank je wel.
Maar wat heb je aan die bladveer?

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 07:52

Dat de veer terug springt, op het moment dat de druk weg is. Dat gebeurt bij mij ook, maar dat vind ik dat er nog steeds te veel druk op het neusbeen is, wat niet meteen minder wordt, en dat vind ik een probleem

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 08:12

Die gekruiste hoofdstelletjes vind ik rotdingen , inderdaad precies omdat ze niet lekker lossen. De druk gaat er wel vanaf , maar het geheel blijft nog even strak zitten en dat waardeer ik absoluut niet !

De hackamore vind ik superfijn , maar dan niet die met de korte schaartjes omdat die zo irritant wiebelt en onhandig tegen de mondhoeken aan zit. Die met de lange scharen is dan weer wat lomp , vooral ook als ze even met het hoofd langs het been willen kriebelen , dan kletsen die scharen overal onprettig hard tegenaan. Dus ik rij met een S-hack en dat bevalt goed !
Of met een CRB , dat bevalt eigenlijk nog beter maar met de hack heb je net iets meer te vertellen in spannende situaties.

Ik ben eerlijk en bewust genoeg om gewoon goed met de hack om te gaan , ik rij altijd met een boogje in de teugel en heb alle voorwaarden okee dat ze gewoon braaf reageerd op zit / stem / neckreining. Maar stel dat ze eens tegen gaat lopen sputteren of weg wil knallen terwijl dat absoluut NIET mag , dan kan ik tenminste m'n teugels oppakken en is de discussie meteen klaar.

En dat is bij die van mij echt niet onder gemopper zoals ik hierboven lees , maar gewoon van : oja wacht even , zij is de baas. Het is gewoon meteen duidelijk dat er geluisterd hoort te worden , geen gerotzooi , gevecht en geklooi. Is voor ons allebei veel gezelliger en Rena blijft er ook veel vrolijker onder. Want je zet even een seconde de rem erop en het is meteen weer duidelijk , kun je gewoon vrolijk ontspannen verder.

Een sidepull vind ik ook een onding. Ik wil teugels onder het hoofd , dat is veel simpeler en duidelijker communiceren.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 13:19

pmarena: dat is precies wat ik bedoel. de druk is wel weg, maar hij laat niet los, daarom lijkt me een hackamore weer beter, aanm de andere kant weer heel erg streng.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:54

Dat lgt helemaal aan jezelf , wil je weinig inwerken dan doe je weinig , wil je duidelijker inkomen dan doe je wat meer. Heb je die controle niet over jezelf dan kun je sowieso beter gaan dammen Tong uitsteken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:05

pmarena schreef:
Ik ben eerlijk en bewust genoeg om gewoon goed met de hack om te gaan , ik rij altijd met een boogje in de teugel en heb alle voorwaarden okee dat ze gewoon braaf reageerd op zit / stem / neckreining. Maar stel dat ze eens tegen gaat lopen sputteren of weg wil knallen terwijl dat absoluut NIET mag , dan kan ik tenminste m'n teugels oppakken en is de discussie meteen klaar.

En dat is bij die van mij echt niet onder gemopper zoals ik hierboven lees , maar gewoon van : oja wacht even , zij is de baas. Het is gewoon meteen duidelijk dat er geluisterd hoort te worden , geen gerotzooi , gevecht en geklooi. Is voor ons allebei veel gezelliger en Rena blijft er ook veel vrolijker onder. Want je zet even een seconde de rem erop en het is meteen weer duidelijk , kun je gewoon vrolijk ontspannen verder.

Dat is dus ook een verschil in karakters van paarden. Mijn merrie wil graag een goed gesprek over het onderwerp tempo, met een hackamore kap je de mening van het paard gewoon af. Dat zullen veel paarden gewoon accepteren, het gros van de paarden is namelijk blij met die duidelijkheid, maar die van mij heeft lol aan de discussie en baalt dus als er geen discussie mogelijk is. Vandaar dat ik heel erg spaarzaam ben in het gebruik van de hack Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:19

Ik wil geen goed gesprek op het moment dat het even belangrijk is op de openbare weg , dan moet een paard gewoon opzij gaan of op de rem gaan zonder discussie. Zit je in een andere situatie dat je wel gezellig even wilt debatteren dan kan dat toch gewoon ? Ik zie het probleem echt niet , je KAN er mee ingrijpen als dat nodig is , maar je kan hem ook zo los houden als je zelf wilt...

