is bitloos inrijden goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

is bitloos inrijden goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 18:37

nou de titel zegt het al,, is het niet erg om een paard in te rijden zonder bit ofzo??

Twiggy2008

Re: is bitloos inrijden goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:39

Ik rij mijn jonge paard bitloos in en ik kan werkelijk geen een argument vinden waarom dat nou niet goed zou zijn. Hij loopt er erg relaxt op, kan ik je zeggen. Ja

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 19:13

OKe dankje!:d

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:15

Paarden die worden ingereden zijn altijd aan het wisselen (in het 5e of 6e levensjaar zijn ze uitgewisseld). Daarom is het goed om bitloos in te rijden.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:59

Vind ik wel, als je paard er dan vandoor gaat trek je niet gelijk in zijn mond en heeft je paard niet direct een nare ervaring

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:00

het is juist goed om ze bitloos in te rijden. ze moeten al aan zoveel dingen wennen en dan ook nog eens een bit. en de paarden zijn aan het wisselen als ze ingereden worden, dus een bit kan dan nog zeer doen ook en dat is juist een ontzettend negatieve ervaring, waar ze later problemen mee kunnen krijgen. je kan er later altijd nog een bit indoen na het wisselen als je dat zou willen.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:02

Ik rij m'n haf nu bitloos in. Was voor mij erg wennen omdat ik het altijd anders heb gedaan. Maar ik moet zeggen het bevalt me super, en kan het helemaal op m'n benen en zit rijden. Het gaat nog wel eens moeizaam, maar k zou niet anders meer willen.
Ook ik heb het gedaan omdat hij nogal last had met wisselen en wolfstanden. Toen ik hem een bit in deed ging het heel erg bloeden, tandarts is er toen ook al bij geweest.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:07

Het ligt er denk ik ook wel een beetje aan wat je later met je paard wil gaan doen. Als je gaat springen, dressuur, westernsport of mennen, daar komen toch echt bitten bij kijken.
In mijn ogen lijkt het me voor het paard een grotere belasting om, als ze in gereden zijn zonder, op latere leeftijd ineens met een bit in hun mond te krijgen. En een bit is natuurlijk net zo scherp als de ruiter ( amazone) hem maakt! Ik persoonlijk ben er in elk geval geen voorstander van...mits...je er op latere leeftijd ook niet ineens een bit in gaat doen. En dat weet je nooit natuurlijk omdat door omstandigheden je paard misschien weg moet naar iemand die dat wel wil.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:44

aerdenhout1 schreef:
Het ligt er denk ik ook wel een beetje aan wat je later met je paard wil gaan doen. Als je gaat springen, dressuur, westernsport of mennen, daar komen toch echt bitten bij kijken.
In mijn ogen lijkt het me voor het paard een grotere belasting om, als ze in gereden zijn zonder, op latere leeftijd ineens met een bit in hun mond te krijgen. En een bit is natuurlijk net zo scherp als de ruiter ( amazone) hem maakt! Ik persoonlijk ben er in elk geval geen voorstander van...mits...je er op latere leeftijd ook niet ineens een bit in gaat doen. En dat weet je nooit natuurlijk omdat door omstandigheden je paard misschien weg moet naar iemand die dat wel wil.

Hier ben ik het ook mee eens. Ik doe het alleen om m'n paard een hoop ellende te besparen, maar wil later wel graag dressuur rijden, oftewel dan komt er wel een bit bij kijken.
Ik vind het op het moment alleen een voordeel omdat ik zelf voor mijn gevoel veel meer verplicht word om alles met m'n benen en zit op te lossen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 08:20

ja dat is waar.. maar ze heeft al wel een bit ingehad en ze is dat al wel gewent. maar bitloos inrijden lijkt me errgg paardvriendelijk..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:53

Onderwerp is niet persé Natural maar omdat hier de meeste bitloostopics geplaatst worden HAR-->NA

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:59

aerdenhout1 schreef:

