[AR] steigeren voor de kar..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tummy

steigeren voor de kar..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 17:41

ik heb een probleem met mijn shetty..
hij heeft namelijk uitgevonden dat als hij voor de kar hoge school sprongen gaat uitvoeren hij niet bestuurbaar is.
ik heb hem al 2,5 jaar voor de kar staan alleen het laatste half jaar flipt hij opeens.
de ene dag loopt hij super de volgende dag staat hij de hele tijd te springen.
hij is maar 83 cm maar als hij op zijn achterbenen staat is hij GROOT. mijn menlesgever heeft hem een keer uitgeprobeerd, ik was er toen niet bij. maar hij begon al te springen toen ze nog maar net op de kar zat. na 10 min. steigeren en springen enzo viel ze van de kar. iemand kon hem wel meteen pakken dus niks exstreems gebeurd ofzo. ze heeft me aangeraden hem nooit meer in te spannen, maja als je het menvirus te pakken hebt en je kunt niet aan een andere pony beginnen dan beginnen je handen te kriebelen.
misschien dat julie een oplossing weten?
Ps: hij heeft geen trauma's opgelopen ofzo. hij wordt boos als je de zweep gebruikt, niet dat ik hem sla ofzo want ik gebruik die alleen om de zijkant te begrenzen.
groetjes

laura1987

Re: steigeren voor de kar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:45

Misschien is luisteren naar je lesgever verstandig voordat er echt ongelukken gebeuren?

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:51

misschien weer eens een stapje terug, aan de dubbele longe en kijken hoe hij dan nog steeds zo springt?
daarna in tuig rondstappen kijken of hij nog steeds zo springt, en daarna pas weer inspannen.

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 17:55

laura1987 schreef:
Misschien is luisteren naar je lesgever verstandig voordat er echt ongelukken gebeuren?

Je hebt eigenlijk wel gelijk, maar ik heb wegens lichamelijke klachten het paardrijden ook al op moeten geven dus het is vrij moeilijk om ook hier mee te moeten stoppen.

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 17:58

pluche_pluus schreef:
misschien weer eens een stapje terug, aan de dubbele longe en kijken hoe hij dan nog steeds zo springt?
daarna in tuig rondstappen kijken of hij nog steeds zo springt, en daarna pas weer inspannen.

ik doe met hem ook werk aan de lange lijnen maar dat gaat super, het is alleen zo dat als de kar erachter staat hij gewoon doorheeft dat ik er niet veel tegen kan doen.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:33

tummy schreef:
Je hebt eigenlijk wel gelijk, maar ik heb wegens lichamelijke klachten het paardrijden ook al op moeten geven dus het is vrij moeilijk om ook hier mee te moeten stoppen.

En een andere shetlander? Misschien is er 1 in de buurt die je mag lenen ofz? of 1 erbij kopen?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:15

ik ben niet zo iemand die snel opgeeft.
ten eerste zou ik even een stapje terug doen. laat bijvoorbeeld iemand aan de strengen laten hangen (op veilige afstand), zodat je deze los kan laten als het echt te gek wordt, zonder dat er iets vernield wordt.
je geeft aan dat je je zweep alleen gebruikt voor het begrenzen. dat klinkt wel heel ideaal; een pony die verder geen zweephulpen nodig heeft. ik gebruik mijn zweep heel veel; tikje (lees aaitje) aan rechts voor een rechter stelling, tikje bovenachterbeen om hem iets meer bij elkaar te drijven, tikje schouder als ze zich om "om laten vallen", tikje achterhand voor iets meer activiteit en voorwaarts enz enz. maar ook deel ik wel eens een flinke tik uit bij ongepast gedrag. steigeren is uit den bozen. in het begin deden die van mij het ook, met als gevolg benen over strengen, leidsels, disselriemen (bij meerspannen), of ze hinderden hun spangenoot.
als je zeker weet dat het opstandig gedrag is, zou ik het conseuquent bestraffen met een flinke tik, iedere keer als hij steigerd. het klinkt misschien creu, maar zulk gedrag kun je gewoon niet accepteren. (zorg wel dat er op dat moment hulp bij de hand is van een ervaren persoon(en)).
ga wel eerst of het in dit geval daadwerkelijk om opstandig gedrag gaat. heeft je pony bijvoorbeeld niet last van zijn mond, rug etc.