Dus je kunt hem precies zo gebruiken als je wilt , van helemaal naar los naar helemaal duidelijk , je bepaalt zelf wat je ermee doet. Je hebt zeg maar een schaal van 0 tot 9 qua strengheid.

Bij een side-pull gaat dat van 0 tot 6 ofzo. Niet zo handig als je een keer een 8 of 9 nodig hebt om te voorkomen dat je paard zich in een ravijn stort Tong uitsteken

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:27

op paardnatuurlijk.nl staan allemaal bitlozeoptomingen met elkaar veregleken;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:51

pmarena schreef:
Ik wil geen goed gesprek op het moment dat het even belangrijk is op de openbare weg , dan moet een paard gewoon opzij gaan of op de rem gaan zonder discussie. Zit je in een andere situatie dat je wel gezellig even wilt debatteren dan kan dat toch gewoon ? Ik zie het probleem echt niet , je KAN er mee ingrijpen als dat nodig is , maar je kan hem ook zo los houden als je zelf wilt...

Dus je kunt hem precies zo gebruiken als je wilt , van helemaal naar los naar helemaal duidelijk , je bepaalt zelf wat je ermee doet. Je hebt zeg maar een schaal van 0 tot 9 qua strengheid.

Bij een side-pull gaat dat van 0 tot 6 ofzo. Niet zo handig als je een keer een 8 of 9 nodig hebt om te voorkomen dat je paard zich in een ravijn stort Tong uitsteken

Ah, maar op het moment dat een goed gesprek niet aan de orde is, kom ik met een touwhalster ook ruim voldoende door. Dan werk je namelijk met nog iets anders dan de optoming, namelijk met overtuiging. Daar reageert ze uitstekend op.
De discussies die ik met mijn paard heb zijn over het algemeen op paden waar wel wat kan, zij geeft dan aan waar ze mogelijkheden ziet en ik geef aan dat ik dat wel snap, maar even iets anders in gedachten had. Tong uitsteken Dan krijg je soms een spelletje van steeds een pasje erbij, weer terug, toch weer pasje erbij, etc. Met een hack is dat direct afgekapt zodra ik mijn hand iets optil en dan is ze meteen uit haar humeur, want ze houdt van het spelletje. Zij wil graag ook wat inbreng over onze ritjes en dat mag ze ook, alleen heb ik het laatste woord.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:07

Een touwhalster is ook prima inderdaad , alleen heb je daarmee zijwaarts weer niet zoveel in te brengen. Gaat allemaal prima in 95% van de gevallen van brave ritje en een beetje grenzen opzoeken / spelen / normale "schrikjes". Maar ik heb met Rena bvb. wel eens gehad dat alles bij elkaar een beetje TE spannend was. Net een rare omgeving , in de verte iemand met iets onduidelijks motorisch aan de gang , verderop in de sloot zo'n luid stromend watervalletje , smalle weg , even eerder een paard dat in volle galop langs kwam knallen , en dat er dan ineens achter een dichte schutting iets van een beest woest aan komt stuiven waarbij je zelf ook denkt : wat is dàt dan ??!

En als ze dan opzij wil springen maar je weet dat er net een auto achterop komt , dan is het wel fijn als je even zonder uitleg gewoon dat paard duidelijk aan de kant kan houden. Met touwhalster heb je een prima rem , maar in zo'n geval geen goed begrenzend zijwaarts stuur. En met een gekruist hoofdsteletje of sidepull heb je dan weer geen goede rem en klem je alleen maar dat koppie rondom af.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:45

Het stuk zijwaarts begrens ik vooral met mijn benen, aangevuld met een stukje neckreining en maar heel beperkt met de optoming die feitelijk aan het hoofd zit. Dus in die zin maakt het voor mij niet uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:27

Denk je dat ik zo'n kneus ben dat ik dat niet doe dan Tong uitsteken

Maar als er echt stront aan de knikker is dan heb je daaraan gewoonweg niet genoeg. Als een paard ECHT weg wil dan heb je er veel voordeel van als je wat duidelijker in kan komen. Een 6-je horen ze nog als ze een beetje opgewonden zijn. En een beetje opgewonden is dan voor mij de categorie waarin veel mensen al lijkbleek op hun paard zitten omdat 'ie zo "wild" doet Tong uitsteken

Zit je in een situatie zoals ik in m'n vorige post beschreef en wordt het even teveel voor het paard met alle invloeden van buitenaf , dan is dat 6-je soms niet genoeg om het dier in die situatie te overtuigen dat het niet op de weg moet springen. Dan is een 9 wat duidelijker en ben je daarmee beiden mooi gered.

