Hoe longeerlijn bevestigen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Hoe longeerlijn bevestigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 14:12

Voorheen longeerde ik altijd in een longeercirkel, maar nu wil ik ook nog wel eens voor het rijden in de (open) bak longeren en dan wil m'n paard nog wel eens gaan 'hangen/trekken' aan de longeerlijn.

Maar hoe kan ik nou het beste de longeerlijn dan vast maken aan het hoofdstel, zodat ik niet het bit door de mond trek en niet dubbelvouw?

Ik heb zelf al meerder manieren geprobeerd:
- met tussenstukje. Maar dan vouw je het bit dubbel als je trekt
- aan de neusriem en bit vast maken. Werkte opzich wel redelijk goed, maar je trekt de neusriem nogal scheef
- heb ook eens gehoord hem door de binnenste ring over het kopstuk langs naar aan de buitenste ring vast te maken. Dit gaat ook wel redelijk, maar als je een keertje wat harder moest zijn, dan blijft de longeerlijn 'strak' om het hoofd en dus blijft er druk in de mond. heb ik het idee
- door binnenste ring een keer extra omheen slaan naar de buitenste vast. hierbij vouw je weer het bit dubbel
- door binnesten ring, door buitenste en dan vast maken aan de lijn weer. maar hier vouwt hij ook bij dubbel.

Dus wie heeft voor mij de beste oplossing?

Zesiram

Re: Hoe longeerlijn bevestigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:16

Ik doe het op de laatste manier. Eventueel bij jonge paarden, doe ik hem dan ook nog door de neusriem. Nou moet ik zeggen dat de paarden hier erg goed opgevoed zijn, en dus niet in de longe gaan hangen, waardoor er dus eigenlijk geen spanning op het bit komt. Echt ideaal vind ik het nog niet, maar een betere oplossing heb ik nog niet gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:44

HAR --> LO.

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:10

Ik doe hem zelf ook vast op de manier van erleyne. Dus door de binnenste bitring, door de buitenste en terug naar de longeerlijn en eventueel ook nog even door de neusriem.
Ook hier geen pony's die vervelend zijn, dus het gaat allemaal prima zo.
Een tussenstukje heb ik ook wel eens gebruikt. Maar vind op de andere manier veel fijner..

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 19:40

Ja die manier is prima als de paard niet hangt. Maar aangezien ik nu een van de eerste keren zonder omheining longeer (en ze dus op hun eigen benen moeten lopen), willen ze nog wel eens sterk worden. En op die laatste manier trek je echt heel dat bit als notenkraker effect en gaat ook niet meer los als je klaar bent.

Ik heb vandaag met halster over het hoofdstel gelongeerd (wel in longeercirkel) Zo kon de longeerlijn aan de zijkant vast gemaakt worden en de bijzet gewoon aan de bitringen. zo trek je in ieder geval niet in de mond. Vind dit wel een fijne oplossing, maar heb het dus nog niet geprobeerd in de losse bak.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:29

Als je met kaptoom gaat longeren heb je dat gedoe niet meer.
Dan is gewoon de middelste ring voor je longeerlijn en de buitenste ringen voor het eventueel bijzetten.
Als je niet meteen erna wilt rijden zijn ze ideaal.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 10:10

Maar ik wil juist daarna rijden, dan heb ik dat probleem.
Als ik niet ga rijden erna dan longeer ik in onze longeercirkel.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:51

ik heb hetzelfde probleem gehad als jij, en ben toen overgestapt op het longeren met een dubbele lijn. is ietwat ingewikkelder omdat je meer in je hand hebt, maar ik vond het veel lekkerder werken omdat je echt twee contactpunten met het bit hebt! een kaptoom is inderdaad ook een goeie oplossing, maar als je er daarna gelijk op wil moet je natuurlijk wel weer omzadelen..

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:25

Het lijkt mij dat je best eerst met kaptoom kan longeren als je dit fijn vind, je hoofdstel mee nemen naar de bak voordat je gaat longeren en na het longeren hoofdstel in en klaar?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 12:40

saarie schreef:
ik heb hetzelfde probleem gehad als jij, en ben toen overgestapt op het longeren met een dubbele lijn. is ietwat ingewikkelder omdat je meer in je hand hebt, maar ik vond het veel lekkerder werken omdat je echt twee contactpunten met het bit hebt! een kaptoom is inderdaad ook een goeie oplossing, maar als je er daarna gelijk op wil moet je natuurlijk wel weer omzadelen..

Ja ik longeer ook wel eens met dubbele lijnen, maar dan heb je gelijk wel een ander doel dan dat ik bedoel met longeren.

Ik gebruik voorlopig maar een gewoon halster (over het hoofdstel) om te longeren, dat werkt toch wel het vriendelijkste denk ik.

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:49

De manier die je beschrijft van de longe door het bit en de neusriem heen in volgens mij ook een prima manier, dan trek je iig geen bit door je paard zijn mond.

