[AR] Teveel meedenkende pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Everest

Teveel meedenkende pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 18:53

Heey allemaal,

Ik heb een slimme pony.. Nou denken jullie.. wat is daar mis mee..? Maar het probleem is dus dat hij soms teveel 'meedenkt'.. Als we in de bossen aan het rijden zijn en we meestal hetzelfde pad bijv. naar rechts nemen.. En ik de volgende keer daar rechtdoor wil, dus gewoon contact houd, maar geen opdracht geef om naar rechts te gaan.. Dan neigt meneer zelf al heel erg sterk om dan toch gauw naar rechts te gaan.. Ik krijg hem dan natuurlijk wel zo ver dat hij toch de kant opgaat waar ik heenwil.. maar hij neigt dus wel om ineens dat pad dan in te schieten..

Ook in hindernissen en meer van dergelijke situaties is dit lastig.. Hebben jullie misschien tips waarmee ik dit kan oplossen?

Ik probeer hem nu al vaker 'voor de gek te houden'.. Door vaker expres andere paden te pakken dan normaal. Wanneer ik toch hetzelfde pad in wil als normaal.. dan zet ik hem soms stil en mag hij pas het pad in als ik dat duidelijk aangeef..

Weten jullie misschien of ik hier goed aan doe.. of beter een ander soort aanpak kan gebruiken?

Alvast bedankt Lachen
Laatst bijgewerkt door Everest op 25-11-07 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke20

Re: Teveel meedenkende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:55

gewoon voor de gek houden veel andere paden pakken veel andere hindernissn en maak er een spelletje van voor hem.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:56

Het is idd lastig ja. Die van mij doet het namelijk met zijwaarts. Hij meent als we bij a of c afwenden dat we dan zijwaarts gaan doen. Vaak ga ik dan extra rechtdoor of doe heel wat anders. Dit komt vooral als je bepaalde oefeningen op een bepaalde plek doet. Doe van hand veranderen bijvoorbeeld niet altijd bijv van k-x-m (als ik het goed heb). Doe soms oefeningen zoals hij/zij het niet van je verwacht.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:57

Doet de mijne ook wel eens, ik leg mijn been aan en hij denkt o we moeten wijken oid. Gewoon idd verschillende paden pakken, lijkt me niet zo'n groot probleem toch?

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 19:00

Dus gewoon verder gaan met 'voor de gek houden' Lachen
In principe is het ook niet zo'n groot probleem.. maar het kan wel eens lastig worden als mn pony dus ineens de bocht in schiet, omdat we dat pad normaal ook altijd pakken.. Vooral in de bossen, met laaghangende takken, ongelijkheden in de weg e.d. sta ik er niet altijd zo op te kijken..

Bedankt voor jullie antwoorden Lachen

yvitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:06

Lavano een paard dat ik rijd doet dat ook met wijken enz als ik afwend gaat ie gelijk wijken. Maar het enigste dat helpt is alle oefeningen afwisselend doen en iedere keer weer in een andere volgorde. Als je een rondje rijd in het bos neem je de keer erop het rondje andersom of neem je heel andere paden.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:28

Heel herkenbaar Linda! Kan me voorstellen dat het in het bos vervelend is!!! Ik denk dat je al op de goede weg bent door veel af te wisselen en hem net een stapje voor zijn. Verder zou ik hem ook leren dat ie moet wachten op jou. Meedenken is prima, maar hij mag pas gaan als jij dat wilt.

Everest schreef:
Dan neigt meneer zelf al heel erg sterk om dan toch gauw naar rechts te gaan.. Ik krijg hem dan natuurlijk wel zo ver dat hij toch de kant opgaat waar ik heenwil.. maar hij neigt dus wel om ineens dat pad dan in te schieten..

