Vanmorgen voor 't eerst bitloos gereden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klijntje

Vanmorgen voor 't eerst bitloos gereden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 12:00

Mijn mama (Tess op Bokt) had na aanleiding van een artikel in de MenSport, een speciale neusriem besteld waarmee je bitloos kunt rijden (van de Ruitersportshop).
Hij was bedoeld voor haar Welsh-A'tje Archie, waar ze aangespannen mee rijdt. Maar die verzuipt erin met zijn poppesnoetje.
Ik was eigenlijk van plan om een eind het bos in te gaan, maar mams had dus deze neusriem gisteren thuis gestuurd gekregen en vroeg of ik misschien zin had om hem uit te proberen in de bak!
Nou dat wou ik wel, ik was hartstikke benieuwd natuurlijk Haha!
Dus het ding door het kopstuk van m'n hoofdstel geregen en omgedaan, het stond Zico kei mooi Cool En hups, de bak in.
Toevallig waren er vanmorgen aardig wat mensen op stal dus we hadden meteen een hoop publiek, een aantal waren er ook behoorlijk sceptisch over van te voren.
Ikzelf had er niet echt een idee over, ik nam in elk geval wel aan, dat Zico het principe zou begrijpen. Dacht alleen niet dat ie ook al meteen echt aan de teugel zou gaan.

Maar wat bleek? Zico liep als in een droom zo goed! Heerlijk nageeflijk, lekker laag, en schuim op z'n mond ook nog. Z'n hele lijf was los, hij swingde door de bak met hele ruime passen, geweldig! Lovers Ik kon gewoon sturen, dit voelde niet anders aan. En het halthouden ging zelfs heel wat beter dan normaal, meestal douwt Zico nog een aantal passen door, maar nu stond hij meteen stil.
Het grootste en fijnste verschil vond ik, dat ik een constante lichte aanleuning had en Zico steeds in dezelfde ontspannen houding door bleef lopen.
Met bit in, moet ik hem soms bij elke pas corrigeren omdat hij dan weer met z'n hoofd omhoog komt, ik zit dan vaak te 'wrikken' en ben constant met z'n mond bezig, dit vind ik zelf altijd heel vervelend. Ik voel me daar vaak echt een beetje rottig over. De momenten van ontspanning zijn maar zo kort! En dan kan ik alweer helemaal opnieuw beginnen.
Maar nu was dit totaal niet aan de orde! Ik was/ben Haha! helemaal in de 7e hemel. Volgens mama zag Zico er ook echt tevreden uit.
En... omdat de neusriem voor Archie dus te groot is... mag ik hem nu hebben voor Zico! Go jij! Go jij! Alvast voor m'n verjaardag. Morgenmiddag gaan we er weer mee rijden.

Ohja, en wat het publiek betreft: ze waren allemaal positief. Nou ja het was dan ook echt duidelijk dat Zico het er super goed op deed. Een persoon gaat meteen zelf zo'n neusriem bestellen, en een ander wil de mijne wel eens proberen.
Ze zouden er alleen niet mee naar buiten durven, maar dat durf ik wel. Hij stopt hier beter op dan met bit in. En als ie gaat, dan gaat ie toch wel...

Ik ben heel enthousiast en dat wilde ik even met jullie delen Haha! Ik heb echt een hele leuke, leerzame ochtend gehad!
Ik had er nooit echt over nagedacht dat het ook anders kan, dan met een bit. En wijtte de aanleuningsproblemen aan het feit, dat het voor Zico nog niet goed bevestigd was (hij is pas 4,5). Maar vandaag heb ik die problemen dus niet gehad. Hopelijk wordt Zico er lekker happy van!

Tess

Re: Vanmorgen voor 't eerst bitloos gereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:10

Ja, het zag er heel goed en tevreden uit allemaal, meer ontspannen en prettig om naar te kijken. Ik denk wel dat dit jullie veel gaat brengen qua ontspanning en ws wordt de band tussen jullie alleen maar beter. Voor mij was het wel duidelijk dat jouw fjordenbeest niet echt happy was met een bit in zijn mond. Ga zo door en dan is straks iedereen jaloers op jullie Knipoog .

