Vee arts: "Boxrust" - Wel/niet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faux

Vee arts: "Boxrust" - Wel/niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 10:15

Afgelopen woensdag ben ik in Bodegraven geweest met mijn paard, en heeft hij twee gewrichtsinjecties gehad in zijn voorbenen.
Advies van de VA: "Eerste 3 dagen boxrust".

Mijn paard staat nu gewoon op de wei. Ik voelde me er al niet lekker bij maar dit heeft me overgehaald om te bellen:

Citaat:
die boxrust zou ik dus nooit doen

Citaat:
jetje schreef:
Tjsah Margot, hij heeft in allebei zijn voorbenen gewrichtsinjecties gehad, en de DA heeft nadrukkelijk gezegd dat hij 3 dagen op stal moest, daarna mocht hij weer gewoon op de wei.. Ik durf er niet zo goed tegenin te gaan, aangezien hij er véél meer van weet.

Ik wil je niet opjutten meid, maar ik weet toevallig dat dierenartsen in 60 tot 70% van de gevallen ook niet weten wat ze moeten doen. Ze schieten vaak met een kanon op een mug in de hoop dat het goedkomt. En als dat dan gebeurt is iedereen blij (terecht natuurlijk). Jouw dierenarts baseert zich op stof en voorschriften die in het verleden zijn vastgelegd en waar vaak geen enkele kritische noot meer aan gehangen is, zie mijn hko-stuk...
Persoonlijk zou ik ook geen stalrust geven, mijn ervaring is dat dat eerder meer ellende veroorzaakt (want hoe kun je nou verwachten dat ze zich daarna gedragen op de wei?)
Daarbij is beweging JUIST noodzakelijk voor de bloedsomloop. En bloedsomloop helpt weer afvalstoffen opruimen, en dat bevordert het genezingsproces.

Citaat:
Ben het zeker met bovenstaande eens! Ik las onlags een stuk over mensen met bewegingsproblemen, en dan met name die mensen die door bepaalde ziekten stijve gewrichten hebben. In de humane medicijnwereld is nl. al lang bekend dat hoe minder mensen gaan bewegen ( vooral ouderen) hoe erger de pijn aan die gewrichten gaat worden. En dan hebben we het over patienten met ernstige aandoeningen zoals gewrichtsreuma. Daar wordt dus met name juist aanbevolen dat patienten juist wél rustige beweging gaan nemen om erger te voorkomen!De veeartsen lopen dus duidelijk achter en het advies 'stalrust' wordt te pas ( en vaker) te onpas geroepen.
Wat mij betreft in de meeste gevallen een volstrekt achterhaald advies!

Ik zou als ik jouw was er dus inderdaad voor zorgen dat je paard in eigen tempo blijft bewegen!

Nog even een verhaaltje ter illustratie van een doktersadvies: een aantal maanden geleden heeft één van onze katten een heup gebroken. Geen idee hoe dat kwam. Met de foto in de hand zei de DA: daar kan ik niks aan doen, maar je moet het dier in een bench doen, hij mag niet lopen en dat moet zeker 6 weken zo blijven. Ik heb een bench gekocht en Kleine Man opgesloten. Twee dagen heeft hij door pijnstillers voor pampus gelegen en toen dacht meneertje: ik vind het wel mooi zo - ik wil er uit. aanvankelijk dacht ik 'kan dat wel?'maar heb 'm toch laten lopen omdat ik er vanuit ging dat hij zelf wel zou bepalen waar zijn grens zou liggen. We hebben hem wel in huis gehouden. Na een weekje liep hij weer als een kievit. Nooit meer last van gehad en we zijn ook niet teruggegaan naar de DA die het eigenlijk nodig achtte dat hij na 6 weken nog eens een foto zou nemen om het genezingsproces te controleren. Echt niet nodig geweest - Kleine Man klimt bomen, springt van de trap af, gaat op het dak zitten. Ik moet er niet aan denken wat ervan terecht gekomen zou zijn als ik 'm zes weken in die bench had laten zitten.

