hoe een jong paard te trainen aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

am_vanes

hoe een jong paard te trainen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 22:17

Pling hoi allemaal Pling

ik heb sinds kort een jong paard gekocht...ze is een 5 jarige gelders merrie en heeft eerst een veulen gehad. Verder is ze nog groen. De stal waar ik haar vandaan heb is wel aan een maandje aan de slag geweest met het longeren.

Nu ze bij mij staat kan je wel merken dat ze al eerder een longeersingel en een hoofdstel in heeft gehad.
Wanneer heeft het zin om haar bij te gaan zetten om haar lang en laag te kunnen laten lopen...? Ze loopt nu met haar hoofd in de lucht en met haar staart op haar rug...erg mooi om te zien Tong uitsteken maar uiteindelijk moet ze leren zakken..

En als ik haar ga bijzetten, doe ik dat dan met elastiek, of een goque, ...

Ze moet ook nog conditie krijgen.... daar zijn we nu dagelijks mee bezig.

Tips zijn van harte welkom, want moet eerlijk zeggen dat ik hier niet zoveel ervaring mee heb Bloos

kjoetie

Re: hoe een jong paard te trainen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:18

interessante vraag, zullen wel veel verschillende antwoorden op komen Ja ik volg het even.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 12:19

heeft er niemand tips voor me Verdrietig ?

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:22

ik heb mijn jonkie de eerste keren gelongeerd met een elastiek...ze kwam namelijk nog regelmatig omhoog en ik durfde haar niet meteen vast te zetten...
Nadat ze wat meer druk op het bit gewend was (intussen zijn we ook gaan rijden) ben ik haar pas bij gaan zetten met een touwtje...los beginnen en langzaam wat strakker doen...

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:28

Als ze het longeren onder de knie heeft, weet hoe ze rondjes moet lopen, na je stem luisterd en op eigen benen loopt zonder steeds te struikelen kun je dr best bij gaan zetten. Met dr staart op de rug is meestal een teken dat ze zich druk is aant maken en zich bezig houd met de dingen om zich heen ipv met jou.
Dit is voor mij een teken dat jij niet interesant genoeg bent en mijns inziens mag je haar dan best aan het werk gaan zetten zodat ze haar aandacht meer op jou gaat richten. Dit kan door bijzetten, maar ook veel overgangen maken.

Als het niet goed lukt, altijd iemand bijvragen Lachen Iemand die langs de zijlijn staat ziet meestal ook meer, en kan je mss tips geven.

Succes

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 12:29

deschels schreef:
ik heb mijn jonkie de eerste keren gelongeerd met een elastiek...ze kwam namelijk nog regelmatig omhoog en ik durfde haar niet meteen vast te zetten...
Nadat ze wat meer druk op het bit gewend was (intussen zijn we ook gaan rijden) ben ik haar pas bij gaan zetten met een touwtje...los beginnen en langzaam wat strakker doen...

oke...maar die ik dat elasiek dan al door het bit? had haar gister een slofje omgedaan,,,(los!) maar omdat ze zo raar ging doen met haar hoofd schoof het bit van links naar rechts en ze deed haar tong over het bit....

Maar ze zal toch moeten wennen aan wat druk in haar mond toch?

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:33

heb de elastiek meteen door het bit gedaan...
hoe kan het bit dan van links naar rechts schuiven...is het een water of bustrensje...
Ik vind bij een jong paard een bustrensje fijner omdat die niet door de mond kan schuiven..

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:35

Je kan ook met dubbele lijnen werken. Je kan haar op die manier lang en laag zetten en aan teugeldruk laten wennen zonder dat je haar vastzet.
Ook de dubbele lijnen zijn op verschillende manieren te bevestigen.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 12:36

t is een watertrensje... misschien moet ik er rubberen bitringen aan maken...ze gaat met haar hoofd lopen trekken, waardoor ze het bit bijna door haar mond heentrekt...zal vanaaf eens elastiek gaan halen ... of zou een pessoatuig wat zijn?

