Een ex-draver kopen ja of nee

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chrissie99

Een ex-draver kopen ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 07:05

Hallo,

Ik ben Chrissie en mijn dochter van 14 rijdt al 7 jaar paard. Ze heeft nu 2x een leasepaard gehad, maar we zijn nu op zoek naar een eigen paard.
We hebben een ex-draver van 3,5 jaar op het oog. Mijn dochter heeft op haar gereden en ze is superbraaf en heel rustig in haar hoofd. Zelf heb ik er niet veel verstand van, maar ze is heel erg lief en ook aanhankelijk.
Nu is mijn vraag: Wie heeft ervaring met recreatief en dressuurmatig rijden met een ex-draver. Ik weet dat ze 1 wedstrijd heeft gelopen.
Je hoort hele verschillende verhalen en ik heb ook al veel gelezen hier op Bokt.nl.
Ex-dravers worden verkocht omdat ze al problemen hebben en niet meer geschikt zijn voor de drafsport??
Ex-dravers zouden vaak rugproblemen hebben??
Is het mogelijk om een ex-draver te verzekeren??

Ik hoop op veel reacties.

Groetjes,

Chrissie

chanora

Re: Een ex-draver kopen ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 07:10

ik weet het echt niet,, maar wij hebben wel een dravertje op stal staan (manegepony)
Loopt gewoon heel braaf in de lessen toen die net kwam had die nog moeite met de galop maar nu niet meer, alleen galopeert die best wel snel.. Voor de rest is het een super lief paard.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 07:11

Hmm.. ik zou het niet doen.
Problemen kunnen ook later pas komen, en dravers worden al op vroege leeftijd ingereden en voor de course/wedstrijden gebruikt, waardoor ze dus rugproblemen kunnen krijgen, maar ook aan de benen.

Meestal verkopen ze het door een blessure, of kan je het kopen voor de slachtprijs. Je hebt ook dravers die gewoon te sloom waren voor op de baan.
En meisje die heeft ook der 1e paard een draver aangeschaft, maar die valt er zó vaak af, eerst was hij heel rustig toen hij nog niet hier was, en nu is hij gewoon gevaarlijk.

Ik zou als ik haar was, als me eerste paardje geen (ex-)draver, nemen maarja, het kan verschillen per paard Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 07:14

sja de vraag is idd waarom is ze niet op de baan?
is ze te langzaam. of mankeerd ze wat.

idd worden dravers erg vroeg ingereden wat grotere kans op slijtage geeft.
ik raad in principe niemand aan om voor een draver te gaan, maar als hij of zij echt braaf is, en je laat er een kenner naar kijken en de pony keuren door een dierenarts, dan kun je er een hele leuke pony aan hebben,
bedenk wel dat het wss geen wedstrijd pony word, maar echt een recreatiepony,
er zijn uitzonderingen,maar dravers zijn niet gefokt voor dressuur of springen..

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 07:18

ex-dravers bestaan niet.
zou wel is willen weten welk ras het nu is? Lachen

Dravers zijn heerlijke beesten om te rijden.
kijk anders een op www.dravers.nl Lachen

chrissie99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 07:27

Leuk om al zo snel reacties te hebben.
Ik heb geen idee wat voor ras het is. Ze wordt morgen in mijn bijzijn gekeurd door een dierenarts. Als ze wordt goedgekeurd, dan wil ik foto's van rug en benen laten maken. Dat moet naar mijn idee toch voldoende zijn?

Groetjes,

Chrissie

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 07:32

gelukkig worden dravers niet vroeg ingereden, maar vroeg aangespannen, imo een heel andere inspanning...
bezoek dravers.nl en evt t forum. Er zijn zo veel rustige en fijne dravers... zelfs waarvan men niet eens wist dat t er een is...
Voor mij geen ander ras... bekijk mn profiel maar is

chrissie99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 12:32

Bedankt voor je leuke reactie. Kindness is inderdaad super om te zien. Je profiel ook helemaal gelezen, je hebt echt een leuke dierentuin.
Morgen is de grote dag, kan haast niet wachten.
Ik rijd zelf totaal niet, maar ik geloof dat ik nog zenuwachtiger ben dan mijn dochter voor de uitslag van de keuring, hi, hi.

