Wat kleine vraagjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitana_

Wat kleine vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 23:14

Hoi ik was laatst naar een koers geweest omdat ik wilde weten of het echt zo slecht was als ik dacht Tong uitsteken Kan wel een mening geven maar als ik er nooit ben geweest gaat dat moeilijk..

Maar goed daar liepen alle paarden met een teugel die het hoofd omhoog moest houden, vond dit érg paardonvriendelijk eruit zien. Die teugel werd bij elk paard strakker getrokken toen ze de baan op gingen.
Ook hadden ze een ketting in hun mond, en nog een bit ook.. Waarom is dat?
En waarom lopen ze de paarden niet warm? Ze draven meteen de baan op..
En de belangrijkste vraag waarom worden de paarden al vanaf hun eerste jaar getraint op hun snelheid *zoiets werd gezegd*, maar dat is hetzelfde als een jong kind hard laten werken, het is dan toch nog een kind?

Nou ik vind het maar niks Tong uitsteken

WendyBZ

Re: Wat kleine vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 07:11

* Maar goed daar liepen alle paarden met een teugel die het hoofd omhoog moest houden, vond dit érg paardonvriendelijk eruit zien. Die teugel werd bij elk paard strakker getrokken toen ze de baan op gingen.
=Dat is de opzet, die zorgt voor balans. Aangezien hoofdstellen soms voor meerdere paarden worden gebruikt, moet er wel eens wat aangepast worden.
Afbeelding
Bovenstaande zit niet heel strak, paard heeft ruimte zat. Het ene paard moet hem wat hoger hebben om goed te lopen dan de andere:
Afbeelding

* Ook hadden ze een ketting in hun mond, en nog een bit ook.. Waarom is dat?
= Ze lopen op een gewone trens (over het algemeen tenminste) met een opzetbitje (zie boven) en de ketting is een speelketting. Hangt los, werkt niet in.

* En waarom lopen ze de paarden niet warm? Ze draven meteen de baan op..
= Warmlopen doen ze meestal twee a drie koersen vantevoren. Daarna worden ze weer stilgezet en dan gaan ze tien minuten voor de koers weer de baan op.

* En de belangrijkste vraag waarom worden de paarden al vanaf hun eerste jaar getraint op hun snelheid *zoiets werd gezegd*, maar dat is hetzelfde als een jong kind hard laten werken, het is dan toch nog een kind?
=Klopt. Vaak gaan ze als jaarling in training, aangezien ze als tweejarige mogen koersen. Mogen, het is dus niet verplicht. Er wordt ook op gefokt om vroegrijpe paarden te krijgen, die snel volwassen zijn dus. Er zijn jaarlingen die je zo voor een vijfjarige aan zal zien, maar ook echte ukkies. Is een kwestie van prioriteiten. Wij hebben ook een jaarling, correctie, tweejarige, per 1 januari worden ze een jaar ouder, die nu twee weken in training is. Als ze vroegrijp zijn kan je de training gewoon doorzetten en in mei/juni gaan koersen. (dan zijn de eerste tweejarigenkoersen) Die van ons gaat waarschijnlijk alleen heen om te beleren en komt dan weer thuis en gaat het land in. De ene kan wel als tweejarige koersen, de andere niet. Als je het met beleid doet, heb ik er weinig problemen mee. Onze nu driejarige heeft afgelopen jaar vijf keer gelopen, een keer kwalificatie en vier koersen. Niet veel als je bedenkt dat dat over ruim een half jaar gaat.

Meer weten? klik hier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 07:18

duidelijker kan neit volgens mij Lachen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:52

Wendy (een echte kenner Lachen ) heeft het al heel mooi uitgelegd, maar nog een dingetje waar ik iets over wil zeggen:

Kitana_ schreef:
En de belangrijkste vraag waarom worden de paarden al vanaf hun eerste jaar getraint op hun snelheid *zoiets werd gezegd*, maar dat is hetzelfde als een jong kind hard laten werken, het is dan toch nog een kind?

