[AR] 'trauma' paard weer voor de kar????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

'trauma' paard weer voor de kar????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 09:53

Jaren geleden(lees 12 jaar) heb ik samen met mijn toen malige stalhouder een poging gedaan Felix voor de wagen te zetten.

De eerste paar keren met de sleep ging goed en het eerste half uur voor de 2 wieler ook...toen nam ie ineens een spurt en gingen we even een hard rondje door de bak daarna had ik hem weer terug en hebben we nog even doorgereden alvorens te stoppen.

Later tijdens het slepen ging het helemaal fout...paard aan de ren...bak uit...hekje over met als gevolg tuig kapot en ik compleet in de stress. Heb me toen voorgenomen het met rust te laten, mijn paard is hier niet geschikt voor of heeft voor ik hem kreeg ook iets meegemaakt.

Een aantal jaren later begon het toch weer te kriebelen en opnieuw paard beleren.
Sleep erachter en dat ging zo maar een paar keer goed. Felix heeft toen zelfs nog een rondje voor de wagen gelopen over het land wat best goed ging.
Maar tijdens nog een keertje slepen ging het weer helemaal fout...paard aan de ren...tegen de betonnen mesthoopwand geknald(wat ik gelukkig niet heb gezien)...land hek ovegesprongen waarbij hij met de voorbenen bleef hangen en zo plat op de rug terecht kwam.
Dit keer was het gewoon echt klaar...stop ermee ik mocht blij zijn dat ie het er levend en ongeschonden van af had gebracht.

Maar nu een jaar of 9 later en Felix al bijna een jaar stilstaat omdat ik wegens rugproblemen niet meer instaat ben te rijden...begint het toch weer te kriebelen.
Mede omdat Danno zo ontzettend goed gaat voor de wagen en mij weer heel veel vertrouwen heeft gegeven in het mennen.

De laatste 2 weken heb ik bij Felix het tuig weer eens opgedaan...voor je uit sturen gaat prima zonder stress. Gister ook het borsttuig eraan en wat druk erop...eigenlijk geen probleem een beetje druk vanwege de wind en regen. Dit willen we vaker doen net zolang tot ie zeer relaxt loopt(liefst elke dag even zodat het een gewoonte wordt).
En dan wordt het tijd dat ie toch voor de wagen gaat...let wel dit laat ik doen! en dan zal het toch pas het voorjaar worden .

Maar is het slim om zo'n dier in 2 span te zetten...bv naast Danno zijn maatje? Of zeggen jullie niet meer aan beginnen vanwege zijn verleden.?
Heeft iemand ervaring met zo'n 'trauma' paard?

Ik kan het gewoon niet meer aanzien dat Felix maar een beetje in die wei staat te kwijnen...hij is nu 16,5 jaar en bruist van de energie en vind het veels te leuk om met me mee te gaan.

Frantic

Re: 'trauma' paard weer voor de kar????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:06

ik snap je wantrouwen en je verlangen....
advies? Ach dat weet je zelf diep in je hart ook wel.

De kans op foutgaan is te groot.
Laat hem anders lekker berijden door een huppeltutje, maar voor de wagen..
Daar zijn 1000den paarden geschikt voor, maar Felix waarschijnlijk niet!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:10

A hoe oud is het dier??
B denk niet dat het echt verstandig is, zeker als hij de ander meeneemt
en die ook voorgoed verpest is..

