[AR] Leeg mennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Leeg mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 06:38

Ik woon in zweden en hier is het gebruikelijk dat een paard, voordat hij wordt ingespannen, leeg wordt gemend. Dwz, mennen zonder dat er iets achter hangt, met of zonder tuig (kan ook met longeersingel)
Ik heb mij in nederland nooit zo verdiept in het inspannen van een jong paard. Ik hielp vroeger als kind een boer die dat deed, maar die hadden zo hun eigen manieren (eerst op het land laten werken en als ie moe was aan iets nieuws laten wennen-ik wist zelf toen nog niets) en ik heb later wel gemend met zeer ervaren paarden. Ik wil graag later met mijn eigen minishetten gaan mennen. Ze zijn nu pas tweeeneenhalf en het inspannen zal volgend jaar door iemand met veel ervaring moeten gebeuren, maar ik wil het wel voorbereiden. Ik wandel veel met hen, ook met tuigje aan, doe grondwerk (simpel) en maak een beginnetje met leeg mennen. Maar gebeurt het in nederland eigenlijk ook op deze wijze of wordt het in nl anders gedaan? En kun je, als ze het leeg mennen onder de knie hebben, met twee pony's tegenlijk leeg mennen?
En dan nog een vraag Bloos Ze willen nog wel eens de ankers uitgooien bij het thuis vertrekken. Hoe los ik dit op, zonder erop te slaan. Klappen met de zweep maakt geen indruk. Een tikje ook niet. Met gewoon wandelen is het geen probleem. Alleen als ik erachter ga lopen. Loopt er voor iemand langs, ook geen probleem. Maar ben ik alleen en ga ik verder naar achter of helemaal erachter dan zetten ze het nogal eens in de achteruit. Clown

Maisie

Re: Leeg mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 07:58

die van mij had dat ook. Omdraaien als we van huis we gingen. en niet verder willen stijgeren enz. ik sla er ook niet op ( hij is op zijn dood van de zweep dus dat werkte alleen averechts) wat ik heb gedaan is gewoon steeds verder uitbouwen. eerst klein stukje de weg op. Weer omdraaien en belonen als hij braaf was geweest. En zo steeds een stukje verder zodat ze ook vertrouwen in je krijgen als je er achter loopt. Verder aanspreken als ze toch nog wat proberen. Dus echt met je stem vooruit proberen te krijgen.

Het leeg mennen doen wij hier ook. Tenminste ik heb mijn beide pony's (met hulp) eerst gelongeerd aan de dubbele longe met tuig om ze er aan te laten wennen. Er achter gelopen voor het sturen en dat ook over de weg, daarna slepen met een band in de bak en over de weg. En toen ingespannen.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 08:10

Ja thanx... dat wilde ik weten.

Aan dat heel langzaam opbouwen had ik ook al gedacht. Maar juist die eerste paar stappen krijg ik er zo moeilijk in Tong uitsteken Misschien beginnen met één stap voorwaarts... in de bak (stukje modderwei eigenlijk, want ik heb geen echte bak) doe ik dat al. Het lukt al drie stappen Tong uitsteken Na veel geduld en doorzettingsvermogen tenminste. Niet denderend, maar gezien jouw reactie is dat toch de beste manier. Tong uitsteken

Gelukkig heb ik de tijd. Ze zijn tweeeneenhalf en shetjes kunnen wel 30 worden... Tong uitsteken

Maar meer reacties en tips zijn natuurlijk meer dan welkom.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:48

Bij het beleren wordt idd vaak een sleep gebruikt. Gewoon een zweng aan een autoband maken.

Verder zou ik adviseren die zweep er toch een keer over te halen. Natuurlijk een beetje gevaarlijk om dat hier neer te zetten maar juist in de africhtingfase is het heel belangrijk dat je je paard gehoorzaam maakt. Als je vanaf het begin gewoon kordaat optreed zal er weinig geweld nodig zijn maar het paard moet ten alle tijde uitvoeren wat jij vraagt. Heel belangrijk is dus ook van te voren weten of hij dat gene wat je vraagt uit kan en zal voeren. Eenmaal de weg ingezet zal het er door moeten. Voorbeelden genoeg hier op AR van stakende shetten die schrikkerig doen, gaan stijgeren, staken of aan de haal willen. Het zit ook een beetje in hun karakter opgesloten. Het is een nuchter ras dat nog dicht bij de natuur staat. Behandel ze daarom zoals ze elkaar ook zouden behandelen in de kudde; eerlijk en consequent!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:06

Ik ben het helemaal met Andre eens.