De meeste dravers worden vanaf hun eerste jaar inderdaad "getraind", maar niet op snelheid hoor. Lachen
Zo'n jaarling leert vanalles wat elk paard moet leren, zoals meelopen, voetjes geven, afgespoten worden, de hoefsmid, bitje in, tuigje om... Dan gaan ze er met de lange lijnen achter lopen en leert het paard wat de stem- en bithulpen zijn. Sturen, halthouden... Daarna wordt er een heel licht karretje achter gehangen, zodat ze eraan wennen. Daarna gaat er eens iemand opzitten, stukje stappen, stukje draven enz.
Veel meer gebeurt er nog niet, echt trainen doen de meesten nog niet. Soms gaan ze daarna zelfs weer het land in om aan te sterken, en wordt er pas verder getraind als ze 2,5 zijn, soms nog later. Soms gaan ze al eens mee naar de koersbaan om daar wat te lopen, en aan lawaai en rare dingen te wennen.

Er zijn ook mensen die zeggen: laat die beestjes toch met rust, of ze slijten te vroeg ofzo. Maar de waarheid is dat lichte trainingen op deze leeftijd (vóórdat ze 2 zijn) de paarden sterker maken, dat is wetenschappelijk bewezen. Dus door dat lichte werk op een leeftijd dat alles in ontwikkeling is worden de botten en pezen sterker, en hebben ze later minder snel blessures en slijtage! Voor de hersenen geldt eigenlijk precies hetzelfde: dit is de periode waarin ze alles heel gemakkelijk kunnen leren.

Vergelijk het een beetje met mensen: kinderen gaan ook naar school op een leeftijd dat ze gemakkelijk leren. En het is wetenschappelijk bewezen dat dingen leren op die leeftijd ervoor zorgt dat je slimmer wordt, dat je hersenen zich beter ontwikkelen.
Kinderen sporten ook al, vaak zelfs flink: dat wordt gezien als gezond, en bevordert de ontwikkeling van hun lichaam. Overbelasting en krachttraining is nog niet goed op die leeftijd, en dat geldt ook voor jonge paarden. Maar sporten is zeker niet slecht, toch?

Enkelen lopen wel al koersen als 2-jarigen, ik ben daar zelf geen voorstander van, of laat ik het zo zeggen: met mijn eigen paard zou ik dat niet doen. Knipoog Ik heb er te weinig ervaring mee, maar mijn gevoel zegt nee.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:10

Nina_rex schreef:
Wendy (een echte kenner Lachen ) heeft het al heel mooi uitgelegd, maar nog een dingetje waar ik iets over wil zeggen:

Kitana_ schreef:
Zo'n jaarling leert vanalles wat elk paard moet leren, zoals meelopen, voetjes geven, afgespoten worden, de hoefsmid, bitje in, tuigje om... Dan gaan ze er met de lange lijnen achter lopen en leert het paard wat de stem- en bithulpen zijn. Sturen, halthouden... Daarna wordt er een heel licht karretje achter gehangen, zodat ze eraan wennen. Daarna gaat er eens iemand opzitten, stukje stappen, stukje draven enz.

Dat heb ik zelfs afgelopen zomer al gedaan, zie foto's in mijn profiel Knipoog Wij proberen zowiezo om zoveel mogelijk vroeg aan te leren. Daar heb je meer aan dan ze als driejarige ze uit de wei te moeten trekken en dan te moeten vechten...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:16

WendyBZ schreef:
Wij proberen zowiezo om zoveel mogelijk vroeg aan te leren. Daar heb je meer aan dan ze als driejarige ze uit de wei te moeten trekken en dan te moeten vechten...

Klopt, en het levert dan ook veel meer stress op voor het paard. Als ze jong zijn zien ze het gewoon als een spelletje, en ze leren dingen veel gemakkelijker.

Kitana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 21:19

Okee dank jullie voor de reacties..
Toch blijf ik erbij dat je moet wachten tot een paard 3 jaar is.. zeker voordat je erop gaat zitten..
Natuurlijk kun je paarden voor die leeftijd dingen leren.. maar niet met een karretje of erop gaan zitten..
Ookal zijn ze er op gefokt.. maar dat vind ik natuurlijk zelf Lachen
Die eerste foto nee vind ik er niet aardig uit zien..
Maar goed ben weer een beetje wijzer geworden Lachen

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:41

Volbloeden worden vaak al met anderhalf jaar getraint, maar ook nog niet op snelheid. Daarmee wordt meestal gewacht tot hun tweede jaar (alle koerspaarden zijn 1 januari jarig voor het gemak). Ze zijn sneller rijp dan veel andere rassen.

