Advies van de VA: "Eerste 3 dagen boxrust".
Mijn paard staat nu gewoon op de wei. Ik voelde me er al niet lekker bij maar dit heeft me overgehaald om te bellen:
Citaat:die boxrust zou ik dus nooit doen
Citaat:jetje schreef:Tjsah Margot, hij heeft in allebei zijn voorbenen gewrichtsinjecties gehad, en de DA heeft nadrukkelijk gezegd dat hij 3 dagen op stal moest, daarna mocht hij weer gewoon op de wei.. Ik durf er niet zo goed tegenin te gaan, aangezien hij er véél meer van weet.
Ik wil je niet opjutten meid, maar ik weet toevallig dat dierenartsen in 60 tot 70% van de gevallen ook niet weten wat ze moeten doen. Ze schieten vaak met een kanon op een mug in de hoop dat het goedkomt. En als dat dan gebeurt is iedereen blij (terecht natuurlijk). Jouw dierenarts baseert zich op stof en voorschriften die in het verleden zijn vastgelegd en waar vaak geen enkele kritische noot meer aan gehangen is, zie mijn hko-stuk...
Persoonlijk zou ik ook geen stalrust geven, mijn ervaring is dat dat eerder meer ellende veroorzaakt (want hoe kun je nou verwachten dat ze zich daarna gedragen op de wei?)
Daarbij is beweging JUIST noodzakelijk voor de bloedsomloop. En bloedsomloop helpt weer afvalstoffen opruimen, en dat bevordert het genezingsproces.
Citaat:Ben het zeker met bovenstaande eens! Ik las onlags een stuk over mensen met bewegingsproblemen, en dan met name die mensen die door bepaalde ziekten stijve gewrichten hebben. In de humane medicijnwereld is nl. al lang bekend dat hoe minder mensen gaan bewegen ( vooral ouderen) hoe erger de pijn aan die gewrichten gaat worden. En dan hebben we het over patienten met ernstige aandoeningen zoals gewrichtsreuma. Daar wordt dus met name juist aanbevolen dat patienten juist wél rustige beweging gaan nemen om erger te voorkomen!De veeartsen lopen dus duidelijk achter en het advies 'stalrust' wordt te pas ( en vaker) te onpas geroepen.
Wat mij betreft in de meeste gevallen een volstrekt achterhaald advies!
Ik zou als ik jouw was er dus inderdaad voor zorgen dat je paard in eigen tempo blijft bewegen!
Nog even een verhaaltje ter illustratie van een doktersadvies: een aantal maanden geleden heeft één van onze katten een heup gebroken. Geen idee hoe dat kwam. Met de foto in de hand zei de DA: daar kan ik niks aan doen, maar je moet het dier in een bench doen, hij mag niet lopen en dat moet zeker 6 weken zo blijven. Ik heb een bench gekocht en Kleine Man opgesloten. Twee dagen heeft hij door pijnstillers voor pampus gelegen en toen dacht meneertje: ik vind het wel mooi zo - ik wil er uit. aanvankelijk dacht ik 'kan dat wel?'maar heb 'm toch laten lopen omdat ik er vanuit ging dat hij zelf wel zou bepalen waar zijn grens zou liggen. We hebben hem wel in huis gehouden. Na een weekje liep hij weer als een kievit. Nooit meer last van gehad en we zijn ook niet teruggegaan naar de DA die het eigenlijk nodig achtte dat hij na 6 weken nog eens een foto zou nemen om het genezingsproces te controleren. Echt niet nodig geweest - Kleine Man klimt bomen, springt van de trap af, gaat op het dak zitten. Ik moet er niet aan denken wat ervan terecht gekomen zou zijn als ik 'm zes weken in die bench had laten zitten.
Heb gebeld naar de VA en gezegd dat ik mijn paard liever op de wei heb. In stal is hij nog veel onrustiger! En inderdaad, deze bovenstaande reden, maar die discussie ben ik maar even niet aangegaan..
Wat vinden jullie? Als je paard iets heeft, en je gaat naar de DA, volg je dan automatisch alle adviezen?
Ze beginnen nl. ook nogal vaak over dat hij op blote voeten staat... Dat soort dingen. In hoeverre luister je, en waar trek je je eigen grens ?

In mijn profiel ben ik duidelijk te zien met mijn paard, het gaat om de grote donkerbruine.

En hij gaat dan inderdaad altijd keihard knorren!