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:15

Wij zijn ook eens zo eigenwijs geweest om onze haf te willen beleren voor de kar... van haar wisten we dat ze een trauma had en dat het niet zou gaan lukken want er waren immers al zoveel mensen bij geweest (zowel professioneel als amateur met verstand van zaken en veel ervaring) bij de vorige eigenaar. Maar dit beest had zo een vertrouwen in ons. Wij durfden het aan. Het is uiteindelijk gelukt om haar voor een tweewieler te krijgen, stukje door het bos gaan wandelen (waar ze toen instond) en dit ging goed... tot op misterieuze wijze mijn helper de kar losliet op een heuveltje en de kar tegen haar kont kwam (ik weet dus nog altijd niet hoe dit heeft kunnen gebeuren...:S) sindsdien was ze alleen maar doodsbang van die kar als ze m zag. Wij hebben het er daarna bij gelaten.. en dit jaar onze shet beleerd voor de kar. Inmiddels is deze merrie overleden, maar ik zou het ook zeker niet nog een keer met haar proberen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:16

Ik heb ongeveer het zeldfe mee gemaakt met Dennis(nu 10, ong 5 jaar geleden is het fout gegaan). Die komt er dus niet meer voor.
Tuigje er op enzo is geen enkel probleem, ik denk ook dat ik er wel een paar rondjes voor de wagen mee kan sturen tot hij het in z'n bok krijgt. Hij kan al flippen van een takje in z'n staart terwijl het echt een heel lief sulletje is (hij is zo bom vast dat hij altijd mee gaat met jonge paarden naar buiten enzo, ook als dit hele lieve merries zijn naast deze hengst).
Naast de kar vind hij geweldig, dus op buitenrit bind ik hem regelmatig aan de kar en gaan met die banaan Lachen.

Het is moeilijk, maar ik zou me er bij neer leggen. Zelf vind ik het risico te groot. Dit is mij nog eens extra bewezen nadat ik gevraagt ben een pony te betuigen waar achteraf mee gerommeld bleek te zijn (die ging dus na lange voorbereiding bij de 1e keer voor de kar volledig door het lint, ben na gaan vragen en het bleek idd fout gegaan te zijn).

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 11:01

Ik zou zeggen: niet meer slepen. Ik sleep eigenlijk nooit in de africhting omdat je met een ongeleid projectiel te maken krijgt als het paard wel even de benen neemt (2 weken geleden het hier op stal nog fout zien gaan)
Ik zou lekker blijven door oefenen aan de lange lijnen en dan naar een prof brengen om voor de wagen te laten zetten. Tweespan zou ook een goed idee kunnen zijn. Ik zou het dus nog wel een kans geven maar alleen door een echte professionele beleerder (niet een boertje die van alles op elke manier voor de wagen knoopt op goed geluk)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 11:41

Breng hem idd naar iemand die hier veel ervaring mee heeft en die het aandurft. De meeste professionele beleerders zullen eerlijk tegen je zijn of dit haalbaar is. Ik ken er trouwens wel eentje die je het zou kunnen vragen, is een hele goeie.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 13:32

Napie schreef:
Ik zou zeggen: niet meer slepen. Ik sleep eigenlijk nooit in de africhting omdat je met een ongeleid projectiel te maken krijgt als het paard wel even de benen neemt (2 weken geleden het hier op stal nog fout zien gaan)

Hier ben ik het helemaal mee eens, dit was ook het eerste dat bij mij op kwam. Blijkbaar gaat het iedere keer toch weer mis, en dus meestal bij het slepen. Slepen word door sommigen bij het beleren gebruikt als voorbereiding voor het trekken v/d wagen, maar ikzelf vind slepen eigenlijk helemaal niets. Ik heb het inderdaad ook al zo vaak fout zien gaan (bijv. bij een redelijk professionele beleerder hier in de buurt...) er kan zóo ontzettend veel mis gaan. Het is geen fijn gezicht hoor, zo'n opholgeslagen paard dat de auto- of trekkerband nog eens flink tegen zijn hoofd of andere lichaamsdelen krijgt gesmeten...

Ik beleer hier altijd zónder het slepen, maar wél met steeds meer druk op het borsttuig geven, je laat gewoon iemand er achteraan lopen, en die zet steeds meer druk op de strengen en het borsttuig.
Slepen is in vergelijking met het trekken van een wagen toch heel iets anders, het is eigenlijk vind ik, niet met elkaar te vergelijken.

