het lukt me niet om me shet goed te longeren help ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maudm

het lukt me niet om me shet goed te longeren help ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 20:05

heej allemaal,
ik heb een vraag noujah soort van. Ik longeer mijn shet al een paar keer maar ze is niet bang voor de zweep niet dat ik dat wil hoor;) maar dan gaat ze stoppen en dan wil ik dat ze door loopt dus dan wijs ik met de zweep naar de kont maar dat helpt niet
en ik wil me pony niet een klap geven want dat is onzin vind ik maar ik weet niet hoe ik verder haar moet longeren als zij steeds stopt als ze er geen zin in heeft. heeft iemand ideeen of het zelfde probleem gehad en hoe heb je dat opgelost

groetjes maud

LisaD

Re: het lukt me niet om me shet goed te longeren help ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:12

Je kan met de longeerzweep gewoon een tik op de grond achter dr kont geven ! Dan hoef je dr niet te tikken !
En als ze daar niet op reageerd kan je misschien aanleren dat ze reageert op klik geluidjes ?
Door bijvoorbeeld telkens als ze reageert een klik geluidje te maken Lachen

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:27

Agjaa, Shanne he;)
t is en blijft een shetlander! Knipoog
ik ben benieuwd op de reacties Knipoog

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:53

Hooii ik heb ook een shetje maar had toen een beetje schrik, toen eheft een meisje met heel veel rij en wedstrijdervaring mij geholpen en toen lukte het wel, hoe eht gign weet k niet meer maar mss kan je.
Hem gewoon negere als hij naar je toekomt en wijzen met de zweep
Ik heb hem eerst gewoon wat anast me laten lopen en zo het touw verder en verder en toen liep, hij mooi
Veel belonen
..

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:21

-> OPG

Belleza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:26

Vooral veel belonen als het wel goed gaat Knipoog

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:33

Je kan eens proberen om met hem me te lopen,wel in de ronde.
En dan de helft van je longeerlijn te gebruiken,met de andere helft zachtjes aansporen om te lopen.
Geef dan duidelijke commando en beloon als hij het doet.
Onze shet deed het ook die kan ik nu los longeren.
succes ermee

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:24

Plasticzak aan de zweep en dan een beetje flapperen (na stem commando!!!/ doet ie het met stem belonen!)- niet te veel gebruiken anders raakt je paard er snel aan gewend.
Bij longeren is het ook belangrijk niet te veel van voor tegen te houden, eigelijk nooit inhouden - maar de druk van achter weg halen.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 10:33

is het probleem ook dat ze dan naar jou toe staat met dr hoofdje?? want dat deed mijn verzorgshet altijd.. Haha! Clown ik heb toen met de balken van hindernissen een rondje gemaakt, ben zelf in het rondje gaan staan en mijn ponytje erbuiten.. toen kon ze niet anders als rondjes lopen, en met aansporen moet je niet tegen haar aan slaan, je kan wel op de grond slaan. en als dat niet lukt zou indd ik een plasticzakje aan het puntje van je zweep doen. suc6!

Maudm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 17:38

e kan met de longeerzweep gewoon een tik op de grond achter dr kont geven ! Dan hoef je dr niet te tikken !
En als ze daar niet op reageerd kan je misschien aanleren dat ze reageert op klik geluidjes ?

heb ik gebrobeerd maar ze doet het nog maar bedankt voor je idee:P;)

hallo allemaal ,,

ze geeft ook niks om op de grond met de zweep te slaan dat geluid maakt haar niks uit maar ik gah met die balken en plastic zakje uit proberen jullie krijgen het te horen als het gelukt is!:D groetjes maud
Laatst bijgewerkt door Tanja op 12-01-08 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik aub de editknop!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:56

keej suc6! ik ben benieuwd!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:39

ilovetrusha schreef:

Jammer dat dit alleen nut heeft als je paard het begrip 'clickertraining' begrijpt. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 01:12

