Draak met longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Draak met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 17:29

Zoals je al hebt kunnen lezen is mijn pony een draak met longeren.
Het longeren ging voorheen altijd heel goed (in ieder geval bij mij), en longeerde ik haar ongeveer 3 keer in de week. i.v.m spierpijn in de rug van mijn pony. Toen dat allemaal was opgelost zakte het longeren een beetje af, ik deed het nog wel 1 of soms 2 keer in de week maar daar hielt het ook wel mee op. Op het moment is mijn moeder mijn pony aan het longeren. Ze heeft opsich wel wat basis verstand van paarden, maar is niet heel zelf verzekerd en is tot op heden alleen manege paarden gewend. Nu ik mijn pony dus bijna nooit meer longeer omdat mijn moeder dat 1 of 2 keer in de week doet, hoor ik van mijn moeder allerlei verhalen dat mijn pony niet luistert. Afgelopen maandag kwam er dus weer zo'n verhaal en mijn moeder vertelde dat ze het een beetje gevaarlijk vond worden. Ik dacht eerst dat het wel mee zou vallen dus ik zou mijn moeder vandaag even helpen om wat meer overwicht te krijgen op mijn pony.
We lieten haar los in de longeerbak en ik liep even weg om de lichten aan te doen en mijn moeder probeerde haar ondertussen even te laten lopen. Toen ik terug kwam stond mijn pony voor mijn moeder te steigeren en ze had verder nog geen pas verzet! Hier schrok ik van want ze was ook echt aan het maaien met haar voorbenen. Toen mijn moeder maar even uit de longeerbak moest komen van mij hielt mijn pony dat tegen door constant voor haar te gaan staan. Ik ben toen maar mijn pony toegelopen heb haar vast gepakt en mijn moeder vluchte snel de longeerbak uit. Ik heb mijn pony toen even aan het lopen gezet, maar ook bij mij begon ze te protesteren, wel minder dan bij mijn moeder maar ze kwam ook naar mij toen en ging op 3 meter afstand staan steigeren. Ik kreeg haar wel steeds weer aan het lopen en ze kwam ook niet dichter dan 3 meter in de buurt maar het was toch behoorlijk iritant. Voorheen heeft ze dit bij mij nooit gedaan en ik heb haar 2 weken terug nog gelongeerd en toen deed ze het al een beetje bij mijn moeder. Ik denk dus dat het komt omdat mijn moeder te weinig overwicht heeft, daarbij is mijn pony 3,5 jaar jong en een vreselijke puber en ook nog eens 53,97% volbloed wat haar best wel heet maakt.
Ik heb het vandaag aangepakt door steeds als ze zich naar mij toe draaide eehh te zeggen mijn handen om hoog te doen en haar zeg maar de weg te wijzen, dit werkte opsich wel aardig, maar ik heb natuurlijk liever dat ze helemaal niet op me af komt en begint te steigeren.
Ook heb ik trouwens gehoord dat vrijwel alle ladykillers (ladykiller XX) erg lastig zijn met longeren, ladykiller is de over over groot opa van mijn pony dus daar zou het ook nog mee te maken kunnen hebben.

Hebben jullie dit ook eens meegemaakt en/of weten jullie hoe ik dit moet oplossen??

Groeten Hilde

Ladygiroc

Re: Draak met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:35

bij mijn paard zit ook ladykiller in. Mijn paard is goed te longeren. Wat je er verder aan kan doen..tsja..zou het ff niet weten. maar als je denkt dat het puberaal gedrag is zou ik het zeker afstraffen! en toch zorgen dat je moeder het ook afstraft voor het dalijk echt fout gaat..

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:37

Ja,, maar de mijne is een welsh.. ik zit ook met dit probleem dus ik volg dit topic eventjes

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 17:40

Ik denk dat de puberteit er in ieder geval wel mee te maken heeft, maar ik denk dat het ook komt omdat mijn pony gewoon erg slim is en mijn moeder zich erg onzeker en angstig opstelt, hier maakt mijn pony gebruik van en als ze dan naar mij wel moet luisteren begint ze te protesteren..