Niet te bang zijn om een keer de zweep te gebruiken. Het is gewoon een hulpmiddel en geen strafmiddel.
En in de achteruitgaan is gewoon uit den boze.
Succes!

even offtopic: waar woon je in Zweden? Kennissen wonen daar namelijk ook maar weet zo even niet waar precies Knipoog

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 12:07

Ik woon in småland, Jönköpingslan.

bedankt voor de goed bedoelde adviezen, maar de zweep er flink over, doe ik niet. Dat is niet mijn manier van met paarden omgaan. Als ik op die manier aan het werk moet gaan (en ik weet heel erg zeker dat het vanaf dan een doorlopend gevecht wordt want vooral tommy is voor de duivel niet bang en zal averechts gaan reageren- en wat dan? Zijn kwaadheid er ook maar meteen uitslaan ) dan is voor mij de lol er vanaf. Dan heb ik pony's die op twee en een halfjarige leeftijd al een hekel hebben aan menwerk en is er voor mij ook niets leuks meer aan. En het is wel een hobby. Geen halszaak. Nee, dan neem ik liever het eerste advies aan en neem de tijd om het hun te leren. Veel leuker toch als we straks met plezier de weg op gaan? Misschien duurt het dan langer voor we zover zijn, maar wat dan nog? Ik heb liever blije pony's voor mijn wagentje.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:14

Ik ga eens even vragen waar die kennis van mij woont.

Je hoeft er ook niet op los te meppen maar bedenk wel dat concequent zijn heel belangrijk is voor het mennen.
Aangezien je alleen je stem en zweep hebt om een voorwaartse hulp te geven, is dus ook je zweep heel belangrijk.
Afgelopen zondag begon Jorrit te bokken voor de kar. Het ging net goed en hij kwam net niet over het lamoen heen.
Bij de 2e bok heb ik hem dus wel een goede lel verkocht want dit is niet te accepteren gedrag.

Ik ben bang dat je de dominate pony toch moet aanpakken anders loopt hij straks over je heen. En weet dat in de kudde de paarden elkaar ook corrigeren en dat het niet altijd op een zachte manier gaat. (observeer maar eens een kudde jonge paarden)
Gelukkig kunnen wij mensen wel op een zachte manier corrigeren Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:16

Als je gaat longeren met twee lijnen en je in het begin gewoon op de cirkel gaat staan, en een lijn achter de achterhand hebt, drijf je met de lijn achter de achterhand het paard al naar voren. Als je je eigen positie gaandeweg veranderd zodat je iedere keer een klein beetje verder achter hem komt te staan, tot je uiteindelijk achter hem loopt, zal hij misschien minder snel de rem er op gooien.

Verder snap ik je aversie tegen die zweep niet. Het is het verlengde van je arm, als je niet op een paard zit heb je alleen je stem en die teugels. En zoals met alle aanwijzingen die je ook met NH geeft, moet je de fases weten te versterken, tot je reactie krijgt.

Zoals Parelli zegt: horses know wat happens, before what happens happens. Dus een keer door naar fase 4, en dan hoef je de volgende keer echt niet meer zo ver te gaan.

Maar goed, als je niet bereid bent om door te gaan tot fase 4, zul je uiteindelijk paarden krijgen die al niet meer reageren bij fase 3, 2 of 1....het is jouw feestje.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:17

Ik men mijn mini's ook leeg, als voorbereiding op het mennen. daarna slepen en morgen gaan ze voor de kar.

Verdre gebruik ik de zweeep om aanwijzngen te geven, ik heb inderdaad ook een staan die er dwars tegenin gaat, niet uit dominantie maar uit angst, dus dan voorkom ik dat liever,met rust kun je ook veel bereiken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 14:05

IK heb geen aversie tegen de zweep hoor en ik gebruik hem voor aanwijzingen te geven. Maar als het overgaat in echt slaan met de zweep, heb ik daarmee wel problemen omdat ik dan de zweep niet meer als aanwijzing kan gebruiken., De pony's krijgen er dan een aversie tegen en daar zit ik helemaal niet op de wachten. Juist omdat het nu een prima hulpmiddel is.

Dat tommy over mij heen gaat lopen, ben ik niet bang voor. Ik kan prima met hem overweg. Hij respekteert mij en ik kan met hem nog veel meer dan met de wat ongeduldige billy. Ik ben naar hem toe zeer duidelijk en consequent (hij wordt chagrijnig als ik dat niet ben Haha! ) maar flink de zweep eroverheen halen, gaat mij te ver en lijkt me echt niet nodig in een beleringsfase. Uiteindelijk moeten ze het nog leren. Misschien heb ik het dan fout, maar ik wil het eerst met rust en geduld proberen.