Heb gebeld naar de VA en gezegd dat ik mijn paard liever op de wei heb. In stal is hij nog veel onrustiger! En inderdaad, deze bovenstaande reden, maar die discussie ben ik maar even niet aangegaan..

Wat vinden jullie? Als je paard iets heeft, en je gaat naar de DA, volg je dan automatisch alle adviezen?

Ze beginnen nl. ook nogal vaak over dat hij op blote voeten staat... Dat soort dingen. In hoeverre luister je, en waar trek je je eigen grens ?

dolor

Re: Vee arts: "Boxrust" - Wel/niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:39

mijn paard heeft op dit moment een peesblessure en het advies van de da was ook boxrust. dat hebben we dan ook even geprobeerd. maar zoals ik al verwachtte was hij ontzettend druk op stal en kalmeringsmiddelen werkte niet. nu staat hij buiten op een klein stukje in de paddock. hij kan de andere paarden zien en met ze snuffelen. ze gaan ook vaak bij hem slapen. hij is nu een stuk rustiger en krijgt geen kalmeringsmiddelen. dus het ligt er aan hoe je paard erop reageert. sommige paarden vinden boxrust niet erg en andere weer wel.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:42

Ik zou wel het advies van een DA opvolgen, hun hebben er verstand van en zullen het weten.
Heb je niet de mogelijkheid om een stukje ter grootte van een flinke box buiten af te zetten op het beton ofzo? Dan heeft je paard wel rust, maar hoeft hij iig niet op stal te staan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:44

Ik weet zelf het beste hoe mijn paard reageerd en trek ook mijn eigen conclusies.Als ik het niet eens ben met een advies van de d.a omdat mijn paard daar niet mee geholpen is, dan probeer ik een andere oplossing te zoeken.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:44

In principe volg je de adviezen die je krijgt, anders moet je er niet om vragen. Als je weet, zoals in jouw geval, dat het paard niet in zijn box rust (is nl. de bedoeling van boxrust), dan opnieuw overleg en samen zoeken naar de plek/manier waar het dier het meeste rust neemt.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:47

Mijn merrie heeft woensdag ook 2 gewrichtsinjecties gehad (spronggewricht), ik ben ook naar Bodegraven geweest maar ik kreeg te horen dat ik 3 dagen twee maal daags 30 minuten moest stappen.
Ook moet ik goed de lichaamstemperatuur in de gaten houden (mag niet boven de 38,5 graden C komen).
En ze moet het been goed blijven belasten, anders moet ik meteen bellen.

Vreemd dat jij een ander advies hebt gekregen, misschien ligt dat aan het soort gewricht?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:48

Misschien hebben we elkaar wel gezien, ik zie nu dat jij er ook woensdag was!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 10:55

Met welk paard was je er ? Heb je een foto van jezelf & paard ? Tong uitsteken In mijn profiel ben ik duidelijk te zien met mijn paard, het gaat om de grote donkerbruine.

Mijn advies was ook wel stappen hoor, en de temperatuur en belasting in de gaten houden! Maar verder in de box blijven. Lachen

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:58

Ik stuur je wel even een foto per pm. Donkerbruin dravertje in teddyvacht.

Ik was er vanaf half 4 maar was pas rond 16.45 u aan de beurt. Ik (klein, blond) was er samen met mijn vriend (lang, blond).

Stond jouw paard te snurken soms? Vlakbij de PC?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:00

ik trek mijn grens bij mijn eigen gezonde verstand. een paard dat wei gewent is zal niet ineens gekke sprongen gaan maken in de wei. een paard is dan namelijk niet 1 bonk energie. als je hem nu in een box zet, en hem na 3 dagen buiten laat zal hij geheit gek gaan doen. en dan zal hij zichzelf blesseren...

ik zou zeggen: gewoon buiten laten met rustige weidegenootjes. geen gekke beesten waardoor hij alsnog rare bewegingen gat maken...

succes!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:05

Ik zou een klein stukje wei afzetten, als middenweg. De boxrust wordt niet zomaar voorgeschreven, injecties in het gewricht zijn niet zonder gevaar heb ik begrepen.
En het is "maar" voor 3 dagen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:07

Mocht er ooit voor mijn paard boxrust geadviseerd worden dan probeer ik hem in een kleine wei te zetten of in de buitenbak met wat hooi ofzo (ligt er natuurlijk wel aan wat hij precies heeft). Hij zal op stal veel drukker zijn omdat overdag alle paarden buiten staan. Ik denk dat hij buiten rustiger is.

