longeren altijd met hulpteugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

90_Marleen

longeren altijd met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 14:45

hoi. De laatste tijd zie ik het eigenlijk bijna altijd: longeren met hulpteugels.
op zich heb ik er niks op tegen als je het af en toe doet om het paard zn spieren te (bij te) trainen, maar ik zie ook vaak genoeg dat mensen een totaal ongetraind paard(bv net na een langdurige blessure) gaan longeren met hulpteugels ( meestal slof-achtige teugels).
ik vind dat er altijd zo naar uitzien en het is zo dwangmatig. Het is hetzelfde als dat je rijdt en je paard in een houding dwingt.
Ik longeer mijn verzorgpony nooit met hulpteugels, heb t 1x gedaan, maar hij heeft t gewoon niet nodig. als ik m gewoon actief longeer en ik laat geen boogjes in de longe, dan komt ie vaak vanzelf wel naar beneden.

ik ben benieuwd wie er ook zo over denkt.

_Lunaa

Re: longeren altijd met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:20

Ik weet het niet ,
Ik longeer soms met en soms zonder ,
Als ik met longeer , dan loopt ze mooi rond ,
over de rug en ontspannen naar beneden ,
N als ik zonder longeer ,
Dan loopt ze ook over de rug , vw-nw ,
Dus volgens mij ook niet slecht ,
Ik wissel dus gewoon eens af , x

uvando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:21

ik wil je even corrigeren jij zegt dan dwing je ze naar beneden te
lopen en als ik mijn paard zonder longeer komt hij vanzelf naar
beneden.

Dat klopt misschien wel maar waarom ik mijn paarden met bijzet longeer is het volgende:

ik longeer ze om naar mijn stem te luisteren en indien ik met
lofteugel longeer de ik dit om mijn paard niet alleen rondjes
te laten lopen maar ook zijn spieren te kweken.En niet alleen dit
maar hij loopt dan ten minste wel lekker over zijn rug
en dat willen d meesten.Ontspannng en dergelijke.Dus wat jij
zegt over dwngen vind ik niet echt eerlijk.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:18

Ik longeer altijd met. Waarom? Omdat ik het geen zin vind hebben te longeren zonder. Wel waneer ik hem even voor het rijden longeer. Dan wel zonder, omdat hij dan eigenhands kan opwarmen.
Ik moet wel even vermelden dat ik altijd met pessoa longeer en ik de eerste 15min zonder longeer en ze daarna aanzet. Naarmate ik vind dat mijn paard lekker loopt zet ik hem strakker. Maar niet in die mate dat ik hem achter de loodlijn laat lopen.
waneer er gelongeerd wordt om het paard zijn frissigheid weg te laten lopen vind ik het ook wat onnodig om mèt te longeren, maar waneer het om een "getraind" paard vind ik het fijn om mèt te longeren. Een getraind paard kan tenslotte zijn spieren gebruiken. Kijk waneer ik mijn "getrainde" paard longeer zonder teugels of rotzooi belast ik hem alleen maar onnidig vind ik. Dan zet ik er dus een teugel aan.
Ik vind trouwens dat een pessoa ideaal is om te longeren, dat zet het paard aan om zijn achterhand te gebruiken. Met bijzets of slofdingen vind ik dat niet, vaak denderd zo`n paard dan maar wat op de voorhand, en loopt het wat rond.

Als ik mijn paard wil longeren omdat ik dat zonodig vind en ik zou er niets aan zetten, dan kan ik hem net zo goed in de bak losgooien een een join up doen (dat doe ik vaak namelijk) Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Norway_girl op 05-11-07 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:19

-> LO

90_Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 20:56

Norway_girl schreef:
Met bijzets of slofdingen vind ik dat niet, vaak denderd zo`n paard dan maar wat op de voorhand, en loopt het wat rond.

Jah dat is nou wat ik bedoel! dat zie ik dus zo vaak!
en dan heb ik zoiets van wat doe je dat paard aan.. dan heb je er toch niks aan.
wat jij zegt over passoa vind ik ook heel goed.
ik vind dat als je paard wat beter getraind is, je m best mag bijzetten, maar niet als ie net hersteld is na een blessure ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:01

En precies daarom zijn alleen hulpteugels niet genoeg. Of je moet met zweephulpen (bedoel natuurlijk niet slaan) de achterhand er onder krijgen.

Maar er zijn een hele hoop manier om het paard achter ook mee te krijgen zoals een bandage, passoa, staartriem word ook wel gebruikt en dubbele longeerlijn.

Ik vind hulpteugels overgens wel een goede manier van trainen. Mist ze goed worden gebruikt en op gebouwd natuurlijk.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:13

Ik zweer bij de pessoa, andere hulpteugels zal ik ook niet snel voor mijn paardje gebruiken. De hoofdreden daarvoor is dat je daar vooral mee aan de voorkant prutst, terwijl bij de meeste paarden het probleem is dat de achterhand er meer onder moet.