Cassidy, jouw manier lijkt mij een hele goede optie en ik ga het zeker proberen. (Ook hier zit ik wel weer met het voorwaarts leren gaan. Misschien is in het begin een optie om met twee man te werken(eentje die aan de buitenkant meeloopt) een optie omdat ze anders wellicht niet snappen wat de bedoeling is. Uit je opmerking snap ik echter een ding niet, maar wellicht begrijp ik je verkeerd. Als ik het goed begrijp, heb je ook zoiets van 'flink een keer de zweep erop als ie niet luistert en vooruit wil' Maar toen ik vertelde dat ik Tommy wel een keer een flinke mep verkocht toen hij wilde bijten (is dus maar 1 keer voorgekomen en daarna heeft hij het nooit meer geprobeerd) vond je dat erg verkeerd van mij. Ik vond mijn mep toen veel meer op zijn plaats dan nu, omdat het nu gaat om iets wat hij nog moet leren.. De poging om te bijten (hij was toen dus nog hengst) was een gedrag wat niet door de beugel kon en waarvan hij verdraaid goed wist dat het niet mocht. De mep was voor hem dan ook totaal geen verrassing en leverde helemaal geen angst of onzekerheid op aan zijn kant. Hij was daarna gewoon weer lief en gedroeg zich weer keurig. Een NHer (volgens mij hemfling) zei eens dat je , als een paard op je afvliegt om te trappen of te bijten, je niet alleen het recht, maar zelfs de plicht hebt om jezelf te beschermen en je grenzen zeer duidelijk te stellen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:14

zweepgebruik is idd om aanwijzingen te geven. als mijn pony iets links eng vind geef ik hem een tikje rechts om hem te waarschuwen niet naar rechts te springen. hetzelfde met voltes enz. Het echte slaan is alleen nodig als ze proberen je te bedonderen en onder het werk uit te komen als daar geen reden voor is (bij mij nog nooit voorgekomen gelukkig)

Verder moest bij mijn pony's ook eerst het kwartje vallen m.b.t. longeren en er achter lopen. het is toch vreemd voor ze.

Longeer je met hoofdstel met oogkleppen of niet ?? Bij mij was het voordeel dat ze je met oogkleppen niet zien en ook niet steeds naar je toe willen komen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 14:34

Nee ik heb geen oogkleppen... ben het wel helemaal met je eens. Het is vreemd voor hen en slaan is in deze situatie wat mij betreft dan ook geen optie

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:39

Jezelf verdedigen is een heel ander verhaal dan voortdurend die tik te gaan gebruiken om een bijtend paard te corrigeren, en daar hadden we het in dat topic over. Omdat je daar dat spelletjesgedrag mee uitlokt (even happen en kijken hoe snel ik weer weg kan zijn zonder die roei te krijgen). Maar als ik naveltjes mag gaan bestuderen, en de voorhoeven maaiend op me afkomen, ga ik hem ook raken waar ik hem raken kan, en geef ik hem het gevoel dat ik hem levend vil.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:07

Cassidy schreef:
Maar als ik naveltjes mag gaan bestuderen, en de voorhoeven maaiend op me afkomen, ga ik hem ook raken waar ik hem raken kan, en geef ik hem het gevoel dat ik hem levend vil.

Haha! Haha! Haha! Haha!
*ziet Cassidy al zwaaiend met een groot mes voor haar paarden staan*

Ik ben niet van de NH of Parreli, sterker nog, ik heb er helemaal geen kaas van gegeten maar dde opmerking van Cassidy, dat is ook precies wat ik bedoel.

(even voor de duidelijkheid, ik ben geen tegenstander van NH en alles wat daaran verwant is)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 15:15

Dat is ook precies wat ik schreef in het topic over bijten. Blijkbaar hebben we elkaar daar verkeerd begrepen. De ts had het over een paard wat haar beet en ik ging er dus vanuit dat ze het niet over happen of knabbelen had. Er werd toen de term tikken gebruikt.
Daarop heb ik gezegd: als hij echt naar je bijt, zul je ff heel duidelijk moeten zijn en een flinke mep moeten verkopen. Ik heb toen dus ook erbij verteld dat Tommy dat 1 keer heeft gedaan. En toen ging het dus echt niet om happen, maar gewoon zijn grenzen aftasten en kijken of hij mij kon intimideren door middel van een poging om echt te bijten en dat ik hem toen dus een flinke mep heb verkocht. Daarna was het dus duidelijk en heeft hij het nooit meer geprobeerd. Ik dacht nochtans dat ik dat heel duidelijk zo in het topic had geschreven. Daarop kreeg ik van jou de reactie dat ik dus 'lekker NH bezig was... niet dus'
Vond dat eigenlijk al raar.
Maar ik zal het topic nakijken. Ff zien of ik mij zo onduidelijk heb uitgedrukt dat je het verkeerd hebt begrepen.
Ik wil helemaal niet naveltjeskijken, maar gezien je reactie daar, snapte ik je reactie nu niet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 15:16

ps ibelia... ik vind dat er een groot verschil is tussen een mep geven bij gedrag wat echt niet door de beugel kan of als ze tijdens het aanleren niet doen wat jij wilt omdat ze wellicht de bedoeling nog niet helemaal door hebben