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:40

Persoonlijk denk ik dat het beter en veiliger is dat je moeder jou pony in ieder geval niet meer longeert.
Zij heeft wat schrik van paarden en heeft weinig ervaring in het omgaan met moeilijkere paarden en paarden voelen dat aan. Uw pony misbruikt haar angsten.
Ik denk dat je zoals je nu bezig bent je pony wel weer onder controle zult krijgen, hebt geduld maar wees toch concequent en streng.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 17:43

Mijn moeder ziet het zowieso zelf ook even niet zitten om haar alleen te longeren en laat haar voortaan gewoon lekker los in de bak.
Ik denk inderdaad dat ik dr maar weer even moet gaan longeren.
Bedankt voor je reactie Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:44

feliciaa schreef:
Hebben jullie dit ook eens meegemaakt en/of weten jullie hoe ik dit moet oplossen??

Je kan het oplossen door de fout eerst eens bij jezelf te zoeken ipv je pony een draak te noemen en smoesjes te bedenken zoals Ladykillerbloed. Dáar los je in ieder geval niks mee op.
Waarschijnlijk is de manier waarop jij of je moeder longeert niet goed(lichaamstaal, houding), of je pony krijgt verder te weinig beweging, teveel voer, andere frustraties, je bent in de verdere omgang geen duidelijke baas voor je paard etc etc etc....
Laat je instructrice of iemand anders die goed is met paarden haar eens longeren en jou helpen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:17

Dat komt ervan als je onervaren mensen laat werken met een dan ook nog onervaren paard... Paard ziet in je moeder geen leider en neemt zelf, volledig terecht, de touwtjes in handen. Los het probleem eerst zelf op: ga zelf weer longeren tot het goed gaat en leer je moeder dan aan hoe ze het precies moet doen en blijf er nog een paar weken bij. Zoek eventuele begeleiding, longeren is net zo een kunst als rijden hoor Lachen

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 18:26

[***] schreef:
feliciaa schreef:

Je kan het oplossen door de fout eerst eens bij jezelf te zoeken ipv je pony een draak te noemen en smoesjes te bedenken zoals Ladykillerbloed. Dáar los je in ieder geval niks mee op.
Waarschijnlijk is de manier waarop jij of je moeder longeert niet goed(lichaamstaal, houding), of je pony krijgt verder te weinig beweging, teveel voer, andere frustraties, je bent in de verdere omgang geen duidelijke baas voor je paard etc etc etc....
Laat je instructrice of iemand anders die goed is met paarden haar eens longeren en jou helpen.

Nou nou rustig maar hoor.. Ik zeg toch ook niet dat het mijn fout niet is, en ik weet zelf ook wel dat ik het met jou'n voor beelden niet oplos, ik vertelde dat er alleen maar bij om evaringen te horen van andere mensen Knipoog.. Ik longeer haar vrijwel nooit, mijn moeder is de gene die haar altijd longeert. Ik ben daar bijna nooit bij dus ik weet niet zo goed hoe mijn moeder het doet, ik weet wel dat ze onzeker is en dat ze dat dus ook uitstraalt, mijn pony komt iedere dag zeker 2 uur in de bak los en daarnaast geef ik haar ook nog 6 dagen in de week beweging, dus die is er genoeg, ze krijgt absoluut niet te veel voer want met andere dingen is ze heel rustig, frustaties kan me zo ook niet voorstellen want er gebeuren de laatste tijd geen vreemde dingen. Ik ben in de omgang met mijn pony duidelijk wel de baas, ze respecteerd mijn persoonlijke ruimte, loopt netjes achter me aan en luistert aan de hand en onder het zadel prima (ze bleef ook niet voor nietst steeds 3 meter bij me uit de buurt). Mijn moeder daar in tegen is iets minder de baas over haar en dan vooral met longeren, met poetsen en wandelen gaat het hartstikke goed..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:29