Mijn paard komt net uit een lange, ernstige blessure, toch heb ik al vrij snel de pessoa erbij gepakt. Eerst alleen tijdens het stappen aan de hand, een paar weken later ook aan de longe. Paard vond het heerlijk om weer aan het werk te mogen, let net iets beter op, kweekt alvast iets spieren en gaf niet aan er problemen mee te hebben.

Lianne1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 08:45

Ik gebruik nooit hulpteugels, heb wel eens bijzets gebruikt maar dat vond ik niks. Andere dingen durf ik zelf niet te gebruiken omdat ik daar geen ervaring mee heb en ik daar niet mee wil aanklungelen. Ik longeer ook vrijwel nooit, maar heel afentoe als ik niet zoveel tijd heb of even geen zin heb om te rijden.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 08:53

ik probeer 1 keer in de week te longeren en doe het vrijwel altijd met een slofachtige hulpteugel. Zonder hulpteugel heeft niet bij ieder paard zin, omdat ze dan niet naar beneden komen, of blijven rennen. Ik zet niet strak bij, maar wel zo dat als het paard echt 'tegen de hand' komt hij wordt begrensd. Verder vind ik dat ze de ontspanning zelf op moeten zoeken. dit probeer ik te bereiken door veel overgangen te maken en kleine, korte tempowisselingen.
Zelfs als het paard fris is voor het rijden probeer ik hem nog iets te begrenzen met longeren, anders wordt gaat het paard vaak erg ongecontroleerd. Als je de teugels achter de beugels doet is vaak al voldoende. Tevens heeft het paard dan een vast punt, welke het op kan zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 08:58

Waarom zou je longeren zonder hulpteugels? Dan houd het toch niks in? Ik longeer om mijn paard los te werken en dat is met een pessoa of de dubbele longeerlijn. Jong, oud, getraind of ongetraind dat maakt niks uit, daar pas je gewoon de training op aan.

itsmelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:55

Ik heb zelf een hele jonge pony van net 4,5 en een half jaar onder het zadel dus ik doe het bijna nooit met hem. Longeren dioe ik meestal om lekker te lopen. Als ik bijzetteugels om doe longeer ik maar 20 minuten.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:56

Ik heb de rest niet gelezen dus wellicht dubbel:
Mijn mening is dat longeren zonder hulpteugel geen nut heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:59

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:00

runningkawa schreef:
http://home.hetnet.nl/~marco-marcia/Zanda/images/97.jpg

Op de voorhand zonder achterhand gebruik hoeft dus niet
Bovenstaande heeft dus wel degelijk nut Ja

Wel waneer het om een ongetraind paard gaat idd. Helemaal met je eens, maar een getraind paard longeren zonder vind ik ook geen nut hebben. (lees bovenstaande bericht)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:16

En dat ben ik dus niet met je eens Lachen

Wat Zanda hier gebruikt in zijn lijf is verder uit te bouwen zonder verder hulpmiddel Lachen
Dus heeft het imo net zoveel effect als biv een passoa Lachen

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:29

runningkawa schreef:
En dat ben ik dus niet met je eens Lachen

Wat Zanda hier gebruikt in zijn lijf is verder uit te bouwen zonder verder hulpmiddel Lachen
Dus heeft het imo net zoveel effect als biv een passoa Lachen

Ik longeer mijn paard met pessoa. Wil dus niet zeggen dat hij niet zijn onderhand onder zou kunnen brengen alleen met hulpmiddel.
Een paard longeren om zijn achterhand onder te brengen of te longeren voor de spieropbouw in hals is wel wat verschillend. Wat wel belangrijk is bij het 2e is dat het paard ook zijn achterhand onderbrengt. En als je dus wilt dat het paard spieren in de hals opbouwd en zijn achterhand gebruikt kun je dus een pessoa gebruiken. Hoeft niet persè pessoa te zijn, maar ook zweep zoals jij zegt, maar niet iedereen denkt daarbij na of heeft daar zin in. Pessoa is dus voor vele dus gewoon makkelijk. Niet iedereen kan goed met een zweep omgaan, en sommigge paarden reageren er misschien niet op zoals sommige weer niet op een pessoa reageren.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:47

Ik denk dat er ook maar weinig paarden zijn die vrijwillig, ontspannen door de baan gaan. Tuurlijk is dit te trainen, maar ook dat moet de longeur maar kunnen. Vaak is het praktischer om een hulpteugel te gebruiken bij het longeren. Overigens kan ik één van mijn paarden ook ontspannen, voorwaarts neerwaarts longeren zonder hulpteugels, de ander daarentegen (nog) niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:49

Ik kan me niet vinden in de stelling paard met pessoa gebruikt zijn achterhand
Dat bontje erachter is leuk, maar als jij als longeur niet oplet kan je paard net zo goed lopen sloffen op de voorhand Lachen
Kun jij met pessoa zien dat een paard de achterhand er niet bij heeft en reageer je daarop door hem met de zweep bij te drijven, kun je dat zelfde ook zonder bijzet Haha!