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:22

liljebo schreef:
ps ibelia... ik vind dat er een groot verschil is tussen een mep geven bij gedrag wat echt niet door de beugel kan of als ze tijdens het aanleren niet doen wat jij wilt omdat ze wellicht de bedoeling nog niet helemaal door hebben

Ja, ik ook...
Misschien ben ik niet zo duidelijk (zit op het werk en tussen door even te lezen Bloos )
Wij hebben mijn pony ook heel relaxt beleerd en daar hebben we nog steeds profijt van.
Afgelopen zondag was de 1e keer in 2 (ofwas het nu 3)jaar dat ik hem echt een veeg heb verkocht.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 15:24

Heb het ff nagekeken. Bloos TS begon over happen. Ik heb toen meteen aangegeven dat er een verschil is tussen happen en bijten en als het echt een bijtaanval was, moet je ingrijpen.

Mijn letterlijke teks":
Inderdaad... een tik haalt niets uit en lokt uit tot een spelletje. Maar zij doen het hetzelfde als ik. Op het moment dat het paard werkelijk een uitval doet en bijt om te bijten (ik heb het dus beslist niet over knabbelen aan kleding, iets vastpakken ed, maar echt bijten) dien je overduidelijk te zijn. Een ferme klap dus en wel onmiddellijk. Inderdaad... twee seconde te laat is veel te laat. Bijt-Klap. Direct.

Eerder in het topic noemde ik dat ik dat 1 keer met mijn pony(shethengst) had meegemaakt en dat ik toen op die manier heb gereageerd. Daarna is het nooit meer voorgekomen

Jouw reactie daarop:
Dit tik na een aanval is erg NH (niet dus)

Begrijp je nu mijn verwarring als je daarna het advies geeft om eens flink te corrigeren met de zweep tijdens een leerfase?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 15:25

sorry... zag pas na het plaatsen jouw reactie. Dat bedoel ik ook precies. Aanleren moet met rust en geduld ook als het niet meteen goed gaat. Slaan hoort daar niet bij. Maar je mag best een keer een mep geven als ze je moedwillig voor het blok zetten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:51

Een keer bijten is wat anders dan je aanvliegen en je naar je leven staan. Als je de verhoudingen rechtzet (via grondwerk) , haalt het paard het niet meer in zijn hoofd om je te bijten, omdat je paard je als leider ziet. Dat bedoelde ik met NH oplossing. Alleen maar lopen te tikken en verder niets aan de verhoudingen doen is iig niet de weg die je moet bewandelen.

Met zweep te corrigeren tijdens leerfase moet gedoseerd gebeuren. Niet out of the blue gaan meppen. Stokje of zweep is verlengde van je arm. Fases moet je doorlopen. Zachtjes kriebelen, blijven tikken, blijven zeuren met die stick, gaandeweg de tik versterken tot je reactie krijgt. Na reactie met stok of zweep de plek aaien (de tik wegwrijven). Daarop doe je het weer....en je zult zien dat je dit keer niet meer zo hard hoeft te tikken. Zo maak je je paard lichter.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:35

Je vroeg je ook af of je met 2 paarden tegelijk kunt 'leeg'mennen. Ik heb dat met mijn ponies wel gedaan omdat deze beide nog groen waren. Ze kregen toen beide een halsband om met daaraan een touw waar ze beide aan vast zaten. Zodat ze niet van elkaar konden wegdraaien. Wanneer je de mogelijkheid hebt van een ervaren pony, zou ik de groene er gewoon langs zetten (na wat lange lijnen werk natuurlijk) en wegrijden de straat op.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 08:23

Cassidy schreef:
Een keer bijten is wat anders dan je aanvliegen en je naar je leven staan. Als je de verhoudingen rechtzet (via grondwerk) , haalt het paard het niet meer in zijn hoofd om je te bijten, omdat je paard je als leider ziet. Dat bedoelde ik met NH oplossing. Alleen maar lopen te tikken en verder niets aan de verhoudingen doen is iig niet de weg die je moet bewandelen.