Dat zou ik tot op zekere hoogte negeren. Wanneer ie alleen aangeeft dat ie daarheen wil, maar verder wel gewoon doorloopt, dan zou ik het zo laten. Geeft ie vanzelf op. Gaat ie echter wel echt richting dat pad (dus als jij niks doet zou ie afslaan) dan zou ik 'm stilzetten en leren wachten. Dan mag ie pas weer verder als jij het zegt, doet ie het dan weer, moet ie weer wachten. Gewoon wat scherper aan de hulpen zetten. Weet niet hoe eigenwijs ie is, maar het kan soms even duren Tong uitsteken

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 19:32

Hij is idd heel erg eigenwijs! Ik ben nu al een tijdje bezig met dat stilzetten en 'voor de gek houden'.. en dat hij moet wachten op mij.. Maar t blijft dr in zitten.. Zelfs bij paden waar we een aantal maanden terug vaak ingingen en die we nu dus eigenlijk nooit meer nemen..

Ik ga er gewoon fanatiek mee aan de slag.. en we zien wel waar het schip strandt Lachen

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:57

Hahahaha Haha! Haha! Haha! Typisch Fell pony, sorry moest je even uitlachen Haha! Haha! Haha!
Leek wel of je mijn pony beschreef, die zwarte Fell van mij doet precies hetzelfde, die kan ik letterlijk met een wildvreemde, die nog nooit hier is geweest 20 km van huis uitgooien en meneer loopt gewoon naar huis toe, hij weet ook altijd de korste weg enzo. Soms erg irritant, maar ook wel handig, ik geef hem op weg naar huis gewoon altijd de lange teugel/leidsel en dan mag die zelf de weg naar huis kiezen, dus altijd de korste. Ik heb hem gewoon geleerd dat die niet mag gaan als HIJ dat wil, alleen maar als IK dat wil, ook al rij ik soms 1 week lang dezelfde route, dan nog mag die niet zelf beslissen, ik waarschuw hem dan met mijn stem en wil die dan nog zijn zin doordrammen dan krijgt die een tik van de zweep. Soms laat ik hem dan langs de afslag rijden en maak enkele meters verder een keertwending en draai dan vanaf de andere kant in, zie je hem echt denken, wat doet die nou? Dus idd je pony steeds voor proberen te blijven, maar soms heb ik het idee dat die slimmer dan mij is Clown Knipoog

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:44

Die van mij doet het in lichtere mate, ik moet idd ook veel verschillende routes rijden want anders bepaald madam waar we heengaan. Ze is profesioneel beleerd en daar reed men standaard nog een stukje voorbij de stal op de weg naar huis om ze aan te leren dat het niet vanzelf sprekend is om direct naar huis te gaan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:35

Ook voor mij een bekend probleem (nu niet meer).... inderdaad veel afwisselen, en echt doordrammen, dus was jouw plan om links of rechtdoor te gaan ipv. rechts en meneer wíl rechts dus gáat half al naar rechts, even flinke tik met de zweep en begrenzen ook met de zweep.

Hele rigoreuze en redelijk risicovolle 'oplossing': ik was het een keer zó zat, dat ik haar weliswaar haar eigen weg heb laten gaan (rechts) maar haar wel vol met haar hoofd tegen de boom heb laten knallen die daar toevallig stond.
(en natuurlijk zorgen dat je pony er niet nét naast schiet, en je wagen tegen de boom aan knalt).

toen had ze dus even flink haar hoofd gestoten... omgedraaid, en die kruising nog wel 10x achter mekaar gereden, íedere keer een andere kant op, flink begrenzen met de zweep en bij 'wegschieten' een flinke tik.

Het was toen zo afgeleerd Lachen

Zelfde manier had ik met uitwijken voor fietsers. Op drukke provincialewegen (van die 80 km/uur wegen) rijd ik wel eens over fietspaden (oooh, mag niet nee, maar wél veiliger) en natuurlijk wijk ik dan wel uit voor fietsers, voetgangers e.d. die daar wél horen te rijden. Dan laat ik haar een stukje de berm in gaan. maar natuurlijk is dat niet áltijd mogelijk (soms een slootje, soms een oplopende heuvel oid) en mevrouw had dat dus op een gegeven moment ook in de gaten; bij het zien van maar iets wat op een fietser leek, dook ze direct rechts de berm in. Ook erg irritant Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 19:04

Dat doet volgens mij iedere pony hoor, die dieren zijn zo dondersslim. Ze weten precies welke weggetjes je regelmatig neemt, na 2x een proef gereden te hebben weten ze allang dat na de volte het afwenden komt, en gaan inderdaad alvast zelf wijken/verruimen. Kwestie van negeren, net doen of je gek bent, gewoon corrigeren en er niet aan toegeven.

