natuurlijk bekappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Selket

natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 10:29

Hallo,

mijn vraag is of natuurlijk bekappen een optie is als je elke dag met je paard op het verharde komt.. Ik rij namelijk veel buiten, waarvan ook stukken op de verharde weg. Zal dat een probleem zijn als ik mijn paard natuurlijk wil laten bekappen?

Arabesk

Re: natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:33

Lijst

nee

wij rijden elke dag op het asfalt, zeker in de winter omdat de bermen te nat zijn

verder hebben we deze zomer een trektocht van 150 km gemaakt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:48

Duidelijk antwoord toch? Hier hetzelfde. Alle vijf de paarden komen regelmatig buiten en we hebben zelfs de volgende bekapbeurt daardoor een week op kunnen schuiven.
Van oorsprong is de hoef gewend aan hard terrein dat ook nog eens niet vlak is. Dus het kan heel goed.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:57

Ook alleen positieve ervaring met nb.
Heb je even een pb'tje gestuurd.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:30

NB is de oplossing om ijzerloos over de weg te kunnen gaan. Ik raad je aan de cursus te doen, zodat je ook het onderhoud zelf kunt doen.

Blueke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:17

Het valt zeker na te streven, nb, maar is niet bij alle paarden onmiddellijk mogelijk. Sommige paarden hebben door de jaren heen zo'n slechte vorm hoeven ontwikkeld, of slechte kwaliteit, dat orthopedisch beslag soms nodig kan zijn.
Ik zou vooral zorgen dat je, zeker voor de eerste keren, een hoefsmid zoekt die zowel traditioneel geschoold is, als een ervaren natuurlijk bekapper.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:12

Ook ik ben zeer tevreden over natuurlijk bekappen. Eerst sleten zijn hoeven te veel als we over asfalt rijden maar nu kan dat zonder problemen.
Mijn paard heeft sinds 1.5 maand de mogelijkheid om ook op een verhard stuk te lopen, naast de wei, en dat doet zijn hoeven wel echt goed. Eerst kwam ik een paar keer per week op het asfalt maar nu slijt hij zijn hoeven zelf mooi af doordat hij zelf op dat verharde stuk kwam lopen en gaan ze nog meer vooruit. Dus dat vind ik wel heel handig. Ja

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:14

je kunt dan juist veel over de weg doordat de straal alles opvangt en niet de hoefwand zoals bij het traditionele bekappen.
in de zomer lopen mijn pony's regelmatig flink wat kilometers voor de kar, en ik vijl de hoeven af en toe bij en meer niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:15

Selket schreef:
Hallo,

mijn vraag is of natuurlijk bekappen een optie is als je elke dag met je paard op het verharde komt.. Ik rij namelijk veel buiten, waarvan ook stukken op de verharde weg. Zal dat een probleem zijn als ik mijn paard natuurlijk wil laten bekappen?

Ja, het is een optie en veel over het harde lopen hoeft zeker geen probleem te zijn. Waar het om gaat is dat je goed bekapt (laat bekappen) en bovendien goed in de gaten houdt of je paard correct blijft lopen. Ga niet voor bekappers die zeggen dat je een jaar tegen een kreupel paard aan moet kijken voordat het goed is, terwijl je paard nu goed loopt.

En Opala, NB is zeker niet de oplossing, maar het is een mogelijkheid die je kunt overwegen.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:17

Ik zou niet zelf aan je paard gaan zitten knutselen!

Ik ben zoiezo geen voorstander van natuurlijk bekappen, je kan niet in een paar dagen een paard bekappen. Je moet precies weten waar je mee bezig ben. En heb genoeg knutselaars gezien!! paarden liepen uiteindelijk ook slecht!!

Waarom zou je bij natuurlijk bekappen wel op het asvalt kunnen lopen en met normale bekapping niet??

Ik hoef ook geen tekst en uitleg er over want heb genoeg gelezen, gezien en gehoord!!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:28

Danielledm schreef:
Ik zou niet zelf aan je paard gaan zitten knutselen!

Ik ben zoiezo geen voorstander van natuurlijk bekappen, je kan niet in een paar dagen een paard bekappen. Je moet precies weten waar je mee bezig ben. En heb genoeg knutselaars gezien!! paarden liepen uiteindelijk ook slecht!!

Waarom zou je bij natuurlijk bekappen wel op het asvalt kunnen lopen en met normale bekapping niet??

Ik hoef ook geen tekst en uitleg er over want heb genoeg gelezen, gezien en gehoord!!

Gelukkig weet je alles al en hoef je geen uitleg meer.... Go jij! Go jij! adios!
Wie beweert dat je je paard in een paar dagen bekapt?
Kom op, weer zo'n reactie van niets. Prima dat je nb niets vind, maar onderbouw dan wel ipv zulk soort reacties te plaatsen

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:33

bovendien zegt die vraag :

Citaat:

wel genoeg

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:34

Bij ons moest er bijna een paard ingeslapen worden door dat geweldige natuurlijke bekappen!! onderbouwd genoeg?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:37

dus wordt het weer gebasseerd op één paard

ik heb genoeg paarden gezien die kapot gingen aan het traditionele, en die erdoor ingeslapen werden..ook niet goed dus

overal zit wel ene rotte appel tussen

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:42

Ik ben der gewoon geen fan van.

Een normale hoefsmit doet cursus na cursus en een ander zou het in 2 dagen kunnen.