Met zweep te corrigeren tijdens leerfase moet gedoseerd gebeuren. Niet out of the blue gaan meppen. Stokje of zweep is verlengde van je arm. Fases moet je doorlopen. Zachtjes kriebelen, blijven tikken, blijven zeuren met die stick, gaandeweg de tik versterken tot je reactie krijgt. Na reactie met stok of zweep de plek aaien (de tik wegwrijven). Daarop doe je het weer....en je zult zien dat je dit keer niet meer zo hard hoeft te tikken. Zo maak je je paard lichter.

Ik ben het hiermee eens. Ik denk dat ons misverstand ontstond uit het verschil in interpretatie. Jij bedoelde waarschijnlijk happen, ik had het over echt willen bijten om de grenzen duidelijk te krijgen. Sommige hormoongevulde hengsten willen af en toe toch ernstig testen hoever ze kunnen gaan. Ook als ze goed zijn opgevoed. Ik denk dat het normaal is. Ik heb nu een dominante hond (reu) een vroeger had ik een dominante teef. Natuurlijk.... een hond is geen paard, maar in dit opzicht doen ze het zelfde. Van tijd tot tijd testen ze hun grenzen. En dan moet je meteen heel duidelijk zijn, anders ontstaat een zeer gevaarlijke situatie. Daarnaast dienen uiteraard even grondoefeningen gedaan te worden om de verhoudingen duidelijk te maken. Met mijn paardjes doe ik veel grondwerk en oefeningetjes om het leiderschap te bepalen, maar dat doe ik ook zo met mijn hond (ik heb er trouwens twee, maar eentje is heel onderdanig) Overigens is Tommy al een stuk rustiger geworden nu hij is gecastreerd, want hij viel mijn haf echt aan. Dat is gelukkig afgelopen.

Wat het tweede betreft snap ik je uitgangspunt en je hebt wel gelijk. Alleen... ik moet eerst ervoor zorgen dat ze weten wat ik bedoel. Als ik goed nadenk, ben ik zelf ook de fout in gegaan. Ik heb slechts een keer of drie geoefend met hulp, omdat ik geen hulp voor handen had. Daarna ging ik alleen en het ging super. Trots als een pauw liet ik hen een lekker stuk lopen (gewoon stap hoor) Achteraf denk ik: ik had toen ze goed wegliepen eigenlijk al na een paar minuutjes moeten belonen en stoppen. Want de eerste keer doen ze vaak iets omdat ze gewoon zijn overdonderd (hetzelfde principe als een paard inrijden in een half uur. Dat gaat goed, maar de volgende dag ontstaat vaak een probleem) Maar de dag daarna kan de verwarring en het verzet ontstaan. En ik kan je zeggen dat ze totaal niet reageren op kleine tikjes ed. Ben met je eens dat ze het moeten leren, maar dan moet ik het zelf ook goed doen en van voor af aan beginnen. Het heeft geen zin om een paard harder aan te gaan pakken als hij niet goed begrijpt wat ik van hem wil. Ik ben bang dat daar dus een fout van mij ligt. Ik heb daar goede tips voor gekregen. En als het nu goed gaat, stop ik na een paar minuten en prijs ik ze de hemel in. Ik hou jullie op de hoogte.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 08:06

even over dat happen.
Jorrit is nog niet zo lang geleden (2006) gecastereerd en hapte daarvoor over in.
jassen, touwen, longeerlijnen, billen Haha! , ruggen enz...
Heel irritant en ik gaf hem dan altijd een flinke pets.

Echter...hij werd daar heel angstig van en dat vond ik natuurlijk heel vervelend.
Hij doet het nog steeds maar bijt dan niet maar houdt alles gewoon in de mond. Ook best lastig want soms neemt hij wel eens een velletje mee. Meestal roep ik dan even naar hem..

Als ik hem uit het land haal, heeft hij ook altijd het touw in zijn mond.
Wat zeggen jullie daarvan?
*off topic misschien maar ben gewoon nieuwsgierig naar julli mening Bloos *

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 09:54

Billy heeft die neiging ook. Maar ik ben daar heel erg consequent in. Het mag niet en als hij het doet, zet ik hem enkele passen achterwaarts. Ik word niet boos en doe het gewoon kalm. Gaat hij achterwaarts, dan beloon ik hem. Dat werkt in de regel goed. Daarnaast kun je hem ook leren apporteren. Dan mag hij af en toe iets vastpakken op commando, maar moet ook op commando loslaten.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:56

Ik heb wel eens gezegd dat ik misschien wel een fopspeen voor hem moest gaan kopen Haha!