Dat vraag ik me dus eigenlijk oprecht en nieuwsgierig af. Is het wel zo dat bij alle dressuur etc, persé bitten moeten of is dat omdat het altijd al zo geweest is? Mens zegt om de hulpen te verfijnen, maar zou dat niet kunnen dan zonder bit?? Misschien zijn er bitloosrijders die wedstrijden rijden die hierop een antwoord hebben? Western weet ik zeker dat dat bitloos kan, omdat ik het namelijk juist daar vaak zie. Ook op ponyclubs ed. zie je steeds meer en meer bitloos, dus waarom niet eigenlijk? En als je je paardje verkoopt kan je altijd aangeven dat ie bitloos ingereden is, dan is het aan de andere eigenaar of er aan bit gewend wordt of dat de eigenaar aan bitloos gaat wennen. Geen onoverkomenlijk probleem lijkt me..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:02

aerdenhout1 schreef:

Ik denk dat het nauwjuist verstandiger is om bitloos te beginnen, paarden wisselen tot hun zesde levens jaar. Ook krijgen ze wolfskiesjes, het doorkomen van die kiesjes is pijnlijk als daar een bit op komt, kortom een jong paard dat met bit gereden wordt kan pijn ondervinden omdat de mond op dat moment gewoon erg gevoelig is. Daardoor krijgen ze een nare ervaring met bit wat weer extra problemen zal opleveren in de toekomst. Als je zonder bit gaat beleren hebben ze deze nare ervaringen sowieso niet en heb je dus een betere start als je met bit begint. Ik denk ook dat deze methode nauwjuist minder belasting is, als je een simpel bitloos hoofdstel als een sidepul of gewoon een halster neemt, daar zijn de meeste paarden hun hele leven al mee bekend. Zo kunnen ze eerst aan de ruiter op hun rug wennen, en als dat later allemaal vertrouwd is kunnen ze leren om met een bitje te lopen. Dat lijkt me persoonlijk een stuk prettiger dan alles meteen in één keer

Dressuur, springen, western en mennen wil trouwens prima zonder bit Ja Ik rij zelf wel bitloos dressuur, en maak af en toe ook een sprongetje. Niet te vergelijken met het wedstrijd springen maar simpel weg omdat ik de ambitie daartoe niet heb, maar als ik het echt zou willen en er voor zou gaan trainen zou ik denk ik prima een spring parcours rond kunnen springen bitloos. Dressuur is al lang bewezen dat het bitloos best mogelijk is, ik vind het zelfs veel lekkerder dressuren zonder bit Haha! (maar komt denk ik ook omdat mijn paard het bit niet goed accepteerd door een medische reden)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 10:06

ja idd mag je geen wel bitloze wedstrijden doen?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:14

dressuur niet, springen wel. Western mag alleen in bepaalde klasses met een bosal, welke precies weet ik niet (geen verstand van) en volgens mij mag mennen ook alleen maar met bit?
Al denk ik dat dressuur wel veranderd in gaat komen de NVBP is druk bezig om het bitloos rijden te promoten. Ga maar eens kijken op www.bitloos.nl en dan op klikken op de "NVBP er op uit" en dan het kopje bitloze dressuurclinic tussen de friezen, daar kun je ook foto's vinden van een bitloos gereden fries op Z niveau.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:28

Dus omdat je bij bepaalde wedstrijden met bit MOET rijden (gelukkig zijn er al veranderingen gaande en er komen er vast nog veel meer Knipoog ) zou ik mijn paard aan een bit moeten laten wennen? Geen haar op mijn hoofd!
Gelukkig ken ik inmiddels heel wat mensen die bitloos rijden en/of er open voor staan. Die groep is gelukkig aardig groeiende in ons land Haha! . ALS ik mijn paard zou moeten verkopen, gaat 'ie alleen naar iemand die ook bitloos rijdt. Gelukkig hebben wij onze zaken aardig voor elkaar en zou ik echt niet een reden kunnen verzinnen dat mijn paard weg moet. Hooguit als ik kom te overlijden, al hoewel ik dan een plekje voor mijn paard heb gevonden, waar hij ook niet met bit bereden zal worden.

