Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Lalidan schreef:Ikzelf vind NH een fijne manier van werken, maar je moet inderdaad wél weten waar je mee bezig bent. Aan de ene kant vind ik het positief dat door bijvoorbeeld Bokt meer mensen zich er in gaan verdiepen en ook willen proberen hun paard zoveel mogelijk paard te laten zijn. Aan de andere kant zie je inderdaad wel erg vaak dat het niet goed word toegepast. Alleen.... het is niet zo dat dat alleen met NH gebeurt. Kijk maar eens naar het LDR rijden, hoe vaak word dat wel neit verkeerd toegepast?
Ik vind het een algemeen probleem in de paardenwereld dat mensen maar domweg iets doen omdat ze ergens iets hebben gehoord of gelezen zonder dat ze zich er voldoende in verdiepen. Nieuwe dingen uitproberen is prima en is zelfs nodig vind ik, maar mensen moeten wel blijven beseffen dat ze met een levend wezen bezig zijn. En helaas lijkt dat besef nog wat te missen.... mensen zien iets wat leuk en goed lijkt, en doen vervolgens alles klakkeloos.... met alle gevolgen van dien.
Maar nogmaals: ik vind het een probleem wat we in de hele paardenwereld zien. Slechts weinig mensen vragen om uitleg als hun iets geleerd word, maar doen het domweg. Dat begint al in de manegelessen helaas......
Ik had het laatst al eens gezegt iedereen moet gewoon doen wat voor zijn paard goed is. En wat voor beiden (paard én ruiter) werkt. En dan hoef je niet te spreken over "mijn eigen ding", "mijn manier van werke","ons ding", "onze methode" of weet ik wat, nee dan spreek je gewoon over doen wat voor jou en je paard goed is. En dat is wat iedereen eigenlijk zou moeten doen.
kasparonda schreef:Lalidan schreef:Ikzelf vind NH een fijne manier van werken, maar je moet inderdaad wél weten waar je mee bezig bent. Aan de ene kant vind ik het positief dat door bijvoorbeeld Bokt meer mensen zich er in gaan verdiepen en ook willen proberen hun paard zoveel mogelijk paard te laten zijn. Aan de andere kant zie je inderdaad wel erg vaak dat het niet goed word toegepast. Alleen.... het is niet zo dat dat alleen met NH gebeurt. Kijk maar eens naar het LDR rijden, hoe vaak word dat wel neit verkeerd toegepast?
Ik vind het een algemeen probleem in de paardenwereld dat mensen maar domweg iets doen omdat ze ergens iets hebben gehoord of gelezen zonder dat ze zich er voldoende in verdiepen. Nieuwe dingen uitproberen is prima en is zelfs nodig vind ik, maar mensen moeten wel blijven beseffen dat ze met een levend wezen bezig zijn. En helaas lijkt dat besef nog wat te missen.... mensen zien iets wat leuk en goed lijkt, en doen vervolgens alles klakkeloos.... met alle gevolgen van dien.
Maar nogmaals: ik vind het een probleem wat we in de hele paardenwereld zien. Slechts weinig mensen vragen om uitleg als hun iets geleerd word, maar doen het domweg. Dat begint al in de manegelessen helaas......
Hier heb je idd gelijk in dat het probleem vaak in het algemeen ook is.
kasparonda schreef:Ik ben er helemaal voor om alles zo natuurlijk mogelijk te doen maar wij kunnen onze paarden niet als wilde paarden laten leven.
Ik heb een dubbele gedachte over dat hele nh en dat komt ook omdat veel mensen nh zien als middel om goedkoper een paard te houden.
Persoonlijk ken ik iemand waar ik mee samen heb gestaan en zij doet ook aan nh en sindsdien kots ik ervan.
Hoeven doet ze zelf en het paard staat zo scheef en is vaak kreupel maar een smid is volgens haar slecht en ja zo bespaar ik ook op die dure smid zegt ze zelf.
Bijvoeren dat moet minimaal tot niet en in de zomer gaat dat prima maar nu is het dier mager aan het worden maar dat is de natuur.
Dat dat dier op een oppervlak staat iets groter dan een rijbak waar niks op staat dat boeit haar niet, 1 keer per dag gaat ze ernaar toe (is geen pensionstal) en dan krijgt ie samen met een andere pony een beetje hooi en dat is het.
En zo kan ik nog effe doorgaan ik heb al vaker gehoord over mensen die nh doen maar die snappen er zelf niks van volgens mij.
Ik ben tegen deze rage!!!!!!!!
Ik wil er wel even bij zeggen dat er ook mensen zijn die dit wel goed doen maar die doen vaak ook nog dingen op hun eigen manier en doen dit omdat dit het beste is voor hun paard.

liljebo schreef:kasparonda schreef:Ik ben er helemaal voor om alles zo natuurlijk mogelijk te doen maar wij kunnen onze paarden niet als wilde paarden laten leven.
Ik heb een dubbele gedachte over dat hele nh en dat komt ook omdat veel mensen nh zien als middel om goedkoper een paard te houden.