Dit is mijn verzorgpaard toen hij nog geen 2 jaar oud was. Hij ziet er echt veel ouder uit.
Afbeelding

Als ik me niet vergis, mogen de Arabieren pas een jaar later de baan op, duie zullen dus pas met 2 1/2 jaar getraint worden. Dit omdat ze dus later rijp zijn dan Volbloeden.
Hoe het met dravers zit, weet ik niet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:55

Kitana_ schreef:
Toch blijf ik erbij dat je moet wachten tot een paard 3 jaar is.. zeker voordat je erop gaat zitten..
Natuurlijk kun je paarden voor die leeftijd dingen leren.. maar niet met een karretje of erop gaan zitten..

Trekken is een andere belasting dan wanneer je erop zou zitten. Ik ben zelf ook tegen de 2 jarige koersen hoor, dus daarin ga ik met je mee Lachen .

Edit: als je in mijn profiel kijkt zie je dat paarden in de laatste rechte lijn in het check wat je op de eerste foto ziet gaan 'liggen' , ze gaan in principe steunen. Misschien dat die foto's er wat prettiger uit zien Lachen . Het paard op de foto van Wendy is vrij 'hoog' opgezet..

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:03

Hoi Kitana, ik kan me best voorstellen dat je deze vragen inderdaad had na een bezoek aan de drafbaan, ik keek de eerste keer ook mijn ogen uit *LOL*. Inmiddels ben ik al zo'n slordige 25 jaar eigenaar van dravers, en dan raak je wel aan zaken gewend Knipoog.

Zoals Ruitje als schreef, is een kar trekken heel wat makkelijker dan een mens dragen. Neem zelf maar eens een zak aardappelen op je rug, of trek diezelfde zak op een karretje mee. Dat laatste is veel minder belastend.

Er op gaan zitten doe ik ook pas als het paard minstens drie jaar oud is, maar met de training beginnen wij wel heel jong. Trainen op heel jonge heeft (dat heeft Nina al zo goed uitgelegd) een enorm gunstige invloed voor het presteren op latere leeftijd. Pezen bijvoorbeeld, verbeteren alleen bij training vóór het 3e levensjaar. Alles wat je aan training doet na het derde jaar, verbetert niets meer aan de pezen (daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan).

Uiteraard moet je wel weten waar je mee bezig bent, als je met zo'n jong dier aan de gang gaat. Anders kun je veel schade doen. Maar goede trainers weten hoever ze kunnen gaan zonder dat het jonge dier daar nadeel van ondervindt. Je gaat ze als ze heel jong zijn absoluut niet op snelheid trainen, alleen maar rustige kilometertjes maken om het lichaam langzaam sterker te maken.

Goede jonge dravers zijn erg duur in aanschaf. Het zou dan ook gek zijn als mensen die zo'n jong paard bezitten, ze zo snel mogelijk aan gort zouden rijden Knipoog. Je probeert ze zo optimaal mogelijk voor te bereiden op hun werk, zodat ze heel lang mee kunnen.

Ik heb zelf twee dravers, een jonge hengst en een oude merrie. De merrie heb ik als veulen gekocht, we hebben haar zelf voor de koersen getraind (ze is al heel jong voor de kar gegaan) en ze is nu 22 en heel erg gezond, ik rij er nog dagelijks op Lachen. Bij haar heeft die vroege training dus geen nadelige gevolgen gehad, integendeel.

Natuurlijk gaat het ook wel eens mis, daar sluit ik mijn ogen niet voor. Er zijn wel eens paarden die te jong te veel moeten doen en geblesseerd raken. Maar ook in de drafsport zijn mensen die veel om hun paarden geven, en ze zo goed mogelijk behandelen. En degenen die het puur voor het geld zouden doen (dat zijn er echt niet zoveel Lachen ), die proberen in ieder geval hun dure paard heel te houden.

