Longeren zonder lijn, hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1994

Longeren zonder lijn, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 16:01

Hallo. Ik heb een vraagje. Wij hebben niet speciaal een longeerbak, ik rijd in het weiland. Afgezet natuurlijk en met bordjes enzo. Maar ik longeer daar ook altijd met een longeerlijn. Nu wil ik dat graag eens zonder longeerlijn proberen want dat zie je ook vaak. Maar ik heb dus geen ronde bak en zie het al helemaal gebeuren dat ze naar de kant loopt en gras gaat eten. Hoe moet ik dat precies gaan aanpakken?

Alvast bedankt! xx Lachen

Flew

Re: Longeren zonder lijn, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:03

Een stuk afzetten, anders gaat het echt niet denk ik.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:03

waarom zou je haar zonder lijn longeren ? voor een join up ofzo ?
ik denk dat als je haar zonder lijn longeert dat ze tog gaat eten ... dan zou je naar een normale bak moeten gaan .

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:05

Je geeft aan dat er een stuk is afgezet.. Deze zou je dan weer voor de helft moeten afzetten en dan zou je zonder longeerlijn kunnen longeren. Je moet alleen wel weten wat je doet (lichaamstaal).

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 16:05

Oke bedankt! Ik ga het proberen en anders ga ik het wel een keer in een gewone bak proberen idd

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 16:06

Ja het is afgezet als een gewone bak 20x40 ofzo?

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:08

Ik longeer soms ook zonder lijn.. sta dan gewoon in het midden met een lange zweep.. en dan gaan die van mij automatisch rondjes om me heen lopen.. maar dat is dan wel op zand.. en niet echt gras er naast ofzo ! ..
Als het stukje gewoon afgezet is, dan kan je t altijd proberen toch? met je halster om..

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 16:10

Kan met halster om idd, maar is het niet handiger met hoofdstel (zonder teugels uiteraard) Dan heeft ze misschien meer het idee dat ze wat moet gaan doen...

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:13

Ik longeer mijn merrie best vaak zonder longeerlijn. Zonder hoofdstel/ halster ook. Het werkt eigenlijk hetzelfde als met longeerlijn; paard loopt gewoon op de cirkel rond je en je geeft stemhulpen. Alleen hebben we soms een meningsverschil over wel of niet de andere hand opgaan Haha!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:23

Ronja schreef:
Ik longeer mijn merrie best vaak zonder longeerlijn. Zonder hoofdstel/ halster ook. Het werkt eigenlijk hetzelfde als met longeerlijn; paard loopt gewoon op de cirkel rond je en je geeft stemhulpen. Alleen hebben we soms een meningsverschil over wel of niet de andere hand opgaan Haha!

Mij precies hetzelfde! Alleen doe ik het ook gewoon in een afgezet rondje in de wei, gewoon doordrijven als ze willen eten!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:29

Longeren zonder lijn ofwel het werken in de vrijheid vergt wel een aantal basis vaardigheden.
Ten eerste dient je paard 100% aan de stemhulpen te staan. Stap, draf, gallop, halt, en hier en om moet hij minimaal beheersen. Daarnaast moet je een ronde piste hebben. Het paard met hoofdstel, longeersingel en bijzetteugels uitrusten. Natuurlijk moet je ook vaardig zijn in het gebruik van de bijzets. Communicatie gaat door middel van stem, lichaamshouding en meestal 2 slagzwepen.

Paarden beleren in de vrijheid is een vak apart waar veel fouten mee worden gemaakt waardoor je paard uiteindelijk ipv méér juist minder gehoorzaam wordt. Op de juiste manier toegepast kan je paard werkelijk alles leren!

Succes

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 13:44

Hmm als ik het zo hoor kan het dus niet, ik heb geen ronde piste en mijn pony kan nog niet van hand veranderen (wat ik haar dan wel kan leren) Binnenkort krijgen we waarschijnlijk een bak, dus ik zal het dan gaan proberen!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:18

Pensionnetje schreef:
Longeren zonder lijn ofwel het werken in de vrijheid vergt wel een aantal basis vaardigheden.
Ten eerste dient je paard 100% aan de stemhulpen te staan. Stap, draf, gallop, halt, en hier en om moet hij minimaal beheersen. Daarnaast moet je een ronde piste hebben. Het paard met hoofdstel, longeersingel en bijzetteugels uitrusten. Natuurlijk moet je ook vaardig zijn in het gebruik van de bijzets. Communicatie gaat door middel van stem, lichaamshouding en meestal 2 slagzwepen.