Vergelijk het met een hond die supergoed luistert , daar ga je niet tegen lopen schreeuwen van ZIT als die al op een knikje gaat zitten. Maar is het dier al helemaal opgefokt in een bepaalde situatie en gebeurt er iets waardoor hij weg ineens ECHT weg wil rennen , dan hoef je niet te knikken maar is je enige hoop op dat moment een goede harde brul. Want dat knikje komt dan echt niet meer door hoor....hoe goed het dier verder ook opgevoed is , het kan altijd gebeuren.

Het feit dat je KAN brullen als je eens in die situatie komt wil nog niet zeggen dat je ineens alles brult , welnee , daar ben je zelf bij , je kunt gewoon alledaags blijven knikken hoor maar hebt alleen wat meer mogelijkheden voor-het-geval-dat.

Maar het is maar net waar je jezelf prettig bij voelt natuurlijk.
Als je zeker weet dat je nooit in een situatie terecht kan komen die het paard teveel wordt dan kun je er alles omheen hangen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:04

pmarena schreef:
Denk je dat ik zo'n kneus ben dat ik dat niet doe dan Tong uitsteken

Maar als er echt stront aan de knikker is dan heb je daaraan gewoonweg niet genoeg. Als een paard ECHT weg wil dan heb je er veel voordeel van als je wat duidelijker in kan komen. Een 6-je horen ze nog als ze een beetje opgewonden zijn. En een beetje opgewonden is dan voor mij de categorie waarin veel mensen al lijkbleek op hun paard zitten omdat 'ie zo "wild" doet Tong uitsteken

Zit je in een situatie zoals ik in m'n vorige post beschreef en wordt het even teveel voor het paard met alle invloeden van buitenaf , dan is dat 6-je soms niet genoeg om het dier in die situatie te overtuigen dat het niet op de weg moet springen. Dan is een 9 wat duidelijker en ben je daarmee beiden mooi gered.

Dat kneus zal wel meevallen Knipoog
Kijk, als ik puur kijk naar mijn merrie dan weet ik tot hoever we kunnen gaan met prikkels voor het gevaarlijk wordt. Dat is trouwens heel ver, maar tegen die tijd ben ik afgestapt. Als ik naast haar sta heeft ze nog net even dat beetje meer steun van me, maar ik moet zeggen dat ik al een jaar of 10 niet een dergelijke situatie heb meegemaakt. In haar jongere jaren ben ik er nog wel eens afgestapt om haar steun te bieden, maar dat is heel lang niet meer nodig en dat is niet omdat de prikkels ontbreken Duivel
Bij veel prikkels kan ze wel vreselijk opgefokt lopen doen, maar ze blijft aanspreekbaar. Wat niet wegneemt dat omstanders daar bleek van kunnen wegtrekken, maar dat is niet echt mijn zorg. Vork
Ander paard dat ik rij krijg ik het al spaans benauwd van als ik denk aan 3 prikkels tegelijk, da's een jonkie die bovendien een bangerik is met sterke vluchtneigingen. Die durf ik nog niet eens zonder andere ruiter-met-betrouwbaar-paard erbij mee naar buiten te nemen. Of hij ooit aan zal kunnen wat mijn merrie aankan weet ik niet, maar we bouwen serieus aan zijn prikkel-ongevoeligheid, want ik weet niet of hij nu voor een hack zou stoppen als hij echt gaat. Maar misschien onderschat ik hem wel Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:14

pmarena schreef:
Maar ik heb met Rena bvb. wel eens gehad dat alles bij elkaar een beetje TE spannend was.