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:19

Ik zou het tuig eens controleren , misschien is de band op de borst te dun waardoor het veel druk geeft. Dat hij iets gegroeit is en hij zit net niet lekker meer. Dat was het probleem bij mijn verzorgpony , bredere erom gedaan en ze liep *LOL*
Succes !

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 21:24

je geeft aan dat je je zweep alleen gebruikt voor het begrenzen. dat klinkt wel heel ideaal; een pony die verder geen zweephulpen nodig heeft.

ik bedoelde er eigenlijk mee dat ik mijn zweep gebruik als soort van beenhulp dus ook om stelling te vragen enzo. sorry dat het zo onduidelijk was.

ik heb het al een keer geprobeert om iedere keer als hij stijgerde te straffen, maar de boosheid slaat dan over in paniek en dan wordt het alleen maar erger.

met zijn tanden enzo is niks mis hij is een paar maanden geleden nog gekontroleerd.

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 21:26

Eejj schreef:
Ik zou het tuig eens controleren , misschien is de band op de borst te dun waardoor het veel druk geeft. Dat hij iets gegroeit is en hij zit net niet lekker meer. Dat was het probleem bij mijn verzorgpony , bredere erom gedaan en ze liep *LOL*
Succes !

daar zat ik eerst ook al aan te denken, dus had ik er zoon borstbeschermer ondergelegd waardoor die een stuk breder werd. maja nog steeds hetzelfde

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:29

heb je misschien een foto van de aanspanning?

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 21:34

ik zal even zoeken

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:41

misschien is de kar te zwaar???
weet het eigenlijk ook niet
vind hij crossen leuk???dan zou ik lekker pionnen gaan rijden,dan krijgt hij re misschien weer lol in???
mijn beesie vind pionnen en marathons ook helemaal het einde,leeft helemaal op
succes

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 21:43

sorry ik heb geen foto kunnen vinden, alleen van de pony maar niet dat hij ingespannen staat.

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 21:47

bobbymp schreef:
vind hij crossen leuk???dan zou ik lekker pionnen gaan rijden,dan krijgt hij re misschien weer lol in???
succes

nee, ik heb een hele lichte sulky.

hij vind crossen inderdaad heel leuk, maar crosst weleens linksaf als ik rechtaf wil crossen.
als hij alleen maar rechtuit hoeft is hij prima te rijden maja.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:24

xElienx schreef:
.........maar ook deel ik wel eens een flinke tik uit bij ongepast gedrag. steigeren is uit den bozen. in het begin deden die van mij het ook, met als gevolg benen over strengen, leidsels, disselriemen (bij meerspannen), of ze hinderden hun spangenoot.
als je zeker weet dat het opstandig gedrag is, zou ik het conseuquent bestraffen met een flinke tik, iedere keer als hij steigerd. het klinkt misschien creu, maar zulk gedrag kun je gewoon niet accepteren. (zorg wel dat er op dat moment hulp bij de hand is van een ervaren persoon(en)).
........

Inderdaad, tot voor kort had ik nooit problemen met het steigeren voor de wagen. Totdat ik het ruintje net de 2e keer voor de wagen had en hij dit ook door kreeg. Steigeren kan écht niet, en al hélemaal niet voor de wagen. Hij heeft dan ook een aantal flinke meppen gekregen, en ja, zelfs een paar tikken op de bovenkant van zijn hoofd.
Als ze het éénmaal doorkrijgen hoe ze dit moeten doen, sja, dan zit je flink gebakken... haal er igg een ervaren persoon bij, jouw lesgeefmens zal best wel zo haar kwaliteiten hebben, maar om iemand maar gelíjk te adviseren om er mee te stoppen, nee.... Sigaar voor een meninstructeur vind ik dat geen manier van doen.. igg niet als er geen trauma oid aan de hand is.

verder kun je ook nog even de zoekfunctie gebruiken, er zijn hier op AR wel meerdere topics in het verleden over geopend, met diverse bruikbare tips.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:27

bobbymp schreef:
succes

Sorry hoor, maar als je pony niet eens op een normale manier in het tuig loopt, ongeacht wat je aan het doen bent, al wil je alleen maar een stukje rechtuit door de wei oid, dan moet je de problemen éerst aanpakken, alvorens gewoon lekker verder te gaan. Ga je dan pionnen rijden, krijg je alleen nog maar meer problemen en ongelukken...