Maar goed dat ik dat niet wist, dan had ik het niet zo geprobeerd zoals ik het nu deed met mijn paard Knipoog Hij los zonder iets om, in een gewone 20x40 bak mèt grasjes langs de kanten en zonder zweep. Wel idd heel goed gewend aan de stemhulpen en door lichaamshouding en 'kom maar' / 'blijf daar' de volte vergroten en verkleinen. Ging prima, net zo goed als met lijn. Longeeruitsrusting en ronde bak is dus niet per se nodig, maar dan wel met een paard dat goed op je wil letten. (wij deden dat gewoon voor de fun, verder werd hij gewoon gelongeerd en gereden en werd er ook geen grondwerk oid mee gedaan, mss had hij gewoon niet door dat er geen lijn aan zat Haha! )

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:26

Pensionnetje schreef:

Haha!
Ik "longeer" zonder halster in een open gebied zonder enige afscheiding,mijn paard krijgt geen stemhulpen en/of bijzetteugels of hulp van longeer zweep.
Enkel een touw....
We zijn begonnen met een cursus te nemen bij een Voestpunt en vanuit daar verder gegaan.
Hij stapt draaft,galop,halthouden,achterwaarts(oke dan moet ik nog even aanwijzingen geven),wenden gaat nog niet zoals het moet maar dat gaat komen.
Het is dus maar net wat voor methode je wil gaan gebruiken en wat je doel is.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:12

Cars schreef:
Haha!
Ik "longeer" zonder halster in een open gebied zonder enige afscheiding,mijn paard krijgt geen stemhulpen en/of bijzetteugels of hulp van longeer zweep.
Enkel een touw....
We zijn begonnen met een cursus te nemen bij een Voestpunt en vanuit daar verder gegaan.
Hij stapt draaft,galop,halthouden,achterwaarts(oke dan moet ik nog even aanwijzingen geven),wenden gaat nog niet zoals het moet maar dat gaat komen.
Het is dus maar net wat voor methode je wil gaan gebruiken en wat je doel is.

Het is maar goed dat niet iedereen zo aan het werk gaat. De loslopende, niet meer te vangen dieren omdat ze geen halster om hebben, zijn dan niet meer te tellen. In een open gebied zonder enige afscheiding? Sorry, maar dat is pure waanzin. Hooguit met een vergevorderd en uitstekend beleerd vrijheidsdressuurpaard. Om dit aan te kaarten op een forum als deze, met meer beginners dan gevorderde, breng je mensen op ideen waarvan de gevolgen niet te overzien zijn.

Nors opkijken

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 18:11

Nee maar ik ga hem ook niet op een open gebied los laten lopen! Blijf gewoon met leintje longeren denk ik haha!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:23

pensionnetje, je moet wel veel in huis hebben zeg, om dat te kunnen.
Ik longeer al onze paarden (kinderboerderij) los. Omdat ik wil dat ze op mijn lichaamshouding en stem reageren en dus ook bv geen kinderen omver lopen en ik ze van een afstand kan wegsturen bij kinderen mocht dat nodig zijn.
Ik gebruik een rechthoekige bak en verder nix. Oh ja, een paard, das ook handig en soms een halstertouw.
Je moet je heel bewust zijn van je lichaamshouding als je hiermee bezig gaat. je paard moet goed aan de stemhulpen staan en eventueel kun je met het touw extra hulpen geven mocht dit nodig zijn.
Die van ons kunnen allemaal stap, draf, galop, halt, achterwaarts, om, rustig (bij te hard draven of galopperen), en 'ga weg' (als ze aan de kant moeten of te dicht bij me id buurt komen).
Ik denk dat het een kwestie is van consequent dezelfde stemhulpen gebruiken, je bewust zijn van je lichaamshouding en deze OP HET GOEDE MOMENT gebruiken en oefenen oefenen oefenen.
succes

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:27

Flew schreef:

Hier ben ik het mee eens, maar wel rond natuurlijk Tong uitsteken in hoeken draaien ze snel om.. Knipoog

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:38

Quarter horse: whoa, turn around, easy, zoen geluidje, arm geeft richting aan, zo nodig met een vingerknip.........easy Knipoog
Oh ja, gewoon in een rechthoekige bak, no problem, veel geduld en veel plezier.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:23

marlinH schreef:
Flew schreef:

Hier ben ik het mee eens, maar wel rond natuurlijk Tong uitsteken in hoeken draaien ze snel om.. Knipoog

Die van mij maakt gewoon een volte om mij heen, in de hoeken komt hij alleen als ik doorloop over de middellijn. Volgens mij heb ik gewoon een attent paard Haha!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:41

Pensionnetje schreef:

Paarden beleren in de vrijheid is een vak apart waar veel fouten mee worden gemaakt waardoor je paard uiteindelijk ipv méér juist minder gehoorzaam wordt. Op de juiste manier toegepast kan je paard werkelijk alles leren!