Toch zal ikzelf waarschijnlijk over een tijdje toch ook aan het slepen moeten, aangezien ik laatst met de wagen een klein ongelukje heb gehad. De merrie staat nu dus op rust, maar om trauma's te voorkomen moet ze toch eventjes voor de sleep, en heel rustig aan weer even wennen...

@ TS: Wel denk ik, dat je er inderdaad nu een écht professioneel iemand bij zal moeten halen, die hier dus ook veel ervaring mee heeft, paarden met trauma's. Zelf in 2span zetten zou ik niet zomaar doen, mij lijkt helemaal van voren af aan in zijn uppie beter, met als reden wat al eerder genoemd werd; straks trekt hij zijn spangenootje mee in al zijn angst en vluchtgedrag, en dan zit je er met 2 opgescheept die niet (meer) voor de wagen kunnen, dat zou natuurlijk hélemaal zonde zijn.

En ja, het is niet leuk, maar houd alsjeblieft in je achterhoofd: sommige paarden en pony's zijn er in feite gewoon niet geschikt voor, en zullen dit ook niet worden. Dat is heel erg jammer, maar ik denk dat je je er dan op een gegeven moment ook gewoon bij moet neerleggen, om meer ongelukken te voorkomen.

Ik wens je in iedergeval heel veel succes, wat je ook gaat beslissen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:18

Heb je een betrouwbaar adres waar je je probleem voor kunt leggen?
Daar kunnen ze dan denk ik het beste advies geven wat je kunt doen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 07:59

Als ik het zou doen gaat ie naar het adres waar ik Danno ook destijds heb laten beleren(haffriehoeve in warmenhuizen).
Die kwamen toen al van " breng je haflinger ook dan gaan we dat ook voor je doen" (toen had ik het hele verhaal al uitgelegd hoor...dus die wisten/weten van zijn verleden).

Het is voor mij idd ook de vraag of ik met hem dat vertrouwen wel weer terug krijg.

Maar ik heb er gewoon zoveel moeite mee dat ie daar maar in de wei staat en als er anderen op gaan rijden wordt het nog erger Verdrietig .

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:22

Cowgirl schreef:
Het is voor mij idd ook de vraag of ik met hem dat vertrouwen wel weer terug krijg.

Dat is idd ook een heel belangrijk en moeilijk punt hoor. Hoe graag ik zou willen, en hoe goed het zou (kunnen) gaan, ik zou voor geen goud meer achter Dennis gaan zitten na een paar klappers waarna ik wel stug door gezet heb.

Als hij er daadwerkelijk voor staat moet je er ook weer mee gaan rijden.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:14

Ik zou hem zowizo niet in het 2 span zetten, hij moet het eerst alleen leren. Én NIET slepen.... dit heeft voor hem blijkbaar geen meerwaarde (vooral omdat hij het voor de wagen wel goed doet). Voor de wagen heb je veel meer controle en die rolt er toch wel achteraan. verder iets zoeken waar hij lange rechte stukken vooruit kan.
Verder raad ik je aan om hem op bach rescue te zetten als hij er weer voor gaat, dit werkt echt super voor getraumatiseerde paarden. En laat hem beleren door iemand met héél veel verstand en ervaring.

Of je zelf dat vetrouwen nog terug krijgt... tsja dat verschilt per persoon. Ik heb jarenlang gemend, dwars door het verkeer. Vervolgens Tjo achterover op schoot gekregen en 1x bijna (toen had ze de week ervoor om gelegen met Andy en de kar) en sindsdien sta ik met knikkende knietjes achterop (als ik uberhaupt al meega met de kar) en het zal nog heel wat ritjes en kilometers en wellicht jaren duren voor ik zelf de leidsels weer in handen neem. Gelukkig is Andy wel fanatiek bijven doormennen (wat de boer niet kent doettie gewoon Knipoog ) en dat gaat super, ze zet echt geen stap verkeerd.

