ben het helemaal zat!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

girlie1985

ben het helemaal zat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 14:27

Zoals de titel als zegt, ben ik het helemaal zat! Ik zit al een groot deel van mijn leven in de paardenwereld en ik zie daarin zoveel leed! Paarden die 23 uur per dag op stal staan (vaak met veel te weinig of geen hooi om op te knabbelen)en daarna gelijk in een krul getrokken worden, en dat mensen dan niet begrijpen waarom hun paard vervelend is........................! Verder zie je ook zoooooveel mensen die gewoon geen geduld hebben met hun paard en dus maar boos worden, aan de teugels gaan trekken etc Terwijl het paard geen idee heeft wat het baasje van hem wil!
Ik ben nu op zoek naar een veulen en ga deze dus een heel ander leven geven dan de zielige paarden die ik heb gezien. Eerst lekker in de opfok, daarna op een natuurlijke en rustige manier vertrouwd met hem raken en natuurlijk bitloos rijden! Ook ga ik hard opzoek naar een uitloopstal waar hij/zij 's winters kan staan, ipv een vierkant hok!!!

Zijn er nog meer mensen die er zo over denken? Ik heb het vermoeden van wel................

groetjes

Annemarie_

Re: ben het helemaal zat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:28

veel plezier.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:28

Uuuh wat wil je met dit topic bereiken?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:29

Succes ermee

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:30

wat voor veulentje ga je kopen dan?. Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:32

Wat heerlijk kort door de bocht weer. Ik snap dat je je paard op je eigen manier wilt rijden maar zoals jij het opschrijft wakker je de hele wij/hullie/zullie-discussie weer aan.

Er zijn nl. heel veel niet-naturals wiens paard heel happy dagen op de wei staat en die een zeer goede band hebben met hun paard.

Ik neem even mijzelf als voorbeeld. Mijn ene paard komt zomer en winter op de wei de hele dag. De andere staat dag en nacht buiten. Beiden worden gereden (met bit), maar ik kan net zo makkelijk zonder bit rijden. De ene heeft dekens op om wat dunner in de vacht te houden, de ander heeft geen deken. Beiden zijn zeker weten gelukkig.

Dus misschien kun je iets meer oordelen vanuit wat je ook ziet. En iets minder vanuit vooroordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:32

Ik ben het voor een deel met je eens. Maar niet alle paarden die met bit gereden worden en in een vierkant 'hok' staan zijn zielig hoor Knipoog Maar je hebt wel gelijk dat niet iedereen z'n paard even paardwaardig behandeld idd.

Trouwens, lekker zinnige reacties in dit topic Nagelbijten / Gniffelen

snowbunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:33

ik snap niet waar dit over gaat... :S ik snap dat sommige mensen er zo over denken maar 9 van de 10 keer is het echt wel anders hoor...

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:34

Maak je niet druk om anderen...maak je je alleen maar boos terwijl je er toch niks aan kan veranderen. Ieder doet zijn/haar paard op zijn manier en zullen jou visie van paarden houden misschien ook wel paardenleed vinden.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:59

girlie1985 schreef:
Zoals de titel als zegt, ben ik het helemaal zat! Ik zit al een groot deel van mijn leven in de paardenwereld en ik zie daarin zoveel leed! Paarden die 23 uur per dag op stal staan (vaak met veel te weinig of geen hooi om op te knabbelen)en daarna gelijk in een krul getrokken worden, en dat mensen dan niet begrijpen waarom hun paard vervelend is........................! Verder zie je ook zoooooveel mensen die gewoon geen geduld hebben met hun paard en dus maar boos worden, aan de teugels gaan trekken etc Terwijl het paard geen idee heeft wat het baasje van hem wil!
Ik ben nu op zoek naar een veulen en ga deze dus een heel ander leven geven dan de zielige paarden die ik heb gezien. Eerst lekker in de opfok, daarna op een natuurlijke en rustige manier vertrouwd met hem raken en natuurlijk bitloos rijden! Ook ga ik hard opzoek naar een uitloopstal waar hij/zij 's winters kan staan, ipv een vierkant hok!!!