Mocht je nog meer vragen hebben of eens een paar dravers thuis in de training willen zien, dan ben je altijd van harte welkom!

Kitana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 23:51

Heej,

Oke ik ken een paar dravers die zijn er juist slechter van geworden naarmate ze ouder werden..
Een draver die ik kende die was 3 jaar en had rugproblemen ze kon niet eens normaal draven, dan zakte ze door haar benen..

Dan ken ik nog een draver die is nu 12 die kan niet normaal lopen..

Ook heeft die hele zachte hoeven dat schijnt ook vaak voor te komen...

Op de koers zat ik te kroelen met een schatje (alle dravers waren daar trouwens heel vriendelijk) en ik zei zo'n paard zou ik nou wel willen!
Toen zei een vrouw"die heeft zijn beste tijd wel gehad hoor"
Toen vroeg ik waarom toen zei ze HIJ IS AL 9.
Toen schrok ik echt, want ze zei dat dat oud is voor een draver..

Dus dan denk ik het is dus helemaal niet goed voor een paard... anders zouden ze niet zo snel versleten zijn..

Ik vind dat gewoon zielig.. maar misschien ken ik toevallig net een paar brokkepiloten die er nadelige gevolgden van hebben ondervonden..

=

Ik ben wel van mening dat elke vorm van topsport zwaar voor een paard is, en dat hij dat nooit zijn hele leven kan blijven doen, net zoals een mens, maar ik vind de drafsport er altijd eigenlijk wel onvriendelijk uitzien..

Maar goed zo zijn er zoveel dingen waar de een van denkt dat het heel goed is en de ander denkt dat het heel slecht is Tong uitsteken

Ik ga er nog wel het een en ander over opzoeken want ik vind het wel belangrijk om er wat meer van te weten voordat ik er van alles over zeg..

Het enige wat ik mooi vond op de koers, is dat geluid van de paardenhoeven op het zand, voor de rest kon ik bijna wel janken:P

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 00:01

Kitana_ schreef:
Heej,

Dit is dus niet waar, dravers staan juist bekend om hun harde en goede hoeven! Vraag maar na bij smeden die bekend zijn met dravers en andere rassen.

Kitana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 00:02

ruitje schreef:
Kitana_ schreef:

Trekken is een andere belasting dan wanneer je erop zou zitten. Ik ben zelf ook tegen de 2 jarige koersen hoor, dus daarin ga ik met je mee Lachen .

Edit: als je in mijn profiel kijkt zie je dat paarden in de laatste rechte lijn in het check wat je op de eerste foto ziet gaan 'liggen' , ze gaan in principe steunen. Misschien dat die foto's er wat prettiger uit zien Lachen . Het paard op de foto van Wendy is vrij 'hoog' opgezet..

heej ik heb je profiel gezien vind de fotos echt niks hoor

Afbeelding

Zoek het hoofd:P het is helemaal bedekt met riempjes en gekkigheid...

MAAR ik moet wel even zeggen dat je paarden er allemaal goed uit zien en ik vind ze ook allemaal mooi Lachen

Kitana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 00:03

twinducklin schreef:
Kitana_ schreef:
Heej,

Dit is dus niet waar, dravers staan juist bekend om hun harde en goede hoeven! Vraag maar na bij smeden die bekend zijn met dravers en andere rassen.

Okee weet ik dat ook weer Tong uitsteken

Vera81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 00:23

He hallo allemaal,

Ik vind het persoonlijk een geweldige sport, de draf en ren sport. Wel vind ik (persoonlijk) en dat komt door mijn eigen ervaring.... dat ze soms te vroeg beginnen met trainen. Ik spreek nu wel over de rensport, onder de man! Dus niet voor de kar!

Ik heb zelf mijn paard gekocht, hij is een ex-renner. Omdat hij als jonge hengst veelbelovend was hebben ze hem heel vroeg in training gezet (1 jaar en 9 maanden)! Op zijn tweede heeft hij een aantal racen meegelopen, maar hij was te langzaam en werd daarom toen hij 3 werd verkocht!

