[AR] welk maat tuig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

welk maat tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 23:20

Oke, misschien en stomme vraag. Maar ik heb echt geen flauw idee.
Mijn pony is 1.30m hoog maar draagt wel een shetlandpony halster en hoofdstel. Hij heeft wel eens een ponytuig op gehad maar dat was te groot. Ik ben bang dat een shetlandtuig te klein zal zijn ivm zijn stokmaat die toch wel ver boven shet komt. Welke maat tuig denken jullie dat hij moet hebben?
En dan nog iets: ik wil wel gaan mennen maar denk dat er geregeld een periode is dat ik er geen tijd voor heb. Is een kunstof of nylon tuig dan een goed idee? (aangezien ik nogal de neiging heb het lederen materiaal te vergeten als ik het niet gebruik)

Om een indruk te krijgen van Kaioni:
Afbeelding
Afbeelding

BlackDevils

Re: welk maat tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 00:41

Een pony-tuig moet normaal gesproken wel passen. Ik heb pony-maat van Ideal op mijn welshjes liggen van 1.25.
Wel heb ik hoofdstelletjes van shetmaat. Maar overdreven klein is zijn hoofd volgens mij ook niet.
Laatst bijgewerkt door BlackDevils op 27-11-07 01:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 01:13

Ik heb ook een ponymaat op mijn shetlanders van 1,10 m liggen met hier en daar kleine aanpassingen door de tuigenmaker. Vaak moet een tuig toch wel wat op maat worden gebracht.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 09:29

Toch een kwestie van proberen, want ik heb een shet van 95 cm en die moet maatje mini shetlanders hebben dus het verschilt nog wel eens.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 09:51

wat een leuke pony!!
op onze welsh van 1.33m ligt een pony-tuig en dat past perfect.
op mijn pony's van 1.00m ligt een tuig, maat shet.

ik heb de ervaring dat een tuig niet altijd meteen past. een paar kleine aanpassing kunnen dit vaak verhelpen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:34

Kijken of het mogelijk is om je pony mee te nemen naar de dealer en daar gewoon even te passen. Of even afspreken of je het tuig mee naar huis kan nemen, kan passen en vervolgens weer kan omruilen indien nodig.
Elke pony is anders, 9 van de 10 tuigen zijn ook nog anders. Kwestie van passen en meten.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:30

Even passen is het beste, er kan zoveel verschil in zitten. Op mijn ponies van 1.22 ligt een shetlandtuig. Heb er zelfs gaatjes voor moeten bijmaken.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:05

Inderdaad pony meenemen naar de dealer, misschien kun je wat onderdelen wisselen als het niet past, of meteen op maat laten maken. En ik zou inderdaad voor een kunststof tuig gaan als je niet zo van poetsen houdt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 19:28

Dank jullie voor de reacties!

Ik zal het toch goedkoop moeten doen en wil dus een tuig via internet bestellen waar ik deze zo goedkoop mogelijk vind (en ik er nog vertrouwen in heb). Ik kan dus niet langs gaan bij een dealer. Maar als ik het zo lees dan kan ik het beste een ponytuig bestellen. En dan een shethoofdstel er bij bestellen of maken. Eventuele aanpassingen aan het tuig kan ik gelukkig zelf maken. Een heel tuig maken durf ik alleen (nog) niet aan.

Nou bedenk ik net dat een tweedehandstuig misschien ook wel een optie is. Wat raden jullie me aan, een goedkoop nieuw tuig of een goedkoop tweedehandstuig?

Met goedkoop bedoel ik rond de 150 euro.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 23:15

Voor € 150,- heb je geen goed tuig, ook geen 2e handse.
Spaar maar even door, anders krijg je er zeker spijt van...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:02

Op marktplaats zijn tweedehands ponytuigjes erg goedkoop, maar de vraag is ook hoelang het goed blijft. Ga dan eerst lekker oefenen aan lange lijnen en spaar in de tussentijd lekker door voor een goed (tweedehands) tuig waarvan je weet dat het een tijdje mee gaat.
Veel plezier met je pony!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 12:47

Citaat:
Ga dan eerst lekker oefenen aan lange lijnen

Tja, dat doen we al ruim 2 jaar. Knipoog

Maar jullie denken dus dat je tussen de 150 en 200 euro niks kunt vinden? Ook niet aan nylon oid.
Denk er wel aan dat ik hem niet veel voor de kar zal hebben. 2 keer per week is al heel wat als ik dat ga redden. Ik weet dat ik geen fantastisch tuig zal kunnen kopen. Maar ik had toch wel gedacht voor dat bedrag iets te hebben waar ik voorlopig goed mee vooruit kan (dus dat de komende 2 jaar in ieder geval nog veilig vol houd.) Ik kan reparaties zelf verrichten en houd mijn tuigage altijd heel goed in de gaten. Voor ik het gebruik controleer ik eigenlijk altijd alles.

Wat denken jullie dan dat ik minimaal kwijt ben?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:05

ponytuigjes op marktplaats staan vanaf €35..