Idem met het trainen van die hals, als hij er vanuit achter over de rug niet bij is, traint hij ook nooit op juiste wijze de nek, ook al loopt hij " aan de teugel"

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:01

Ik denk dat weinig mensen echt trainen tijdens longeren. Vaak wordt er gelongeerd omdat er te weinig tijd is om te rijden, of het paard is fris of.. of.. Als je longeren echt als deel van de trainig ziet, ga je ook andere oefeningen doen met je paard en ben je er meer mee bezig om de achterhand erbij te houden, het paard over de rug te laten lopen etc.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:52

Echt trainen zonder hulpteugels is volgens mij niet echt mogelijk..
Natuurlijk zet je een jong paard niet direct aan de bijzet, ook moet er worden warmgelopen zonder bijzet. na een blessure lijkt het me niet echt hanidg om dat je dan vrij veel belast, tenzij hij herstellende is van een oorpijn ofzo..
Dan zorg ik dat ik de ontspanning wat vind. Daarna gaat het touwtje eraan, ze gaat dan wat meer zakken met haar hoofd en dan gaat ze meer haar rug gebruiken en ook haar achterhand. Als je niet kan zien of het paard goed loopt of niet dan heeft longeren zowieso weinig nut..
Eventueel pak ik er wat stelling bij, om ook de minder goede kant onbelast te trainen, werkt vaak goed..

Bij paarden die hun hoofd veel omhoog gooien, die de bouw ernaar hebben, vind ik het gebruik van een touwtje erg nuttig. Ze hebben wat vrijheid, maar worden er wel in getraint dat ze hun rug gaan gebruiken en dat ze het hoofd wat lager gaan dragen. Dat ze ook daar ontspanning vinden en gaan werken om daar wat spier op te krijgen, dat is onbelast makkelijker..

kidding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:10

Trainen zonder hulpteugels is heel goed mogelijk,je moet er wel tijd en energie in steken .Kan bv heel goed stelling en buiging krijgen en loopt onbelast heerlijk ontspannen.Door middel van lichaamstaal overgangen maken,en naar een meer verzamelende en veerkrachtige draf te gaan.We zijn dan wel heel intensief met elkaar bezig.Het is bijna het zelfde als rijden alleen zit ik er niet op.Mijn paardje pakt het super op,Voor mij geen hulpmiddelen meer.....

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 08:13

runningkawa schreef:
Ik kan me niet vinden in de stelling paard met pessoa gebruikt zijn achterhand
Dat bontje erachter is leuk, maar als jij als longeur niet oplet kan je paard net zo goed lopen sloffen op de voorhand Lachen
Kun jij met pessoa zien dat een paard de achterhand er niet bij heeft en reageer je daarop door hem met de zweep bij te drijven, kun je dat zelfde ook zonder bijzet Haha!

Idem met het trainen van die hals, als hij er vanuit achter over de rug niet bij is, traint hij ook nooit op juiste wijze de nek, ook al loopt hij " aan de teugel"

Ja dat houd je toch hoor. Kijk als de longeur het niet kan helpt een zweep en een pessoa idd niet. Dat is met alles zo. Kan de ruiter het niet gaat het fout!
Ik heb ook helemaal niet gezegd dat een paard "niet" op de voorhand kan lopen met pessoa:D En een paard loopt nooit goed aan de teugel als het de achterhand niet gebruikt. Dus heeft een pessoa ook geen zin. Maar ik weet wat ik moet doen en stel mijn pessoa goed in.
Ik heb toevallig gisteren gelongeerd en eerst zonder gedaan, hij reageerde goed op de zweep. Een pessoa stimuleerd de achterhand om voorwaards neerwaards te lopen. En als je niet oplet en je zet hem strak denderd dat paard net zo goed op de voorhand. Pessoa of bijzet of niets, ieder paard denderd op de voorhand waneer er niet opgelet wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:21

Maar veel mensen hebben zelf wel dat idee, pessoa en die doet het dan Lachen
Komen ze mooi bedrogen uit Haha!

Dat is wat ik ermee wilde zeggen Lachen

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:42

Dat is ook wel het gevaar ervan.. Als je niet weet wanneer het paard goed loopt hoef je er ook niet aan te beginnen.. Hulpteugel en maar rondjes draaien, daar ben je er niet mee..

Brekebeentje, je hebt een punt.. De buiging en stelling is mooi, maar verder zie ik het meer als grondwerk. Het echte sterker maken en verbeteren van de spieren doe ik met een hulpteugel..