wel of geen draver??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mardjai

wel of geen draver??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 20:44

Hallo allemaal,

Ik heb even een paar vraagjes over dravers.
Ik ben dus op zoek naar een leuk recreatiepaardje, waar ikzelf een beetje mee kan dressuren, springen en een buitenritje maken, maar waar ik ook mijn kids (1tje van 9 en 1tje van 6die al een beetje kunnen rijden) ook in de bak op kan laten "zitten"
Nu heb ik op het moment een engels volbloedje te huur, maar dat wordt het niet, het is een scheet van een paardje, maar niets voor mijn kids veel te pittig, en ook niet helemaal goed op zijn benen.
Nu zit ik dus op internet overal te zoeken en te kijken, en bijna alles waar ik op val is dus een draver.
En lees dus ook dat het (de meeste) hele lieve betrouwbare paarden zijn, nu wil ik graag van jullie die al veel met dravers omgaan weten of dit ras een goede optie zou zijn voor ons, want ik heb er al een paar gezien, waar ik (op de foto dan) helemaal weg van ben Bloos
Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen, en misschien nog wat leuke beestje te koop weten, ik heb nog een huur contract voor 2 maanden met die engels volbloed, dus ik heb nog genoeg tijd om op me gemak een beetje wegwijs te worden tussen de dravers.
Alvast bedankt voor het meedenken Pling

Groetjes Marlies.

jesterlover

Re: wel of geen draver??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:57

Hallo Marlies,

Ik denk persoonlijk dat een draver wel geschikt zou kunnen zijn. Het ligt er natuurlijk aan wat voor type.
Je hebt de bloederige, maar ook de rustige kalme types. Net als de KWPN zijn ze verschillend van karakter en type.

Toevallig kom ik op jou topic terecht en wij hebben net 2 dravers aangeschaft. Gered van een groot transport naar Griekenland.
Ze zijn half zusjes maar totaal verschillend. Hope en United. Hope is het rustige tuttel ding, en United het nerveuze type.
Mischien lijkt dit je wat, want het was niet mijn bedoeling ze te houden. United in de eerst instantie wel, want daar gaat nog veel tijd en liefde in zitten voordat zij de rust in zichzelf gevonden heeft. Ze is vrij gevoelig op haar rug, en ik wil haar eerst na laten kijken voordat ze naar een nieuwe plek gaat.

hope daarin tegen heeft haar plekje zo gevonden. ze eet goed, staat rustig op haar plekkie. Vond makkelijk haar draai.
Ze heeft nu 2 keer het zadel op gehad, en pakt dit netjes op. longeren kende ze al, en ik heb er op gehangen, wat geen enkele spanning opleverde.

Mischien is het wat voor je, het moet natuurlijk nog blijken hoe ze gaat worden onder de man, maar zoals het er nu uitziet, leert ze snel, en is ze niet erg onder de indruk van iemand op haar rug. In de omgang is het een kanjer, waar je uren mee kunt tutten, knuffelen, en poetsen. Ze heeft lange manen tot over haar schouder. Een echte barbie.
Ook hebben ze beide een vrijsprongetje gemaakt, en Hope ging er zonder spurtelen overheen. Ze vond het wel wat..!
United NIET. die wilde met geen mogelijkheid. toen ze uiteindelijk ging, wilde ze nooit meer in de richting van de sprong
(20 cm. Cool )

Ik geef je een goed en belangerijk advies. Laat een Draver ALTIJD keuren bij aankoop..!!
Vaak zijn er dravers in omloop, die niet goed zijn op de benen, gebreken hebben waar je niet achter komt zonder keuring.

Mijn beide paarden mogen natuurlijk gekeurd worden bij aankoop. Ik verwacht geen enkel probleem. Ze staan beide recht op 4 benen, zijn regelmatig, en hebben droge harde benen. Zonder gallen en schievels.

Beide merrie's zijn 5 jaar oud. Hebben niet op de baan gelopen, maar zijn wel al zadelmak voor de kar.

Groetjes Megan

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:06

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:09

Ikzelf heb ook een Draver.
Het zijn heel eerlijke paarden die graag voor je werken.
Maar zoals hierboven gezegd heb je er ook verschillende karakters tussen zitten.

Een draver is niet zo duur in aanschaf en is meestal wel gezond.
Sowieso laat je altijd een paard keuren voor je het koopt dus bij een draver is dit ook het geval.
Let wel op; vele dravers hebben idd gebreken of zijn mishandeld / verwaarloosd geweest (net zoals de mijne)
Je steekt er veel liefde en tijd in, en je krijgt dat dan ook terug.
Ik weet niet of je waarde hecht aan de papieren? Zoja, let daar dan goed voor op!

