Welke deken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AndreaB

Welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 18:28

Misschien een beetje een rare titel voor op NA, maar het is toch iets wat ik me afvraag.
Dit wordt het 2e of 3e jaar (ben nu de tel alweer kwijt) dat mijn pony zonder deken staat, maar wel het eerste jaar dat ze 24/7 buiten staat.
Haar vacht is al wel veel dikker als verleden jaar, ze heeft de mogelijkheid om te schuilen en ze kan zich helemaal scheel eten aan hooi (onbeperkt).
Aan de ene kant zegt mijn gevoel dat ze het prima zal redden zonder deken, maar de andere kant zegt dat ze het misschien toch niet gaat redden.

Voor het geval dat ze het toch niet redt wil ik in ieder geval al weten wat ik dan ga doen.
Ik wil haar niet koste wat het kost zonder deken houden, als het niet lukt dan gaat het gewoon niet, maar ik ga het zeker wel proberen.
Maar wat als het niet lukt? Welk dek leg ik haar dan op?
In ieder geval een waterdicht dek, maar dan nog hoeveel gram?

Ik stel deze vraag hier, omdat de meeste mensen hier toch ook wel hun paard buiten hebben staan en misschien iets meer richting de kant denken waar ik ook naartoe denk.

Antheman

Re: Welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:50

In jouw geval zou ik gaan voor een sterke regen deken , met een hele dunne voering erin.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 20:52

Wat versta je onder dun? Gewoon ongevoerd of iets van 100/200 gram?

En is dat dan niet koud van de winter? De meeste paarden hebben als het hoog winter is toch wel minimaal 600 gram op hun ruggetje liggen. Maar die paarden staan wel op stal, krijgen hooi in portie's en kunnen niet bewegen voor de warmte. Dat heeft zij dan weer wel. Moeilijk hoor.

Ik heb trouwens een AV, dus je moet niet denken aan een dik bolliewollie ofzo, maar gewoon aan een bescheiden wintervachtje. Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:26

AndreaB schreef:

En is dat dan niet koud van de winter? De meeste paarden hebben als het hoog winter is toch wel minimaal 600 gram op hun ruggetje liggen. Maar die paarden staan wel op stal, krijgen hooi in portie's en kunnen niet bewegen voor de warmte. Dat heeft zij dan weer wel. Moeilijk hoor.

Ik heb trouwens een AV, dus je moet niet denken aan een dik bolliewollie ofzo, maar gewoon aan een bescheiden wintervachtje. Haha!

liefst ongevoerd.
Maar regendekens kunnen heel koud aanvoelen en ik vind ze ongevoerd niet prettig ademen.

Paarden , ook AV ´s kunnen prima zonder deken hoor! Je moet het rustig opbouwen en zorgen dat ze kunnen schuilen (bijv onder de bomen) wanneer het regent.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:45

De pest van die licht gevoerde dekens is dat de paarden bij slecht weer hun vacht niet overeidn kunnen zetten en het daardoor steenkoud krijgen.

heb dat zelf meegemaakt en na die winter ook geen dekens meer gehad.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 10:30

Dus een wat dikkere regendeken zou dan het beste zijn in geval van nood??

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:00

Ik twijfel zelf ook nog. Het is de eerste winter dat mijn paard 24/7 buiten blijft en er is geen mogelijkheid tot schuilen op mijn huidige stalling. (zijn wel wat bomen maar de bladeren vallen daar van af dus daar heeft hij niks aan Clown )
Was van plan een ongevoerde regendeken te kopen voor als het echt dagen achter elkaar zeikweer is maar lees hier dat je dan beter een licht gevoerde regendeken kunt nemen?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:40

Als je alleen met regen een deken wilt gebruiken en verder niet dan zou ik geen gevoerde nemen.

Een licht gevoerde deken drukt de vacht plat waardoor de vacht niet optimaal zijn werk kan doen en krijgt je paard het alsnog koud. En als je eenmaal aan een licht gevoerde deken begint zal je 'm steeds vaker uit de kast moeten trekken.. Terwijl je juist wilt afbouwen.

Ik zou een ongevoerde regendeken gebruiken bij 'extreme' regenval en dan goed in de gaten houden of je paard onder de deken de ruimte heeft zijn haren omhoog te zetten tegen de kou.
Zo ja, dan zou ik het ook eens zonder regendeken proberen. Met rechtopstaande haren drupt de regen gewoon zijn vacht af.

