Marylot Sidepull

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Marylot Sidepull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 15:56

Ik wil graag hoofdstel kopen waarmee ik met en zonder bit kan rijden, en ik zag de Marylot Sidepull, daar kan het beide mee (toch?) en door dat verzachtende stukje bij de neus vond ik het er ook wel fijn uit zien.
heeft iemand ervaringen met dit hoofdstel?
kom maar op! Haha!
Bedankt alvast!

Yellowfish

Re: Marylot Sidepull

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:03

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 17:57

Dankjewel

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:38

Ik heb dat hoofdstel. http://www.mijnalbum.nl/Foto-FENYQQ8V.jpg
Vind hem erg fijn! Je kunt hem idd ook met bit gebruiken, en als sidepull en crosslink. Ik heb hem als crosslink nog nooit gebruikt omdat crosslink niet bevalt bij mijn paard & mij, gebruik hem altijd als sidepull. Werkt super bij mijn paard en mij. Ja

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 18:51

wat is het verschil dan tussen crosslink en sidepull? Bloos

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:26

crosslink: teugelbegin gekruisd onder kaak door:
Afbeelding

Sidepull:
teugelbegin aan zijkant van neusriemgedeelte:
Afbeelding

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:01

Laatst bijgewerkt door Djilna op 23-01-08 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: svp geen foto's quoten!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:06

Laurahi: Dat wat je om het hoofd van het paard knupt is niet diervriendelijk of dieronvriendelijk, dat wat je er mee doet maakt het diervriendelijk of dieronvriendelijk.
Er zijn mensen die heel dieronvriendelijk met een stalhalster rijden en er zijn mensen die heel diervriendelijk met een flinke stang rijden. Altijd geldt "de hand van de ruiter bepaalt hoe scherp de optoming werkt".

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 20:10

ik vind een sidepull er wel fijner uit zien dan een crosslink, maar met de marilot kan dat dus allebei (met de marylot sidepull)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:11

laurahi schreef:
Ik vind die bovenste van jou een beetje dier onvriendelijk. Je rijd toch zonder bit om een betere vertouwens band met je paard te krijgen, hierbij als je hard aan de teugels trekt word ze een beetje gekilt..........

Gekilt? De riemen raken de luchtpijp niet hoor. De gekruiste riemen gaan over de kaak van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:05

laurahi schreef:
Ik vind die bovenste van jou een beetje dier onvriendelijk. Je rijd toch zonder bit om een betere vertouwens band met je paard te krijgen, hierbij als je hard aan de teugels trekt word ze een beetje gekilt..........

Nou, volgens mij is er nog nooit een paard gekilt door een crosslink hoor.... Zoals al is gezegd; de hand van de ruiter bepaalt hoe scherp een bepaalde optoming inwerkt. Ik vind trouwens ook dat een vertrouwensband niet afhangt van wel of niet rijden met bit.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 21:06

maar met welk bitloos hoofdstel zijn jullie tevreden (om mee te beginnen ofzo?)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:18

Sodeletuut schreef:

Tja, ik rijd mijn merrie op buitenritten altijd bitloos, dan gebruik ik vrijwel altijd een touwhalster. Maar voor dressuurwerk rijd ik haar gewoon met een bitje. Als ik een bitloze optoming zou moeten kiezen in plaats daarvan, zou ik waarschijnlijk een geschikte sidepull nemen. Ik heb namelijk niets met kruislings lopende teugels. Beste kruislingse systeem is de Meroth, van alle andere varianten hoor ik teveel dat ze niet goed lossen, waardoor ik het dus volstrekt onbruikbare optomingen vind.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 21:19

Waratje schreef:
Sodeletuut schreef:

Tja, ik rijd mijn merrie op buitenritten altijd bitloos, dan gebruik ik vrijwel altijd een touwhalster. Maar voor dressuurwerk rijd ik haar gewoon met een bitje. Als ik een bitloze optoming zou moeten kiezen in plaats daarvan, zou ik waarschijnlijk een geschikte sidepull nemen. Ik heb namelijk niets met kruislings lopende teugels. Beste kruislingse systeem is de Meroth, van alle andere varianten hoor ik teveel dat ze niet goed lossen, waardoor ik het dus volstrekt onbruikbare optomingen vind.

