Veulen bijvoeren of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Veulen bijvoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 09:40

Even een vraagje!

In februari word mijn veulen afgespeend en ik ben van plan haar een zo paardgericht mogelijk leven te bieden.

Ik wil haar dan ook niet bijvoeden maar alleen 24/7 gras/hooi en een mineralensteen. Ik weet dat dit kan met paarden
maar met veulentjes vind ik het toch een beetje eng.

Haar moeder word wel bijgevoerd met muesli en ze eet daarvan mee, het is niet veel maar toch..
Ik wil haar dus straks in februari niet én van de melk én van de muesli af halen.

Ik heb gehoord dat het wel mogelijk is om een veulen niks bij te voeren maar ik ben bang dat ze dan nogal zal afvallen en zo'n mager scharminkel in de wei rond februari/maart is niet zo goed voor mijn gemoedsrust! Knipoog

Ik ben eigenlijk van plan om haar af en toe een handje muesli of haver bij te voeren en dat zo dan langzaam af te bouwen.
Het is dus eigenlijk geen vraag maar ik zoek toch nog een beetje bevestiging!! Haha!
En ervaringen en verhalen over hoe jullie dit zouden doen zijn ook welkom!
Hoe zouden jullie een veulentje bij voeren? (En vanuit gaand dat ze 24/7 buiten staat.)

Achilles

Re: Veulen bijvoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:44

Ik voer toch liever wel veulenbiks maar als je dat niet wil kan je pavo podo sulpy voeren, daar voer je maar iets van 100 a 200 gram van per dag en zitten de benodigde vitaminen en mineralen in.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:45

Voor zover ik weet heeft een veulen wel degelijk voer nodig.(veulenbiks) In het eerste jaar groeien ze hartstikke hard en heb ik eigenlijk nog nooit gezien dat mensen ze niet bij voerde.. Ook mijn veulen wordt bijgevoerd ..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:47

Ik zou ook brok bijvoeren het eerste jaar, een veulenmaag is te klein om puur van gras/hooi voldoende binnen te krijgen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:46

inderdaad... veulenbrok geven

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:52

je veulen kan maar één keer die achterstand in het eerste jaar oplopen. Laat je dat niet gebeuren en zorg gewoon dat hij binnen kan krijgen wat hij nodig heeft. De gemiddelde veulenbrok bevat dat wel. Daarmee zorg je er nu al voor dat je straks een sterk paard hebt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 10:53

Dankjulliewel!
Niet echt de reactie's die ik verwacht had...

Toch zie ik het bij de 'echte naturals' wel altijd.. Dat ze veulens niets bijvoeren..
Iemand daar ervaring mee?

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:54

Een paard heeft niks anders nodig dan goede kwaliteit hooi, gras en water. Een veulen is wel in de groei maar hoeft niet bij gevoerd te worden.
Wat wel zo is dat een veulen in de natuur pas na een jaar afgespeend wordt. Hij mag steeds minder drinken en als mams een nieuw veulen heeft moet de ander wegwezen.
Ik weet niet hoe oud jou veulen dan is maar 4 mnd is te vroeg om af te spenen. Ik zou het rond de 6 mnd houden.
Je kan hem bijvoeren voor een korte periode, dit afgaan bouwen dat hij na een 8mnd/jaar geen brok meer krijgt. Brok is nodig voor extra energie bij sportpaarden.

Pavo zegt:
Voeding tijdens en na het spenen
De speenperiode is een stressvolle periode voor veulens.Goede voeding is belangrijk om een achteruitgang in conditie en weerstand te voorkomen. Bovendien wil iedere fokker aandoeningen zoals OC/OCD zo veel mogelijk voorkomen. Tegenwoordig weten we dat niet alleen erfelijkheid maar ook beweging en voeding van invloed zijn op het ontstaan van OC/OCD.

Een stabiele, evenwichtige groei voorkomt problemen op latere leeftijd. Een tekort aan mineralen en sporenelementen belemmert de groei. Teveel voeding is ook niet goed want een vet veulen/jong paard loopt kans op onherstelbare gewrichtsbeschadiging.

Pavo heeft een fokkerijprogramma ontwikkeld dat bestaat uit een combinatie van advies en een uitgebalanceerd productassortiment met Podo®. Podo® is een unieke samenstelling van mineralen en sporenelementen. Dit voedingssupplementdraagt bij aan een optimale ontwikkeling van het veulen en helpt de kans op beengebreken te voorkomen.

Het spenen van veulens
Het jonge veulen kunt u vanaf 3-4 weken krachtvoer bijgeven in de vorm van Pavo Podo® Start. Hierdoor worden tekorten in de merriemelk opgevangen.