Ik heb contact gehad met de fokker, hij vertelde dat mijn paard al zijn energie nodig had om te groeien en daarom niet snel genoeg was. Ook zei hij dat hij hele dagen stond of lag te slapen, maar omdat hij een goed papier en goede ouders had het nog even aankeken.

Toen ik hem kreeg, was hij na de fokker naar een ander meisje gegaan, zij wilde dresseurmatig met hem aan de slag. Maar hij zakte door zijn benen achterbenen heen in de draf... Alles is er bij geweest DA , aternatief etc... Eesrt dachten ze nog aan ataxie, dit is het gelukkig niet. Paardenmasseur erbij etc je kent het wel.

Doordat hij op dat moment pas 3 was (bijna 4) heb ik besloten om hem een jaar "rust" te geven en hem te ruinen. Hij staat nu dus al ruim 9 maanden op het land, harde grond, ruwe grond, heuvel op heuvel af, modder en hij wordt steeds sterker. In het voorjaar wil ik hem voorzichtig weer wat gaan oppakken, en kijken of het echt beter is.

Nouja om een lang verhaal kort te maken, het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat hij zijn klachten van te vroeg in training gezet te zijn heeft overgehouden. Wel denk ik dat het er veel mee te maken heeft gehad. Zeker weten doe je het nooit.

Het is een geweldig dier en ik heb er 1000% vertrouwen in dat het goed komt... ik had het hem alleen graag bespaart.

Groetjes Vera

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 00:55

Mijn eerste paardje was een Draver, 5 jaar en versleten.
Uiteindelijk na 15 maanden verkocht als zeer rustig recreatie paardje voor rustige ritjes.
Dus mijn mening over de drafwereld was alles behalve positief.
Tot er iemand op de manege kwam te staan met een nog steeds koersende hengst en ik regelmatig mee ben geweest op koersen.
Wat ik daar zag zorgde ervoor dat mijn mening drastisch om draaide.
Zo erg zelfs dat ik nu weer een Draver heb gekocht.

Ik denk juist in de draf en ren sport dat daar het zuinigste met de paarden wordt omgesprongen.
Zeer regelmatig en op tijd de smid erbij om te zorgen dat het dier het best mogelijke op zijn hoeven staat.
Als er maar een kuchje is wordt hij onderzocht.
Iets langduriger onregelmatig en hij gaat op de foto.
Vaak de training in andere dan stal omgeving (denk aan bos en dergelijke)
Elke dag, winter en zomer, buiten.
Goed stalklimaat en goede bodembedekking.
Indien noodzakelijk krijgen ze hun rust.
1 x in de week snelwerken? rest lekker rustig uit laten draven.
Immers een paard wat minder presteerd brengt niets in het laatje dus zuinig zijn is de manier.

Als ik dan kijk naar het gemiddelde rijpaard/fries/sportpaard/recreatiepaard..
Ruim de helft die ik ken staan langer dan 10 weken op hun ijzers.. die ook nog eens er niet goed onder zitten. want ach zolang ze nog vast zitten is het goed..
Komen niet dagelijks buiten.
Zien de hele winter enkeld de binnenbak.
Als ze onregelmatig zijn worden ze gewoon lekker door getraind.. dito eender met het kuchje of andere dingen.
Slecht passend tuig.
Staan in kleine bedomte stallen.
Elke dag maar weer proberen die toprit neer te zetten..
Als ze minder presteren krijg het paard de schuld en is hij dwars, wordt er niet snel gekeken of er een medisch mankement is of dat een verkeerd onder zittend ijzer de oorzaak is.

Tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maarja dit is wat mij gewoon heel erg opvalt..

Weet nog toen ik endurance ging rijden met Woestein Haha!
Hij had toen "normale" ijzers en degene met die Dravershengst vond die ijzers eigenlijk te zwaar voor hem..
Zodoende is zijn smid erbij geweest en is Woes op lichte ijzertjes gegaan Haha!
Hij liep inderdaad lichtvoetiger.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 07:45

Tja...