OPG --> LO.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:44

Nou, zal ik even een wat behulpzamer antwoord geven. Vind het moeilijk uitleggen door een computerscherm heen, maar zal het proberen.
Ik vind dat een paard vanuit het respect dat hij voor je heeft aan de kant moet gaan, als je je groot maakt en hem/haar weg stuurt. Daarmee moet een paard zich dus naar voren bewegen als je achter hem/haar staat en opdrijft. Een paard moet stoppen (en als je er meer druk op zet van je weg bewegen, dus omdraaien) als je er voor staat, hiermee blokkeer je hem/haar.
Dit heeft gewerkt met alle paarden die ik tot nu toe heb gedaan, het is wel van essentieel belang dat ze jou als alfa zien. (En dat ze zijn opgegroeid in een kudde, en dus de kudderegels (hiermee lichaamstaal) kennen.) Een basis(test) hier voor is dat een paard met bijvoorbeeld borstelen voor je aan de kant moet gaan als je je groot maakt, en hem/haar omduwt.
Maar hoe doe je dit dan met longeren?
Je staat in het midden van de bak, en probeert uiteindelijk zo weinig mogelijk uit het midden te komen. Je stuurt je paard weg zodat deze op de volte uitkomt (de kant kun jij zelf kiezen, door te gaan staan waar je hem/haar niet wil hebben en weg te drijven), vanaf hier kun je aan de overgangen gaan werken, tempo controle. Je doet je drijvende hand (aan de kant van zijn/haar kont) richting de kont/net erachter, alsof je een onzichtbaar balletje gooit. Als dit niet werkt beweeg je je richting kont/net erachter, met een drijvende houding. Uiteindelijk zal je paard voor je aan de kant horen te gaan, en dus harder moeten. Hij/zij mag niet op eigen initiatief weer een ander tempo aannemen, dus houdt het in de gaten. Met stoppen beweeg je je blokkerende hand naar het hoofd/net ervoor net alsof je er een onzichtbare muur voor zet. Als hij/zij niet reageert beweeg je je richting hoofd/ervoor net zolang tot hij/zij wel reageert, desnoods sta je er op een gegeven moment voor.
Zodra je paard reageert ga je weer terug naar je neutrale midden, als beloning.
Het is belangrijk dat je paard jou als baas ziet, en zelf zul je in het longeren handig moeten worden. Zorg dat je met je lichaam de hulp geeft, dus niet alleen je arm uitsteken, maar hierin ook je schouders meedraaien. Als je neutraal staat (en dus niks bijzonders van hem/haar vraagt) is de afstand tussen paardenkont en jouw schouder even groot als de afstand tussen paardenhoofd en jouw schouder. Sta je meer drijvend is de afstand tussen de paardenkont en 1 van jouw schouders kleiner, hiermee geeft je druk van achter en ruimte van voor, als hij/zij niet reageert beweeg je je steeds meer naar hem/haar toe totdat hij/zij dat wel doet. Sta je blokkerend is de afstand tussen de andere schouder en het paardenhoofd kleiner. Je kan best een touwtje of zweep gebruiken om jouw hulp duidelijker te geven, maar blijf vanuit de basis, je lichaam werken. Je paard moet respect hebben voor jou, niet voor je zweep.
Als je merkt dat je paard niet goed reageert kun je ook weer je lichaamshouding aanpassen, je maakt je groter. Als je merkt dat je paard een beetje bang wordt maak je je kleiner. Dit hele verhaal klinkt misschien lastig, maar is heel makkelijk als je het eenmaal door hebt, en dat gaat wel makkelijker met een keer praktijkhulp.
Blijf denken aan wat je WEL wil dat er gebeurd, en ontspan (op neutraal) als dit gebeurd.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:06

Zo ik heb even wat foto's van internet gejat ter verduidelijking.
Zij staat duidelijk te drijven:
Afbeelding
Zij maakt een drijvend gebaar:
Afbeelding
Hij staat te drijven:
http://www.marinka.be/u2tm_4.jpg
Daar is hij weer, drijvend:
http://www.marinka.be/u2tm_3.jpg
Hij/zij staat drijvend:
http://www.tipquarterhorses.nl/Content/ ... geren1.jpg
Hij staat neutraal:
http://www.horsecity.nl/Image/Erwin%20l ... 20side.JPG
Tevens neutraal:
http://www.staldeutrecht.nl/uploads/images/longeren.JPG
Hij staat te blokkeren:
http://www.palmbreweries.com/content/im ... ij/143.jpg