Een paard wat je er ohz. probeert af te bokken, zet je toch ook niet zomaar even voor een hindernis omdat het paard dat misschien wel 'leuker' zou vinden? Dat lost het probleem niet op, en in het geval van de TS lost jouw tip dus ook niets op Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:31

tummy schreef:
bobbymp schreef:
succes

nee, ik heb een hele lichte sulky.

hij vind crossen inderdaad heel leuk, maar crosst weleens linksaf als ik rechtaf wil crossen.als hij alleen maar rechtuit hoeft is hij prima te rijden maja.

Zo te horen schort er dus ook nog behoorlijk wat aan de basis.... zorg dat je pony goed aan de hulpen staat en gewoon goed luisterd... als jij rechts wilt, dan moet je er koste wat kost voor zorgen dat hij ook rechts gáat, ook al heeft hij daar op dat moment geen zin in en wil hij liever links.
Anders ben je ook niet consequent genoeg.

Mijn merrie staat al een aantal jaar voor de wagen, maar heeft soms ook wel eens haar 'nukken'. Als ze veel energie heeft, wil ze direct wegstappen als ik de leidsels op maat maak. He maar wacht eens even, ze mag niet zomaar wegstappen, tót ik haar het commando daarvoor heb gegeven. Dan volgt er dus een tik en een ophouding. één pasje naar voren bij een kruising waar ik haar stil wil hebben staan? zelfde verhaal, stilstaan is stilstaan, en niet nog dat éne pasje naar voren!

Ze weet ook op sommige kruisingen dondersgoed mijn 'normale' route, waar ik bijv. 9 v/d 10 keer links ga. Wil ik die 10e x dan een keer rechts, dan krijg ik haar maar met moeite naar rechts, zij wil dan persé links. Ik heb haar een keer, toen ze écht moeilijk deed, gewoon met haar kop tegen een boom aan laten lopen op zo'n moment... ja jammer, ík wil rechts, dus we gaan gewoon rechts!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 06:32

Misschien eerst uitsluiten dat er medische problemen zijn. Een goede fysio of osteopaat de pony laten nakijken. De rug, de hals, borst, maar ook het gebit.
Als dat allemaal oké is, dan eerst goed grondwerk doen en zorgen dat de rangorde duidelijk is en misschien dat inspannen in het tweespan met een grotere pony, die hem mee naar voren sleurt als hij op zijn achterbenen gaat.
succes

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 14:22

Citaat:
Zo te horen schort er dus ook nog behoorlijk wat aan de basis.... zorg dat je pony goed aan de hulpen staat en gewoon goed luisterd... als jij rechts wilt, dan moet je er koste wat kost voor zorgen dat hij ook rechts gáat, ook al heeft hij daar op dat moment geen zin in en wil hij liever links.
Anders ben je ook niet consequent genoeg.

Mijn merrie staat al een aantal jaar voor de wagen, maar heeft soms ook wel eens haar 'nukken'. Als ze veel energie heeft, wil ze direct wegstappen als ik de leidsels op maat maak. He maar wacht eens even, ze mag niet zomaar wegstappen, tót ik haar het commando daarvoor heb gegeven. Dan volgt er dus een tik en een ophouding. één pasje naar voren bij een kruising waar ik haar stil wil hebben staan? zelfde verhaal, stilstaan is stilstaan, en niet nog dat éne pasje naar voren!