Waarom vind je al die riempjes er zo zielig uitzien dan? (FF terugkomend op de opmerking "Ik vind je foto's echt niks hoor", wat ik overigens niet heel aardig vond). Geen van die dingen doen het paard pijn. Dat paard op de betreffende foto heeft aan:
- een mondhalster aan (neusriem bij de rijpaarden),

- een hoofdstel met trekkleppen (de kleppen trek je omlaag op het moment dat je paard een beetje lui begint te worden en dan ie is weer alert, omdat ie z'n tegenstanders niet meer kan zien en dan is het dus vergelijkbaar met een dicht hoofdstel bij de tuigpaarden),

-een rol onder z'n keel (ik denk dat dit paard afentoe een beetje heet kan zijn en dan krult ie z'n nek op en dan gaat z'n luchtpijp dicht zitten en krijgt ie dus geen lucht meer terwijl ie heel hard loopt, om dan te voorkmen dat ie flauwvalt en met 45 km/u tegen de aarde knalt, doen ze deze rol eronder. Dat is dus bescherming van het paard en hij kan alleen niet meer krullen, maar heeft er verder geen last van en zal zijn hoofd er niet anders om dragen)

- en een opzet. Van het opzet heeft een paard ook geen last en het dient meerdere doelen. Ze kunnen erop steunen om balans te zoeken, omdat harddraven nou eenmaal een vrij moelijke gang is en daarnaast houdt het de luchtpijp weer open op het moment dat ze moe worden en dus uit automatisme hun hoofd willen laten zakken. Als ze moe worden en hun hoofd laten zakken, zouden ze minder lucht krijgen en dat wil je juist niet. Het opzet doet geen pijn, het zit er alleen voor steun en het zit in de koers maar een paar minuten op, daarna gaat ie meestal meteen weer af.

Dus eigenlijk heb ik helemaal niets zieligs aan die foto kunnen ontdekken en onder zielig versta ik dan iets waar het paard hinder of pijn van ondervindt op de korte of langere termijn.

Daarnaast is wetenschappelijk aangetoond (zoals Nina en Promptertje al zeiden) dat botten en pezen beter uitharden als ze jong belast worden. Alles met mate uiteraard, zoals al eerder gezegd is. Dat ze een paard van 9 oud noemen, bedoelde ze waarschijnlijk mee oud voor de sport (heowel er nog best veel paarden lopen van die leeftijd en ouder). Als recreatiepaard kunnen deze paarden vaak nog jaren mee en natuurlijk hebben ze iets gesleten op de baan, het is dan ook topsport, maar als recreatiepaard functioneren ze meestal nog prima en gaan vaak nog jaren mee en kunnen gewoon hartsstikke oud worden. Vaak zijn ze dan ook juist hard op de benen, omdat er zo'n goede basis is gelegd

Verder zou ik zeggen, ga een sbij een trainer kijken als je je echt een mening wilt vormen over dravers

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 08:33

Kitana_ schreef:

Dat wordt in de drafsport eerder gezegd omdat ze daar, in tegenstelling tot andere sporten, een leeftijdsmax hebben. Merries mogen tot hun 11e en hengsten en ruins tot hun 14e koersen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:51

WendyBZ schreef:
Kitana_ schreef:

Dat wordt in de drafsport eerder gezegd omdat ze daar, in tegenstelling tot andere sporten, een leeftijdsmax hebben. Merries mogen tot hun 11e en hengsten en ruins tot hun 14e koersen.

Wilde ik ook net zeggen. Ja Dat is gewoon ter bescherming van de paarden, dat er een maximumleeftijd is ingesteld. Ook al doet een paard het heel goed, na die leeftijd moet hij gewoon stoppen, net zoals mensen uiterlijk op hun 65e met pensioen gaan. Die mensen zijn dan ook nog niet versleten. Haha!

Ik vond het eerst ook raar hoor, dat ze een draver al snel 'oud' noemen. Maar een koerspaard van 9 is dus bijna aan het einde van zijn carrière... als koerspaard.
Dat wil zeker niet zeggen dat hij daarna niet nog 10 of 20 jaar een ander fijn leven kan hebben. Lachen Want voor een paard is 9 in principe nog helemaal niet oud. Veel dravers gaan een tweede leven als rij- / recreatiepaard tegenmoet. Zeker een paard dat zolang gekoerst en verdiend heeft wordt niet zomaar aan de kant geschoven hoor. Daar wordt een goed tehuis voor gezocht, ook zie je soms dat zo'n paard aan de verzorg(st)er wordt gegeven, die jaren met hem gewerkt heeft.

