Mijn paard slaat bij grondwerk, hoe oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_dB

Mijn paard slaat bij grondwerk, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 22:17

Hoi medebokkers!

Ik heb een probleem. Soms doe ik wat grondwerk met mijn paard.
Wanneer ik haar dan aan wil laten draven slaat ze soms.
Hoe kan ik dit het beste oplossen?

bonte_bente

Re: Mijn paard slaat bij grondwerk, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:21

meer uitleg??
hoe slaat ze voor of achter benen .
vrij of aan de lange lijn?
hoe drijf je haar op?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 11:46

Ze slaat met de achterbenen, alleen als ze vrij is. Met longeren oid heb ik nooit problemen. Ik drijf haar op door in de richting van haar achterhand te lopen en met mijn arm te zwaaien. Ze doet het vooral als ze niet meteen reageert. Ik geef dan een grotere drijvende hulp en dan geeft ze eerst een grote bok en dan gaat ze. Ze gaat wel altijd weg, en ook voldoende voorwaats, maar ik zou graag willen dat ze niet meer slaat Knipoog Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:56

als jouw paard verder goed luisterd dan vraag je teveel druk vanuit de achterhand en slaat ze letterlijk die spanning weg, blijkbaar is ze in de aanspanning achter bevestigd, ga meer schakelen in tempo's en zorg dat je paard meer lengte krijgt in het achterbeen !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:27

Is het echt gericht slaan of is het een bok?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 17:22

Cassidy schreef:
Is het echt gericht slaan of is het een bok?

Ze slaat wel gericht, maar raakt me nooit. Ook niet als ze dat wel zou kunnen. Ik heb daarom het idee dat ze me er iets mee duidelijk wil maken, en zou dus graag willen weten wat. Het is niet gewoon joligheid ofzo (al bokt ze dan ook wel vaak, ze heeft nogal losse achterbenen Knipoog ).

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 17:26

broadway schreef:
als jouw paard verder goed luisterd dan vraag je teveel druk vanuit de achterhand en slaat ze letterlijk die spanning weg, blijkbaar is ze in de aanspanning achter bevestigd, ga meer schakelen in tempo's en zorg dat je paard meer lengte krijgt in het achterbeen !

Misschien een beetje een blonde vraag, maar hoe doe ik dat?? Blond

Dat het te maken heeft met teveel spanning kan op zich wel kloppen. Ze is daar best wel gevoelig voor. Ik zal idd eens wat meer gaan schakelen! Bedankt voor je tip!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:34

dit is afhankelijk van het type paard, gaat het om het paard op de kleine foto ? Is het een groninger ?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 20:03

Het gaat idd om dat paard, en het is een tuiger Knipoog

Edit, hier een aantal foto's.

Afbeelding
Op stand. (Let niet op dr mottige vachtje, had nog niet gepoetst Bloos )

Afbeelding
In draf.

Afbeelding
Bokkend. Dit is zo ongeveer wat er gebeurd...

Ze is trouwens ruim 3,5 jaar. Ze is ingereden, en daarna een half jaar doorgereden, en nu is ze met vakantie. Ik mag namelijk door een rugoperatie een tijdje niet rijden. Ze staat 24/7 buiten, met mijn pony. Ik doe wel af en toe wat grondwerk.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:32

ik zie in jouw paard een pony (hoofd en voorbenen en stevige hals ) en een tuiger( lendenen en kont en achterbenen) .....die haar linkerachterbeen niet volledig gebruikt en dus wat gewicht extra op het rechter-achterbeen gooit, dus die niet recht gericht loopt !
Gezien haar bouw schoft/voorbeen/rug/staart is dragen en een passend zadel wat lastig....maar ook de buiging in de rug moeilijker....met weinig zitruimte......
Heb je sinds je haar rijdt last van je rug ?
Ze heeft dus lengte in haar achterbenen, maar mist buiging in rug en lendenen en trekt dus scheef, waardoor de spanning die ontstaat nog meer druk geeft, is dus slaan vanuit een verkramping door overspanning van het rechterachterbeen !
Heeft ze iets met het linkerachterbeen gehad, draadwond of andere blessure ?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 13:12

Bij mijn weten heeft ze nooit iets met haar linkerachterbeen gehad. Ik heb haar op 1,5 jarige leeftijd gekocht, dus zou kunnen dat het iets van daarvoor is geweest... Wat betreft haar rug, die is idd niet bepaald ideaal. Vrij strak in rug en lendenen. Ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad met zadels. Ik heb een zadel geleend, om haar in te rijden, en dat paste prima. Straks als ik weer mag rijden laat ik een zadelpasser komen om een goed passend zadel uit te kiezen. Haar ruggebruik viel me tot nu toe eigenlijk niet tegen. Ze liep fijn over de rug, en liep al aardig in balans. Maar ze is idd niet rechtgericht, al is volgens mij een enkele 3 jarige dat Knipoog Ze heeft vooral op rechts moeite met lengtebuiging, dus daar kan ik me wel in vinden. Buiging op links is echter geen probleem. Verder zet ze haar linkerachterbeen ook minder goed onder de massa.