Heb nog een paard, maar die is 9en weet alles al...dit is nog best moeilijk!

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 12:37

PingWing schreef:
Als ze het longeren onder de knie heeft, weet hoe ze rondjes moet lopen, na je stem luisterd en op eigen benen loopt zonder steeds te struikelen kun je dr best bij gaan zetten. Met dr staart op de rug is meestal een teken dat ze zich druk is aant maken en zich bezig houd met de dingen om zich heen ipv met jou.
Dit is voor mij een teken dat jij niet interesant genoeg bent en mijns inziens mag je haar dan best aan het werk gaan zetten zodat ze haar aandacht meer op jou gaat richten. Dit kan door bijzetten, maar ook veel overgangen maken.

Als het niet goed lukt, altijd iemand bijvragen Lachen Iemand die langs de zijlijn staat ziet meestal ook meer, en kan je mss tips geven.

Succes

Ja precies.... ze loopt te brullen als een hengst naar alle paarden die voorbij komen.... en zakt voor geen meter aan de voorkant....

Zou grondwerk wat zijn... dat ze respect voor me gaat krijgen?

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 12:38

Mistic schreef:
Je kan ook met dubbele lijnen werken. Je kan haar op die manier lang en laag zetten en aan teugeldruk laten wennen zonder dat je haar vastzet.

Dat is toch best lastig nog?

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:43

Ik heb het heel anders aangepakt Bloos
Heb mijn jonge merrie eigenlijk alleen aan het halster gelongeerd in het begin. Wilde niet dat ze onnodig veel druk op het bit zou krijgen. Later wel met zo'n longeerstukje een paar keer gelongeerd aan het bit. Maar ook alleen maar toen ze al braaf aan het halster liep. Het zakken en de druk op het bit wilde ik liever zelf echt kunnen regelen. Ik heb er nu 7 keer opgezeten en ze loopt soms al heel fijn in de aanleuning (topic onderschrift) ik zeg niet dat ik het slecht vind om je jonge paardje bij te zetten. Maar wil aangeven dat het ook anders kan Lachen

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:52

am_vanes schreef:
Mistic schreef:

Dat is toch best lastig nog?

Ik vind het helemaal niet lastig, maar het is maar net wat je gewent bent.

Misschien dat je het eerst kan proberen bij het andere paard, zodat je weet hoe het voelt.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 12:53

*viefdepief* daar heb ik ook al aangedacht... maar omdat ze zo loopt te brullen met de staart erop is ze niet helemaal bij me....

ze is ontzettend lief...maar zooo aanhankelijk.... als ik met haar loop loopt ze bijna helemaal tegen me aan. Als ik haar losgooi in de binnenbak blijft ze maar bij me staan en loopt als een hond achter me aan....zoo lief...maar ze is wel heel erg groot, dus eigenlijk wil ik dat ze afstand houdt... van de week was ik haar aan het longeren en wilde ik dat ze de andere hand opging...toen kwam ze weer naar me toe gelopen... dus ik geef met de longeerzweep echt een heel klein tikkie tegen haar borst om te zeggen... beetje afstand.... springt ze gewoon bijna boven op me! ik schrok me rot...dus een beetje lomp is ze nog wel...
Nu hou ik de longeerzweep er goed bij...zodat ze niet ineens omdraait ofzo..