En hier ben ik het zeker mee eens:
Citaat:
Daarbij is beweging JUIST noodzakelijk voor de bloedsomloop. En bloedsomloop helpt weer afvalstoffen opruimen, en dat bevordert het genezingsproces.

Maar of dat dat dan weer verstandig is als hij net injecties heeft gehad... Lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:10

Ik zou het advies van de veearts opvolgen en anders doen wat jiehaaa zegt, een klein stukje wei of kleine paddock, zodat ie wel naar buiten kan maar niet kan rennen. Het liefst op het harde.

Ik snap eigenlijk niet waarom je je in verwarring laat brengen door die citaten, want ze gaan stuk voor stuk allemaal ergens anders over (nieteens vergelijkbare gevallen) en er zit volgens mij geen veearts tussen die je paard gezien heeft of de gewrichten ingespoten heeft.
Van 3 dagen in een box herstellen kan je paard niks oplopen, maar tegen advies van de veearts je paard in de wei gooien wel!

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:16

Ik zou mijn paard denk ik ook op de wei gooien. Ik weet dat hij daar niet gaat rennen of gek doen of zo. En anders inderdaad een klein stukje afzetten zodat hij wel lekker buiten staat maar niet te gek kan gaan doen. Als ik die van mij binnen houd, als zijn het maar 3 dagen, dan is hij daarna knettergek en dat is minder goed voor hem dan rustig die 3 dagen op de wei...

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:21

het zijn maar drie dagen, dus ik zou zelf die drie dagen wel op stal zetten...ik weet niet hoe t met inspuitingen gaat en ze zullen niet voor niets dit advies geven

ander verhaal verhaal vind ik t vaak met een peesblussure en paardjelief moet 6 weken op stal staan..met 10 min stappen per dag..dan zeg ik, gooi m voor een paar maanden op de wei...maar die drie dagen zullen wel gerelateerd zijn aan de inspuitingen dus lekker op stal houden..en anders vraag je aan je DA waar die drie dagen stalrust voor dienen!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 11:24

jiehaaa schreef:
Ik stuur je wel even een foto per pm. Donkerbruin dravertje in teddyvacht.

Ik was er vanaf half 4 maar was pas rond 16.45 u aan de beurt. Ik (klein, blond) was er samen met mijn vriend (lang, blond).

Stond jouw paard te snurken soms? Vlakbij de PC?

HAHA ja dat was mijn paard. Toen we naar de PC toeliepen was hij nog stoned van de sedatie dus dan vind hij alles best en ziet hij niks. Maar terwijl we daar stonden werd hij langzaam wakker en toen dacht hij ineens van WOW oliebol waar ben ik NOU weer beland! Alles eng. Huilen van het lachen En hij gaat dan inderdaad altijd keihard knorren!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 11:26

Jasmijn76 schreef:
het zijn maar drie dagen, dus ik zou zelf die drie dagen wel op stal zetten...ik weet niet hoe t met inspuitingen gaat en ze zullen niet voor niets dit advies geven

ander verhaal verhaal vind ik t vaak met een peesblussure en paardjelief moet 6 weken op stal staan..met 10 min stappen per dag..dan zeg ik, gooi m voor een paar maanden op de wei...maar die drie dagen zullen wel gerelateerd zijn aan de inspuitingen dus lekker op stal houden..en anders vraag je aan je DA waar die drie dagen stalrust voor dienen!