Dat ze slaat uit overkramping van het rechterachterbeen lijkt me daarom idd aannemelijk. Maar waarom doet ze het dan niet aan de longe, of onder het zadel, maar alleen bij grondwerk? En wat zou ik er aan kunnen doen?

Ik heb overigens al heel lang last van mijn rug, dat heeft niets met haar te maken Knipoog

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:08

Rechtrichten , gymnastiseren en balanseren is de basis bij alle paarden, ongeacht ras en leeftijd.....zodra dit vanaf het begin goed gedaan wordt ,zul je een werkwillig paard krijgen, die vertrouwen heeft in de mens, maar die ook af en toe zelf iets verteld.....zo zie ik jouw paard afgaande op jouw antwoorden...
Omdat hij nog géén bevestigde balans heeft gaat het goed ,zodra je hem begrenst (rijden en longeren), maar in vrijheid doet hij het zoals hij het gewend is, dus scheef ....wat inderdaad heel normaal is bij jonge paarden, die in opleiding zijn !
Zodra zijn balans bevestigd is , zal hij dat niet meer doen, maar is deze oefening dus funest voor zijn vooruitgang en zou ik het op die manier dus absoluut afraden, omdat je jezelf dan juist tegenwerkt !!!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 14:31

Dus ik kan haar nu beter even met rust laten (geen grondwerk) en straks weer oppakken met longeren zodra ik dat weer kan?! Aangezien rijden er voorlopig nog niet in zit ben ik aangewezen op longeren. Ik doe dat meestal met dubbele longe en een enkele keer met touwtjes. Hooguit 3 keer per week, ze is nog jong Knipoog Heb je misschien nog tips hoe ik de longe het beste kan bevestigen, of kan ik beter met bv pessoa longeren?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:12

Jouw paard is nog jong en moet duidelijk nog op eigen benen leren lopen, maar niet in volledige vrijheid, dus kun je hem met bijzet (begrensd tot op de schouder (er niet onder !) en neus net voor de loodlijn (NOOIT erachter !) vrije training geven, maar daar moet de bak/omheining wel geschikt voor zijn en dan niet op een volte maar een rechthoek, zodat de achterbenen niet constante druk moeten geven ,zoals op de volte, maar krachtiger worden vanuit de lengte ! Dus het paard moet nergens achter kunnen blijven hangen en anders loop je met de longeerlijn de rechthoek mee !
Verder zou ik achter haar gaan lopen met lange lijnen , dan zie je meteen of zij recht loopt, maar ook aan haar bespiering kun je dan zien of zij goed aantrekt en loslaat , dan zit jij in haar dode hoek en moet ze zelfstandig lopen en kun je haar gelijk corrigeren tot ze automatisch recht voorwaarts is, ze is voor sterk genoeg, maar achter komt ze nog veel tekort.
Dit paard absoluut niet voor met druk naar beneden trekken/dwingen( zoals ik vaak lees op bokt ) om de lendenen los te krijgen, want de lendenen zijn nog strak ,omdat de balans, kracht en souplesse nog lang niet bevestigd is in de achterhand, dan zou je dit paard absoluut breken, juist omdat hij voor de mens wil werken !!!
Je bent goed bezig maar dit paardje heeft wat extra tijd nodig om achter sterker te worden en zelfstandig te werken !

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 16:11

Okee, ik ga hier zeker mee aan de slag! Lange lijnen was ik idd ook al van plan, ben benieuwd hoe ze dat op wil gaan pakken! Ik vroeg me alleen nog af of een ovaal ook goed is ipv een rechthoek? En ik laat haar graag los lopen (wel bijgezet, maar zonder longeerlijn), neem aan dat je dat bedoeld met vrije training?? Blond

broadway schreef:
Dus het paard moet nergens achter kunnen blijven hangen en anders loop je met de longeerlijn de rechthoek mee !

En wat bedoel je hier precies mee?