Bij het vertrouwen terugwinnen na de ongelukjes hebben we haar wel telkens door dezelfde persoon weer laten herbeleren en dat werkte super.

Succes!!!!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:22

Ik zou hem juist wel in het tweespan zetten. Als je andere paard het relaxed kan en doet, heeft hij daar veel steun aan. Mijn eigen paard had een trauma van zadels, ik heb hem op laten halen om te beleren. Daar heeft hij eerst een paar keer in het tweespan gestaan.
Uiteraard ging het even erg hard, maar door het paard naast hem werd hij rustig en leerde hij dat het best leuk was om te werken. Als ze hem in het diepe hadden gegooid en hem er in zijn eentje voor hadden gezet, weet ik zeker dat hij in totale paniek was geraakt...Uiteindelijk leren ze het meest van andere paarden! Laat het wel door een prof doen, en wees er zeker van dat het in alle rust gebeurd. Wie weet kan je nog jaren genieten van je tweespan! Succes!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:39

Niet alle paarden raken in paniek hoor in hun eentje. Die van mij is ook gewoon in dr up beleerd en dat ging super.
En als het echt goed fout gaat in een 2-span dan kan het andere paard ook getraumatiseerd raken en dan is ze verder van huis.
Maar het lijkt me aan de beleerder om te kijken of hun een geschikt paard hebben staan. Danno zou ik er in eerste instantie nog niet naast zetten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:55

Hammink uit Loenen is een beleerder met veel ervaring die ook veel met haflingers werkt (rijd/reed met vierspan haffen)

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:32

Wij wilden onze merrie ook weer een opfriscursus geven dit voorjaar.We hadden ons koetsiersbewijs gehaald en wilden nu gaan mennen. We hadden immers een paard dat beleerd was voor de kar.
Omdat we het niet aan durfden om haar zo in te spannen (het was al 12 jaar geleden) hebben we haar eerst weg gebracht.
Als het niet wat was voor ons zou hij het zeggen. Na 2 weken gingen we eens kijken. Het was niks geworden. Zodra ze op de poetsplaats stond begon ze zich compleet leeg te schijten. Als de sleep er achter kwam werd ze verschrikkelijk bang. Conclusie : Iemand met ervaring redt zich er wel mee maar beginners zoals wij moeten er niet aan beginnen.
We hebben haar bij de hengst gedaan en een leuke superbrave haflinger gekocht om mee te mennen. Die kunnen we overal langs sturen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:17

Niet slepen, is ook hier het credo. Pablo heb ik ook geprobeerd te laten slepen, rechtdoor ging prima maar in de eerste bocht vloog hij weg. Daarna niks meer met het tuig gedaan tot vorig jaar september zo voor de wagen gezet en mee weg gereden.... Zoals je weet is hij sinds juni regelmatig voor de kar en hij doet het super!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:25

Ik weet niet of ik het zou doen. Je hebt toch te maken met een onzekere factor.

Even over het slepen. Dat doen wij juist wel. En dan krijgen ze in de bochten de strengen tegen de benen, achter de benen, tussen de benen door enz..
Enn wij mennen ze dan gewoon door. Ze kunnen beter dan een keer slaan als later tegen je wagen..
Clown

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 08:10

Citaat:
Even over het slepen. Dat doen wij juist wel. En dan krijgen ze in de bochten de strengen tegen de benen, achter de benen, tussen de benen door enz..

Maar dit kan ik ook doen zonder de sleep.
Mijn stalgenoot had laatst de strengen gewoon vast gehouden..dan kun je ze ook overal tegen aan hangen en in mijn ogen ook iets veiliger.

Slepen wou ik zowieso niet meer doen met Felix.
Meningen over in het 2 span zetten zijn zowel binnen als buiten Bokt verschillend heb ik al gemerkt.
Dus dat laat ik wel over aan degene die het gaan doen mocht het zover komen.