en de sidepull dan?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:24

Hoe bedoel je? Die noem ik toch als verwachte voorkeur? Enige punt is dat je even moet zoeken naar een model dat prettig past en werkt, ik hoef niet eentje met van dat harde touw over de neus, maar meer zoiets als die Marylot (die ik nooit in handen heb gehad, dus ik weet niet hoe geschikt die is) of die van Libby's, die een iets afwijkende werking heeft van de klassieke sidepull. Maar die heb ik dus nog niet in de praktijk uitgeprobeerd, dus ik kan er nog geen definitieve mening over geven Cool

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 21:30

oh sorry, dat had ik even niet goed gelezen! Bloos
maar ik heb ook een beetje gekeken hoe mijn paard op sturen met zit,benen en doormiddel van teugels tegen de hals drukken inplaats van opzij te 'trekken' zegmaar.. en daar reageerde ze heel goed op! dus ik denk dat ze wel goed zal reageren op bitloos! Haha!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 23:29

Er zijn zoveel verschillende bitloze hoofdstellen Knipoog
Ik vind zelf de marylot érg mooi en funcioneel. Zeker als je nog niet overtuigt bitloosrijder bent, is dit een uitkomst want het bit klip je er zo aan.
Als je ook de croslinkfunctie op je hoofdstel wilt hebben, moet je volgens mij wel de crosslink bestellen en niet de sidepull. De sidepull heeft volgens mij alleen de functie sidepull.

Ik heb zelf een sidepull van gevlochten touw (zie profiel) met een bontje onderlegt. Maar ik heb ook een norton kruislings hoofdstel.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 13:31

okee, danku! Haha! ik zal even kijken in je profiel!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:58

Beide paarden op mijn foto's worden volledig op zit gereden. Ja, je kunt er flink aan rukken maar dat is niet onze visie op het paardrijden. Ze lopen ook allebei voor de kar. Met alles d'r op en d'r aan en ook daar wordt er niet gerukt en geplukt. Deze 2 heren ondervinden van onze handen geen last Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 16:03

Natascha schreef:
Beide paarden op mijn foto's worden volledig op zit gereden. Ja, je kunt er flink aan rukken maar dat is niet onze visie op het paardrijden. Ze lopen ook allebei voor de kar. Met alles d'r op en d'r aan en ook daar wordt er niet gerukt en geplukt. Deze 2 heren ondervinden van onze handen geen last Knipoog

maar waarom heb je dan 2 verschillenden voor elk paard? is er niet een waar je voorkeur naar uit gaat?

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:52

Hallo, ik rij ook met een side-pull bevalt prima. Daarvoor had ik wel al veel grondwerk en rijden in de bak gedaan met een touwhalster en mijn paard kent het principe van inbuigen aan een kant zodat ze te stoppen is zonodig. Ik vindt haar fijner rijden op side-pull dan op bit, het bit wou ze nog wel eens vastzetten in haar mond, ook noodsituaties kan ik met de side-pull goed opvangen. We zijn nu begonnen met dressuurrijden en dat gaat ook prima.

Ik heb een gevlochten neusriem (uit duitsland), maar dit is niet zo,n harde neusriem deze kun je in vele kleuren laten vlechten.

Afbeelding

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 20:33

okee, maar ik had nog even een vraagje, hoe kan je een paard laten stoppen met je zit?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:47

e_horse schreef:
laurahi schreef:

Gekilt? De riemen raken de luchtpijp niet hoor. De gekruiste riemen gaan over de kaak van het paard.

Nee, de riemen kruisen onder de kaak van het paard! En idd worden ze daar niet door gekeeld! Rijd er al een jaar mee met mijn merrie en bevalt heel goed. Geen enkel probleem met wennen of zo. Terwijl ze daarvoor op trens en shank (western) is gereden.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:49

Waar koop je zo'n marylot hoofdstel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 07:03

simodi schreef:
Waar koop je zo'n marylot hoofdstel?

Onder andere bij www.goedhard.nl