Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
aerdenhout1 schreef:Het ligt er denk ik ook wel een beetje aan wat je later met je paard wil gaan doen. Als je gaat springen, dressuur, westernsport of mennen, daar komen toch echt bitten bij kijken.
In mijn ogen lijkt het me voor het paard een grotere belasting om, als ze in gereden zijn zonder, op latere leeftijd ineens met een bit in hun mond te krijgen. En een bit is natuurlijk net zo scherp als de ruiter ( amazone) hem maakt! Ik persoonlijk ben er in elk geval geen voorstander van...mits...je er op latere leeftijd ook niet ineens een bit in gaat doen. En dat weet je nooit natuurlijk omdat door omstandigheden je paard misschien weg moet naar iemand die dat wel wil.
aerdenhout1 schreef:Het ligt er denk ik ook wel een beetje aan wat je later met je paard wil gaan doen. Als je gaat springen, dressuur, westernsport of mennen, daar komen toch echt bitten bij kijken.
In mijn ogen lijkt het me voor het paard een grotere belasting om, als ze in gereden zijn zonder, op latere leeftijd ineens met een bit in hun mond te krijgen. En een bit is natuurlijk net zo scherp als de ruiter ( amazone) hem maakt! Ik persoonlijk ben er in elk geval geen voorstander van...mits...je er op latere leeftijd ook niet ineens een bit in gaat doen. En dat weet je nooit natuurlijk omdat door omstandigheden je paard misschien weg moet naar iemand die dat wel wil.
Sodeletuut schreef:ja dat is waar.. maar ze heeft al wel een bit ingehad en ze is dat al wel gewent. maar bitloos inrijden lijkt me errgg paardvriendelijk..
Visconti schreef:klopt, maar het maakt natuurlijk wel verschil welk materiaal je gebruikt. Als je een onrustige hand hebt komt het harder aan als je met een pessoabit rijdt dan als je met een vriendelijk bitloze optoming rijdt.
katiavl schreef:bitloos is niet perse paardvriendelijk, dat vind ik één van de grootste fabeltjes het is de hand van de ruiter die hetvriendelijk maakt, of een marteltuig van maakt
aerdenhout1 schreef:In mijn ogen lijkt het me voor het paard een grotere belasting om, als ze in gereden zijn zonder, op latere leeftijd ineens met een bit in hun mond te krijgen.
Waratje schreef:Het is niet erg om je paard zonder bit in te rijden, het is ook niet erg om je paard met bit in te rijden. Het is wel erg om je paard zonder gevoel in te rijden.....