Het veulen dat op vroege leeftijd al met kleine porties krachtvoer bijgevoerd is, heeft straks minder gewenningsproblemen bij de overgang naar volledig ruwvoer en krachtvoer. Ook gaat het veulen minder melk bij de merrie drinken die daardoor beter in conditie blijft.

Pavo Podo® Start is geschikt voor veulens t/m een leeftijd van 8 maanden, ofwel tot na het spenen.

Op de leeftijd van ca 5-6 maanden is het lichaam van het veulen voldoende ontwikkeld om zonder moedermelk verder te kunnen. Het jonge paard kan dan worden gespeend en volledig gevoerd worden met ruwvoer en Pavo Podo® Start.

Begin het speenproces door de merrie minder calorieën te geven waardoor ze minder melk gaat produceren. Breng ongeveer een week voor het afspenen het aandeel calorieën met ca. 20% omlaag door de krachtvoergift te halveren. Drie dagen voor het spenen moet u nogmaals de calorieën met 20% omlaag brengen door ook het laatste deel krachtvoer ook weg te laten.

Deze stapsgewijze vermindering van de krachtvoergift helpt problemen als opgezwollen uiers of mastitis voorkomen. Bovendien krijgt het veulen meer honger en is gemakkelijker bij te voeren met krachtvoer.

Tip: Verander tijdens de speenperiode niet van soort krachtvoer voor het veulen. Dus als u Pavo Podo® Start voert, dan doet u dit tot en met de speenperiode. U bent er dan van verzekert dat het veulen in deze stressvolle situatie krachtvoer blijft eten en het geleidelijk afspenen bevordert.

Nadat merrie en veulen van elkaar gescheiden zijn, is het goed de merrie nog ca. 3 dagen geen krachtvoer te geven. Dit bevordert het opdrogen van de uier. Als de merrie inmiddels weer dragend is van het volgende veulen, mag ze niet langer dan een week zonder krachtvoer. Voer de krachtvoergift weer op in stappen van 0.25 kg per 3 dagen tot het gewenste onderhoudsniveau.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:56

Geen ervaring mee. Maar een veulen heeft meer nodig dan alleen maar gras om echt alles binnen te krijgen wat hij nodig heeft. Een mineralen liksteen gaat de tekorten echt niet aanvullen.
Voer veulenbiks, laat je principes betreffende een natural opvoeding een goede start voor je veulen niet in de weg staan.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:59

Een veulen heeft zeker wel veulenbrok nodig de 1ste 18 maanden minimaal ze groeien dan namelijk 80% van hun uiteindelijk hoogte en hebben die extra voedingstoffen uit de veulenbrok echt nodig!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:02

ik heb mijn veulen aan het begin wel iets bijgevoerd, maar een paar maanden maar. daarna ging ze de wei op met leeftijdsgenootjes en heeft ze nooit wat bijgevoerd gekregen. nu sinds een half jaar ofzo wel kruidenmuesli. meer om de kruiden en dat ik er makkelijk dingen doorheen kan egven. maar ze krijgt maar een kwart kilo ofzo per dag. meer heeft ze gewoon niet nodig. da vond haar er super uit zien, dus bevestiging dat ik het wel goed heb gedaan:) je kunt toch gewoon proberen en zodra je ziet dat het dier te veel invalt toch bij gaan voeren? zolang er genoeg ruwvoer is en het gebit goed is lijkt het mij dat ze niets extra`s nodig heeft.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:07

ja maar de winter door, zou ik toch echt bijvoeren hoor!
Als ze in de zomer de wei opgaan is weer een heel ander verhaal.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 11:22

Dankjewel _Do_ voor het bevestigen van mijn twijfels.

Mijn veulen blijft tot 6-1/2 maand bij de merrie en blijft tot die tijd ook bij haar drinken. Ik wil haar tot dat ze ongeveer 1 jaar oud is afbouwend bijvoeren met de granen die ze nu ook met de merrie mee eet.

Veulenbiks wil ik haar sowieso niet bijvoeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:32

Als je alleen de reacties wilt lezen die in je straatje passen, ga vooral je gang. Maar de reactie van Do is van de Pavo website afgehaald, en als je goed leest wordt daar ook geadviseerd om een veulen na het spenen en na de gift met Pavo Podo op ander krachtvoer te zetten.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:37

als je GOEDE kwaliteit hooi hebt is het geen probleem, maar probeer die hier in NL maar is te vinden.