Trouwens...onwijs leuke schimmel heb je!!!! Pling

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:46

viefdepief schreef:
Ik heb het heel anders aangepakt Bloos
Heb mijn jonge merrie eigenlijk alleen aan het halster gelongeerd in het begin. Wilde niet dat ze onnodig veel druk op het bit zou krijgen. Later wel met zo'n longeerstukje een paar keer gelongeerd aan het bit. Maar ook alleen maar toen ze al braaf aan het halster liep. Het zakken en de druk op het bit wilde ik liever zelf echt kunnen regelen. Ik heb er nu 7 keer opgezeten en ze loopt soms al heel fijn in de aanleuning (topic onderschrift) ik zeg niet dat ik het slecht vind om je jonge paardje bij te zetten. Maar wil aangeven dat het ook anders kan Lachen

idd, zo doen we/ze het hier ook, dat hoeft nog niet allemaal gelijk, laat 'm maar eerst eens op eigen benen lopen. Die aanleuning komt dan vanzelf.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 18:27

ben ik het eigenlijk wel mee eens..... maar dan moet ze wel op mij gaan letten en niet met die staart erop lopen brullen....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:35

ik longeer eerst ook met halster en geen bijzet ofzo.
eerst op eigen beentjes leren lopen en zorgen dat ze jou interresant vind Haha! zakken doen ze later vanzelf wel...

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 22:48

oke.... hebben jullie enig idee hoelang ze hiervoor nodig heeft? als ze braaf of stemcommando' s reageert bijvoorbeeld? ze gaat al langzamer lopen als ik hoooo zeg....

ach...ze is gewoon zo leuk Bloos

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:17

am_vanes schreef:
oke.... hebben jullie enig idee hoelang ze hiervoor nodig heeft? als ze braaf of stemcommando' s reageert bijvoorbeeld? ze gaat al langzamer lopen als ik hoooo zeg....

ach...ze is gewoon zo leuk Bloos

gedult hebben! je zult vanzelf merken wanneer het makkelijker gaat en dat is per paard erg verschillend! (net als met mensen... de 1 heeft meteen door wat er van hem/haar word verwacht en tegen de ander moet je 20 keer duidelijk maken wat de bedoeling is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:28

Om te beginnen zou ik haar niet dagelijks longeren, het is een eenzijdige belasting. 2 x in de week is genoeg, ga verder wat andere dingen met haar doen.
Gelderse paarden zijn vaak wat strak op de lendenen en longeren is een geweldige manier om dat te verbeteren en haar soepel in de rug te maken. Het kan je veel voordeel opleveren straks onder het zadel. Ik longeer mijn gelderse merrie met de dubbele longeerlijn of met een pessoa. Dubbele longeerlijn moet je zelf wel handig voor zijn. Elastiek zal ik niet snel doen. Dikke kans dat ze het trekken aan het elastiek voor lief neemt en hoog blijft lopen omdat ze er moeite mee heeft.
Als je merrie naar je toeloopt is dat jouw fout en niet die van je merrie. Je staat waarschijnlijk teveel richting haar voorhand waardoor ze stopt ipv richting de achterhand (laatste is een signaal om naar voren te gaan), of je houdt je hand teveel naar je toe waardoor je tegenwerkt. Als ze naar binnenvalt tijdens het longeren hoort wijzen met de zweep naar haar schouder genoeg te zijn als je eigen positie goed is.
Ik vind het altijd makkelijk om in een afgezette cirkel te longeren, dan heb je ze veel sneller goed aan het lopen.
Mijn ervaring is dat jonge paarden al na een paar keer de bedoeling van longeren snappen incl. stemcommando's als je zelf duidelijk bent.

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:42

Inderdaad wat janne zegt, al zou ik met de enkele longe blijven werken zolang ze de stem commando's niet kent. Als je met de dubbele lijnen werkt ben je sneller geneigt om de ophoudingen al te gaan gebruiken die je onder het zadel ook toepast, maar je merrie kent deze nog niet dus dan is het snel gebeurt dat je een paard dat hard in de mond is krijgt.

De stemcommando's aanleren doe ik altijd door tijdens het longeren de eerste paar keren het commando bij het paard te voeren, dus als je paatrd aandraaft "drrrraaff"te zeggen, als ze terug valt: en hoooo stap en als ze weg galoppeerd: in galop! In mijn ervaring leren ze zo snel wat voor commando bij welke snelheid hoort en kun je t als je ziet dat t paard t doorheeft het tijdstip van de commando's zelf bepalen en vragen dat ze luisterd.

