[AR] Oververhitting in marathon, wie scheert z'n wedstrijdpony's?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Oververhitting in marathon, wie scheert z'n wedstrijdpony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 16:59

Mijn man is fanatiek marathons aan het rijden, maar de shetten zitten zo in hun vacht, dat ze er veel hinder van ondervinden, vandaag was het einde zoek, bij het begin met het wegtraject waren ze niet te houden, zoveel energie, dansen voor de wagen, maar na verloop in de hindernissen, was het gebeurt, de fut eruit, dus er moet wat gebeuren......
Ze staan 24/7 buiten met mogelijkheid voor binnen(inloop), hebben een berevacht waar je eng van wordt, is de beste optie om ze helemaal te scheren of gedeeltelijk(lelijk?), wat is voor hun het beste?
En dan, aan de dekens, maar wat, fleece voor na het rijden hebben we, maar een goede winterdeken en evt regendeken, wat is nodig?
Voor mijn paard ben ik weg van Bucas, maar zijn er voor de shetten vergelijkbare/goedkopere of moeten die ook aan de Bucas?
Graag hoor ik van mensen die in hetzelfde schuitje zitten en wedstrijden rijden, straks komt de indoor weer, en met 2 zeiknatte pony's is het geen pretje om te rijden, de straklen lopen er van af........

Sjonniej

Re: Oververhitting in marathon, wie scheert z'n wedstrijdpony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:29

Het eerste wat in mij opkomt is; Is het wel verstandig om de winter door te 'marathonnen' als ze 24/7 buiten staan. Ze hebben namelijk niet voor niets zo een lekker warm vachtje en een deken is nooit zo warm als een vacht.

Maar anders is het wel erg verstandig om ze te scheren, zodat ze hun warmte beter kwijt kunnen. Over het algemeen worden pony's met zo een dikke vacht helemaal geschoren. Je zult dan wel met dekens moeten gaan zeulen en ik denk dat een halsdeken ook erg belangrijk is dan. Maar wat dat betreft kan iemand anders je daar een betere uitleg over geven, ik scheer mijn pony's niet.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 20:53

Vorig jaar en andere jaren werden ze ook niet geschoren, maar ondertussen zijn ze als span flink gegroeid , en is mijn man een stuk fanatieker geworden, met als gevolg dat er gewoon meer wedstrijden gereden gaan worden....
Met de indoor zal het wel gaan,dat is een paar minuten vlammen, maar vandaag was het zoveel meer, en dat viel gewoon tegen blijkbaar.
Wat we nu eerst gaan proberen, om een gedeelte te scheren, zodat ze wel de warmte kwijt kunnen, maar geen dekens op hoeven.
Volgende week gaan we een week mennen in Drenthe, zien ze gauw genoeg of ze oververhit raken, kan er altijd meer af.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:07

Ik heb zelf welshjes en die hebben ook al een vacht van heb ik het jou daar, terwijl ik al een kleine maand bezig ben met dekens. (om die haren tegen te houden...en juist niet te hoeven scheren) Onze ponies, staan nu wel altijd 'snachts op stal en overdag zoveel mogelijk in de wei. We gebruiken waterdichte dekens (als het echt koud is 300gr als ik ze geschoren zou hebben, zou ik er nog een fleecedeken onder doen) maar bedenk wel goed dat waterdichte dekens bij een dag regen echt nooit helemaal waterdicht zijn en dan is de kans op een verkoudheid weer erg groot. onze pony's gaan bij regen weer dan ook de stal in.
Kleine tip is dan ook om niet te scheren wanneer je geen mogelijkheid hebt om ze binnen te zetten. maar na het rijden goede zweetdekens te gebruiken en lang genoeg uit te stappen om ze zo droog weer in de wei te kunnen zetten. ( het buiten seizoen is ook bijna afgelopen, dus ze hoeven waarschijnlijk ook geen hele marathons meer te lopen en indoors zijn toch korter om te rijden)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:17

Misschien is zo'n ijslandermodel wel een optie. Dan scheer je alleen de luchtpijp eruit en een streep onder de manen geloof ik. Op die manier kunnen ze toch hun warmte beter kwijt en zonder deken buiten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 04:44

Ik scheer mijn shetten niet. Ik wil er sowieso niet op wagen die twee met deken te zetten. Zonde van het geld want ze slopen alles. Ik wil ze niet scheiden in het land. Ik heb ze wel 's nachts op stal.
Volgend weekend heb ik me laatste marathon. Afgelopen weekend nog een rit van 30 km gereden. Toen viel het mee met de oververhitting, ze konden hun warmte goed kwijt ondanks de dikke vacht. In de winter rij ik wel gewoon door maar minder lang (vind het zelf ook koud) en langer uitstappen en met wolle deken even op stal voor dat ze het land in gaan.
Als je gaat scheren, scheer dan alleen onderkant hals/ keel en een streep langs de buik. Wel een goede deken op. Verder sluit ik me aan bij Sumic.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 06:18

Voor het indorgebeuren denk k dat je het uberhaupt zo kan laten. Indoor is maar een korte periode waarin de pony's nauwelijks last hebben van de warmte.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 06:43

Napie schreef:
Voor het indorgebeuren denk k dat je het uberhaupt zo kan laten. Indoor is maar een korte periode waarin de pony's nauwelijks last hebben van de warmte.