Ik zou wel veulen brok, of andere brok voeren, omdat ze wel alle voedings stoffen binnen moet krijgen!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:54

Bovendien: je gaat het veulen in februari spenen, mocht je de mazzel hebben dat ze 's winters wel op de wei kunnen blijven, dan vinden ze daar echt niks waar veel van waarde in zit - hooguit wat maagvulling. Hooi is natuurlijk altijd goed, maar je weet niet wat er in zit, of je moet een monster laten nemen, helemaal niet zo´n gek idee trouwens. Dan weet je wat je voert en kun je toevoegen wat nodig is.

Onze buren hebben IJslanders, die zijn zomer en winter 24/7 buiten, krijgen geen veulenbrok, maar wel goede kwaliteit kuil en een supplement.

Wij hebben zelf KWPN-ers en voeren veulenbrok bij tot ze in april de zomerweide opgaan. We beginnen vroeg met veulenbrok, want spenen geeft - hoe zorgvuldig je het ook doet, altijd een kleine terugval. Geen melk, ander voer, ander gezelschap, soms een ander ritme. Brokjes kennen ze dan al, hun maag is er aan gewend en de overgang wordt dan ook minder ingewikkeld.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 12:14

Een monster van het hooi laten nemen doe ik sowieso! Ben al enige tijd op zoek naar de beste kwaliteit maar is inderdaad moeilijk te vinden.
En ik ga dus wél muesli en/of haver bijvoeren, al is het alleen maar de winter door. Dat eet ze nu ook al dus dat zet ik gewoon door.
Tegen de tijd dat ik dit afgebouwd heb is het gelukkig alweer volop voorjaar.
Verder voer ik gewoon op het oog, zodra ik zie dat ze te veel afvalt of ergens te kort aan krijgt, voer ik haar natuurlijk extra.
Laatst bijgewerkt door Dani_ op 17-10-07 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:15

Wat zonde voor je veulen. Ik heb er hier 1 staan van anderhalf en 1 van 10 maanden en ze blijven beiden op de veulenbrok en suply zeker tot ze 2,5 zijn.
Als iemand er voor kiest dat tot een jaar te geven hebben ze in ieder geval een goede start maar ik vind het niet genoeg.
Laat de hooi die je hebt testen op voedingsstoffen want tussen hooi en hooi zit een groot verschil en er zit niet alles in wat jou veulen nodig heeft en in het gras ook niet.
De voedingsbehoefte waarin de muesli voorziet is gebaseerd op een volwassen paard en niet op de behoefte van een veulen daar komt nog bij dat muesli ongezonder is dan biks door alle suikers.
Ook aurakoeken zijn gebaseerd op de behoefte van een volwassen dier dus die vullen ook niet aan wat een veulen nodig heeft.
Granen hebben niet de voedingstoffen die een veulen nodig heeft en een verkeerd mengsel brengt de verhoudingen tussen o.sa. kalk en fosfor in gevaar wat een gevaar is voor de botten.

Natural je veulen houden kan niet want er is geen natuurlijke omgeving beschikbaar voor je veulen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:21

Brok bijvoeren is écht niet nodig. De veulens van de mensen van paardnatuurlijk zijn ook opgegroeid zonder brok. Ik heb op een fokkerij gewerkt waar de veulens niet werden bijgevoerd.

Veel problemen worden juist veroorzaakt door brok, zo wordt er bijv. veel kalk in de brok gestopt waardoor de balans kalk/magnesium verstoord wordt, wat juist botontkálking veroorzaakt. (Presentatie Kees Kalis, NH seminar)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:27

Dani62 schreef:
Een monster van het hooi laten nemen doe ik sowieso! Ben al enige tijd op zoek naar de beste kwaliteit maar is inderdaad moeilijk te vinden.
En ik ga dus wél muesli en/of haver bijvoeren, al is het alleen maar de winter door. Dat eet ze nu ook al dus dat zet ik gewoon door.
Tegen de tijd dat ik dit afgebouwd heb is het gelukkig alweer volop voorjaar.
Verder voer ik gewoon op het oog, zodra ik zie dat ze te veel afvalt of ergens te kort aan krijgt, voer ik haar natuurlijk extra.

Het punt is dta je dat eigenlijk elke keer moet doen als je het haalt. Elke lading is weer anders, en onderling zit er ook nog verschil per baaltje.
Probeer iets bijtevoeren waar alles inzit wat een veuelen nodig heeft, en niet zomaar klakkeloos muesli of haver.

Niemand kan jou zeggen wat te doen, en wat niet te doen, maar denk wel na bij wat je doet.

Je kan advies aannemen of in de windslaan. Iedereen zegt wat anders, en dat zal altijd zo blijven.

