Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
elisabeth schreef:ja ik weet ook wel dat ze moet stil staan, ze staat ook we stil met inspannen en zo. alleen als ze dan gaat lopen dan zit er het eerste kwartier halfuur geen rem meer op.
JoyCiej007 schreef:Wil je haar in stap hebben de eerste 10 km. bij wijze van, of een uur lang alleen maar stappen, dan heeft ze dat te accepteren.
sumic schreef:JoyCiej007 schreef:Wil je haar in stap hebben de eerste 10 km. bij wijze van, of een uur lang alleen maar stappen, dan heeft ze dat te accepteren.
Ik denk niet dat dit zal helpen. een paard wat dit al zo'n tijd gewend is om te doen zal alleen maar meer gaan dribbelen/proberen weg te komen wanneer je hem dwingt te stappen. Ik ben er voor om ze juist los te laten en het ze zelf maar te laten uitzoeken. een paard kan zo van de vrijheid die ineens krijgt schrikken en zelf terug komen (want goh waar is die steun van zijn baasje nou?) Zoek ervaren hulp die je hiermee kan helpen want het is geen gemakkelijk probleem. Ik heb er zelf ook een die het liefst op zijn achterbenen van het erf afloopt. Ik ben hier al heel lang mee bezig en soms (lees af en toe) gaan we al in stap van de plaats af, vaker is het nog dribbelend, maar al nooit meer op 2 benen. stap voor stap kom je er wel, maar het is moeilijk af te leren. maar het belangrijkste: houd hem niet vast, laat hem in een bepaalde mate los. succes

anniee schreef:en hoe doet ze in de bak/wei als ze voor de kar loopt?
elisabeth schreef:aan de voeding kan het haast niet liggen volgens my, ze krygt 4 keer per dag hooi, 2 keer per dag witlofpennen, en een halve kilo biks op een dag. verders staan ze elke dag ongeveer nog een uurtje of 6 buiten in het land.

terugtrekken resulteert bijna altijd in het verergeren van het probleem.
heeft mij echt súuuuuper geholpen met mijn paardje. Gewoon paar passen naar links, dírect omstellen en paar passen naar rechts, en zo verder. Keer volte er tussen door, constant blijven praten en in jouw geval iets terug proberen te houden. Wat ik merk, is dat ze door dat zigzaggen veel voorwaartse drang 'verliezen', ze moeten immers geconcentreerd blijven en continu van stelling veranderen en omstellen.
Echwel schreef:Allereerst de ij is geen y..
sumic schreef:Oja schiet me nog wat te binnen, geleerd van 'the men himself' : optuigen, kar erachter, en dan (wanneer je de mogelijkheid hebt) vast zetten aan bijvoorbeeld een muur. laat maar staan die knol! Nou heb je zelf ook nog tijd om bv. de stallen te gaan mesten of een beker warme chocolade melk te drinken. Houd je paard in de gaten maar zorg dat ie jouw niet ziet en vooral laat het hem lekker even zelf uitzoeken. succes!
Zo heeft Riny Rutjens al veel paarden geduld geleerd.
*pling* ochja, nu je het zegt
die kende ik ook wel ja, haast zo simpel dat je hem bijna zou vergeten.
tenminte, lijkt me bij jouw 'hete' paardje toch wel een goede tip