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 19:41

Okee! bedankt allemaal Lachen Hier kan ik zeker wat mee!

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 00:36

Op zich best simpel op te lossen, vlak voordat het paard bij de wending is contact opnemen. Het paard zal dan een commando verwachten en rechtuit blijven lopen. Eventueel de zweep als begrensende hulp aanleggen. Na dit geheel wachten tot het paard het bit afstoot en dan nageven.

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 15:34

Tuihanti.. hoe bedoel je dat bit afstoten precies.. ? Kan je het me misschien nog iets duidelijker uitleggen wat je bedoeld Lachen ?

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:24

Veel afwisselen, veel verschillende routes. De pony van een vriendin van me denkt ook teveel mee. Die wijkt ook regelmatig van de vaste route af (dan zie je de pony haast denken van he, we moeten hier toch in?? ) Haha!

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 12:18

Hahahahaha heel herkenbaar! Als ik dan ineens een 'vreemde' route pak.. Dan doet Ever zn hoofd zo'n stukje naar achter en dan lijkt hij echt idd te zeggen: 'weet je het echt zeker.. ? Nou vooruit dan... Tong uitsteken '

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 00:25

ook dressuurmatig lekker aan de slag blijven, lichtheid op de hulpen creëren, en probeer de gehoorzaamheid op de hulpen zo onvoorwaardelijk mogelijk te maken.
steeds een andere route kan zowiezo geen kwaad, houdt ook lekker de variatie erin.

een paard dat méédenkt is heerlijk, de grens naar 'tegendenken' (lees: eigen plan trekken) is echter heel klein.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:08

Mijn paard hoeft écht niet mee te denken hoor. Hij hoeft maar 1 simpel ding te doen; luisteren naar mij. En dat (mee)denken doet hij maar lekker in zijn vrije tijd Knipoog Mijn ervaring is dat hij 9 van de 10 keer het verkeerde denkt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:50

ik vind het juist heerlijk. meedenken wil niet zeggen dat ze niet hoeven te luisteren. mijn ervaring is wel dat meedenkende paarden makkelijker en sneller leren, omdat ze het graag goed willen doen. will to please is een grote factor.
ik stimuleer in de basis (bij het jonge paard op de grond dus) al heel sterk om mee te denken, zelf te zoeken naar wat ik wil. het enige wat je hoeft te doen is de vraag goed opzetten en je beloning juist te timen, en ook duidelijk belonen. alle antwoorden die niet goed zijn negeer je gewoon, tot ze het goede doen. bij een goed opgezette vraag duurt dat niet lang, en meestal is het met twee á drie pogingen dan ook duidelijk.

ik vind het zelf fijn werken, paard weet waarvoor hij het doet en heeft daarmee ook plezier in het werk. ik heb met mijn dieren geen problemen met 'tegendenken' of onwil.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:54

je paardje probeert het denk ik alleen maar goed te doen maar misschien kun je hem bijbrengen dat het bete is te wachten. idd veel onverwachte dingen. geen 3x achter elkaar hetzelfde etc. en aanmoedig en belonen en enthousiast maken voor wat je wel van hem wel, zie het positieve van je paard en werk aan het negatieve.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 00:04

Sjonniej schreef:
Mijn paard hoeft écht niet mee te denken hoor. Hij hoeft maar 1 simpel ding te doen; luisteren naar mij. En dat (mee)denken doet hij maar lekker in zijn vrije tijd Knipoog Mijn ervaring is dat hij 9 van de 10 keer het verkeerde denkt.