Zijn er nog meer mensen die er zo over denken? Ik heb het vermoeden van wel................

groetjes

Ik ben bang dat je dan toch niet veel verder gekeken hebt dan je vooroordelen lang zijn. Er zijn ook heel veel mensen die paarden niet houden en behandelen op de manier die jij beschrijft. Bovendien is met een bit rijden niet bij voorbaat slecht en bitloos niet per definitie goed.
Ik wens je veel plezier Ja , wijsheid en geluk met je toekomstige veulen, maar probeer ondertussen je donkergrijze bril ook af en toe eens af te zetten Pling .

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:07

Bitloos in onervarenhanden kan ook heel veel schade aanrichten.

Ik denk dat uiteindelijk iedereen het beste wil voor zijn/haar paard/pony.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:11

Ik rij bitloos en doe alles zo natuurlijk mogelijk, alleen dat vierkante hok dat zal nog wel even blijven.Ik woon in een gehucht waar ze alles vol bouwen, en wil ik hem uit dat hok houden zal ik er veel voor moeten reizen.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:20

ellepel schreef:
wat voor veulentje ga je kopen dan?. Knipoog

Een shetlander

girlie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 15:26

Juul schreef:
Ik ben het voor een deel met je eens. Maar niet alle paarden die met bit gereden worden en in een vierkant 'hok' staan zijn zielig hoor Knipoog Maar je hebt wel gelijk dat niet iedereen z'n paard even paardwaardig behandeld idd.

Is waar, gelukkig zijn niet alle paarden zielig!! Er zijn heeel veel mensen die wel om hun paarde geven. Heb de laatste tijd alleen de wat minder leuke dingen gezien en dat zet je aan het denken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:27

girlie1985 schreef:
[naam] schreef:

Is waar, gelukkig zijn niet alle paarden zielig!! Er zijn heeel veel mensen die wel om hun paarde geven. Heb de laatste tijd alleen de wat minder leuke dingen gezien en dat zet je aan het denken!!

Idd, heb je gelijk in. Ik denk er de laatste tijd ook wel over na, over hoe sommige mensen met hun paarden omgaan en waarom op die manier.. Maarja, iets eraan doen kun je niet helaas. Je kunt alleen het leven voor je eigen diertje zo aangenaam mogelijk maken Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:28

Ik moet stiekum wel toegeven dat ik het een klein beetje met TS eens ben. En niet zozeer dat mijn paarden 24/7 buiten moeten, geen zadel of hoofdstel in mogen, maar meer dat tegen woordig iedere boeren PIEP maar een paard mag aanschaffen en het vervolgens als het eerste het beste voorwerp weer wegdoet, omdat hij of zij zo vervelend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:30

aerdenhout1 schreef:
Ik moet stiekum wel toegeven dat ik het een klein beetje met TS eens ben. En niet zozeer dat mijn paarden 24/7 buiten moeten, geen zadel of hoofdstel in mogen, maar meer dat tegen woordig iedere boeren PIEP maar een paard mag aanschaffen en het vervolgens als het eerste het beste voorwerp weer wegdoet, omdat hij of zij zo vervelend is.

Ik erger me meer aan het feit dat een paard voor veel mensen tegenwoordig als ding beschouwd word en niet meer als dier. De verzorging en behandeling van nu wijkt zoveel af van hoe paarden in het wild leven, en van hun eigen paardzijn..

girlie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 15:30

marleen_usar schreef:
Ik rij bitloos en doe alles zo natuurlijk mogelijk, alleen dat vierkante hok dat zal nog wel even blijven.Ik woon in een gehucht waar ze alles vol bouwen, en wil ik hem uit dat hok houden zal ik er veel voor moeten reizen.

ja dat is soms echt lastig he, in ons kleine drukke landje!! Ik vind het ook heel moeilijk om uitloopstallen te vinden in omgeving randstad!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:31

Ja en met alle respect, dat kun je andersom ook zeggen. Iedere lieve meid mag maar een paard aanschaffen. Besluit Natural te worden en dat betekent dan over het geheel genomen dat die paarden 'alles' mogen en met een beetje pech heel erg vervelend en zelfs gevaarlijk worden. Zijn ze fijn bitloos gereden, niet meer te houden en eindigen in de heropvoeding. Ook leuk voor een paard.