Succes

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Een ronde longeercirkel is wel een must, en deze dient natuurlijk ook goed afgezet te zijn, maar aan de stemhulpen? Ik heb 3 jonge pony's de stemhulpen geleerd terwijl ik ze los longeerde. Hier en om heb ik nog nooit nodig gehad. Een hoofdstel, longeersingel en bijzetteugels zou ik in het begin ook zeker nog niet gebruiken. Stel dat hij ergens aan blijft hangen! Dan zijn de gevolgen niet te overzien! Een zweep kun je evt. wel gebruiken, maar dan alleen als je paard de zweephulpen al kent van het gewone longeren.

Ik heb de pony's gewoon in een longeercirkel laten lopen, met een stalhalster om. Met mijn lichaamshouding en een halstertouw waar ik mee zwaaide liet ik hem weten in welke gang te gaan. Om bij me te komen hurk ik heel even en wacht gewoon tot ze komen. Ook iets heel anders gaan doen als met het paard bezig zijn helpt. (deze pony's kenden geen hulpen) Nu is het voldoende om me half om te draaien, dan komen ze zo. De stemhulpen heb ik ze geleerd door bij een bepaalde gang de de hulp te zeggen. Nu doen ze het al bijna alleen op stem.

Voor de mensen die dit ook willen proberen zou ik zeggen gewoon doen, mits je een veilige cirkel hebt. Bijzetten zou ik pas aan beginnen als je paard er volkomen aan gewend is los te lopen en naar je toe komt op elk gewenst moment. Veel succes!

xx_Lizet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:29

Wil je een Join up doen?
Ik zal een stuk afzetten Knipoog

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:17

meisje bij ons op stal kan dit ook met haar paard, die kan ze zelfs over een hindernis laten springen terwijl het paard los loopt. kwstie van communicatie zegt ze gewoon doen en oefenen. ben er nu ook met mijn paard mee bezig.
in he begin liep ze echt rare rondjes maar nu netjes langs de rand van de bak. kan haar tempo aanpassen met me stem: stap draf en galop. door te klikken gaat ze snellen met ho langzamer. kan haar daarmee ook bv heel langzaamlaten draven of heel snel. best leuk als het eenmaal lukt. je moet ff doorhebben hoe je paard op je reageerd en haar zo duidelijk proberen te maken wat je wil

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:47

Er is een verschil tussen longeren ( wat ik als een serieuze training zie) en het paard wat rondjes laat huppelen op een cirkel. Met brave en onderdanige paarden kan het gehuppel geen kwaad. Maar met wat dominantere paarden is het longeren zonder lijn, in de vrijheid dus, een zeer serieuze zaak.
Aangezien je geen "machtsmiddelen" hebt om een paard op die afstand te kunnen corrigeren, kunnen er nare situaties ontstaan. Afgezien van het feit dat een paard in de vrijheid zich zowieso gesterkt zal voelen de situatie meer naar zijn hand (hoef) te zetten. Al snel sluipen er dan foutjes in die op een later tijdstip en tijdens andere werkzaamheden, slechts moeizaam zijn af te leren.

Iedereen is vrij te doen wat hij/zij wil. Er werd advies gevraagd over hoe dit aan te pakken en dat heb ik gegeven volgens mijn inzichten en overtuigingen. Zelf ga ik altijd uit van gehoorzaamheid en zo veilig mogelijk werken, voor zowel paard als eigenaar. Daarnaast met een lange termijn visie. En rondhuppelen zonder eerst goed aangeleerde commando's en dan ook nog eens in een niet afgebakend terrein is vragen om moeilijkheden. Misschien gaat het "even" goed maar ik durf te voorspellen dat het een keer fout gaat......

Succes iedereen.

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:53

Ik longeer mijn haffie ook los, ik zet de helft van de rijbak af en hij loopt heel goed, af en toe probeert hij om te draaien maar als ik er streng op reageert weet hij donders goed dat die weer de andere kant op moet. Ook een klein sprongetje gaat prima! Ik longeer hem wel met hoofdstel in..