Mijn draver is rond de 25 en loopt o.a. nog klasse 2 endurance (voor foto's zie de link in mijn onderschrift, het gaat om Rex). En ik kan zo nog 5 andere dravers opnoemen die 20+ zijn maar er nog blakend uitzien, en zich nog gedragen als 10-jarigen (waaronder Danny van promptertje).

Oh ja en wat de riempjes e.d. betreft: ik vind persoonlijk wel dat er in de drafsport snel naar (mechanische) attributen wordt gegrepen om dingen op te lossen, in plaats van ze "rijtechnisch" op te lossen. Dat is mijn opvatting als relatieve leek. Maar ik heb te weinig verstand ervan om echt te kunnen zeggen of het niet anders zou kunnen. Knipoog
Ik weet wel dat vrijwel al die dingen, zoals de check (die het hoofd omhoog houdt) en dat keelrolletje, er alleen van vlak voor de koers tot vlak na de koers aan zitten (een paar minuten dus). De check wordt bijv. bijna altijd meteen na de finish losser gegespt, en ze trainen er ook niet mee. Lachen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:26

Kitana_ schreef:
heej ik heb je profiel gezien vind de fotos echt niks hoor

Afbeelding

Zoek het hoofd:P het is helemaal bedekt met riempjes en gekkigheid...

MAAR ik moet wel even zeggen dat je paarden er allemaal goed uit zien en ik vind ze ook allemaal mooi Lachen

Hier staat een vier pagina lange uitleg over deze en andere foto's : [HAW] Ultime @ work: mooiste winnaar ooit!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:09

en hierboven had ik ook vast een kleine uitleg gegeven Lachen

Kitana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 23:24

Ik vind het gewoon een beetje raar..
Dat er een max. leeftijd aan zit, zegt toch al genoeg dat het heel zwaar is voor een paard?
en dat hij na die leeftijd niet meer presteert tja omdat ze aan gort gereden zijn...

Wat is er nou "goed" aan voor een paard zelf, om hard te draven, buiten het plezier van degene die hem "rijd".

Ik ben het trouwens zeker met degene eens die zei dat er veel paarden op bijv. manege's alleen in hun stal staan en elke dag alleen de binnenbak zien of af en toe een rondje buiten mogen rennen.
En dat er laks wordt om gegaan met de gezondheid van het dier. / En ijzers.
Maar dat hangt van de eigenaar af, en niet van de tak van de sport. Dat gebeurt overal wel eens.

Ik vind het zelf belangrijk zo natuurlijk mogelijk met een paard om te gaan, maar ik zal mezelf niet tegen spreken, ik rijd ook gewoon recreatief met zadel en hoofdstel e.d. alleen geen hulpteugels en liefst ook geen neusriem.

Het enige waar ik echt respect voor heb is natural horsemanship.

Misschien dat ik daarom de drafsport ook zo naar vindt, aangezien dat alles behalve natuurlijk is..

Mijn reactie op je foto was niet onaardig bedoeld, maar ik ben er liever eerlijk in over hoe ik over iets denk.
Ik had er natuurlijk ook geen reactie op kunnen geven.

Maar moet eerlijk zijn, heb wel wat geleerd van wat jullie zeggen en begrijp het ook iets meer dan voorheen, maar het zal nooit mijn interesse worden Lachen

(Toen ik er was, werd er trouwens wel getraint met "opzet")

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 00:02

Als ik een hond met een kap om zijn kop zie lopen, denk ik ook "wat zielig", terwijl het altijd voor de bestwil van die hond is. Dus ik oordeel dan niet, voor ik weet wat de reden van die kap is. Je niet zeggen dat je iets niks vindt, als je niet weet wat het precies is denk ik.
Dat er een maximum leeftijd aan verbonden zit vind je toch niet echt vreemd? In de mensenwereld zijn sporters ook op een gegeven moment uitgesport. Kijk naar voetballers. Op toch wel relatief jonge leeftijd uitgerangeerd en worden vervangen door jong bloed. Iemand van 45 levert over het algemeen niet meer dezelfde prestaties als iemand van 20 toch? Zo is dat met paarden ook.
Zegt niks over het feit dat ze dan versleten zijn. Integendeel. Deze paarden kunnen, zoals Nina hier ook al schreef, nog jaren mee, en super presteren als rijpaard. En dan ook nog in verschillende disciplines.