Ze dienen dus om hem zogenaamd rustig te laten staan. Maar mijn paard doet juist vreselijk onrustig op stal. Hij staat áltijd buiten en als zijn maatjes ( en especially zijn vriendinnetje ) wel mogen en hij niet.. Vindtie vreselijk. Terwijl hij in de wei alleen af en toe een pasje naar een ander grasje doet.. Knipoog

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:31

ik zou mijn paard absoluut geen boxrust geven. voor haar is dat geen rust, maar een ruimte waar ze zich niet fijn voelt en de hele dag als een gek gaat staan draaien. op de wei voelt ze zelf echt wel aan wat ze wel en niet kan en omdat ze altijd buiten staat is de wei geen uitlaatklep op te racen en bewegen( zoals het voor veel stalpaarden wel is).

in mijn ogen kan boxrust nooit goed zijn voor zoiets...3 dagen in een zeer kleine ruimte zonder even je benen te kunnen strekken en bewegen, kan volgens mij absoluut geen verbetering brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:46

Het advies stalrust zal ik niet opvolgen. Het lijkt me in de meeste gevallen gewoon niet goed voor het paard, zowel qua lichamelijk herstel als geestelijk welbevinden.

Heb het in het verleden zelf twee keer bij de hand gehad, maar bij doorvragen en goed in gesprek gaan met de DA (vragen naar het waarom en de onderbouwing van het advies) kwam ik er beide keren op uit dat lekker in de wei blijven toch beter was dan op stal zetten. En mijn DA bleek zich daar dan ook prima in te kunnen vinden. Knipoog

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 11:54

Was in dit geval ook zo, DA was het met me eens. Knipoog

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:02

Kijk, dan heb je ons advies niet meer nodig!
Heb je heel toevallig ook gevraagd waarom hij normaliter boxrust met stappen voorschrijft? Daar ben ik nu wel benieuwd naar!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 12:16

De boxrust is voor zo min mogelijk bewegen bedoeld. Het stappen zal dan wel zijn omdat ze zelf ook inzien dat beweging wel belangrijk is.. Maar ik denk dat de hele dag een heel klein beetje gelijdelijke beweging beter is dan de hele dag stilstaan en dan ineens een halfuur hup hup doorstappen. Knipoog

Ik vroeg trouwens niet om advies, maar om antwoorden van mensen hier over hoe ver ze zouden gaan in het luisteren naar de DA en waar je je grenzen trekt. Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:23

Citaat:
Van 3 dagen in een box herstellen kan je paard niks oplopen, maar tegen advies van de veearts je paard in de wei gooien wel!

Nou, als ik mijn paard 3 dagen op stal zou moeten houden heeft het nog geen zin.
Mijn paard heeft een stal van 3x4 en kan hier best een sprintje in trekken omdat hij, net als de anderen graag naar buiten wilt..
Hij zal dat alleen niet doen, zit niet in zijn karakter.. maar niet ieder paard is zo koel...

Je moet per paard bekijken waarmee je de minste schade aan richt.. en als een paard niet alleen op stal te houden is, en knettergek wordt.. dan toch maar de wei op..
Het is dan kiezen tusen 2 kwaden..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:31

De DA die ik liet komen voor hoefbevangenheid adviseerde openteenijzertjes, dus daar heb ik ook niet naar geluisterd Clown

Bij gewone DA's of VA's heb ik vaak het idee dat paarden er maar tussenin vallen; het zijn geen huisdieren en het is geen vee...

Bij ons op stal staat nu een paardje met een ernstige verstapping, ze is ook al wat ouder, daar is ook geadviseerd om haar op de box te laten en 2x daags mee te stappen.
Als ik zie hoe verdrietig ze de hele tijd naar buiten kijkt, vraag ik me af hoeveel beter ze ervan wordt...

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:32

Faux schreef:
Ik vroeg trouwens niet om advies, maar om antwoorden van mensen hier over hoe ver ze zouden gaan in het luisteren naar de DA en waar je je grenzen trekt. Knipoog

verkeerd geinterpreteerd, xcuses!