Haha! ROFL
hihihi daar moest ik ff heel hard om lachen..
wel errug herkenbaar allemaal Bloos
mijne denkt niet alleen mee..die denkt vast vooruit..zo'n 10 stappen geloof ik Bloos
zeg wel eens; voor ik een wolf gezien zou hebben heeft de mijne hem al gezien, bestudeerd en weet ie t gewicht, lengte, kleur , heeft hem uitgeschakeld en is weer terug in de wei compleet met stroomdraad eraf en erop zetten bij wijze van Bloos
Tong uitsteken

te slimme pony's zijn echt niet altijd leuk! dit vind ik trouwens niet eens echt slim om heel eerlijk te zijn > zo'n pad herkennen is meer 'gewoonte en herkenning' denk ik.
mijne heeft zichzelf leren longeren en kunsten doen door slecht af te kijken en te kopieren..jeeee heel fijn zo'n slim paard Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 00:15

hihi de mijne ook, mijn NMPRS merrie doet altijd met de voorbenen hengelen om een knuffel, heel schattig en ze is er netjes mee. mijn veulen nam dat over, maar hij is net wat groter en heeft langere benen, en maakt daar ook gebruik van. hij komt ter hoogte van mijn navel in zijn enthousiasme. ik heb het beentje zwaaien op commando gezet, ook al is hij maar 1,5 jaar. nu doet hij het alleen wanneer je het vraagt, en niet spontaan wanneer hij eens lekker door de manen geragd wil worden. kijk ik weet wel wat ik kan verwachten, maar ik heb hier nog zo'n 15 stalgenoten die dat dier nog niet zo goed kennen, en een knal voor je benen is niet zo fijn... voor de veiligheid dus.

maar goed, ze kijken inderdaad heel veel af, ik vind het makkelijk om ze iets te leren, en daarbij van dat vermogen gebruik te maken. een hoop dingen kan je als het ware 'voordoen' en op commando zetten.

overigens schuilt er wel enig gevaar in, als een bepaald gedrag niet goed op commando staat gaat het paard het zelf gebruiken om dingen te proberen, een beloning te halen (denk aan alle topics van meiden die hun shet leerden steigeren, waarna de shet constant steigerde om snoepjes te krijgen).
meedenkende paarden zijn heerlijk, maar duidelijkheid en consequent handelen blijft belangrijk, met wat voor paard dan ook.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 00:18

ja precies..

mijne heeft die neiging dus ook > zo van; heey die andere paarden (doen VD) krijgen hier snoep voor..dat kan ik ook Tong uitsteken
zodoende is ze dus al eens spontaan gaan liggen aan de lijn (in de bak), probeert ze te knielen of wat er op lijkt etc..
terwijl ik steeds sta van; wat ben je in hemlsnaam aan t doen???? kijkt zij me zo aan van; knap he vrouwtje Bloos Haha!

zucht..en dan nog gepikeerd zijn als het niet beloond wordt > want geen commando is dus geen beloning!

ik ga volledig met je mee daarin merrieveulen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 00:24

Dat 'averechtse', dus een een soort van 'ongewenste handeling' op commando zetten, juist om te voorkomen dat ze het op momenten doen dat het jou niet uitkomt of onveilig is, heb ik inderdaad ook bewust met ons eerste hengstveulen gedaan toendertijd. (hij was toen geen veulen meer, maar in de puberperiode, zo rond een jaartje of 3, nog volop hengst)

Dat werkte dus bij hem níet. Hij bleef het maar doen, ookal stond het op commando en werd alleen het steigeren op commando beloond en als hij het zomaar zonder commando deed, werd het afgestrafd. Maar dat liep echt uit de hand.

Let wel: ik was níet zo'n 'pennymeisje' die haar shet leerde steigeren, hij had het zichzelf al 'geleerd', dat hij mij op zo'n manier prima onder zich kon werken (wat al eens resulteerde in een paar gekneusde ribben....)
Maar hij was van tijd tot tijd ook écht gemeen, dat was geen speelzigheid... maar echt gerichte agressie. Geen idee waar dat beest last van had, maargoed, als hij nou eens wat meer had 'meegedacht' , was het wel een fijner paardje geweest denk ik.

Heb hem ook een periode voor de wagen gereden. In het begin prima, maar toen kwam de échte baldadige periode en waren we gewoon een gevaar op de weg.

Bah, wat was dát af en toe een naar beest, eentje die je gráag soms met eigen handen door de gehaktmolen had willen draaien, je kreeg er spontaan wurgneigingen van, en da's toch niet echt gezond Clown

Vandaar hebben we toen ook besloten, ook voor de veiligheid van de kinderen hier in 't dorp (naar kinderen wassie écht link), om hem te verkopen.