Als daarvan je neusriem verschuift trekt je paard wel heel hard óf zit je neusriem wel erg los...

Als je paard zo hard trekt zou ik het nog niet wagen in een grote bak te longeren, dan wordt het een grote trekpartij waar niemand beter van wordt. Denk dat je paard er alleen maar ongehoorzamer van wordt.

Of misschien je neusriem een gaatje strakker..

Succes!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:14

Zelf gebruik ik naast een kaptoom ook veel een hoofdstel met longeren. Alleen dan heb ik een africhtingsneusriem. Daar zitten ringetjes aan, waar je de longe beter aan kan bevestigen dan bij andere neusriemen en je trekt het bit niet dubbel.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:48

Over het algemeen gebruik ik een halster of een hoofdstel zonder teugels. Bij het halster bevestig de longeerlijn aan het binnenooog van het halster. Bij het hoofdstel bevestig ik de longeerlijn door het bit en door de neusriem. Het door de neusriem voorkomt trekken aan het bit. Zelf vind ik dit beter werken dan het longeerstukje. Hulpteugels wil ik niet gebruiken omdat ik vind dat ze niets toevoegen.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 19-03-08 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

xKarrlynnnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:53

Ik doe hem door de sperriem en het bit. en dan maak je hem terug aan de longe vast. Daarbij gebruik ik ook nog bijzetteugels. Dit komt omdat, hij anders te druk wordt. Ik heb dit geleerd van mijn stalmeester en. Er lijden meer wegen naar Rome!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:42

wij longeren altijd in de rijbak, met de lijn door de binnenste bit ring over het hoofd aan de buitenste ring, moeten ze wel leren, zit ook wel eens vast, laat ik ze even langs de korte zijde even heel los zodat hij meestal wel weer losser gaat zitten, het probleem is vaak dat de folte te laat word ingezet richting de uitgang, waardoor ze te lang blijven hangen en uitzwaaien, geen aandacht hebben bij jou daardoor strak komt te zitten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:51

Als de merrie niet extreem druk is die dan dan doe ik het zo door binnenste ring een keer extra omheen slaan naar de buitenste vast. hierbij vouw je weer het bit dubbel mocht ze druk zijn dan zo heb ook eens gehoord hem door de binnenste ring over het kopstuk langs naar aan de buitenste ring vast te maken.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:05

Je kan ook met dubbele lijnen longeren met je zadel op.
Dan maak je de beugels vast met een stro touwtje ofzo onder de buik(op de singel zodat het niet gaan schuren) en dan de lijnen door de beugels of beugel riemen.
Zo heb ik het een keer gedaan wantik heb geen longeersingel.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:06

Voordat je hem/haar gaat longeren in zo'n grote bak zou je hem eerst goed aan het lopen moeten hebben in de longeercirkel. M.a.w hij moet eerst op eigen benen lopen op die cirkel.
Daartoe maak je de volte waarop hij loopt wat kleiner dan die longeercirkel, je houdt hem goed voorwaarts (zonder te rennen!).
Dan moet je naar een lichte aanleuning toewerken op die kleinere volte. Hij mag dus niet aan de omheining van de longeercirkel blijven plakken en jij moet niet hoeven trekken om hem op die kleinere volte te houden. Dat betekent dat je hem steeds goed voorwaarts moet houden. Als je dat kunt met hem: volte kleiner en groter en dan, zonder hard te moeten trekken, weer kleiner maken enz.; dan is de tijd aangebroken om het in de rijbak te gaan doen. Veel succes.
Een, goed passend, kaptoom met de longeerlijn aan de middelste ring is voor dit soort gevallen het fijnst, omdat je meer contrôle hebt over de richting waarin het hoofd is gesteld. Het is dan lastiger voor het paard om te gaan hangen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 09:25

Merlijn schreef:
Voordat je hem/haar gaat longeren in zo'n grote bak zou je hem eerst goed aan het lopen moeten hebben in de longeercirkel. M.a.w hij moet eerst op eigen benen lopen op die cirkel.
Daartoe maak je de volte waarop hij loopt wat kleiner dan die longeercirkel, je houdt hem goed voorwaarts (zonder te rennen!).
Dan moet je naar een lichte aanleuning toewerken op die kleinere volte. Hij mag dus niet aan de omheining van de longeercirkel blijven plakken en jij moet niet hoeven trekken om hem op die kleinere volte te houden. Dat betekent dat je hem steeds goed voorwaarts moet houden. Als je dat kunt met hem: volte kleiner en groter en dan, zonder hard te moeten trekken, weer kleiner maken enz.; dan is de tijd aangebroken om het in de rijbak te gaan doen. Veel succes.
Een, goed passend, kaptoom met de longeerlijn aan de middelste ring is voor dit soort gevallen het fijnst, omdat je meer contrôle hebt over de richting waarin het hoofd is gesteld. Het is dan lastiger voor het paard om te gaan hangen.

Bedankt! Daar ga ik zeker mee oefenen!