Ze weet ook op sommige kruisingen dondersgoed mijn 'normale' route, waar ik bijv. 9 v/d 10 keer links ga. Wil ik die 10e x dan een keer rechts, dan krijg ik haar maar met moeite naar rechts, zij wil dan persé links. Ik heb haar een keer, toen ze écht moeilijk deed, gewoon met haar kop tegen een boom aan laten lopen op zo'n moment... ja jammer, ík wil rechts, dus we gaan gewoon rechts!

als hij links wil en ik stuur tegen naar rechts dan springt hij op zijn achterbenen en trekt gewoon naar links, hij is dan gewoon onbestuurbaar. tegen een boom ofzo aanzetten heb ik al geprobeerd maar hij word dan zo boos dat hij iedere keer beina tegen de boom aansringt. en ik wil hem niet laten verongelukken. het is een vrij moeilijk paardje.

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 14:28

door onze verhuizing is er niemand in de buurt die mij hierbij kan helpen, weet iemand misschien of er een ervaren persoon in best (vlakbij eindhoven) woont, want om dit in mijn eendje te verhelpen vind ik iets te link.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:29

tummy schreef:
als hij links wil en ik stuur tegen naar rechts dan springt hij op zijn achterbenen en trekt gewoon naar links, hij is dan gewoon onbestuurbaar. tegen een boom ofzo aanzetten heb ik al geprobeerd maar hij word dan zo boos dat hij iedere keer beina tegen de boom aansringt. en ik wil hem niet laten verongelukken. het is een vrij moeilijk paardje.

En dús zal je daar aan moeten werken, want dat kan écht niet zo.... Hij zal stukken beter aan de hulpen moeten staan, en veel gehoorzamer moeten worden met dat soort dingen. Anders vind ik het knap onverantwoord om daar dan op zo'n manier mee te gaan rijden...
Dus schort er ook wat aan de basisafrichting... blijkbaar heeft hij geen respect voor jouw hulpen. Om dan maar te zeggen; 'ach, jij wil links, ga maar links wat anders gebeuren er ongelukken oid'... sja, dan help je zo'n pony alleen maar om nóg opstandiger te zijn, en zul je jouw probleem niet oplossen, maar juist door eigen toedoen alleen maar erger maken.

Ik heb een aantal jaar geleden ohz. ook zo'n pony gereden. Dat meisje waar die pony van was had hem zódanig verpest, dat er geen land meer mee te bezeilen was. Het heeft een tijd geduurd, en véeeel training met ups en downs, maar eindelijk na een paar jaar had ik hem weer goed voor elkaar.
toen kon ik dus oprotten van de één op de andere dag, want pony was weer voor elkaar dus was ík niet meer nodig...

dit soort dingen moeten onder goede, ervaren begeleiding opgelost worden, ga je er zelf mee aan het prutsen, dan verpest je soms meer dan dat je het goed kan maken... Knipoog

Zie nu net dat je op zoek gaat naar ervaren begeleiding, dat lijkt mij een super plan, goedzo! Lachen Blij dat je in ziet dat je dit soort dingen niet móet en niet kán oplossen in je eentje.. Lachen

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 19:00

Citaat:
Om dan maar te zeggen; 'ach, jij wil links, ga maar links wat anders gebeuren er ongelukken oid'

als hij dan linksgaat spring ik meestal uit de kar om hem alsnog rechts te gaan, maar het is eigenlijk de bedoeling da het ook lukt zonder uit de kar te hoeven.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:13

Enig idee tummy, hoe gevaarlijk dat is? zomaar van de kar afspringen? Als jij misgrijpt of hem niet voor kan zijn, gaat de pony met wagen en al er, zonder koetsier, vandoor...

en dan heb je pas écht de rapen gaar!

Noooit, maar dan ook nóooit zomaar van de kar afspringen als je op pad bent met je pony. In dat soort situaties heb je een groom nodig, díe kan dat doen, terwijl jij veilig op de bok blijft zitten met de leidsels in je hand.

Sorry dat ik het zeg, maar ik krijg het idee dat je nog wel het één en ander moet bijleren over het mennen...
dit zijn allemaal basisdingen, die je gewoon hoort te weten.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:14

vaak is het gebrek aan basis kennis bij dit soort problemen dan ook (onbewust) de oorzaak.