Zoals je de situatie nu schets komt t op mij over alsof ze je totaal niet begrijpt en daarom maar met andere dingen bezig gaat zijn en naar je toe gaat komen. Heb je eventueel begeleiding? Dit kan denk ik wel handig zijn, met 2 man ben je er sneller bij als ze om wil draaien(een longeur, een zweepdrager)

Ook zou ik zoals janne zegt, 2 a 3 x in de week longeren. De andere dagen kun je wat grondwerk gaan verrichten, zoals het uit jou ruimte blijven en het luisteren naar commando's tijdens het werk aan de hand. Ze dient ten alle tijden op jou te letten en van jou af te blijven (ipv op je te springen) dus hieraan werken is geen overbodige luxe Knipoog

Daarnaast is het ook leuk om je vertrouwensband met haar te versterken door te spelen met zeilen, balken, ballen en andere enge dingen. Er zijn ruim voldoende mogelijkheden om je paard de aandacht bij jou te laten houden Lachen

Veel succes! Ik hoop dat we op de hoogte worden gehouden over hoe het vordert met je paardje Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:55

--> LO

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 22:48

Scum schreef:
--> LO

wat betekend dit? (ben nog niet zo lang op bokt.. Bloos )

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 22:52

alvast bedankt voor jullie tips, ik heb er zeker wat aan...Op dit moment doe ik haar om de dag aan de longe, vandaag met cock gelongeerd.... maar heb idd gemerkt als ik die te strak zet ( voor haar dan) ze alleen maar hoog gaat lopen... met een onderhals... als ik zonder iets longeer wil ze af en toe zakken, maar als haar neus voorbij kniehoogte is dan lijkt het wel of ze van zichzelf schrikt....
Nu vertelde iemand mij vandaag dat dat komt omdat ze nog geen balans heeft...

En idd... als ik te veel naar de voorhand ga staan draait ze om! en ook als ik te veel druk op de lijn zet.... vooral als ik HOOOO zeg, dan denkt ze denk ik dat ze klaar is en komt meteen naar me toe.

Ze doet het iedere dag beter, maar heeft nog ontzetten weinig conditie, dus loopt vrij snel te pompen..

Wat voor tijdsduur stellen jullie dan voor? Ik doe nu ongeveer 20 minuutjes...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:07

Als ze a snel loopt te pompen is wat je van haar vraagt gewoon te veel voor haar. Ik weet niet hoeveel je haar laat draven e.d maar misschien moet je wat meer stappen of minder overgangen maken. En misschien is het lichamelijk wel niet te veel voor haar, maar maakt ze zich gewoon veel te druk. Ook die oorzaak zul je dan moeten zoeken en op moeten lossen. Als ik het zo hoor is het toch al een pittige tante. Doe dus vooral oefeningen om haar te ontspannen. Ik zou haar niet echt bij zetten. Helemaal niet als ze nog zo gespannen is. Het heeft dan echt helemaal geen nut. Ik heb het idee dat je misschien toch at te snel wil gaan. Ik kan dat best begrijpen, maar het is natuurlijk niet zo goed voor je paard. Je zult altijd bij de basis moeten beginnen en dat is toch echt jouw leiderschap en ontspanning bij jullie beide. Ik raad je aan veel met haar te wandelen. Dat is beter voor haar benen dan constant op de cirkel en is ook een goede methode om haar conditie te verbeteren. Bovendien werken jullie dan goed aan jullie verhouding. Misschien is het voor jou leuk om je een beetje te gaan verdiepenin de rangorde van paarden? Zo heeft elk paard een persoonlijke ruimte. Alleen een paard dat hoger in rang staat loopt zonder uitnodiging de ruimte in van een ander wezen. Een paard dat lager in rang is zal altijd wachten op een uitnodiging. Ik wens jullie samen een heleboel plezier. Als je nog vragen hebt dan mag je me die altijd stellen.