In een dergelijke situatie zou ik afstappen.
In ieder geval zou ik geen pijn-injectie aan het hoofd geven, zoals jij doet. Daar leert het paard namelijk helemaal niets van; je bevestigt alleen maar dat het inderdaad heel erg spannend (en pijnlijk) was.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:14

Zijn de gekruisde riempjes wel soepel genoeg?

Ik rijd zelf met een western sidepull, het maakt voor mij in principe niet uit waar de teugels zitten want ik stuur toch op de nek Lachen Een touwhalster kan ik ook fijn mee rijden maar vind een brede band op de neus toch wat fijner.

Heb aantal jaren terug ook een tijdje met hackamore gereden maar beviel me niet echt. Zie ook bij veel mensen dat er continu druk zit op de neus en de scharen continu naar achteren wijzen omdat ze er teveel aan zitten.

Ik vergelijk de hackamore met scharen het meer zoals met een scharenbit in de western, daar moet je ook eerst op trens en op 1 hand kunnen rijden voordat je een scharenbit in hangt. Eerst zorgen voor verzameling en werken aan het hoofd en als je met scharenbit rijdt blijf je verder van het hoofd af omdat de hoofdhouding en verzameling dan al goed hoort te zijn.

Een hackamore kan toch gauw scherp inwerken als je er teveel aan zit.

De S-hackamore heb ik verder geen ervaring mee.

Voor mij dus geen hackamore met scharen meer, vind het er daarnaast ook nog eens heel lomp uitzien met die stukken ijzer zo langs de mond.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:44

JoviBan schreef:
pmarena schreef:
Maar ik heb met Rena bvb. wel eens gehad dat alles bij elkaar een beetje TE spannend was.

In een dergelijke situatie zou ik afstappen.
In ieder geval zou ik geen pijn-injectie aan het hoofd geven, zoals jij doet. Daar leert het paard namelijk helemaal niets van; je bevestigt alleen maar dat het inderdaad heel erg spannend (en pijnlijk) was.

Dat IS geen pijn. Het is echt heel vergelijkbaar met die hond die je terugbrult : het is gewoon een heel duidelijke prikkel.
Net als bij jezelf , iemand kan tegen je zeggen dat je moet blijven staan waar je staat , maar als je maar genoeg onder de indruk ergens van bent dan hoor je dat even niet. Pakt iemand je dan vast , dan komt die prikkel wel door , dat is duidelijker , doortastender. Maar PIJN doet het niet.
Hou je een keer stevig in met de hack dan komt dat heel duidelijk door , maar er zit echt niks aan dat pijn kan doen.

Paard krijg druk onder de kin , druk op de neus , druk achter de oren...maar met die kippekracht van mijn armpjes op al dat bot , dat krijg ik niet voor elkaar hoor om een paard daar pijn mee te doen. Een paard dat pijn heeft of schrikt laat dat ook duidelijk merken , die van mij is erg sensibel dus laat dat zeker zien. Maar de hack geeft juist rust , haalt terug in de werkelijkheid.

Heel veel prikkels , even teveel voor haar hersenpannetje om te verwerken , vluchtdier komt boven , ze denkt bijna alleen nog aan wegvluchten en de stress bouwt steeds meer op..... *rem erop* en ze voelt deze prikkel , beseft weer dat ik de leider ben en ze zich niet druk hoeft te maken , zucht eens diep , herinnert zich dat ze geleerd heeft om eerst eens rustig te kijken en alles op haar in te laten werken en dat vluchten dan ineesn eigenlijk nogal onzinnig en overbodig is , en de stress ebt weer langzaam weg. Kunnen vrolijk verder met de teugels in een boogje.

Kan ik op dat moment van opbouwende stress niet even duidelijk de herinnering geven dat er nog een piloot aan boord is , dan komt ze echt in de flip-zone en valt er weinig meer aan te redden , wordt het een vervelende ervaring voor ons allebei.

Dankzij de hack gebeurd dat niet , is alsof je een hond een brul geeft waardoor hij weer in de werkelijkheid komt , is alsof je een kind maar stevig vastpakt waardoor het niet onder een auto loopt , alsof iemand zit weg te dromen en niks meer hoort en ziet , en je knipt even in je vingers.

Is geen pijn maar een prikkel die andere prikkels van verder weg meteen duidelijk overstemt waardoor je verstand en bewustzijn weer inschakeld.