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:07

Ik deed hem over het hoofd aan de buitenste bitring, maar hij ging met zijn mond open lopen. Dat was zo zielig. Ik heb ook met hetzelfde probleem gelopen als jij. Als je in de bak komt, kun je ook eerst een stukje afzetten met lint. Dat voorkomt dat hij meteen de hele bak doorvliegt. Waar die van mij een handje van had. We hebben geen longeerbak. Ik doe het nu met longeerstukje.

Nadeel longeerstukje is dat op de volte linksom de druk op rechts zit. Idioot eigenlijk... Ik wil wel met dubbele lijnen, maar mijn paard is dan sneller dan ik, en dat kan ook zo eng worden, aangezien hij nog jong is...alles op zun tijd... maar het is echt lastig, ben ik met je eens!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:53

xKarrlynnnx schreef:
Ik doe hem door de sperriem en het bit. en dan maak je hem terug aan de longe vast. Daarbij gebruik ik ook nog bijzetteugels. Dit komt omdat, hij anders te druk wordt. Ik heb dit geleerd van mijn stalmeester en. Er lijden meer wegen naar Rome!

Ik doe het hetzelfde, alleen niet door de sperriem, maar door de neusriem.
het grote voordeel is dat je niet zo hard aan het bit trekt. Erg paardvriendelijk! je moet er wel om denken, dat je achter het bakstuk langsgaat, omdat je anders het hoofdstel stuk kan trekken.

Een longeerstukje vind ik echt een onding. Als je trekt, trek je aan de buitenkant. Hoe moet het paard dat nou snappen??

Alternatief als je paard nogal over de buitenschouder wegvalt is de volgende;
musketon door de binnenste bitring, dan door de buitenste bitring en dan vastmaken aan de buitenzijde, opzij aan de longeersingel.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:59

hej, das ook een idee jah...gaan we proberen! Knipoog en zo blijf je proberen en leren

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:44

beantsje schreef:
xKarrlynnnx schreef:

Ik doe het hetzelfde, alleen niet door de sperriem, maar door de neusriem.
het grote voordeel is dat je niet zo hard aan het bit trekt. Erg paardvriendelijk! je moet er wel om denken, dat je achter het bakstuk langsgaat, omdat je anders het hoofdstel stuk kan trekken.

Een longeerstukje vind ik echt een onding. Als je trekt, trek je aan de buitenkant. Hoe moet het paard dat nou snappen??

Alternatief als je paard nogal over de buitenschouder wegvalt is de volgende;
musketon door de binnenste bitring, dan door de buitenste bitring en dan vastmaken aan de buitenzijde, opzij aan de longeersingel
.

Dit heb ik nog nooit geprobeerd, heb je het al eens toegepast?
Zelf doe ik, als het paard neiging heeft over de schouder naar buiten te vallen, een bijzetteugel (zo eentje met een rubber ring in het midden) van de buitenbitring naar het midden of iets daaronder van buitenzijde van de longeersingel. Dan geen bijzetteugel aan de binnenzijde.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:49

ThaGirl schreef:
Ja die manier is prima als de paard niet hangt. Maar aangezien ik nu een van de eerste keren zonder omheining longeer (en ze dus op hun eigen benen moeten lopen), willen ze nog wel eens sterk worden. En op die laatste manier trek je echt heel dat bit als notenkraker effect en gaat ook niet meer los als je klaar bent.

Ik heb vandaag met halster over het hoofdstel gelongeerd (wel in longeercirkel) Zo kon de longeerlijn aan de zijkant vast gemaakt worden en de bijzet gewoon aan de bitringen. zo trek je in ieder geval niet in de mond. Vind dit wel een fijne oplossing, maar heb het dus nog niet geprobeerd in de losse bak.

Ik maak hem ook vast door de bitringen, en dan terug aan de longeerlijn, maar ik leg een knoop in de lijn waar ik hem weer vastklik, zodat de lijn niet strakgetrokken wordt als het paard gaat lopen trekken.

Wanneer je de lijn door de binnenste bitring doet en aan de buitenste bitring vast maakt, dan trek je alleen aan de buitenste ring mocht het paard gaan hangen oid. Dit geld ook voor het 'tussenstukje', hij hangt wel mooi in het midden, maar wanneer het paard gaat hangen in het touw trek je weer alleen aan de buitenste ring, naar mijn mening ook een afrader (ook al is het speciaal hiervoor gemaakt)

CelineeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:46

Haaj Lachen
Ik heb mijn pony (inmiddels 4 jaar Bloos ) alles geleerd, dus ook het longeren. Omdat ik met een jong paard te maken had, heb ik het longeertouw zo vast gemaakt:
Eerst door de binnenste bitring, vervolgens over het hoofd (dus achter de oren) en dan aan de buitenste bitring vast.
Ik heb ook verschillende manieren geprobeerd, maar deze kwam het beste uit de bus Schijnheilig

Succes ermee!
Groetjes Céline Bloos