En is het absoluut nodig dat je moeder met je paard omgaat? Indien ja dan heeft je moeder dringend begeleiding nodig, ook bij de gewone omgang met je paard.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 18:29

poes schreef:
Dat komt ervan als je onervaren mensen laat werken met een dan ook nog onervaren paard... Paard ziet in je moeder geen leider en neemt zelf, volledig terecht, de touwtjes in handen. Los het probleem eerst zelf op: ga zelf weer longeren tot het goed gaat en leer je moeder dan aan hoe ze het precies moet doen en blijf er nog een paar weken bij. Zoek eventuele begeleiding, longeren is net zo een kunst als rijden hoor Lachen

Voordat mijn moeder mijn pony begon te longeren heb ik haar ook een paar weken achter elkaar geholpen en het voor gedaan, toen het goed ging en mijn moeder wist hoe het werkte dacht ik dat ik ze wel alleen kon laten, dit ging dus ook goed tot een paar weken terug..
Ik ga zowieso nu zelf mijn pony eerst maar een tijdje longeren, heb mijn cursus longeren via school met een 8 afgerond dus ik probeer het eerst zelf, als het echt niet gaat zoek ik begeleiding.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 18:31

poes schreef:
En is het absoluut nodig dat je moeder met je paard omgaat? Indien ja dan heeft je moeder dringend begeleiding nodig, ook bij de gewone omgang met je paard.

Ja zo'n beetje wel, mijn ouders zijn de gene die vrijwel alles voor mijn pony betalen en toen we haar kochten hadden we ook afgesproken dat ze er ook soms mee bezig mocht.
Ik denk dat mijn moeder het eerst maar weer even bij poetsen, los laten in de bak en af en toe even uitstappen moet houden.. Want dat zijn de dingen die gewoon goed gaan..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:08

Als je moeder echt wilt trainen met haar moet ze inzien dat ze dan even een inspanning moet leveren denk ik. Er zijn goede longeercursussen en goede boeken en dvd's en vanalles, mss een leuk laat oudejaarscadeau? Lachen

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:34

Mijn moeder is 10 januari jarig dus idd misschien wel een leuk verjaardags cadeautje, ik zal er eens informatie over opzoeken, bij ons in de buurt zit wel een ptc+ waar ik zelf via school ook les heb die geven goede cursussen..

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:34

lindake schreef:
Persoonlijk denk ik dat het beter en veiliger is dat je moeder jou pony in ieder geval niet meer longeert.
Zij heeft wat schrik van paarden en heeft weinig ervaring in het omgaan met moeilijkere paarden en paarden voelen dat aan. Uw pony misbruikt haar angsten.
Ik denk dat je zoals je nu bezig bent je pony wel weer onder controle zult krijgen, hebt geduld maar wees toch concequent en streng.

Eens...
Ik weet niet of het goed is maar op mijn vorige manege gingen ze paarden die beetjj 'wild' deden losgooien voor ze er wat mee gingen doen...Misschien tip? Om haar daarna dan aan het werk/longeren te zetten?

fraznic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:35

Maar deze pony is niet wild door teveel energie maar omdat ze haad moeder niet als leider ziet, dus losgooien zal hier het probleem niet oplossen jennylicious

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:30

hai wat een verhaal zeg, moeten mijn paarden eens flikken, voor mij gaan steigeren!!!!
Dit lijkt mij een geval van geen overwicht, je pony heeft echt schijt aan je ma om het even zo te zeggen!