Citaat:
Hammink uit Loenen is een beleerder met veel ervaring die ook veel met haflingers werkt (rijd/reed met vierspan haffen)
)

Loenen is me iets te ver weg...het is ook de bedoeling dat ik begeleid wordt Haha!

Ik ben er nog niet uit dus ik ga voorlopig even door met gewoon voor me uit sturen en de strengen langs de benen.
Die Bach Remedies zie ik niet zitten..ik ben te nuchter om daarin te geloven. Paard is verder altijd rustig en als het moet rijd ik er dwars door amsterdam mee.
Als ie echt bang is dan werkt dat ook niet ..het enige wat dan werkt is het gewoon niet meer doen.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 08:24

Denk dat het best goed kan komen als je het heel rustig aanpakt. 2-span lijkt mij ook een goed idee, veel paarden worden zo beleerd voor de wagen naast een makke routiner. Mijn paard is ook 2x aan de kletter gegaan met de sleep toen zijn we ook opnieuw begonnen met gewoon zelf er achter lopen (met tuig op) en op een gegeven moment zelf tegendruk geven aan de strengen zodat hij echt moet trekken zelf.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:22

Vippie schreef:
Niet alle paarden raken in paniek hoor in hun eentje. Die van mij is ook gewoon in dr up beleerd en dat ging super.
En als het echt goed fout gaat in een 2-span dan kan het andere paard ook getraumatiseerd raken en dan is ze verder van huis.
Maar het lijkt me aan de beleerder om te kijken of hun een geschikt paard hebben staan. Danno zou ik er in eerste instantie nog niet naast zetten.

Maar dit gaat om een paard dat heeft bewezen in zijn eentje juist in paniek te raken. Waarom moet hij dan juist alleen kunnen? In het diepe gooien van een trauma-paard geeft vaak juist een averechts effect. Ze wil graag tweespan gaan rijden, dan zou ik me daar ook op richten. Ze leren van een makkelijk kalm paard naast zich meer dan van in hun eentje voor het blok gezet te worden!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:42

www.bloid.nl leg je probleem eens voor aan monte visser hij zit in spanbroek. Geweldige man met een behoorlijke dosis ervaring ook met moeilijke paarden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:09

Napie schreef:

Doel je hier op Marijke Hammink, of die fam. daarvan? Die rijd toch alleen met een 4span shetten?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:11

flyfly schreef:
Wij wilden onze merrie ook weer een opfriscursus geven dit voorjaar.We hadden ons koetsiersbewijs gehaald en wilden nu gaan mennen. We hadden immers een paard dat beleerd was voor de kar.
Omdat we het niet aan durfden om haar zo in te spannen (het was al 12 jaar geleden) hebben we haar eerst weg gebracht.
Als het niet wat was voor ons zou hij het zeggen. Na 2 weken gingen we eens kijken. Het was niks geworden. Zodra ze op de poetsplaats stond begon ze zich compleet leeg te schijten. Als de sleep er achter kwam werd ze verschrikkelijk bang. Conclusie : Iemand met ervaring redt zich er wel mee maar beginners zoals wij moeten er niet aan beginnen.
We hebben haar bij de hengst gedaan en een leuke superbrave haflinger gekocht om mee te mennen. Die kunnen we overal langs sturen.

Jeej, wel erg jammer, maar je hebt imo zeker de goede beslissing genomen, heel verstandig dat jullie dat in zagen. Lachen Beginnende menner + beginnend en angstig paard = niet zo'n geweldige combi, en ook niet echt veilig.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:45

JoyCiej007 schreef:
Napie schreef:

Doel je hier op Marijke Hammink, of die fam. daarvan? Die rijd toch alleen met een 4span shetten?

Ik weet niet of dat familie is. Hamink van de Dalenk in Loenen. Is/ was ook hoefsmid