Voor het indoor seizoen is het ook niet nodig, en wie verwacht nu dat het nog zo warm is rond deze tijd?
Het gaat ook niet om het llange nat blijven, dat zijn we gewend, maar het was gewoon voor mijn man erg goed te merken, dat ze op het moment in de hindernissen, gewoon geen energie meer hadden, dat is dan voor het publiek niet zichtbaar, maar omdat ze altijd zo ontzettend rap zijn, viel het hem wel op.
We gaan eerst proberen bij de hals richting buik wat te scheren,zo min mogelijk,zien wel of dat werkt .

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 08:34

mijn 2 welshjes scheer ik wel. vorig jaar de eerste indoor wedstrijd met cindy was ze niet vooruit te branden. er zat kompleet niets meer in na 1 dressuur proef.

Gisteren heb ik haar geschoren en ga van de week kijken hoe het gaat. vorig jaar werdt ze heel fel. heb haar toen ook minder krachtvoer moeten geven.

die van mij hebben nu allebij een ongevoerde deken op. cindy gaat vandaag naar een 150 grams gevoerde deken en als het kouder wordt daar nog een staldeken onder. ik vind het ideaal omdat idd na het rijden de stralen er af lopen en ik meestal niet de tijd heb om ze lang met een zweetdeken op te zetten en mijn ouders geen dekens gaan wisselen.

@ mammaslamma doen jullie ook mee in heinkenszand de 27e ??

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:01

Ik zou ze scheren.
Ik merk nu al dat m'n pony's slomer zijn door hun dikke vacht en de warmere dagen. Wanneer ze aan het werk moeten, merk ik dat erg in hun enthousiasme.
Vorig jaar had ik hetzelfde probleem en pony geschoren; gevolg was een hele blije pony vol energie. Echt absoluut geen spijt van gehad!
Ik heb haar benen en hoofd niet geschoren. Mooi is anders, grappig was het wel en praktisch ook. Ik heb haar eerst een bucas opgedaan en dat blijken de beste regendekens. Heb andere merken geprobeerd, maar die lekten. Bucas bleef ze altijd droog onder.
En in de winter had ze ee BR op. Ook superfijne, waterdichte winterdeken. Was alleen niet zo heel dik en ik had erg laat geschoren (december) dus kreeg ze het in de echt winter koud en moest er een wollen dekentje onder.
Als je op tijd scheert, kan de vacht nog wat bijgroeien en heb je dat probleem niet denk k.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:57

dit jaar ga ik mijn pony's ook voor het eerst scheren. dit met name omdat ze gewoon teveel haar krijgen. ik merk gewoon dat ze er niet lekker van in hun vel zitten. in de winter zijn ze dan ook haast niet serieus te trainen.
ik ben niet van plan ze heel kort te scheren, er mag best wat haar op blijven zitten.
over 2-3 weken gaan ze onder het mes. ze krijgen dan eerst fleece gevoerde regendekens op en als het echt koud wordt heb ik nog 300grams dekens(BR en S&K) liggen (+onderdekens).

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:02

oja, nog een voordeel van mijn kleine onderkruipsels; ze hebben een enorme bos manen die een beetje als halsdeken fungeerd.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:03

het voordeel is ook als je nu al scheert dat er nog wel wat haar terug komt. en idd het conditieverlies is echt best groot. ik heb nu weer gewoon een frisse blije pony.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 10:31

@ mammaslamma doen jullie ook mee in heinkenszand de 27e ??[/quote]

Ja hoor, daar zijn we van de partij, leuk sávonds, heeft wel weer wat.....
Maar eerst ff een weekje karren in Drenthe, ook leuk!!

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:32

Maisie schreef:
het voordeel is ook als je nu al scheert dat er nog wel wat haar terug komt. en idd het conditieverlies is echt best groot. ik heb nu weer gewoon een frisse blije pony.

Klopt idd! Daarom wil ik dit jaar niet weer zo laat scheren als vorig jaar. Toen bleef ze heel erg kort.

Die van mij heeft idd ook een fantastische halsdeken met die manen Haha!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:25

De onze worden ook geschoren, ze staan in een paddock met inloopstal....nu gaan ze als ze bezweet zijn eerst vast op stal.
Als ze geschoren zijn duurt het drogen minder lang, ze zullen dan wel een deken op moeten. (in mijn geval ook een regendeken want vind het fijn als ze gewoon in en uit kunnen lopen.