Ik ben het met je eens dat een veulen het alleen op gras/hooi moet kunnen redden, echter is dat alleen zo bij super kwaliteit, en die heb je hier vrijwel niet.
Onder de juiste omstandig heden dus, maar die omstandigheden zijn in NL eigenlijk niet te vinden. En omdat je een laat veulenheb wort het zoiezo al moeilijker (een vroeg veulen is al lang afgespeend, en kan dus al veel meer hebben).

Wat je ook doet, denk behalve aan je ideaal (dus natural) ook aan het welzijn en de behoeften van je veulen.
(ik wil zeker NIET zeggen dat je dat niet doet, maar zet af en toe het ideaal beeld uit je hoofd, het is namelijk niet altijd mogelijk/ altijd het beste!!!)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:31

@ Arabesk: Ik denk ook niet dat uiteindelijk wel/geen brok het probleem is; je moet gewoon zeker weten dat je veulen alle voedingsstoffen binnenkrijgt, in de juiste verhouding. Kilo's veulenbrok er in stouwen is daarom net zo onverstandig als het volledig overlaten aan 'de natuur', want de meeste van onze veulens worden natuurlijk helemaal niet groot in de natuur. Opfokomstandigheden en ras lijken me daarom nuances waar iedereen rekening mee moet houden.
Weet je, je kunt je veulen maar één keer opfokken - je hebt de plicht om het zo goed mogelijk te doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:39

Arabesk schreef:
Ik heb op een fokkerij gewerkt waar de veulens niet werden bijgevoerd.

Was dat die fokkerij met die allemachtig magere paarden, die hier op bokt zo in de picture heeft gestaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:44

Dani62 schreef:
Dankjulliewel!
Niet echt de reactie's die ik verwacht had...

Toch zie ik het bij de 'echte naturals' wel altijd.. Dat ze veulens niets bijvoeren..
Iemand daar ervaring mee?

De reacties verbazen mij ook nogal.
Een veulen heeft géén brokkies nodig.
Deze periode, nu er niet zoveel meer in het gras zit, kun je wel wat extra mineralen en vitaminen geven d.m.v. een Pavo koek (of eventueel wat brokjes, maar geen kilo's!). Verder onbeperkt hooi en een liksteen in de wei.

Mijn inmiddels jaarling (bijna anderhalf) heb ik nooit brokken gevoerd. Op gras, hooi, liksteen en winterperiode Pavo koek, heeft ze het hier ontzettend goed op gedaan, en nog steeds. Ze is kerngezond en bere-sterk qua weerstand, ze ziet er geweldig uit en er is nooit een ribje te zien.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:58

Arabesk schreef:
Veel problemen worden juist veroorzaakt door brok, zo wordt er bijv. veel kalk in de brok gestopt waardoor de balans kalk/magnesium verstoord wordt, wat juist botontkálking veroorzaakt. (Presentatie Kees Kalis, NH seminar)

Zeg er dan ook bij dat in alle door BLGG onderzochte monsters van ruwvoer een nadrukkelijk (te groot) tekort vertoonden van Magnesium en meestal ook een tekort aan Fosfor (Calcium vaak voldoende aanwezig). Inderdaad is Calcium dus niet het mineraal dat ze extra nodig hebben op die leeftijd, maar om correct te groeien moet je dus wel even heel goed opletten met mineralen als Magnesium en Fosfor. Juist bij een veulen dat nog zo in de groei is, is het belangrijk dat je voldoende mineralen voert voor de opbouw van botten en weefsels. Met alleen een liksteen redt je het absoluut niet, je doet het veulen dan echt tekort.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 12:58

Zolang het veulen drinkt bij de moeder hoef je niets te doen, dan krijgt het alle waardevolle voedingsstoffen via de melk.
Maar hoe zit het bv met koper zodra het veulen niet meer drinkt?

Ik wíl graag zo min mogelijk bij voeren maar ik vind het toch wel eng. En ja tuurlijk zet ik al mijn principes en ideaal beelden bladiebla opzij wanneer het om de gezondheid van mijn veulen gaat. Al ben ik ervan overtuigd dat ze zonder brok kunnen.

Ik wil ook voorkomen dat ze harder gaat groeien dan haar beendergestel aankan. Veel 2jarigen zien er tegenwoordig uit als volwassen paarden en dat vind ik niet nodig.

Het blijft gewoon een moeilijke kwestie! Inderdaad... Iedereen zegt iets anders!! Ik moet maar gewoon mijn eigen gevoel volgen en heel goed naar mijn veulen blijven kijken...