Zelf ben ik de heel erg trotse eigenaar van een uitgekoerste draver, die toch een aardige som geld voor zijn vorige eigenaar heeft opgebracht. Het mannetje is nu 10, en is een jaar geleden voor het laatst gestart. Nu mag hij van zijn volgende carriere genieten, en wel als rijpaard. Zijn eerste endurancewedstrijd heeft ie heel goed en met veel enthousiasme doorlopen, en hij kreeg de complimenten van de dierenartsen ter plaatse.
Dus van slijtage is hier absoluut geen sprake.

Over onze andere rijpaard-draver maar niet te spreken.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 00:20

Kitana_ schreef:
en dat hij na die leeftijd niet meer presteert tja omdat ze aan gort gereden zijn...

Ik denk dat er meer Dravers na hun koerscarriere nog in een andere tak niet onverdienstelijk presteren dan dat jij denk.
Niet elke Draver stopt pas op de max. leeftijd, er zijn er ook genoeg die het gewoon goed gedaan hebben en die mogen stoppen van de baas.
Ook doordat er zo zuinig wordt omgesprongen met de meeste kunnen ze ook na hun 15e nog prima gezond de dag door komen.

Ga namelijk eens kijken op Dravers.nl naar de kilometervreeters..
Zijn vele de gekoerst hebben en nu met veel plezier in de endurance uitgebracht worden.
Rex van Nina is ook al op leeftijd maar dat kan ik niet aan hem zien.
Kennis van mij heeft een 17 jarige hengst, tot zijn 16e gekoers (winsom ruim 85.000,-) die nu gewoon kerngezond zijn recreatie ritjes loopt.
Kanway is ook zo'n kanon, loopt nu in de endurance.
En zo kan ik wel door gaan.

Dat Dravers stoppen omdat ze aan gort zijn gereden komt minder vaak voor dan gedacht.
(uitzonderingen daargelaten..)

Een draver is gefokt om te draven, ze doen het graag en met plezier, een Draver die je moet dwingen zal nooit bovenaan kunnen eindigen.

Wat is er goed aan om over 1.50 te springen?
Wat is er goed aan om elke dag getraind te worden met anky en salinero in het achterhoofd?
Zo heb je in elke tak en bij elk ras wel bedenkingen.

Ik zie heel veel paarden die enkeld van het terrein af komen wanneer baasje een dressuur/spring wedstrijd heeft..
En dan ook nog eens in de trailer..
En zie daardoor veel paarden die gewoon niet blij zijn in de training, maar er d.m.v ruk en pluk werk (en de nodige atributen) toch hun rondje moeten lopen en het ook nog eens doen.

Een Draver is helemaal een spiegel van de mens, als je hem oneerlijk behandeld dan doet hij niets voor je, heeft hij vertrouwen in je dan gaat hij door het vuur.
Denk niet dat Dravers zulke tijden kunnen neer zetten als ze niet willen...

Er zijn trouwens ook veel mensen met hun Draver met NH bezig, door het gevoelige karakter (die spiegel dus) zijn ze daar uitermate voor geschikt.
Ik zal niet verder in het NH gaan want ik ben van mening als je het natuurlijk wil aanpakken dat je dan je paard in vrijheid op tig hectare land moet laten leven.
Wel kan je een goede middenweg vinden om met het paard zo diervriendelijk mogenlijk om te gaan.

En het is inderdaad belangrijk dat je eerlijk ben, maar respecteer ook hoe een ander met zijn paard om gaat.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 01:03

Kitana_ schreef:
Ik vind het gewoon een beetje raar..
Dat er een max. leeftijd aan zit, zegt toch al genoeg dat het heel zwaar is voor een paard?

Wat dacht je van de fokkerij? Het is een goede stimulans om merries de fokkerij in te laten gaan ipv lang door te laten koersen.