Persoonlijk ken ik iemand waar ik mee samen heb gestaan en zij doet ook aan nh en sindsdien kots ik ervan.
Hoeven doet ze zelf en het paard staat zo scheef en is vaak kreupel maar een smid is volgens haar slecht en ja zo bespaar ik ook op die dure smid zegt ze zelf.
Bijvoeren dat moet minimaal tot niet en in de zomer gaat dat prima maar nu is het dier mager aan het worden maar dat is de natuur.
Dat dat dier op een oppervlak staat iets groter dan een rijbak waar niks op staat dat boeit haar niet, 1 keer per dag gaat ze ernaar toe (is geen pensionstal) en dan krijgt ie samen met een andere pony een beetje hooi en dat is het.
En zo kan ik nog effe doorgaan ik heb al vaker gehoord over mensen die nh doen maar die snappen er zelf niks van volgens mij.
Ik ben tegen deze rage!!!!!!!!
Ik wil er wel even bij zeggen dat er ook mensen zijn die dit wel goed doen maar die doen vaak ook nog dingen op hun eigen manier en doen dit omdat dit het beste is voor hun paard.
Ik heb erg veel moeite met de stelling dat NH als excuus wordt gebruikt om een paard zo goedkoop mogelijk te houden. Je noemt hier een voorbeeld van een meisje wat NH zou doen, maar het gaat in dit geval simpel om verwaarlozing. Dit heeft niets met NH te maken. BIj NH staat het belang van het paard voorop.
Zelf doe ik ook NH. Mijn twee shetten en haflinger kunnen 24-7 buiten en hebben daar 1 ha boswei ter beschikking, maar ook een schuilstal, een bak met schoon drinkwater en ze worden drie keer per dag bijgevoerd met voordroog en ze krijgen als extra regelmatig wortelen. Ze zijn aan de mollige kant, maar dat vetlaagje hebben ze nodig omdat ze daarmee goed warm blijven.Het gedeelte met de waterbak en schuilstal is gedraineerd en dus staan ze niet in de modder. Ze staan met zijn drieën en kunnen dus spelen, knabbelen, enz. Ik ben elke dag met hen bezig. Op dit moment veel grondwerk, wandelen en spelen en een beetje rijden. (ik volg een parellicursus vandaar) Daarnaast komt 4 keer per jaar de hoefsmit, zijn ze geent en komt de veearts zodra er iets aan de hand is. Gelukkig zijn ze kerngezond.
Een paard in een kleine bak houden met ontoereikend voer, waardeloze hoefverzorging ed ed. is geen NH maar gemakzucht.
Maar types die een excuus voor gemakzucht of verwaarlozing aanvoeren vind je altijd en overal.
De NHers die ik ken zijn gek op hun paarden en zorgen er supergoed voor.
Daarnaast moet je wel weten waar je mee bezig bent. Als je een concours wilt springen doe je dat ook niet na alleen het lezen van een theorieboekje. Helaas denken veel mensen na het zien van een clinic of het lezen van een boekje dat ze alles kunnen en dat kan tot gevaarlijke situaties leiden. Vooral als gewoon gezond verstand niet wordt gebruikt of de dingen uit hun verband worden gerukt (doordat het niet goed is begrepen bv)
Maar inderdaad.. zo is het met alles... je hebt in elke tak, in elke sport en in elke omgang met dieren prutsers zitten en dat hou je niet tegen. Maar dat wil niet zeggen dat er iets mis is met NH. Er is hooguit iets mis met de interpretatie van bepaalde mensen van NH.
NH stelt de belangen van het paard voorop en dat is een hele goede zaak. Dat mensen zich hierin verdiepen en hun best doen om het paard beter te begrijpen is ook een goede zaak.
Maar voorop staat het respekt voor je paard en het nemen van je verantwoordelijkheid voor het dier wat je hebt aangeschaft. Of dat nu een paard is, een hond of wat dan ook. Als je die verantwoordelijkheid maar neemt en er zo goed mogelijk voor zorgt. Hoe je het dan noemt en of het NH is of niet, is lang niet zo belangrijk. Ik ken genoeg ' gewone' ruiters die heel prettig met hun paard omgaan. Voor hen ´heb ik net zo goed respekt.
ijong17 schreef:Gelukkig komt er bij Natural Horsemanship geen geweld bij kijken, daarom kun je ook minder kwaad en/of fout doen. Iedereen moet leren en iedereen leert van z'n fouten, zolang je geen agressie en geweld gebruikt kan er weinig fout gaan.
Gr. Ingrid

xyzutu2 schreef:Het gehele bericht (word zolang als ik echt alles ga quoten)
ijong17 schreef:Gelukkig komt er bij Natural Horsemanship geen geweld bij kijken, daarom kun je ook minder kwaad en/of fout doen. Iedereen moet leren en iedereen leert van z'n fouten, zolang je geen agressie en geweld gebruikt kan er weinig fout gaan.