Haar naar beneden dwingen is absoluut niet mijn stijl. Dat ben ik dan ook zeker niet van plan. Knipoog Ze krijgt alle tijd om te leren en sterker te worden, ik wil tenslotte nog langer plezier van haar hebben!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 16:22

Tja...een 3 1/2 jarige is soms nog wat onstuimig. Ik zou er persoonlijk helemaal niets aan hangen en haar eerst een goed op eigen benen leren lopen. Als ze echt GERICHT naar je slaat, dan zou ze van mij toch echt met de longeerzweep een paar klappen tegen de benen krijgen. Ik duld alles, maar gericht slaan moet je echt meteen afleren. Nou is er wel een heel verschil in een vreuge sprong of gericht slaan, dus je moet wel heel zeker van je zaak zijn!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:56

aerdenhout1 schreef:
Tja...een 3 1/2 jarige is soms nog wat onstuimig. Ik zou er persoonlijk helemaal niets aan hangen en haar eerst een goed op eigen benen leren lopen. Als ze echt GERICHT naar je slaat, dan zou ze van mij toch echt met de longeerzweep een paar klappen tegen de benen krijgen. Ik duld alles, maar gericht slaan moet je echt meteen afleren. Nou is er wel een heel verschil in een vreuge sprong of gericht slaan, dus je moet wel heel zeker van je zaak zijn!

Ben ik het helemaal mee eens.
Niks bijzetten... eerst maar eens op eigen benen leren lopen.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:00

Ja een ovaal is ook goed.
Ik bedoel dat ze bij vrije training ( los met bijzet ) niet moet blijven haken aan paaltjes, hekken o.i.d., bij het draaien als je haar op de andere hand laat gaan in beweging....
Aerdenhout1 ......doelbewust slaan duld ik ook niet, maar dit is toch echt een gevolg van spierverkramping en als je daar een paar klappen op geeft , heb je een spierscheuring en mogelijk daarvan als gevolg een peesblessure, het been is al wat verkort en dus al een voorzichtigheidsfactor !!!
Mogelijk heeft zij al iets gehad voordat zij gekocht werd en komen ze dit nu in het trainen tegen......
Maar je hebt gelijk , gericht slaan mag nooit !!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:09

?? En hoe kan jij nu zien aan de foto van dit paard dat het een spierverkramping is??? Ik zie een flinke bok van een 3 jarige en juig het alleen maar toe eigenlijk dat ze dit kunnen!!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 18:22

aerdenhout1 schreef:
Als ze echt GERICHT naar je slaat, dan zou ze van mij toch echt met de longeerzweep een paar klappen tegen de benen krijgen. Ik duld alles, maar gericht slaan moet je echt meteen afleren. Nou is er wel een heel verschil in een vreuge sprong of gericht slaan, dus je moet wel heel zeker van je zaak zijn!

Ze slaat gericht. En ik duld het ook niet zomaar. Ik jaag haar zodra ze bokt altijd van me af. Ik heb overigens ook al allerlei dingen geprobeerd, omdat ik ook dacht dat het gemenigheid was. Halstertouw tegen haar achterste gegooit (ook gevaarlijk, maar dat had ik toevallig in mn handen Knipoog ), en ook met de longeerzweep gemept (nooit vol op dr benen, daar was ik steeds te laat voor, of ze was te ver van me af). Toch denk ik niet dat ze het doet omdat ze gemeen zou zijn. Ze is namelijk niet bepaald bang uitgevallen. Als ze me wil raken, dan had ze dat allang een keer gedaan... Gelegenheid heeft ze genoeg gehad!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:46

a1 je geeft het antwoord zelf al....ik zie een flinke bok, juich het alleen maar toe als ze dit kunnen....dus in dit geval zou jij niet slaan....want bokken is altijd een balans herstel zoeken !
De drie foto's geven een prima anatomisch beeld (1e) en in beweging (2e en 3e ) , negatieve acties vanuit de hersenen zijn altijd zichtbaar bij oren, ogen, mond, hals, daarom vind ik dit beeld altijd belangrijker als die kont die omhoog gegooid wordt....maar ook of de hals kromt of gestrekt wordt, hoe staat de staart.....hoe slaat hij uit....opzij of omhoog.....Kijkt hij doelgericht of een blik zonder doel.....hoe is de mond , streepje, strak of los, heeft hij een reden voor balansherstel , bij welke bewegingen , met rijden, longeren en/of los.....
Vooral de 1e foto , ongepoetst en koude spieren laten al zien dat er druk op spieren en pezen zitten wat er normaal gesproken niet hoort te zitten, de 2e foto laat zien dat hij achter 1 been niet goed gebruikt en de druk op het andere been overbrengt.....
Ik denk dat de eigenaresse bij het grondwerk voorover hangt en dan een klapbeweging met de handen maakt, terwijl ze richting haar paard loopt en dan rechtop gaat staan en weer klapt....geeft hetzelfde weer als verzamelen achter en dan springen......gaat hij mee, dan komt de bok (van balansherstel), wat vanuit zijn ongelijkheid achter eruit ziet als opzij slaan.....
Maar ook het verhaal ernaast verteld dat het paard verder meewerkend is , ondanks zijn moeilijke bouw en korte rug, strakke lendenen.....
Zou hij willen slaan , probeerde hij het ook tussendoor of op stal !!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:52

broadway schreef:

Dan moet je dat mijn paard eens komen vertellen Clown
Die probeert het ook alleen bij tempowisselingen. Dat komt omdat ik op dat moment de leiding overneem die hij specifiek bij tempowisselingen liever niet uit handen geeft.
Geen lichamelijk probleem, maar een dominantieissue, specifiek op dit onderdeel. Verder heeft hij het nooit geprobeerd en is het in de omgang een van de liefste paarden die ik ken.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 21:39

broadway schreef:
a1 je geeft het antwoord zelf al....ik zie een flinke bok, juich het alleen maar toe als ze dit kunnen....dus in dit geval zou jij niet slaan....want bokken is altijd een balans herstel zoeken !
De drie foto's geven een prima anatomisch beeld (1e) en in beweging (2e en 3e ) , negatieve acties vanuit de hersenen zijn altijd zichtbaar bij oren, ogen, mond, hals, daarom vind ik dit beeld altijd belangrijker als die kont die omhoog gegooid wordt....maar ook of de hals kromt of gestrekt wordt, hoe staat de staart.....hoe slaat hij uit....opzij of omhoog.....Kijkt hij doelgericht of een blik zonder doel.....hoe is de mond , streepje, strak of los, heeft hij een reden voor balansherstel , bij welke bewegingen , met rijden, longeren en/of los.....
Vooral de 1e foto , ongepoetst en koude spieren laten al zien dat er druk op spieren en pezen zitten wat er normaal gesproken niet hoort te zitten, de 2e foto laat zien dat hij achter 1 been niet goed gebruikt en de druk op het andere been overbrengt.....
Ik denk dat de eigenaresse bij het grondwerk voorover hangt en dan een klapbeweging met de handen maakt, terwijl ze richting haar paard loopt en dan rechtop gaat staan en weer klapt....geeft hetzelfde weer als verzamelen achter en dan springen......gaat hij mee, dan komt de bok (van balansherstel), wat vanuit zijn ongelijkheid achter eruit ziet als opzij slaan.....
Maar ook het verhaal ernaast verteld dat het paard verder meewerkend is , ondanks zijn moeilijke bouw en korte rug, strakke lendenen.....

Paard is dan wel ongepoetst, maar niet bepaald koud Knipoog Toen ik die foto maakte had ze net flink gerend in de wei. Heb helaas geen andere, duidelijke standfoto ter vergelijking.

Verder is het me niet helemaal duidelijk wat je met het schuingedrukte stukje bedoeld. Het LIJKT namelijk niet alsof ze slaat, ze bokt echt, en hoog ook (zie foto). En richting midden, waar ik me dan zo ongeveer bevind. Ik maak ook vrij kleine bewegingen met grondwerk. Enkel een armbeweging is vaak al genoeg (of teveel, want ze bokt).

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:56

Dus ik moet Wendy haar paard vertellen, dat Wendy een tekortkoming heeft , omdat ze extremer de leiding gaat nemen bij de tempowisselingen, omdat ze denkt dat dat een dominantieissue is ???
Dan vind ik dat niet vreemd, want daartussen ben jij dus de mindere en minder direkt de leider !
Dominantie begint zodra het paard opklimt, dus zich sterker gaat voelen en in rangorde wil steigen, nodig jij hem uit om te vechten dan ziet hij jouw als zijn rivaal , probeert hij boven jouw te komen....dus geef iets minder strijdlustig door wat je wilt en laat hij jouw niet als zijn rivaal zien maar als een leider, die niet wil vechten maar samenwerken !!!
Hij vind dat blijkbaar moeilijk en dat werkt op zijn hormonen en adrenaline.....dus tussendoor even de bloedsomloop tot rust laten komen en dan weer vragen tot hij het beter aankan !
Dit komt vaker voor bij het sterker worden in combinatie met (teveel of ongelijke) druk !

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 22:07

Heb toch een foto gevonden, deze is alleen wel wat ouder. Ze was hier ruim 2 jaar oud. Heeft ze hier ook druk op spieren en pezen die er niet hoort? Want ik zie dat namelijk niet...

Afbeelding