Groetjes,

Christa

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:39

ook in mijn profiel zie je een superdraver Ja echt een maatje voor het leven, laat je niet misleiden door vooroordelen van mensen die nog niet eens een draver herkennen als er een voor hun neus staat Knipoog

en tuurlijk zijn er dravers die afgekeurt zijn en in de verkoop terrecht komen, maar dat is met andere rassen ook, vaak zie je zelfs dat dravers harder beenwerk etc hebben dan een ander ras, hier zijn ze namelijk opgefokt Knipoog

nou heel veel suc6 met het evt kopen van je dravertje Ja
en neem is een kijkje op http://www.dravers.nl en dan het forum draverspraat, hier kan je zien hoeveel gelukkige draverbezitters er zijn en kan je al je vragen kwijt.

chrissie99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 13:19

Wat heb je een supermooie draver, echt geweldig.
Heb ik gelijk nog een vraag. Heb je een verzekering afgesloten?

Groetjes,

Chipz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:29

Hoi, ook wij hebben een draver gekocht voor mijn dochter. We hebben hem nu 3 jaar. Hij heeft een aantal jaren op de baan gelopen. Is kerngezond, oersterk en loopt altijd.
Hij is een ideale recreatiepony, loopt keurig dressuur in de bak, maar niet echt geschikt voor de wedstrijdsport, gewoon omdat zijn gangen niet zijn wat ze graag willen zien. Buiten is hij lekker voorwaarts, maar braaf. Mijn dochter van 11 en ik gaan uren met hem naar buiten.
Ik vind dravers ideale recreatiepaarden, maar je moet geen dressuurambitie hebben.
Je kunt ze gewoon verzekeren, alleen zal de prijs van de behandeling vaak hoger zijn dan de waarde van het paard. Daar kun je dan wel problemen mee krijgen.

Veel sterkte voor de keuring en veel plezier met je draver

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:34

goed laten keuren idd, overleggen met de dierenarts en er een paar keer op rijden, dan klan er volgens mij niet zoveel misgaan.
bij ex-dravers moet je idd iets meer opletten dan bij andere paarden vanwege hun verleden maar er zitten echt wel leuke paardjes tussen.

chrissie99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 13:41

Is het voldoende om alleen foto's van rug en benen te laten maken, of moet ik het totaalplaatje op de foto laten zetten?

Groetjes,

Chrissie

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:42

WWW -> DRS

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:44

Benen en rug lijken me voldoende.

Even 1 dingetje, een draver is een ras en geen beroep, een draver is dus geen exdraver als hij niet meer op de baan loopt. Knipoog

Ik heb ook een draver, en ben al bijna 3 jaar heel gelukkig met hem (foto in profiel).

Chipz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:48

Als je bij foto's van de rug tot en met de staartwortel gaat, kom je een heel eind. Veel problemen zitten bij het kruisbeen. Verder als deze draver zo weinig op de baan heeft gelopen, is hij waarschijnlijk gewoon niet snel genoeg geweest. Er is echt niet altijd iets mis met een draver.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:50

volgt dit topic ook even...
ben namelijk van plan om binnenkort mijn eerste dravertje te kopen.
niet snel genoeg op de baan, maar 3x gelopen ofzo

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:57

Ik heb nu mijn tweede draver op stal staan. Even voor de duidelijkheid je hebt geen ex-draver omdat draver ene ras is. (je hebt ook geen ex-fjord) Wel een ex koers paard. Vaak worden deze paarden verkocht omdat ze niet goed presteren op de baan. Die van mij heeft een heel goede bloedlijn en (vind ik zelf) ziet er super goed uit. Haha!

HIj is 5 jaar en ik rij hem nu recreatief. Hij is helemaal klinisch goedgekeurd (dit zou ik wel altijd doen je weet maar nooit)

Een paard van 3.5 heeft geen hele carierre achter de rug en is nog jong dus is het ook makkelijker hem/haar dingen te leren zoals een goede galop. Dravers kunnen gewoon galopperen alleen moet er vaak een knopje in hun hoofd worden omgezet omdat ze nooit mogen galopperen op de baan.

Dravers hebben echt een geweldig karakter en je kan er echt een vriend voor het leven van hebben. Wees altijd wel kritisch met de aankoop of het paard bij je past en laat hem keuren. Maar dat is eigenlijk voor elk ras van toepassing!!! Tong uitsteken Ik heb mijn paard gewoon in de verzekering maar je moet er wel bij melden dat hij draversbloed heeft en NIET in de sport wordt gebruikt

Voor foto's van een mooie draver zie mijn profiel Tong uitsteken
En je kan me altijd een PM sturen voor meer info.