Als hij fanatiek wil (blijven) rijden, zal hij ze ook korter in de vacht moeten houden.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:45

in eerste instantie was ook mijn instelling; als je geen stal hebt is het niet verstandig ze te scheren. maar hoe doe je het dan met een dik behaarde pony die drijf nat van het zweet is als het vriest/regent/etc. die is met geen mogelijkheid droog te krijgen. als het vriest zou een zweetdeken een optie kunnen zijn, maar als het regent niet en onder een waterdichte deken schiet het al helemaal niet op.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:54

Ik heb 4 shetten en die gaan allemaal eind van deze week onder het mes. Ik scheer ze elk jaar helemaal kaal en dat bevalt me prima! Ze krijgen allemaal een waterdichte 300 grams deken op en dan kunnen ze gerust naar buiten. Beter als elke dag een zeiknatte pony en de pony's zijn veel energieker!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:47

@elien: als je geen stal hebt, kun je naar mijn idee het niet maken om een pony nat in de weide te zetten in de winter.
Als ze geschoren zijn, drogen ze veel sneller en lekker een deken erop en klaar. Overigens vind ik dat elke pony in de winter een schuilplek- of stal moet hebben.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:57

Anke schreef:
@elien: als je geen stal hebt, kun je naar mijn idee het niet maken om een pony nat in de weide te zetten in de winter.
Als ze geschoren zijn, drogen ze veel sneller en lekker een deken erop en klaar. Overigens vind ik dat elke pony in de winter een schuilplek- of stal moet hebben.

inderdaad.
waar we nu nog wonen hebben we geen schuilstal of iets bij de wei (op enkele bomen aan de zijkant na). als het weer echt te gek wordt zetten we ze thuis in de paddock, daar hebben ze wel 2 schuilstalletjes.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 18:08

bontegevaar schreef:
Ik heb 4 shetten en die gaan allemaal eind van deze week onder het mes. Ik scheer ze elk jaar helemaal kaal en dat bevalt me prima! Ze krijgen allemaal een waterdichte 300 grams deken op en dan kunnen ze gerust naar buiten. Beter als elke dag een zeiknatte pony en de pony's zijn veel energieker!

Even een vraagje, wat voor dekens heb je nog meer, net als nu, gooi je er dan een regendeken op, ongevoerd of gevoerd, volgens mij moeten we dan 2 dekens per pony hebben, regen en winter, of zie ik dat verkeerd.
Hebben jullie ervaring met merken, qua pasvorm en waterdichtheid, zoals gezegd is Bucas het voor mij, maar tel uit je winst 4 keer Bucas dekens, weet je weer waar je voor werkt...........
Nu rijd hij in de winter alleen het weekend, dus de rest vd week zijn ze vrij, zeg maar, dus we dubben nog door, ze gaan hier ook gewoon de paddock in als ze nat zijn, maar kunnen wel op stal(inloop) wanneer ze dat zouden willen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:46

hoeveel dekens ik heb.

Tja ze hebben nu allebij een ongevoerde regendeken van HH.

Dan heeft cindy nu een waterdichte deken met 150 gram voering. (heb er ook nog 1 liggen met 200 gram voering en een met hals met 240 gram voering Bloos )

Voor ferro ben ik nog op zoek naar een dikkere deken.

Dan hebben ze allebij nog een staldeken een fleece deken en een fleece deken met hals. maar goed op zich heb je dus aan een ongevoerde een gevoerde en een fleece genoeg.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:46

o ja bijna alle dekens bij mij zijn van HH

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:48

Dit probleem had k ook gister heel even maar ingereden met mijn welsh maar ze was met de proef echt op.
Resulteerde tot een laatste plaats haha maar het was onze eerste proef dus maakt niet uit. (dressuur aangespannen)
Maar zei blijft nu nog een tijdje dag en nacht op het land en als het niet meer gaat vanwege haar ijzers wordt ze geschoren en gaat ze met deken naar binnen.
Anders had ze nu al een deken op om de vacht tegen te houden maar ze staat bij een pony wat dekens sloopt.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:08

Citaat:
Even een vraagje, wat voor dekens heb je nog meer, net als nu, gooi je er dan een regendeken op, ongevoerd of gevoerd, volgens mij moeten we dan 2 dekens per pony hebben, regen en winter, of zie ik dat verkeerd.

Ik heb voor alle ponys een waterdichte (scheurvaste) winterdeken 300 grams. Op dit moment kunnen ze nog gerust met een 200 grams buiten staan, maar ik vind het onzin om en een 200 en een 300 grams deken te hebben voor alle ponys. Ik heb nog een paar staldekens liggen, mochten ze echt super nat regenen of mocht er wat met de dekens zijn. Verder heb ik zweetdekentjes liggen voor na het werk/wedstrijden, mocht het nodig zijn. Maar als je 1 goede deken heb, is het volgens mij al goed. Ik heb in de loop van de jaren mijn deken collectie bij elkaar gespaard en heb de mazzel dat ik een ruitersportzaak als sponsor heb Haha! , maar vroeger ging het best met 1 deken en naar mijn mening ben je met 1 goede deken klaar (ongeacht welk merk). Scheurvast is bij mij wel een vereiste, mijn ponys staan altijd met z'n vieren in de wei en dan sneuvelt er soms nog wel wat Bloos