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:16

Met het risico een welles/nietes discussie hier te starten, wil ik toch even zeggen dat een draver niet vaker verwaarloosd of verwaarloosd wordt dan de gemiddelde KWPN-er, NRPS-er, of welk ras dan ook. Misschien zelfs nog minder, omdat de eigenaren en trainers zuinig zijn op die dieren. Ze vormen immers een bron van inkomsten voor die mensen. Met mishandelen en verwaarlozen loop je toch het risico inkomsten mis te lopen. Daarbij heeft geen enkel entrainement de behoefte aan de opbouw van een slechte naam door verwaarlozing of mishandeling.
Je kunt op het forum van draverspraat eens kijken naar ervaringen van draver-eigenaren, die ook hun kinderen laten rijden en mee laten rijden in de les. www.draverspraat.nl/forum.

Overigens kan een klinische keuring nooit kwaad. Als er na een klinische keuring aanleiding voor is, zou je een rontgolische keuring kunnen overwegen, of verder zoeken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:24

Only_Hellen schreef:
Met het risico een welles/nietes discussie hier te starten, wil ik toch even zeggen dat een draver niet vaker verwaarloosd of verwaarloosd wordt dan de gemiddelde KWPN-er, NRPS-er, of welk ras dan ook. Misschien zelfs nog minder, omdat de eigenaren en trainers zuinig zijn op die dieren. Ze vormen immers een bron van inkomsten voor die mensen. Met mishandelen en verwaarlozen loop je toch het risico inkomsten mis te lopen. Daarbij heeft geen enkel entrainement de behoefte aan de opbouw van een slechte naam door verwaarlozing of mishandeling.
Je kunt op het forum van draverspraat eens kijken naar ervaringen van draver-eigenaren, die ook hun kinderen laten rijden en mee laten rijden in de les. http://www.draverspraat.nl/forum.

Overigens kan een klinische keuring nooit kwaad. Als er na een klinische keuring aanleiding voor is, zou je een rontgolische keuring kunnen overwegen, of verder zoeken.

Je hebt idd helemaal gelijk. Het punt waar vaak dravers als 'verwaarloosd/mishandeld' op worden aangesproken is het inrijden.
Wij hebben twee dravers staan bij hetzelfde entrainement weg. De ene hebben we zelf ingereden, de andere is eerder door iemand anders in gereden. En daar is het mis gegaan. Paard is de galop ingeschopt en op de rem getrokken.. En dat is niet bevordelijk voor de rust tijdens het rijden. Oftewel, ze wist niet eens wat dat was.. Hier moet je dus goed op letten.

Verder zijn dravers ontzettend leuke en lieve dieren. Die zeer hard voor je willen werken en ontzettend betrouwbaar zijn. Mits ze de juiste opvoeding hebben gehad Knipoog
Ik zou gewoon eens bij een aantal langs gaan en kijken. Want ieder paard is anders en je bent toch op zoek naar die ene. Maar een draver, en zelfs met iets minder beenwerk, is zeker aan te raden Haha!

Nog een tip, dravers kan je ook altijd even 'natrekken' op www.ndr.nl hier staan alle geregistreede dravers en hun verrichtingen. Gewoon de volledige naam invullen en een wereld gaat voor je open Tong uitsteken

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 21:45

Fijn te lezen dat er dus meer mensen zijn die op dravers "vallen"
Ik moet eerlijk toegeven dat ik eigelijk alleen maar kwpn heb gehad, en van dravers zo goed als niets weet, vandaar dit topic Clown
Ik ben dus echt opzoek naar die ene bomproef geweldige liever kroel hihihihihi ja wie niet he!!! Knipoog
En uitraard wil ik hem/ haar latenkeuren, dat is ook de reden waarom het met het paardje wat ik nu op huurbasis heb onderandere niet door gaat.
Ik heb al een paar knappers zien staan, en ga zeker is bij de ndr kijken.
@jesterlover: ik heb je topic door gelezen en vindt het echt onwijs goed wat je heb gedaan, en het zijn zo te zien leuke lieve meiden, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een ruin, ik heb wat minder prettige ervaringen met merries gehad vandaar Bloos

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:51

Op het forum, waarvan ik je net de link heb gegeven, staan dravers te koop, waaronder ook een paar hele leuke, brave ruinen. Maar ook op dravers.nl staan veel dravers (duh) te koop. Heel veel keuze.