Zou het pijn zijn dan zou het niet werken ook want dan krijg je juist meer onrust , inderdaad. Maar dat is dus niet het geval. Het geeft juist RUST aan een paard als je hem eerlijk gebruikt. Dier voelt dan dat het allemaal wel okee is want er zit een piloot op die voor ze zorgt , ze hoeven zelf niet voor hun eigen hachtje te beslissen maar volgen dan gewoon weer de leider.

Nouja iedereen mag er anders over denken hoor , maar ik vind het gewoon storend dat er gedaan wordt alsof een hack 1 of ander martelwerktuig is , terwijl het in de praktijk juist een supervriendelijke optoming is als je zelf eerlijk ermee rijdt.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 07:41

Bojangles schreef:
Zijn de gekruisde riempjes wel soepel genoeg?

Ik rijd zelf met een western sidepull, het maakt voor mij in principe niet uit waar de teugels zitten want ik stuur toch op de nek Lachen Een touwhalster kan ik ook fijn mee rijden maar vind een brede band op de neus toch wat fijner.

Heb aantal jaren terug ook een tijdje met hackamore gereden maar beviel me niet echt. Zie ook bij veel mensen dat er continu druk zit op de neus en de scharen continu naar achteren wijzen omdat ze er teveel aan zitten.

Ik vergelijk de hackamore met scharen het meer zoals met een scharenbit in de western, daar moet je ook eerst op trens en op 1 hand kunnen rijden voordat je een scharenbit in hangt. Eerst zorgen voor verzameling en werken aan het hoofd en als je met scharenbit rijdt blijf je verder van het hoofd af omdat de hoofdhouding en verzameling dan al goed hoort te zijn.

Een hackamore kan toch gauw scherp inwerken als je er teveel aan zit.

De S-hackamore heb ik verder geen ervaring mee.

Voor mij dus geen hackamore met scharen meer, vind het er daarnaast ook nog eens heel lomp uitzien met die stukken ijzer zo langs de mond.

Ja, de riempjes zijn soepel genoeg. Ik heb ook verschillende bitloze optomingen gebruikt, van gewone gekruisde riempjes, meroth, sidepull, Dr. Cook en ga zo maar verder en ik blijf van mening dat de release niet snel genoeg is. Ja, de druk wordt minder, maar ik wil dat de druk meteen weg is, als ik mijn teugels loslaat. Ik merk aan mijn paard dat hij die druk (al is het een beetje) vervelend vindt, als ik eigenlijk niets van hem vraag. Bij een hack heb ik dat probleem niet. Mijn paard reageert heel goed op de zithulpen en teugelhulpen, als we lekker ontspannen buiten rijden, en ook als het wat spannender wordt, maar de problemen kunnen ontstaan, als we met meerdere paarden (en vooral mooie merries) rijden, dan wordt meneer druk en heb ik bv met een meroth wel enigszins iets te zeggen, maar dan is de druk er nog steeds als ik mijn teugels loslaat. Bij een hackamore heb ik duidelijk dan meer te zeggen en dat zijn precies de situaties, die door pmarena worden beschreven. Kort laten merken dat ik de baas ben, is genoeg om meneer weer minder druk te laten zijn. Bij een meroth ben ik dan heel wat langer bezig en ik vraag me dan af wat diervriendelijker is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 18:25

Dat is dus precies mijn ding : even de teugels oppakken ter herrinnering = even koppie er weer bij. Alsof je in je vingers knipt van : hee opletten. Een "oja" momentje van een seconde en daarna hobbel je weer vrolijk verder. Beter dan een hele discussie en het risico dat daaruit voort komt.

Wil je die discussie wel dan kan dat alsnog , je kunt zelf doseren hoeveel je doorgeeft.

En je kunt ook alsnog een discussie krijgen / aan de kletter gaan o.i.d. , maar dat is dan weer bij een situatie die NOG erger is. Heb je op een vriendelijke maar duidelijke manier nste toch de mogelijkheid om situaties goed op te lossen zonder strijd waar je met een "vriendelijkere" optoming WEL strijd voor hebt.

En het blijft zo dat het dier er met losse teugels geen last van heeft verder. Dus je speelruimte tussen niks en veel is enorm groot , en dat is superfijn Ja