Succes!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:04

Mijn paard had een ongevoerde regen deken op. Omdat het zo koud had heb ik er toen een deken onder gedaan.

Als het dan zulk slecht weer is kun je je paard beter een paar uurtjes binnen zetten met wat voer zodat ie weer kan opwarmen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 08:02

Dat zou ik juist niet doen als je uiteindelijk de overgang wil maken naar 24/7 buiten zonder deken.

En aangezien haar pony al 3 jaar zonder deken staat zal die het niet koud krijgen!

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 08:54

Ze staat al wel 3 jaar zonder deken, maar dat is 's winters wel altijd op stal geweest.
Dit is de eerste keer dat ze het buiten moet gaan doen.

Als mn pony op het land staat en het regent dan zie ik het haar toch wel koud hebben.
Ze staat dan zo hard te trillen dat haar benen mee doen. (ik weet dat trillen erbij hoort, maar dit vindt ik dan weer te ver gaan)
Ik zet haar dan in de paddock waar ze gewoon hooi kan schranzen en als ze dat wilt in de schuilstal kan staan.
Als ze eventjes aan het hooi staat te knagen gaat het al wel weer beter, dus in de paddock gaat het beter als op het land.
Gelukkig staan ze 's winters ook in de paddock, maar van de winter zal het natuurlijk kouder zijn en vaker regenen.
Ik hoop en denk dat ze het niet koud zal krijgen dan, maar ik weet het niet zeker, dus ik wil al voorbereid op wat misschien nog komen gaat.

Het ligt er dus ook aan wanneer ze het koud heeft of ik een dekentje op doe.
Heeft ze het alleen koud als het flink regent, dan hou ik het weer in de gaten en doe een regendeken op.
Maar heeft ze het ook koud als het alleen maar vriest, dan denk ik dat er gewoon de rest van de winter een deken op gaat.
En dan probeer ik het volgend jaar gewoon opnieuw. Maar dat moet ik dus afwachten.

Maar kan een paard zn vacht dan wel overeind houden met een ongevoerde regendeken?
Neem aan dat dat ook de vacht naar beneden drukt en al helemaal als er water op komt te liggen.
Is het dan niet handig om ook gelijk een wat warmer regendek op te leggen, zodat ze niet alleen niet nat is maar ook warm gehouden wordt. Als dr vacht dat dan niet meer kan moet iets het toch doen?
Of kan ze zich dan voldoende warm houden aan het hooi en beweging?

Ik heb trouwens niet de mogelijkheid om haar een tijdje op stal te zetten, want die zijn er niet.
Misschien dat ik een tijdje met haar in de koeienstal kan gaan staan dan.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:00

Ik denk niet dat je een deken gaat nodig hebben eigelijk... Maar een ongevoerde zou ik niet doen. Je moet weten dat je een paard zijn vacht platdrukt met een deken. Normaal gaat een paard bij koude zn vacht open zetten om veel lucht warm te houden tussen de haren, maar als je er een deken overgooit, kan dat dus niet meer en heeft je paard het uiteindelijk kouder dan zonder deken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:13

AndreaB schreef:
Ik zet haar dan in de paddock waar ze gewoon hooi kan schranzen en als ze dat wilt in de schuilstal kan staan.
Als ze eventjes aan het hooi staat te knagen gaat het al wel weer beter, dus in de paddock gaat het beter als op het land.

Voer je dan geen hooi bij in de wei? Dat lijkt me toch wel essentieel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:30

Citaat:
Dat zou ik juist niet doen als je uiteindelijk de overgang wil maken naar 24/7 buiten zonder deken.

Ik vind dat als je je paard 24/7 buiten wil laten staan het dier ook moet kunnen schuilen. Bij extreem weer maken ze daar echt gebruik van. (Spreek uit 5 jaar ervaring met 24/7 buiten op diverse locaties)
Als je dat niet hebt is het echt geen schande om hem even een paar uurtjes binnen te zetten om op te warmen.

En anders is het zoeken naar de deken die je paard droog houd maar ook warm zonder te warm .