Kortom: het werkt altijd twee kanten uit. Of je nu natural wil zijn of niet. Een paard heeft altijd liefde, opvoeding en veiligheid nodig.

girlie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 15:32

Juul schreef:
aerdenhout1 schreef:

Ik erger me meer aan het feit dat een paard voor veel mensen tegenwoordig als ding beschouwd word en niet meer als dier. De verzorging en behandeling van nu wijkt zoveel af van hoe paarden in het wild leven, en van hun eigen paardzijn..

kijk idd, dat bedoel ik nou ook!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:33

@Juul ik weet vrij zeker dat als ik mijn paard laat kiezen tussen weidegang overdag en 's nachts een stalletje met warm sto en voldoende eten en drinken, of een leven op de prairie in het wild (zoeken naar eten en drinken, slangen, roofdieren, ontberingen, ziektes en kreupelheden waar je dood aan gaat omdat je niet snel genoeg meer bent e.d.), dat ze dan kiest voor het eerste. Ja

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:33

Als je het niet normaal vind en dus zielig (wat soms ook wel zo is)
en je veulen straks paard laten, stap er dan helemaal niet op en zet hem in een kudde..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:37

Anya schreef:
@[naam] ik weet vrij zeker dat als ik mijn paard laat kiezen tussen weidegang overdag en 's nachts een stalletje met warm sto en voldoende eten en drinken, of een leven op de prairie in het wild (zoeken naar eten en drinken, slangen, roofdieren, ontberingen, ziektes en kreupelheden waar je dood aan gaat omdat je niet snel genoeg meer bent e.d.), dat ze dan kiest voor het eerste. Ja

Ben ik het met je eens. Mijn verzorgpony staat ook 's nachts gewoon op stal. Maar dit gaat dan over de paarden die 23 uur per dag binnen staan, allemaal spulletjes op krijgen voor de vacht te laten glanzen/ de manen te ontklitten/ de hoeven te laten glimmen.. helemaal ingepakt zodat ze niet 'beschadigen'. Dát vind ik te ver gaan.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:39

verbeter de wereld en begin bij jezelf....ik heb een cursus paardenmassage gedaan, ik vind dat heerlijk om te doen en ook om mijn paarden beter te kunnen verzorgen, geloof me mijn blik op mensen met paarden is nog beroerder geworden. Ik heb nog niet veel paarden gemasseerd maar degene die ik wel in mijn handen kreeg, dat waren paarden die allemaal gereden worden of waren gereden op wat voor manier dan ook, bij alle paarden waren spierproblemen, waarvan als wij ze hadden we bij een fysio of in de ziektewet hadden gelopen. Dat als een paard een huppel maakt in draf, niet goed strekt, onregematig loopt, verkeerd aanspringt of geen goed buiging in zijn lijf laat zien geen onwil is maar het ook vaak op een lichamelijk (spier)klacht kan duiden en dat we dat niet er maar even willen uitrijden of nog erger slaan. Dat ben ik zat. Voel eens aan het lijf van je paard en doe er wat mee.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:43

Maureenn schreef:
Als je het niet normaal vind en dus zielig (wat soms ook wel zo is)
en je veulen straks paard laten, stap er dan helemaal niet op en zet hem in een kudde..

Mee eens! Maar dan wel in een natuurgebied van een paar 100 hectare zodat ze ook niet meer in handen komen. En niet in Nederland, want dat is veels te nat. Daarbij zijn de paarden en pony's van tegenwoordig niet meer geschikt om zich zelf te kunnen redden in de natuur.