[AR] De sloot in gerend, met kar en al

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nettieejj

De sloot in gerend, met kar en al

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 17:22

Hallo,

ik weet niet of het goed staat, ander mijn excuses

Ik moet het even kwijt, ik zit hier echt mee.

Gisteren ging ik met mijn vriendin en mijn pony'tje mennen, hij staat er al een tijdje voor, en alles ging altijd goed, gewoon leuk naar buiten enzo.
Nou, vandaag ging het anders, we zaten in de kar, toen ik opeens dacht: wacht, dit gaat fout! En ja hoor, hij begint vreselijk te bokken, waardoor ik uit de kar sprong, en hij rende, door de bosjes, zo de sloot in ( hij stond gewoon leeg ) mijn vriendin was onderhand ook al eruit gevallen, en hij bleef maar rennen door die sloot, en bleef maar rennen, tot de sloot stopte, ik wa naar het einde van de sloot gerend, niet achter hem aan, en benaderde hem van voren en stelde hem gerust, heb het tuig eraf gehaald, en pony de sloot uit gehaald.

Mijn vriendin had haar voet gekneusd, ik heb niks en pony heeft ook niks, maar ik ben zo geschrokken, het kwam echt uit het niets, en ben mijn vertrouwen in hem voor de kar kwijt...

Sorry voor het lange verhaal, en bedankt voor het lezen, maar ik moest het kwijt

Groetjes

sammykuh

Re: De sloot in gerend, met kar en al

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:24

jeetje dat is niet niets.

Weet hoe het kwam of hij schrok ofzo ??

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:24

jeetje annet Bloos!
Dat is ook niet niks Ach gut
Gelukkig dat pony niks heeft Bloos!

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 17:25

Nee, heb geen flauw idee, zomaar, opeens begon hij vreselijk te bokken...

pixyprinces

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:25

jeejtje ja idd ik zou me toch ook schrikken als ik het zou overkomen maar hoe kwam het dat je ineens dat van wacht dit gaat fout?? blijkbaar had je toch een voorgevoel ofzo gelukkig dat jij en je pony niks hebben maar wel balen voor je vriendin sterkte (F)

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:27

Jeetje! is niet nix nee!

Om het vertrouwen weer wat te winnen kan je mss wat aan de de lange lijnen lopen met m?
en wat wandelen enz.

Een vriendin van me heeft ook zoiets meegemaakt vorige week namelijk..

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 17:29

@Pixyprinces: ja, ik weet het niet, ik wist het gewoon gebeuren, maar ik voel mijn pony heel goed aan, en hij mij!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:30

Huilen dat is ook mijn grootste nachtmerrie. Sterkte. Gelukkig zijn jullie er alle drie goed van af gekomen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:33

tjee, wat een verhaal weer... Ik hoop dat je het vertrouwen in je pony wel weer terugkrijgt.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:35

heb van de zomer ook in de sloot gelegen met pony en kar sloot was meer dan 2meter diep maar wonder boven wonder alles heel uit de sloot geklommen kar is er met de trekker uitgetakeld paard ingespannen en naar huis gegaan. Hij stond daar echt zo in de sloot van ja en nu. Dacht dat hij het warm had ofzo want er was namelijk niets aan de hand hij sprong ineens de sloot in :S

ik zou wel niet al te lang wachten met hem weer voor de kar te zetten. Je hoeft dat niet weer gelijk naar buiten en je kan iemand mee laten lopen met een lijn ofzo. Maar het is net als vallen van je paard dan moet je ook weer gelijk erop.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:37

Jeetje zeg, dat is zeker schrkken. Gelukkig kon je rustig het tuig afdoen, en is er niets ernstigs gebeurd. (natuurlijk is het wel erg allemaal, maar geen enge wonden, gebroken dingen etc!)
Heel veel succes met het vertrouwen terug te krijgen van het mennen met je pony. Komt vast weer helemaal goed. Ach gut
Kusje

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 17:42

Dankje! Het was echt schrikken, maar we hebben toch geluk gehad, als hij de sloot was geprobeerd uit te rennen met de kar ( de sloot was bestwel steil ) had ik niet willen weten wat er was gebeurd...

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:43

jeetje meis, dat is schrikken, ik kan mij het voorstellen, heb vorig jaar ook zoiets vervelend meegemaakt, en dat gun je niemand, strekte meis, mag me altijd pb-en Ach gut

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:43

ah annette

welke sloot was da eigenlijk??
hoe is het met jou verder en met mies??
en natuurlijk met jimmy

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 17:49

mii_jessy schreef:
ah annette

welke sloot was da eigenlijk??
hoe is het met jou verder en met mies??
en natuurlijk met jimmy

Was een sloot aan de hutdijk, met mij is alles goed, maar Mies dr voet is gekneusd, das wel heel erg balen Boos!

Sparks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:53

nie bang worden voor het paardje.

ze kunnen overal van schrikken ookal kennen ze het goed je moet gewoon proberen altijd controle te hebben en goed op te letten met wat je doet.

een van onze pony's ging eens ooit midden op een drukke weg tekeer terwijl die daar wel vaker komt maar laterna denken we dat er waarschijnlijk een vliegje ofzoiets geirriteerd heeft.

gewoon consecient verder gaan en niet bang worden.

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 18:00

ik ben zeker niet bang voor hem, maar het is gewoon moeilijk om weer vrolijk op te tuigen, en weer naar buiten te gaan, want het is wel een klap in mijn vertrouwen voor hem, en dat is gewoon zo!