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:37

AndreaB schreef:

Jouw paard ontwikkelt als het goed is een lekker vachtje. Niet te snel met dekens gaan beginnen! Dan verstoor je dat proces. Als ze een schuilstal heeft om te ontkomen aan de ergste nattigheid/ harde wind (heel belangrijk!!!!), zou ik helemaal niet aan dekens beginnen. Paarden kunnen wel wat hebben en die van jou heeft de afgelopen jaren ook geen deken opgehad. En als je dan toch een deken op wilt leggen tegen regen/wind zou ik kiezen voor een ongevoerde regendeken. Maar liever niet!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:17

AndreaB schreef:
Maar kan een paard zn vacht dan wel overeind houden met een ongevoerde regendeken?
Neem aan dat dat ook de vacht naar beneden drukt en al helemaal als er water op komt te liggen.
Is het dan niet handig om ook gelijk een wat warmer regendek op te leggen, zodat ze niet alleen niet nat is maar ook warm gehouden wordt. Als dr vacht dat dan niet meer kan moet iets het toch doen?
Of kan ze zich dan voldoende warm houden aan het hooi en beweging?

Ik heb trouwens niet de mogelijkheid om haar een tijdje op stal te zetten, want die zijn er niet.
Misschien dat ik een tijdje met haar in de koeienstal kan gaan staan dan.

Zelfde vraag als jij; Als een paard het koud krijgt van een ongevoerde regendeken omdat die de haren platdrukt, kun je dan niet beter een licht gevoerde regendeken opleggen? Als er geen mogelijkheid om te schuilen is?

Ik ga nog wel verhuizen naar een andere stal, hoop dat daar schuilmogelijkheid is.. Maar als dat niet zo is; ik kan niet als het begint te regenen overdag snel naar stal toe want zit nog op school.. Dus kan dan niet met hem even binnen gaan staan..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:38

Cowgirl schreef:
Ik vind dat als je je paard 24/7 buiten wil laten staan het dier ook moet kunnen schuilen. Bij extreem weer maken ze daar echt gebruik van.

Ja, daar heb je wel gelijk in. Ik vind ook dat ze sowieso uit de wind moeten kunnen staan.

@ andreaB: Heb je een schuilstal in het land of alleen op de paddock?
En als je pony het koud heeft op het land en niet in de paddock kun je er misschien voor zorgen dat ie op het land ook 24/7 droog hooi ter beschikking heeft?

Het is moeilijk een rechte lijn te trekken. Mijn verzorgpaarden hebben vorig jaar de overgang van 'stalpaarden' naar 'buitenpaarden' gemaakt en nu het kouder word hebben er 2 van de 6 toch een dek op. Ik zie ze steeds minder gebruik maken van de schuilstal en hun wintervacht is al veel beter dan vorig jaar.
Het ene paard went sneller dan de ander.
Ik zou zo laat mogelijk met dekens beginnen. Het liefst zelfs geen regendeken omdat het inderdaad het proces verstoort.
Blijf gewoon goed naar pony kijken, hou hem in de gaten en doe wat goed voor jou voelt. Al pak je hem helemaal in, al is het maar voor je eigen gemoedsrust, is dat echt niet erg! Het is tenslotte al een geweldige vooruitgang dat je pony nu lekker buiten mag blijven!
Volgend jaar weer een winter... Haha!

@Inge_: Als een licht gevoerde deken de haren plat drukt krijgt ie het ook koud. Het beste advies blijft in mijn ogen ten alle tijden GEEN deken. Met een goede wintervacht hebben ze geen last van de regen. Het blijft óp hun vacht liggen en drupt er zo vanaf. Precies hetzelfde effect als wat een regendeken zou doen dus...
Zorg wel voor een schuilstal of een windstille plek.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:41

Dani62 schreef:
@Inge_: Als een licht gevoerde deken de haren plat drukt krijgt ie het ook koud. Het beste advies blijft in mijn ogen ten alle tijden GEEN deken. Met een goede wintervacht hebben ze geen last van de regen. Het blijft óp hun vacht liggen en drupt er zo vanaf. Precies hetzelfde effect als wat een regendeken zou doen dus...
Zorg wel voor een schuilstal of een windstille plek.

Een schuilstal heeft hij dus niet.. Wel onbeperkt hooi. Is dus voor het eerst dat hij zonder deken staat.. Wil hem graag de hele winter zonder deken houden en hoop dat dat lukt!
Maar stel dat hij het toch koud krijgt, dat zijn vacht nog niet goed genoeg is.. Kan ik dan beter een ongevoerde regendeken opleggen of een licht gevoerde..