Als jij wel overwicht hebt, hoe ik het zo lees wel, lijkt het me gewoon verstandig om je moeder goed te begeleiden en de eerste tijd samen te longeren zodat zij rustig aan de pony kan wennen en iig vertrouwen terug krijgt. Ook denk ik dat het nog wel zo kan zijn dat je moeder misschien te onduidelijk is met longeren. GOED Longeren is niet zo gemakkelijk als dat de meeste mensen denken!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 16:31

heej,
Ik heb inmiddels al weer een keer samen met mijn moeder gelongeerd, ik ben er dan nu ook een beetje achter gekomen waarom maar vooral wanneer mijn pony het doet. Ik stond namelijk langs de kant en iedere keer als mijn moeder even afgeleid was bijvoorbeeld doordat ik haar een aanwijzing gaf of omdat ze de longeerlijn op maat pakte greep mijn pony haar kans en ging op mijn moeder af. We zijn nu dus druk bezig ervoor te zorgen dat mijn moeder haar aandacht bij mijn pony kan houden ook als er om haar heen wat gebeurd of als ze de longeerlijn op maat moet pakken, ook moet mijn moeder leren te blijven praten en haar aan te moedigen om door te gaan want dat wil mijn moeder ook nog wel eens vergeten waardoor mijn pony dus weer de kans krijgt.. Het is dus niet alleen dat mijn moeder geen respect krijgt van mijn pony maar ook dat mijn pony heel er slim is speelt een grote rol, ze weet precies wat ze wel en niet kan en omdat mijn moeder zo makkelijk is probeert ze steeds die grens weer een stukje naar voren te schuiven om uit eindelijk de leiding over te nemen..

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:30

Ik moest er eigenlijk wat om lachen, want ik herken helemaal mijn eigen merrie. Al ging die niet steigeren, maar omdraaien en heel hard wegspurten. Amber was jong en heel dominant en ik was gewoon een kluns met longeren.
Ik heb hulp gevraagd; iemand anders longeerde Amber wat vaker en ik longeerde de doorgewinterde pony van diegene om het zelf onder de knie te krijgen. Toen we allebei de bedoeling doorhadden ging het stukken beter.
Laat je moeder lekker oefenen met een braaf paard, wat haar op een veilige manier kan laten zien, kan leren wat de bedoeling is, wat het effect is van jouw stand t.o.v het paard, etc. Zelf kun je met jouw paard aan de slag. En als moeder en paard er beide aan toe zijn zet je ze weer met elkaar aan het werk Lachen

Veel succes!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 21:10

Ik zou wat rond kunnen vragen op stal, maar helaas zijn vrijwel alle haflingers bij ons niet erg gemakkelijk om te longeren, dus dan zou het een pensionpaard worden of misschien dat er 1 haflinger tussen zit die wel normaal kan doen..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:13