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:07

Nou, je moet het geluk hebben er tegen aan te lopen.
Ik heb op marktplaats een super tuig gevonden voor 200 euro.
En ik heb dure tuigen gezien die veel slechter waren van kwaliteit.
Dus ik ben er super blij mee! Haha!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:10

Ik heb een kunststof tuig maar pony. Voor mijn shetlander van 97 centimeter is dat eigenlijk te groot, zelfs als ik gaatjes op zijn allerkleinst prop. Misschien kan je dat eens proberen? Die van mij heeft 85 euro gekost...

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:34

Voor niets gaat de zon op, als je mazzel hebt tenminste. Je zou best geluk kunnen hebben dat je op marktplaats een passend tuigje vindt voor jouw budget, maar de kans is klein. En ter bescherming van je pony en voor de veiligheid van jezelf en anderen: ga dan met je pony EN MET IEMAND DIE ER VERSTAND VAN HEEFT naar de verkoper en pas het tuig voordat je het koopt.
Je pony moet je kar en jou en evt passagier(s) trekken met dat tuigje, dat moet gewoon goed passen en degelijk zijn. Het onderhoud van een pony kost vele malen meer dan het harnachement en de wagen, waarom hier dan zo op bezuinigen? Spaar even door en koop iets waar jij en je pony lang plezier van hebben.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 13:36

Ik weet hoe een tuig moet passen. Maar ik heb geen ervaring met kleine pony's in het tuig. Vandaar dat ik er hier naar vroeg. Het passen en afstellen op maat is dus geen enkel probleem.
Ik kan me voorstellen dat het in dit topic over komt alsof ik helemaal geen ervaring met mennen heb. Maar dat is niet zo.
Oke, ik ben nog niet heel erg ervaren. Ik heb slechts menles gehad op school en praktijkschool en ben af en toe mee geweest buiten school om met het mennen van andere paarden (onder andere op stages). Ik heb mijn paarden nog niet voor de wagen gehad. Maar wil dat dus wel graag. En ik denk dat Kaioni het leuk zal doen.

Echter, veel geld heb ik niet. Ik woon net samen met mijn vriend, ga nog naar school en heb daarnaast de paarden. Er moet nog veel gebeuren aan het huis en door school kan ik ook niet werken (nee, ook geen bijbaantje... ik zit met 4 uur reistijd per dag). Ik heb het dus niet zo ruim en moet het met mijn beperkte budget zien te redden. Als ik nu moet sparen voor een duur nieuw tuig ben ik nog wel 2 jaar bezig en staat Kaioni dus nog 2 jaar niks te doen.
Het wordt gewoon tijd om te beginnen.

Zie dit trouwens niet als aanval oid. ik wil alleen mijn situatie uitleggen en uitleggen waarom ik het zo wil doen. Ik ben erg blij met de goede adviesen en snap ook best waarom er gezegt wordt dat ik beter even door kan sparen. Dus bedankt voor jullie reacties. Haha!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:01

Onze appaloosa's van 95 cm tot 1m. hebben tuig in de maat minishet. (die van 95 cm hebben het hoofdstel in minimini shet maat)

Als je naar een plaats gaat waar je het mag passen en kan ruilen, speel je altijd op safe!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:29

Bij Morgan in Zwaag gaan ze zich specialiceren in de menssport. Ze hebben momenteel uitverkoop en daarna gaat het roer om.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 17:50

dendrofleur,
Tot wanneer hebben ze daar uitverkoop?
Ik ben binnenkort weer in noord holland. Dus dan zou ik even langs kunnen. En direct daarna gaan ze over op mensport?

Anke,
die van jou hebben dus tuigjes waarvan je normaal zou zeggen dat ze te klein zouden zijn.
Dank je dat je dat even gepost hebt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:53

ja, je zou verwachten dat shetlandermaat zou passen, maar dat is hen veel te groot.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:59

Malenka schreef:
dendrofleur,
Tot wanneer hebben ze daar uitverkoop?
Ik ben binnenkort weer in noord holland. Dus dan zou ik even langs kunnen. En direct daarna gaan ze over op mensport?

Anke,
die van jou hebben dus tuigjes waarvan je normaal zou zeggen dat ze te klein zouden zijn.
Dank je dat je dat even gepost hebt.

Hoofdstel heb je zowiezo dat het nogal verschilt Lachen Mijn shetjes hebben dus een tuig maat shet, en 2 maat pony. De maat shet past het best, maar Barbara heeft een maat pony hoofdstel. En Willeke heeft een maat pony tuig, en een maat shet hoofdstel Knipoog

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:11

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 19:58

Wat een prachtig tuig zeg! Hongaars zie ik... of klopt dat niet?

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:02

Inderdaad Hongaars Ja Het zal niet makkelijk zijn om tweedehands een net tuig te vinden,
maar blijkbaar is het wel mogelijk dus Haha! (al moet ik zeggen dat ik wel èrrrg geluk heb gehad *LOL*)