Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
aart65 schreef:Een Paard "beter houden met bit" zit tussen de oren van de mens. Een paard wat aan de kletter gaat kun je met bit ook niet houden. Probeer maar eens te stappen op een pad waar je altijd lekker gaat galoperen.... Een mens wil eenmaal controle hebben over en denkt dat te kunnen bereiken met een bit. Raar eigenlijk zo'n stuk staal in een paardenmond. Als er iets engs is of je paard gaat er vandoor begin je daar aan te trekken. Extra pijnprikkel in de mond. Daar wordt het allemaal niet beter van. Bitloos is absoluut veilig! Jonge paarden reageren beter op bitloos dan op bit. Wij zijn zo ver gegaan dat we alleen nog maar bitloos beleren....
runningkawa schreef:Ben het er niet mee eens dat dat moeilijk is
De neus is een erg gevoelige plek (en veel hoofdstellen oog nog eens achter de oren) , zit ook geen vet, je zit als het ware meteen op het bot...dus iemand die met een bit pijn doet, doet dat ook bitloos. Die heeft namelijk trekhandjes...nooit fijn

negrita_hvj schreef:ik wil een touw hoofdstel kopen
maar nu wil ik weten helpt het egt op buitenrit
kan je het paard beter houden dan met bit?
sonjim schreef:Het ligt aan je paard en je manier van rijden, mijn haflinger reageerde er heel goed op, maar die was ook erg stroef in haar mond. Ook zie je vaak dat ex-dravers er goed op reageren, maar uiteindelijk is het toch bij ieder paard anders. Misschien kun je eentje lenen om het uit te proberen.

En daar kan ik me dus niet in vinden 

Bonita_Bon schreef:Pfoei, ben ik het voor het eerst met je eens HC.

Judith_ schreef:Als je hoofdstel je rem moet zijn heb je een groot probleem.