Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
saarie schreef:ik heb hetzelfde probleem gehad als jij, en ben toen overgestapt op het longeren met een dubbele lijn. is ietwat ingewikkelder omdat je meer in je hand hebt, maar ik vond het veel lekkerder werken omdat je echt twee contactpunten met het bit hebt! een kaptoom is inderdaad ook een goeie oplossing, maar als je er daarna gelijk op wil moet je natuurlijk wel weer omzadelen..
Merlijn schreef:Voordat je hem/haar gaat longeren in zo'n grote bak zou je hem eerst goed aan het lopen moeten hebben in de longeercirkel. M.a.w hij moet eerst op eigen benen lopen op die cirkel.
Daartoe maak je de volte waarop hij loopt wat kleiner dan die longeercirkel, je houdt hem goed voorwaarts (zonder te rennen!).
Dan moet je naar een lichte aanleuning toewerken op die kleinere volte. Hij mag dus niet aan de omheining van de longeercirkel blijven plakken en jij moet niet hoeven trekken om hem op die kleinere volte te houden. Dat betekent dat je hem steeds goed voorwaarts moet houden. Als je dat kunt met hem: volte kleiner en groter en dan, zonder hard te moeten trekken, weer kleiner maken enz.; dan is de tijd aangebroken om het in de rijbak te gaan doen. Veel succes.
Een, goed passend, kaptoom met de longeerlijn aan de middelste ring is voor dit soort gevallen het fijnst, omdat je meer contrôle hebt over de richting waarin het hoofd is gesteld. Het is dan lastiger voor het paard om te gaan hangen.
xKarrlynnnx schreef:Ik doe hem door de sperriem en het bit. en dan maak je hem terug aan de longe vast. Daarbij gebruik ik ook nog bijzetteugels. Dit komt omdat, hij anders te druk wordt. Ik heb dit geleerd van mijn stalmeester en. Er lijden meer wegen naar Rome!
beantsje schreef:xKarrlynnnx schreef:Ik doe hem door de sperriem en het bit. en dan maak je hem terug aan de longe vast. Daarbij gebruik ik ook nog bijzetteugels. Dit komt omdat, hij anders te druk wordt. Ik heb dit geleerd van mijn stalmeester en. Er lijden meer wegen naar Rome!
Ik doe het hetzelfde, alleen niet door de sperriem, maar door de neusriem.
het grote voordeel is dat je niet zo hard aan het bit trekt. Erg paardvriendelijk! je moet er wel om denken, dat je achter het bakstuk langsgaat, omdat je anders het hoofdstel stuk kan trekken.
Een longeerstukje vind ik echt een onding. Als je trekt, trek je aan de buitenkant. Hoe moet het paard dat nou snappen??
Alternatief als je paard nogal over de buitenschouder wegvalt is de volgende;
musketon door de binnenste bitring, dan door de buitenste bitring en dan vastmaken aan de buitenzijde, opzij aan de longeersingel.
ThaGirl schreef:Ja die manier is prima als de paard niet hangt. Maar aangezien ik nu een van de eerste keren zonder omheining longeer (en ze dus op hun eigen benen moeten lopen), willen ze nog wel eens sterk worden. En op die laatste manier trek je echt heel dat bit als notenkraker effect en gaat ook niet meer los als je klaar bent.
Ik heb vandaag met halster over het hoofdstel gelongeerd (wel in longeercirkel) Zo kon de longeerlijn aan de zijkant vast gemaakt worden en de bijzet gewoon aan de bitringen. zo trek je in ieder geval niet in de mond. Vind dit wel een fijne oplossing, maar heb het dus nog niet geprobeerd in de losse bak.