--> LO

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:24

Vind het moeilijk uitleggen door een computerscherm heen, maar zal het proberen.
Ik vind dat een paard vanuit het respect dat hij voor je heeft aan de kant moet gaan, als je je groot maakt en hem/haar weg stuurt. Daarmee moet een paard zich dus naar voren bewegen als je achter hem/haar staat en opdrijft. Een paard moet stoppen (en als je er meer druk op zet van je weg bewegen, dus omdraaien) als je er voor staat, hiermee blokkeer je hem/haar.
Dit heeft gewerkt met alle paarden die ik tot nu toe heb gedaan, het is wel van essentieel belang dat ze jou als alfa zien. (En dat ze zijn opgegroeid in een kudde, en dus de kudderegels (hiermee lichaamstaal) kennen.) Een basis(test) hier voor is dat een paard met bijvoorbeeld borstelen voor je aan de kant moet gaan als je je groot maakt, en hem/haar omduwt.
Maar hoe doe je dit dan met longeren?
Je staat in het midden van de bak, en probeert uiteindelijk zo weinig mogelijk uit het midden te komen. Je stuurt je paard weg zodat deze op de volte uitkomt (de kant kun jij zelf kiezen, door te gaan staan waar je hem/haar niet wil hebben en weg te drijven), vanaf hier kun je aan de overgangen gaan werken, tempo controle. Je doet je drijvende hand (aan de kant van zijn/haar kont) richting de kont/net erachter, alsof je een onzichtbaar balletje gooit. Als dit niet werkt beweeg je je richting kont/net erachter, met een drijvende houding. Uiteindelijk zal je paard voor je aan de kant horen te gaan, en dus harder moeten. Hij/zij mag niet op eigen initiatief weer een ander tempo aannemen, dus houdt het in de gaten. Met stoppen beweeg je je blokkerende hand naar het hoofd/net ervoor net alsof je er een onzichtbare muur voor zet. Als hij/zij niet reageert beweeg je je richting hoofd/ervoor net zolang tot hij/zij wel reageert, desnoods sta je er op een gegeven moment voor.
Zodra je paard reageert ga je weer terug naar je neutrale midden, als beloning.
Het is belangrijk dat je paard jou als baas ziet, en zelf zul je in het longeren handig moeten worden. Zorg dat je met je lichaam de hulp geeft, dus niet alleen je arm uitsteken, maar hierin ook je schouders meedraaien. Als je neutraal staat (en dus niks bijzonders van hem/haar vraagt) is de afstand tussen paardenkont en jouw schouder even groot als de afstand tussen paardenhoofd en jouw schouder. Sta je meer drijvend is de afstand tussen de paardenkont en 1 van jouw schouders kleiner, hiermee geeft je druk van achter en ruimte van voor, als hij/zij niet reageert beweeg je je steeds meer naar hem/haar toe totdat hij/zij dat wel doet. Sta je blokkerend is de afstand tussen de andere schouder en het paardenhoofd kleiner. Je kan best een touwtje of zweep gebruiken om jouw hulp duidelijker te geven, maar blijf vanuit de basis, je lichaam werken. Je paard moet respect hebben voor jou, niet voor je zweep.
Als je merkt dat je paard niet goed reageert kun je ook weer je lichaamshouding aanpassen, je maakt je groter. Als je merkt dat je paard een beetje bang wordt maak je je kleiner. Dit hele verhaal klinkt misschien lastig, maar is heel makkelijk als je het eenmaal door hebt, en dat gaat wel makkelijker met een keer praktijkhulp.
Blijf denken aan wat je WEL wil dat er gebeurd, en ontspan (op neutraal) als dit gebeurd.

Zo ik heb even wat foto's van internet gejat ter verduidelijking.
Zij staat duidelijk te drijven:
Afbeelding
Zij maakt een drijvend gebaar:
Afbeelding
Hij staat te drijven:
http://www.marinka.be/u2tm_4.jpg
Daar is hij weer, drijvend:
http://www.marinka.be/u2tm_3.jpg
Hij/zij staat drijvend:
http://www.tipquarterhorses.nl/Content/ ... geren1.jpg
Hij staat neutraal:
http://www.horsecity.nl/Image/Erwin%20l ... 20side.JPG
Tevens neutraal:
http://www.staldeutrecht.nl/uploads/images/longeren.JPG
Hij staat te blokkeren:
http://www.palmbreweries.com/content/im ... ij/143.jpg

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 21:53

Ik print dit even uit en laat het mijn moeder lezen, hier kan ze heel veel van leren!! Dankjewel Lachen

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:57

als mijn paard dat zou dan had ze allang een tik verwacht klinkt gemeen maar het is zo,
als iik jou was zou ik je paard met iemand erop dan kan die hem wag halen als hij naar je toe komt rennen zo heb ik ook een paar paarden leren longeren
ik zou dat eens proberen als ik jou was

Stardust0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 03:11

Mijn shet/falabella geval heeft dit ook gedaan. Ik heb het eerst geprobeert met mijn stem, maar hij is blijkbaar oostindisch doof Vork
Toen hij een keertje tegen mij aan gestijgerd heeft heb ik het harder aangepakt. Ik heb hem een tik gegeven en ben goed boos geworden. Sindsdien als hij het probeert krijgt hij een eh, of een pas op. Dit helpt goed. Ook 'drijf' ik. dit is al uitgelegt in het topic. Pas wou hij niet luisteren naar eh,pas op, en drijven, en kwam hij dreigent op mij afgekomen en toen heeft ie een tik tegen zijn hoofd aan gehad. Het klinkt gemeen, maar ik wou niet weer een maand met rugklachten rondlopen.