Kijk ook eens op http://www.dravers.nl

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:03

ik ben (hopelijk binnenkort) mijn paard ook tegengekomen op dravers.nl
hij heet uderzo, en toen ik naar hem keek was ik echt Überverlieft op dit prachtige ruintje. eerlijk gezecht had ik niet verwacht dat hij een draver was

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:16

Orangiste heb ik ook dravers.nl Uderzo ziet er trouwesn ook erg goed uit. BEn je al wezen kijken

Om trouwens het koers verleden van de draver te bekijken is www.ndr.nl heel geschikt en erg leuk!

chrissie99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 14:57

Bedankt voor de tip. Ik was in de veronderstelling dat ze pas 1 wedstrijd had gelopen en nu zie ik dat ze er ook al 5 in Wolvega heeft gelopen. Mij maakt dat helemaal niet uit hoor. Ze is gewoon superlief en dat vind ik echt heel belangrijk. Mijn dochter had ook gelijk een hele goede klik met haar, dus als de keuring goed gaat, dan staat ze 1 november in haar nieuwe stalletje.
Excuses dat ik haar een ex-draver heb genoemd, ben echt nog leek hoor.

Groetjes,

Christa

chrissie99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 15:00

Ze heet trouwens Winda Stardust. Als iemand haar toevallig kent, alle info is welkom.

Groetjes,

Chrissie

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:17

Klinisch laten keuren en op de foto laten zetten moet eigenlijk voldoende zijn.
De vraag is: hoe hoog wil je dochter eindigen? Heeft ze wedstrijdambities en wil ze hoog eindigen? Dan zou ik niet voor dat paard gaan, hoe lief, schattig en aanhankelijk ze ook is.
Wil ze maar beperkt wedstrijden rijden en gewoon lol hebben met haar knol, dan zou ik zeggen: als de keuring en de foto's goed zijn, moet ze ervoor gaan.
Als de keuring en de foto's goed zijn, moet het ook geen probleem zijn op haar te verzekeren (en onder een bepaald bedrag hoeft de verzekering ook geen foto's te zien).

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:17

Ik kan je een draver alleen maar aanraden. Lachen Het zijn zulke vriendelijke, ongecompliceerde paarden, harde werkers maar in de omgang superbraaf.

Een klinische keuring zou ik je zeker aanraden, maar dat geldt voor ieder paard. Knipoog Dat dravers vaker blessures hebben is onzin, ze zijn gefokt op hardheid (een paard dat constant geblesseerd is verdient niks Knipoog ), en er wordt door de meeste trainers heel zuinig mee omgesprongen. Natuurlijk zijn er ook trainers die minder goed bekend staan.

Het jonge 'inrijden' (wat dus geen rijden is, maar aangespannen) valt erg mee, ze worden meestal als jaarling beleerd maar de meeste gaan daarna weer voor een paar maanden de wei in. Bovendien is het vooral rustig werk en geen kleine bochten, ik heb veel liever dat dan bijv. longeren. En inmiddels is bewezen dat lichte arbeid in het 2e levensjaar een paard alleen maar sterker en belastbaarder maakt.
Als een draver gekoerst heeft kun je dat ook als een voordeel zien. Paarden die jaren gekoerst hebben zijn bijna allemaal harde en kerngezonde paarden, anders hadden ze het niet zolang volgehouden. En zeker niet alle dravers gaan uit de sport wegens een blessure hoor. Ze zijn te langzaam, te lui (zeldzaam Haha! ), galopperen te graag, of hebben teveel verdiend waardoor ze in hun klasse niet meer uit de verf komen (zie voor meer uitleg http://www.dravers.nl ).
De rugproblemen zijn echt onzin, in een artikel in de Hoefslag vertelde een fysio zelfs dat dravers samen met Ijslanders de beste, sterkste ruggen van alle paarden hebben. Lachen

Mijn dravertje is nu tegen de 25 en loopt nog endurance tot 75 km, 1000 wedstrijdkilometers en nog nooit afgekeurd. Dus het verhaaltje dat dravers vroeg versleten zijn kun je ook met een flinke korrel zout nemen.

chrissie99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 15:24

Mijn dochter heeft absoluut geen ambitie om wedstrijden te gaan rijden. Ze rijdt puur voor haar lol. Ik heb toevallig net de vorige eigenaar aan de telefoon gehad en die vertelde dat hij haar heeft weggedaan omdat hij aan het verbouwen is en niet genoeg boxen meer over om haar te houden.

Groetjes,

Chrissie