Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

of zet je touwtjes aan de singel aan de zijkant vast.
Emaartje schreef:volgens een instructrice is longeren met touwtjes lang en laag dus vastgemaakt tussen de voorbenen niet goed,werken ze niet met de achterhand maar gaan ze duiken en op de voorhand lopen,is dit waar of niet waar en moet je juist de touwtjes middelhoog opzij vastmaken maar dan komt my way juist in verzet door niet ontspannen..gr emaartje

[***] schreef:De foto's die Yvvv laat zien, zo zou ik het dus persoonlijk niet doen.
Als je nagaat dat de buitenlijn, via de achterhand naar jou toe komt, betekend dat dat bij iedere pas dat het paard zet (zijn achterbeen gaat ook naar achteren) hij een rukje in zijn mond krijgt. Ik persoonlijk vind dit geen stabiele werking. Daarom kies ik ervoor om bij dubbele longe mijn buitenlijn over de rug van het paard te laten lopen.
Hoe verzamel ik hem dan? Simpel precies zoals ik het doe onder het zadel. Je kunt dezelfde hulpen geven. echter is het wel zo dat voorafgaande aan de dubbele longe, trainen aan lange lijnen nodig is. Want hiermee krijg je duidelijk voor het paard hoe te reageren op "buitenbeen"terwijl de lijn over zijn rug loopt.
Het is dus allemaal een kwestie van training. Maar het is maar net wat je zelf vriendelijker vindt.
Up_to_Date schreef:Ik hou er niet zo van om met touwtjes te werken omdat dat geen meerwaarde heeft voor de achterhand (naar mijn idee).
Je kunt beter een pessoa gebruiken.
De stand van de touwtjes zijn volgens mij hetzelfde als die van de pessoa.
Je begint laag en na een tijdje meer richting het opgerichtte.
kun je dat iets verduidelijken?Citaat:Wat het leuke is van een paardenlijf. is dat als het hoofd zakt hij ontspant maar ook zijn rug aan de voorkant bolt. en dan heb je stap 1 van het rugbollen. Minder op de achterhand maar paard leert via vrij natuurlijke weg rug te bollen