Maudm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 21:11

locanda schreef:
Nou, zal ik even een wat behulpzamer antwoord geven. Vind het moeilijk uitleggen door een computerscherm heen, maar zal het proberen. *Knip*

hihihi ik heb het een beetje kunnen volgen , maar ik weet niet je hbet die plaatjes laten zien maar kijk Shanne wil wel lopen eerst maar dan stopt ze even en dan krijg je haar heel moeilijk voor uit

en we hebben daar ook niet egt een bak alleen een 3 weilanden maar ik denk dat hyet vooral komt dat ze niet wil lopen omdat het vroegere meisje die hun verzorgde altid met de zweep slaan. en nu dnekt ze zow ja donder op met die zweep heb er schijt aan dus is het nog best wel moeilijk om haar voorwaarts te krijgen Knipoog snapie Tong uitsteken? groetjes maud

OPG --> LO.

wat betekent dat Geld, geld!?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 12-01-08 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote gefixed en 3 berichten binnen 1 minuut geplaatst samengevoegd, gebruik aub de editknop!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:15

omgang paarden gedrag en longeren

Je topic is verplaatst, was op de verkeerde plek gepost.

Fjord_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:42

Hee, mijn verzorgshetje van 90 cm kan ook niet longeren, ze reageert niet op de zweep en niet op stem (zo is ze niet beleerd).
Ze wil gewoon niet lopen, ik moet ook wel zeggen dat ze ook niet uit zichzelf beweegt, in de wei ofzo.
De eigenaren noemen haar "lui" ..
Maar het is verder ook niet zo dat ze van mij MOET kunnen longeren hoor Lachen
Maar ik blijf het toch proberen!
Want longeren is wel leuk om te doen Haha!
En goed voor de pony zelf!
Maargoed, ik kan verder geen tips geven, want mij lukt het ook niet, ben hopeloos Tong uitsteken

Maudm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 17:50

Hee, mijn verzorgshetje van 90 cm kan ook niet longeren, ze reageert niet op de zweep en niet op stem (zo is ze niet beleerd).
Ze wil gewoon niet lopen, ik moet ook wel zeggen dat ze ook niet uit zichzelf beweegt, in de wei ofzo.
De eigenaren noemen haar "lui" ..
Maar het is verder ook niet zo dat ze van mij MOET kunnen longeren hoor Lachen
Maar ik blijf het toch proberen!
Want longeren is wel leuk om te doen Haha!
En goed voor de pony zelf!
Maargoed, ik kan verder geen tips geven, want mij lukt het ook niet, ben hopeloos

noujah ik vind het best belangrijk dat ze wel normaal kan longeren. want ik gah er ook niet meer op rijden daAr ben ik te zwaar voor en ze moet wel een beetje beweging krijgen;)
groetjes maud

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:10

pennylivurd schreef:
hallo allemaal ,,

ze geeft ook niks om op de grond met de zweep te slaan dat geluid maakt haar niks uit maar ik gah met die balken en plastic zakje uit proberen jullie krijgen het te horen als het gelukt is!:D groetjes maud

heb je het al geprobeerd?? ben wel benieuwd Bloos Knipoog Haha!

Maudm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 20:53

heb je het al geprobeerd?? ben wel benieuwd Bloos Knipoog Haha!

neej ik heb het nog niet gebrobeerd het is te laatste tijd een beetje vies weer slecht voor een voetjes maar in het weekend gah ik er mee bbezig dan laat ik et weten;)

SanneStarrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:21

misschien kan je met je zwep op de grond slaan dat het een soort zwiep geluid maakt. Ja

Maudm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 13:37

jah dat heb ik al eerder gedaan maar daar regeert ze ook niet op;)

Lisa003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:44

Ik maak ook altijd gewoon een harde zwiep op de grond. Ik sla mijn paard zoieso niet tijdens het longeren. En zwiep is al genoeg

Maudm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 18:10

nou bij mijn shet niet