Wel jammer dat mijn kleine kereltje de neusriem niet past Huilen , toch maar weer via mensport proberen...

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:32

Dat is super om te horen! Gaaf dat het zo goed bevalt! Ik hoop dat je lekker verder ermee gaat en veel plezier hebt met je paardje. Laat je eens wat foto's zien? Lachen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:01

super dat het zo goed ging. en ga zo door

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:17

leuk dat het zo goed gong Knipoog wat voor neusriem heb jij want ik wil ook bitloos gaan rijden maar weet nog niet wat ik wil Tong uitsteken

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:19

Nu ben ik toch benieuwd naar de neus riem Knipoog
Heb je eventueel een linkje ?

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:23

leuk dat het goed ging en is ook veel beter voor een paard. heb ik de laatste tijd allemaal gelezen met me schoonzus daarover.
het is ook zo dat je evenveel met een paard kan doen zonder bit en dat je evenveel macht hebt. maar echt top dat het zo goed is gegaan!!!

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:25

ik heb laatst ook voor de eerste keer gedaan (vorige week ofzo) ging heerlijk eigenlijk niks anders dan met bit alleen veel vrijer dan! mooi dat het jou ook zo goed is bevallen Ja

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:01

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 22:23

Ah, wat leuk, bedankt voor jullie reacties Lachen

@geluksvogel: Als het weer een beetje wil meewerken, maken we morgenmiddag foto's!

@PoEmTa_hvj en timokyana:
Hij staat in het overzicht van bitloze optomingen wat bij Harnachement te vinden is Knipoog

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:11

Dit is hem:
Afbeelding

Omdat ie hier dus op een shet staat afgebeeld had ik het idee dat ie mijn pony ook wel zou passen, nee dus..., de ringen komen helemaal tegen elkaar aan en dan nog is er nauwelijks druk te voelen, ongeschikt dus.
Alle andere opties vind ik niet mooi en ook veel te duur. Ik probeer het via mensport en anders moet ik zelf creatief worden Pling .

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:54

je kan van een normaal hoofdstel een dr cook maken. tenminste dat had ik gehoord. misschien handig om hier een topic te maken om te vragen hoe ze het hier hebben gedaan.

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:10

Aan een menhoofdstel worden totaal andere eisen gesteld en het zit ook heel anders in elkaar, de neusriem van de mensport ziet er zo uit:
Afbeelding
De bovenste ringen worden aan de bakstukken waar ook de oogkleppen aanzitten vast gemaakt, heel simpel eigenlijk, hier zie je dat:
Afbeelding.

Ik heb dus weer contact gehad met mensport maar de klein maten zijn er gewoon niet meer , ik ga nu een tuigmaker vragen om zo'n riem voor me te maken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:21

Leuk dat het meteen zo goed ging.
Maare, als Zico 4,5 is, kan het zijn dat met het bit gewoon problemen had door het wisselen. Mogelijk dat je over een jaartje ook heel fijn met bit kunt rijden, als je dat wilt (wedstrijden). Je kunt natuurlijk ook gewoon bitloos blijven rijden, maar dan dus (nog?)geen wedstrijden.......

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 17:46

Waratje schreef:
Leuk dat het meteen zo goed ging.
Maare, als Zico 4,5 is, kan het zijn dat met het bit gewoon problemen had door het wisselen. Mogelijk dat je over een jaartje ook heel fijn met bit kunt rijden, als je dat wilt (wedstrijden). Je kunt natuurlijk ook gewoon bitloos blijven rijden, maar dan dus (nog?)geen wedstrijden.......

Hai, ja dat kan er zeker mee te maken hebben. Ik ga hem ook sowieso nog laten nakijken door een tandarts.
Met een bit in, likt hij vaak met z'n tong langs z'n lippen, vooral links. En maakt hij zich links soms heel erg sterk. Hij schuimt altijd tijdens het rijden, maar vaak alleen aan de linkerkant.
Met bitloos doet hij dit niet Lachen En schuimt hij over z'n hele lippen gelijk.