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:01

dat snap ik wel
maar met optuigen deed ie toen al iets ??

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 18:01

Nee, hij was gewoon heel braaf, hij was ene keer geschrokken, maar voor de rest niks...

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:06

Nettieejj schreef:
Nee, hij was gewoon heel braaf, hij was ene keer geschrokken, maar voor de rest niks...

ah dan kan ik zo ook niks bedenken
maar heeft jimmy verder niks ?

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:00

dat is schrikken. Probeer wel zo snel mogelijk weer in te spannen, vraag de hulp van een ervaren menner. Een nare ervaring vergeet je niet snel en het is belangrijk om zo snel mogelijk zelf weer vertrouwen te krijgen en dat vertrouwen aan je pony door te geven!
Vandaag was het lekker weer, wel behoorlijk koud en af en toe een stevige wind. Mijn pony's waren ook erg fris toen ik met ze van de wei naar de stal liep (200m over de weg). Schrokken overal van terwijl ze daar elke dag komen en al de hele dag buiten hadden gestaan. Herfstkriebels noem ik het maar. Misschien dat jouw pony daar ook last van had. niettemin mag een pony nooit beginnen te bokken voor de wagen, meteen straffen. mocht hij het weer proberen is het zaak om te laten weten dat dit gedrag niet geaccepteerd wordt!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:02

Wow, dat moest echt schrikken zijn, voor jullie alle 3 Ach gut
Succes in vervolg met het mennen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:03

Jeej, da's inderdaad even schrikken.
Snap dat je nu wat minder vertrouwen hebt, maar om er voor te zorgen dat jij én je pony geen trauma oplopen, was het eigenlijk verstandig geweest om hem dírect weer in te spannen bij thuiskomst, of gelijk de volgende dag.

En dit dan met een ervaren persoon er bij, ik weet niet, las in je profiel dat je hem helemaal zelf hebt beleerd? haal er dan igg even iemand bij die hier ook verstand van heeft, en span hem dan zo snel mogelijk weer in. Eerst tuig op, rustig paar rondjes stappen, beetje lange lijnen, keertje los tussen het lamoen zetten, dan rustig inspannen en paar rondjes door de wei terwijl iemand hem aan een los halstertouwtje ook vanaf de grond vasthoud...

maar, wat ik eigenlijk niet zo heel goed snap; je schrijft dat je zelf van de kar áf bent gesprongen toen hij begon te bokken? Waarom heb je dit gedaan als ik vragen mag? Dreigde de wagen te kantelen oid?

Dit is namelijk helemaal niet verstandig, zat je er op en kon je nog blijven zitten, dan is dat juist alleen maar voordelig want dan kun je nog proberen om hem in te houden of te laten stoppen oid....

Edit: Sumic was me blijkbaar net voor Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:05

sumic schreef:
niettemin mag een pony nooit beginnen te bokken voor de wagen, meteen straffen. mocht hij het weer proberen is het zaak om te laten weten dat dit gedrag niet geaccepteerd wordt!

Inderdaad, ook dat. Bokken en steigeren voor de kar is úit den boze. Als ze bij mij steigeren of bokken voor de wagen, krijgen ze nog eens een flinke tik met de zweep toe, dat tolereer ik niet, óók niet als ze ergens bang voor zijn.

net als dat ik mijn ervaren merrie ook een lel verkoop als ze zomaar wegstapt terwijl ik nog geen commando heb gegeven, of dat ik haar halt zet bij een kruising en ze dan nog eventjes gauw 2 pasjes naar voren of achteren kruipt.

Voor de kar = consequent! Zo niet zelfs consequenter dan bij het rijden ohz. en bij de algemene, dagelijkse omgang.

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 19:07

JoyCiej007 schreef:
Jeej, da's inderdaad even schrikken.
Snap dat je nu wat minder vertrouwen hebt, maar om er voor te zorgen dat jij én je pony geen trauma oplopen, was het eigenlijk verstandig geweest om hem dírect weer in te spannen bij thuiskomst, of gelijk de volgende dag.

En dit dan met een ervaren persoon er bij, ik weet niet, las in je profiel dat je hem helemaal zelf hebt beleerd? haal er dan igg even iemand bij die hier ook verstand van heeft, en span hem dan zo snel mogelijk weer in. Eerst tuig op, rustig paar rondjes stappen, beetje lange lijnen, keertje los tussen het lamoen zetten, dan rustig inspannen en paar rondjes door de wei terwijl iemand hem aan een los halstertouwtje ook vanaf de grond vasthoud...

maar, wat ik eigenlijk niet zo heel goed snap; je schrijft dat je zelf van de kar áf bent gesprongen toen hij begon te bokken? Waarom heb je dit gedaan als ik vragen mag? Dreigde de wagen te kantelen oid?

Dit is namelijk helemaal niet verstandig, zat je er op en kon je nog blijven zitten, dan is dat juist alleen maar voordelig want dan kun je nog proberen om hem in te houden of te laten stoppen oid....

Edit: Sumic was me blijkbaar net voor Knipoog

Ja, ik heb hem niet helemaal zelf beleerd, hij kende de basis al, en heb hem samen met een ervaren menner beleerd! En de wagen dreigde te kantelen ja, omdat hij zegmaar van de weg af rende, zat het ene wiel lager na de andere, dus hij viel bijna om

En ik had hem eigenlijk weer meteen willen inspannen, maar de wagen is kapot gegaan!