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 22:45

idd heel veel keus Knipoog
Heb al wat leuke voorbij zien komen Haha!
Maar ik heb nog ff de tijd, moet nog 2 maanden wachten Boos!

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:03

Voor je ze allemaal hebt bekeken, ben je al weken verder. En dan nog keuren, halen enzovoort. Voor je het weet, zijn die twee maanden om.

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 23:09

Ja daar heb je ook weer gelijk in,
en daar komt ook nog is bij dat mijn man vaart en steeds 4 weken weg is.
Dus maar is wat eigenaren aan schrijven per mail.
Maar jeetje er zitten echt hele mooie "mannen"tussen Bloos

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:15

Neem gewoon lekker de tijd. Only-Hellen heeft al veel nuttige dingen verteld.
Ik zou je wel aanraden om, als je weinig draver-ervaring hebt een [aardje te kopen die al wat langer onder het zadel is. Paarden die net van de baan af zijn moeten nog veel leren.

Verder is onze site: www.dravers.nl een echte aanrader!

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:51

Ik snap dat je uitgaat naar een ruin..ook mijn persoonlijke voorkeur.. Knipoog
Zijn in sommige gevallen net iets vertrouwder met name voorjaar.. Clown

Idd op Dravers.nl staan een boel dravers te koop. Veel van de baan, maar ook particulier.
En van dat mishandelen valt wel mee, snap je punt wel hoor -whisperramse, maar dit gebeurt alleen als de eigenaren ervan af willen (als ze niet hard genoeg gaan) en nadat ze in de handel zijn beland bv. Maar het gebeurt idd wel.

Ken een aantal dravers stallen, en weet ook nog een leuke ruin te koop. Olex Buitenzorg. Hij is niet moeders mooiste, maar een ontzettende schat..! Mijn zusje van 15 heeft hem onder het zadel gereden, en wilde zelfs Monte met hem gaan doen.
(Dravers op de baan, onder de man). Iedereen rijd ermee weg. Alleen is hij wel een beetje groot.. Haha!
Kun je alles mee doen dat dier. Echt een schat van een paard.

Mischien moet je hem eens nachekken op de site die iemand voor mij al aangaf. Weet verder weinig van hem, alleen dat hij op stal een schatje is, en onder het zadel ook. En ik kom geregeld bij deze mensen, hoorde van de eigenaresse dat ze hem wel wilde verkopen. Goed idee dat je meerdere dravers bekijkt, dan kom je je droom "vent" vanzelf tegen.

heel veel suc-6 met je verdere speurtocht, en hopelijk vind je wat je zoekt..!

Laat je even weten wanneer je een leukerd hebt gevonden.. Clown en foto's.. Pling

Groetjes Megan

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:26

Dravers zijn echt geweldige dieren vor de recreatie! We hebben er nog 1 te koop staan, voor meer info kan je wel pb-en

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:24

mardjai schreef:
wel of geen draver??

Ik zou zeggen: wel! Maar dat is niet helemaal waar, want hoe geweldig ik dravers ook vind, ik zal niet Jan en alleman een draver aanraden. Knipoog Je moet er wel mee overweg kunnen, ze zijn gevoelig en slim, en als je bijv. te ongeduldig bent of te ruw dan zou je met een draver een hoop problemen kunnen krijgen.

Maar als je er een kik mee hebt... waarom niet? Lang niet alle dravers zijn mishandeld of verwaarloosd, inderdaad zoals Hellen zegt is er juist meestal heel zuinig mee omgesprongen. Op de draverstallen waar ik tot nu toe geweest ben worden ze echt in de watten gelegd hoor. Natuurlijk, ze moeten hard werken, maar ze worden ook tiptop verzorgd.
En zijn wel rotte appels hoor, trainers die het wat minder nauw nemen of mensen die al erg vroeg flink met de paardjes aan de slag gaan. Dus als je een draver op het oog hebt, check dan even met een paar mensen die een beetje in de drafsport zitten wat ze ervan weten. Daar heb je vaak al heel veel aan!