Hier wat foto's van het rijden van vanmiddag, helaas waren de omstandigheden alles behalve optimaal:
Afbeelding

http://img146.imageshack.us/img146/227/im000794wn6.jpg
(hij knijpt wat met zijn staart, omdat het regende)

En nog een charmante foto van Zico na het rijden:
Afbeelding
Je ziet dat de neusriem bij hem lager hangt dan op de voorbeeldfoto met de donkere pony, op deze plek is de uitwerking het beste volgens m'n mama (die dat weer gelezen had in de MenSport Knipoog ).

En de onderkant, jammer genoeg zie je door al dat baardhaar niet zo veel
http://img231.imageshack.us/img231/4710/im000800sv5.jpg

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:02

ziet er goed uit en lekker ontspannen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:47

Leuke Fjord en loopt zo te zien ook heel leuk, ga je vast een hoop plezier mee hebben. Pling

Jimster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:55

Leuk dat het zo goed gaat zonder bit! Pling Zelf rij ik nu ongeveer een jaar met dit hoofdstel en mij bevalt het ook prima! Mijn paard stopt ook inderdaad makkelijker en hij loopt mooi nageefelijk zonder dat ik in zijn mond iets hoef te doen, lekker ontspannen voor hem en ook voor mij. Ik zie dat je een frontriem en keelriem eraan bevestigd hebt, ziet er goed uit Ja , zo lijkt het net een gewoon hoofdstel.
Heel veel succes nog zonder bit! Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:39

Wat leuk,, dat wil ik oooooooook:D

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:03

Ik blijf het grappig vinden dat zoveel mensen dit hoofdstel goed bevalt terwijl die van mij er dwars doorheen loopt Nagelbijten / Gniffelen

Jimster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:59

geluksvogel schreef:
Ik blijf het grappig vinden dat zoveel mensen dit hoofdstel goed bevalt terwijl die van mij er dwars doorheen loopt Nagelbijten / Gniffelen

Ja die reacties over dit hoofdstel zijn echt heel verschillend. Maar ik moet zeggen dat als mijn paard niet vooral op mijn stem gereden zou worden, hij er denk ik ook niet zoveel om zou geven en zich er niet veel van aan zou trekken. Knipoog

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:01

Fijn dat t zo goed ging Haha!
Ik zie aan je kadotje da tje jarig bent, gefeliciteerd he Haha!

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-07 08:52

Jimster schreef:
geluksvogel schreef:

Ja die reacties over dit hoofdstel zijn echt heel verschillend. Maar ik moet zeggen dat als mijn paard niet vooral op mijn stem gereden zou worden, hij er denk ik ook niet zoveel om zou geven en zich er niet veel van aan zou trekken. Knipoog

Oh, ik kan toch wel 'in stilte' rijden en dat gaat goed! Ikke blij Lachen

_Barbara_ schreef:
Fijn dat t zo goed ging Haha!
Ik zie aan je kadotje da tje jarig bent, gefeliciteerd he Haha!

Dank je Haha! Ik heb dat kadootje zelf niet eens gezien gisteren!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 10:08

Super dat het zo goed gaat!

Tess schreef:
Aan een menhoofdstel worden totaal andere eisen gesteld en het zit ook heel anders in elkaar, de neusriem van de mensport ziet er zo uit:
http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina19_IMG_OBJ8.jpg
De bovenste ringen worden aan de bakstukken waar ook de oogkleppen aanzitten vast gemaakt, heel simpel eigenlijk, hier zie je dat:
http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagin ... _OBJ3.jpg.

Ik heb dus weer contact gehad met mensport maar de klein maten zijn er gewoon niet meer , ik ga nu een tuigmaker vragen om zo'n riem voor me te maken.

Dit kun je ook maken van een hoofdstel met aansnoerneusriem. Knipoog

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 10:59

Ja dat klopt, zo had ik het ook al bekeken.