Maar goed iedereen moet lekker doen wat ie zelf wil! Wat anders is word het een discussie van niets! Want iedereen heef ze eigen mening er over.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:47

in 2 dagen ben ik het niet mee eens, ik hou er ook niet van als mensen beweren dat ze dan alles weten.. vind wel dat je goed in de hoef moet verdiepen idd

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:47

Danielledm schreef:
Ik ben der gewoon geen fan van.
Dat kan, én mag
Een normale hoefsmit doet cursus na cursus en een ander zou het in 2 dagen kunnen.
Waar komt toch dat idee vandaan dat een nb'er een keer een cursusje van een dag heeft gedaan en dan nb'er is? Lees er eens wa meer over en roep niet zo klakkeloos, dan zul je zien dat het anders werkt
.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:53

Er zijn bij ons ook mensen die dat zelf doen en die komen toch echt met verhalen dat ze binnen een paar dagen die cursus hebben gedaan. Je krijg dan ook een boek zo dat je dat thuis ook kan door lezen?!

Ik roep niet klakkeloos, dat word mij gezeg!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:57

elinax21 schreef:

Citaat:

wel genoeg

Eh, eigenlijk vraag ik me dat ook af... (maar dan serieus bedoelt) Ik heb dus helemaal geen ervaring/weet van natuurlijk bekappen, wat houd het precies in?

Mijn verzorgjes lopen namelijk "normaal" (?) bekapt rond, zonder ijzers. Sinds we een nieuwe smid hebben zien de hoeven er al wel veel beter uit (ik vet ze ook 1x per week in). Vroeger scheurde en brokkelde de hoeven allemaal heel veel, nu niet meer. Wel slijten de hoeven van de oudste heel snel op het asfalt (voorkant van voorhoeven wordt recht), ze heeft van zichzelf al zwakke hoeven. Ze worden snel groot en plat, week of juist uitgedroogd, noem maar op. Ook heeft ze veel last van het (puntige) grint wat op het erf ligt. Je merkt echt dat het haar pijn doet, daarom nemen we zo vaak mogelijk een omweg. Denken jullie dat na bekappen goed/beter zou zijn?

PS Er is een stuk beton in de wei, en ook de shetjes (met sterkere hoeven) hebben er totaal geen last van op asfalt te lopen. Slijt nauwelijks, en niet op verkeerde plekken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:13

elinax21 schreef:

Citaat:

wel genoeg

Dat ben ik zeker niet met je eens. Dit vind ik juist een hele goede vraag.
En het leuke is dat het antwoord is, dat het inderdaad niet uit zou mogen maken Haha! Als een paard gezonde hoeven heeft en correct bekapt is, kan het gerust over asfalt lopen. Het labeltje "natuurlijk" maakt daar absoluut geen verschil Duivel

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:16

elinax21 schreef:

Citaat:

wel genoeg

Dat ben ik zeker niet met je eens. Dit vind ik juist een hele goede vraag.
En het leuke is dat het antwoord is, dat het inderdaad niet uit zou mogen maken Haha! Als een paard gezonde hoeven heeft en correct bekapt is, kan het gerust over asfalt lopen. Het labeltje "natuurlijk" maakt daar absoluut geen verschil Duivel[/quote]

Daarom snap ik ook dat hele natuurlijk bekappen niet??
Waarom is dat beter dan, dan het bekappe wat de normale hoefsmeden doen??

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:16

Iemand die zelf zijn paard bekapt is nog geen natuurlijk bekapper.
Ik heb idd ook een gruwlijk verhaal gehoord over iemand die dacht dat ze na een cursus zelf wel haar paard kon bekappen. Maar die was zelf zo dom om zichzelf een NB-er te noemen en niet na te denken toen haar paard opeens kreupel liep.

Mijn NB-er doet cursus na cursus, leest boeken in alle talen, vliegt overal heen om dingen te leren.. Dat is in mijn ogen iemand die ik met de hoeven van mijn paarden vertrouw. Hij doet ze nu een jaar en nog nooit heeft er eentje kreupel gelopen.
Terwijl de normale smid die we hadden zo slecht was dat de paarden in paniek waren en na twee weken de straal er al weer half af hing.. Hij heeft het jonge paard van een vriendin van mij aan een grote vleeswond geholpen door haar in een haak te laten springen.. Een vreselijk rotte appel dus.

Bij NB is de stand van de hoeven anders dan de traditionele stand. Denk dat anderen er verder op in kunnen gaan dan ik kan. De hoeven van mijn paarden krijgen nooit iets op gesmeerd en zijn keihard. Zelfs de hoeven van het paard dat jaren rond liep met brokkelhoeven.. Maar het heeft tijd nodig.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:19

Mijn paard word alleen maar bekapt en krijg in de zomermaanden ijzers tegen het slijten omdat ik veel de weg op ga.

Hij krijg ook geen middeltjes op ze hoeven gesmeerd want hij heef goede hoeven alleen geen buitenrit hoeven Knipoog ja 1 of 2 keer kan maar daarna houd het feest op vandaar ijzers. Ik ben namelijk ook geen fan van ijzers voor de doorbloeding enzo

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:30

Citaat:

bij natuurlijk bekappen vangt de straal alle schokken op, bij traditioneel is dit de hoefwand, waardoor deze dus sneller slijt, bovendien dreunt dit harder door. de straal is een soort schokdemper, de hoefwand niet

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:32

Danielledm schreef:

Je zult mij nooit horen zeggen dat natuurlijk bekappen beter is, want dat is het niet. Sommige natuurlijk bekappers bekappen beter dan sommige normale hoefsmeden en andersom kan net zo goed voorkomen.
Ook een goede normale hoefsmid laat de straal aan de grond komen, elinax21.