Bitloos bevalt ons prima. Het is toch belachelijk dat je je paard maar aan een bit moet laten wennen, omdat het zo 'zou moeten'??? Vind ik geen argument. Wat andere mensen vinden, mogen zij zelf weten. Gelukkig is het mijn paard en wij rijden alleen maar bitloos. Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 10:28

OKee dankjeeE:)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:31

Sodeletuut schreef:
ja dat is waar.. maar ze heeft al wel een bit ingehad en ze is dat al wel gewent. maar bitloos inrijden lijkt me errgg paardvriendelijk..

bitloos is niet perse paardvriendelijk, dat vind ik één van de grootste fabeltjes het is de hand van de ruiter die hetvriendelijk maakt, of een marteltuig van maakt

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:36

klopt, maar het maakt natuurlijk wel verschil welk materiaal je gebruikt. Als je een onrustige hand hebt komt het harder aan als je met een pessoabit rijdt dan als je met een vriendelijk bitloze optoming rijdt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:38

Visconti schreef:
klopt, maar het maakt natuurlijk wel verschil welk materiaal je gebruikt. Als je een onrustige hand hebt komt het harder aan als je met een pessoabit rijdt dan als je met een vriendelijk bitloze optoming rijdt.

Ja das ook weer waar Ja als je wilt inrijden met bitloos moet je dat gewoon doen, als je goed rijd zou het toch niet mogen uitmaken. Al zijn er nog altijd teveel ruiters die sturen, en remmen met bit inplaats van zit

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:40

Ik rijd al tientallen jaren m'n paarden in met een lage neuriem en doe dan 1 teugel aan het bit en 1 aan de neusriem.
Dit verdeelt de druk een beetje tussen beide maar zorgt er ook voor dat het paard aan het bit gewend raakt aangezien wij ze opleiden voor wedstrijden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:08

katiavl schreef:
bitloos is niet perse paardvriendelijk, dat vind ik één van de grootste fabeltjes het is de hand van de ruiter die hetvriendelijk maakt, of een marteltuig van maakt

inderdaad een hackamore is ook niet echt paardvriendelijk, maar het blijft een feit dat een paardenmond niet is gemaakt voor een bit. Vrijwel alle paarden hebben last van een bit, ook al is de hand nog zo zacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:42

aerdenhout1 schreef:
In mijn ogen lijkt het me voor het paard een grotere belasting om, als ze in gereden zijn zonder, op latere leeftijd ineens met een bit in hun mond te krijgen.

Juist gedurende de eerste 5 levensjaren is een bit in de mond een grote belasting voor het paard.
Deze jaren is de mond namelijk erg gevoelig, tanden en kiezen worden gewisseld, de wolfskiezen en hengstentanden komen door en er kunnen allerlei gebitsproblemen ontstaan (denk bijv. aan doppen en het niet goed los komen van de snijtanden).

Daarbij heeft het jonge paard al zoveel te leren en te verwerken wanneer het beleerd wordt. Dan kun je beter allerlei problemen in de mond (en daarmee in de rest van het lichaam!) voorkomen door bitloos in te rijden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:34

Het is niet erg om je paard zonder bit in te rijden, het is ook niet erg om je paard met bit in te rijden. Het is WEL erg om je paard zonder gevoel in te rijden.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:37

Waratje schreef:
Het is niet erg om je paard zonder bit in te rijden, het is ook niet erg om je paard met bit in te rijden. Het is wel erg om je paard zonder gevoel in te rijden.....

Ik zou het persoonlijk wel heel erg vinden als mijn paard met bit ingereden wordt. Hij heeft een paar wolfskiesjes, dus de tandarts waarschuwde me begin dit jaar al voor het rijden met bit. Gelukkig kon ik hem toen zeggen dat ik van plan was om bitloos te gaan (in)rijden. Ik denk dat mijn paard anders een stuk minder plezier zou hebben. Ja
Ik rij gewoon liever bitloos met heel veel gevoel op mijn paard. Haha!
En eerdaags laat ik de tandarts weer even komen.....

Wat voegt een bit nou toe, als mijn jonge paard op het bitloos rijden prima reageert?