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 22:18

De paddock is bij ons eigenlijk de thuisbasis. Als het land er goed bij ligt staan ze overdag op het land en 's avonds in de paddock en anders staan ze 24/7 in de paddock. Helaas is ons land nogal goed en wil het maar niet verzuipen. Vork (Nooit gedacht dat ik ooit blij zou zijn als het weideseizoen over was Tong uitsteken)

Het land heeft geen schuilstal en hooi, omdat de paarden daar eigenlijk alleen overdag staan en ze daar 's winters volgens mij ook niet meer komen.
's Zomers is het ook niet echt nodig om overdag een schuilstal of hooi te hebben.
Er staat bij ons trouwens wel gras op het land, dus er is genoeg te eten, maar mijn pony is niet echt een graseter.
Ze staat meer om zich heen te turen dan dat ze aan het eten is en daarbij schuift hooi natuurlijk veel makkelijker naar binnen.

Als het echt slecht weer wordt dan staan de paarden dus in de paddock met schuilstal en hooi.(althans, dat hoop ik)
Tot nu toe heb ik het haar nog nooit koud zien hebben in de paddock en ik hoop dat dat zo blijft.
Het is ook zeker niet de bedoeling om er morgen al een deken op te kwakken, maar pas op het moment dat het echt te gek wordt.
Ik weet niet of dat moment uberhaupt komen gaat (denk het niet), maar mocht het komen wil ik er wel op voorbereid zijn.
Ze krijgt straks dus wel de tijd van me om zich aan het weer aan te passen, maar ik ga ergens wel een lijntje trekken.

De ongevoerde regendeken raden jullie dus alleen aan als ik hem om ga doen bij zware regenval?
Maar wat mij dan te denken geeft is dat de vacht dan plat gedrukt wordt en ze zich niet warm kan houden.
Is het dan niet wijzer om haar een gevoerde regendeken te geven, zodat ze droog en warm is? Of haalt ze genoeg warmte uit het hooi??

Voor mij dus eigenlijk dezelfde vraag als Inge alleen dan onder andere omstandigheden.

EDIT: Excuus voor het lange bericht, ben nogal langdradig zie ik. Bloos

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:17

Mijn ervaring is dat de vacht niet plat gedrukt word bij een ongevoerde regendeken. En dat vind ik dus het voordeel. De vacht kan evengoed zijn werk doen en het paard moet zichzelf warm houden. (Wat inderdaad prima lukt met onbeperkt hooi.)
Het enige waar we nog af en toe in helpen is bij een regenbuitje.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat het paard waarbij ik het vorig jaar ook op die manier deed de regendeken niet meer dan een paar uurtjes per week droeg. Alleen bij ernstige regenbuitjes dus.
Hij heeft het super gedaan en ik denk dat zijn regendeken dit jaar in de prullenbak kan! Haha!

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 08:44

Lijkt zo'n ongevoerde regendeken gewoon op een regencape voor mensen??
Iemand op mijn stal had er zo een, zag er alleen niet zo stevig uit, maar wel licht.

Waar ik bang voor ben als ik zon deken gebruik is dat ik niet de tijd heb om hem op en af te doen. Ik zit op school, dus daar moet ik het weer dan heel goed voor in de gaten houden.
Waar kan je zon deken eigenlijk kopen??

En gefeliciteerd met je verjaardag!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:19

Het is inderdaad net een regencape! Ik zou dan ook een knalgele nemen!! ROFL

Ik koop ze altijd tweedehands. Misschien kan je hier op bokt eens kijken of op marktplaats.
Waar ze nieuw te koop zijn weet ik eigenlijk niet. Nieuw kan je ze ook bestellen via internet. Even googlen en dan kom je bij veel onlineshops terecht.

AndreaB schreef:
En gefeliciteerd met je verjaardag!

THANKSSS!! Go jij! Go jij!

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 23:06

Verward Ik kan ze niet vinden hoor. Als ik zoek op ongevoerde regendeken dan krijg ik gewone normale dekens van o gr, maar niet zon doorzichtige regencape. Welk woord gebruik jij bij het zoeken??

Vandaag regende het trouwens en ze stonden (gelukkig) in de paddock.
Ze had het totaal niet koud en ik zag de druppels er heel netjes afvallen. Krijg weer een beetje hoop dat ik me druk maak om niks. Tong uitsteken

Linnie815

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:58

Mijn AV staat ook zonder deken en kan ook schuilen. Alleen bij heel slecht weer (lees sneeuw en langdurige harde regen) doe ik de deken op, omdat ze 2 keer ziek is geworden na zulk weer. Ik heb toen een licht gevoerde regendeken gekocht, iets van 100 gram. Deze werd helaas door weidegenootjes snel gesloopt Huilen . Ik heb nu een bucas smartex rain, sterke regendeken met ademende fleecevoering.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:18