Een draver die al (goed) ingereden is bespaart je een hoop werk natuurlijk, maar als hij bijv. van een manege of handelsstal komt zou ik dat zelf toch minder vinden. Dan liever een wat groenere draver; als ze beleerd zijn voor de sulky of zelfs al wat gekoerst hebben kennen ze al heel erg veel! Zadelmak maken is dan vaak niet meer dan zadel erop en wegrijden. Natuurlijk kost de verdere omscholing vaak wel nog flink wat tijd en inlevingsvermogen.
En met kinderen zijn dravers meestal heel erg braaf! Ze zijn erg op de ruiter gericht en passen zich daaraan aan. Kijk maar eens op het forum Draverspraat bij de foto's, daar kom je genoeg kleine kinderen op dravers tegen! Lachen

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:42

zo wie zo is het verstandig, als je ervoor kiest, om er één op proef te nemen. de ene draver is super relaxt en makkelijk in de omgang, terwijl je de ander niet met een kind alleen kunt laten.

maar de punten die jij in een paard zoekt, zijn zeker te vinden bij verschillende dravers!

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 15:59

Dat lijk mij idd wel een goed idee eerst op proef, maar hoe werkt dat dan?
Ik woon niet echt niet de buurt van de paardjes die ik wel zou leren kennen, mag je ze dan met die proef periode bij je eigenstalling zetten?
Misschien wel een domme vraag hoor Bloos
Maar heb hier eigelijk nooit mee vandoen gehad, mijn 2 eerdere paarden heb ik via kennissen gekocht, dus ja die kon ik al.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:53

Op proef: tja, handig als koper, maar veel verkopers doen het niet. Ik zou het zelf denk ik ook niet doen, tenzij ik de koper heel goed kende. Veel teveel risico dat er in die periode iets gebeurt met het paard en dan zit je als verkoper met de problemen.
Iemand die ik ken zegt zelfs: een paard dat ze op proef meegeven hoef ik niet. Haha!

Dus ik zou er niet op rekenen dat dit altijd kan. Maar als het wel kan neem je het paard idd mee naar huis/stalling, en ga je ermee om alsof het je eigen paard is. Er kunnen natuurlijk ook extra afspraken gemaakt worden zoals niet vervoeren in die periode, of een vorm van leasen ofzo...

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 20:27

Nina_rex schreef:
Op proef: tja, handig als koper, maar veel verkopers doen het niet. Ik zou het zelf denk ik ook niet doen, tenzij ik de koper heel goed kende. Veel teveel risico dat er in die periode iets gebeurt met het paard en dan zit je als verkoper met de problemen.
Iemand die ik ken zegt zelfs: een paard dat ze op proef meegeven hoef ik niet. Haha!

...

Dat dacht ik dus ook vandaar mijn vraag Bloos
Maar goed nee heb je en ja kan je krijgen denk ik dan maar.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:30

Haha Olex buitenzorg. Ja helaas die is niet meer te koop! Die is nu van mij. Echt een geweldig beestje! Zijn super gek met hem. Er zit geen kwaad in. Doet alles voor je. Wil alles leren en zet geen stap verkeerd.

Maar wat dravers betreft, het zijn de beste recreatie paarden die er zijn! Knipoog

__REPLAY__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:50

Ik heb ook een draver, die heeft weliswaar nooit gekoersd, maar het is een geweldig paard! Hij kan super springen en loopt momenteel L1 met winst. Ook buiten is hij heel braaf, 1 ophouding en hij staat stil. In de bak word hij vaak wel wat heet, dus echt geschikt voor beginners of kinderen is hij niet.

Maar over het algemeen zijn dravers fijne werkwillige paarden.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:29

Er zijn al 2 weken voorbij Haha! Maar wel spannend hoor. Heb je al contact gehad met een paar baasjes van dravers die je wel zie zitten? ben wel erg benieuwd! En voor al die eisen die jij heb, is een draver super geschikt, alleen net als elk ras zitten er natuurlijk een paar tussen die je niet alleen met kinderen kan laten. Succes met je zoektocht!

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 16:12

Zo even een update Haha!

Heb met heel veel mensen contact gehad, maar 1tje sprong er echt wel uit.
Daar zijn we al een keer wezen kijken en komende week ga ik weer langs, maar het is een heel leuk en lief dier, hij is negen, en misschien dat iemand hem wel kent, hij heet oorspronkelijk Puzzelmacht.

Enne we zijn tot over onze oren verlieft op hem Bloos .

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:34

Puzzelmatch is wel bekend. De huidige eigenaresse heeft zich ooit ook aangemeld op www.draverspraat.nl. Het is een halfbroer van mijn paardje Haha!

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 17:23

Leuk te horen dat je daar bij hebt gekeken!!!!