Jana_en_Ik schreef:Wellicht wil ik dit ook gaan toepassen. Meer en meer ben ik aan het afstappen van het vast stugge engelse rijden en ik wil graag meer band opbouwen met mijn paardje. Alles lichter en vrijwillig maken, dan alleen maar zwaarder en scherper om het af te dwingen.
Dat zou ook het streven moeten zijn van engelse dressuur, lichter in de hand zijn is juist een aandachtspunt in de dressuur. Helaas wordt dat in de basis al vaak aan de kant gezet voor het snelle "plaatjes"resultaat. Ik denk dat je misschien ook eens moet gaan rondkijken voor een ander lesgeefmens in de dressuur.
Jana_en_Ik schreef:Alleen, mijn paardje is 'al' 14 en altijd gewoon Engels bereden e.d. Maakt de leeftijd wat uit? Kan ze het nog leren.
Leeftijd van zowel paard als mens is geen enkel probleem, voor het paard zal het inderdaad grotendeels bekend zijn, hoewel sommige paarden in de loop van jaren goed geleerd hebben om lichaamstaal van mensen compleet uit te zetten. (hebben wij er eentje van, kost even tijd voor het knopje weer "aan" staat)
Jana_en_Ik schreef:'Probleem' is ook dat ik het idee heb dat het op stal niet echt begrepen zal worden, zeker niet in mijn les, die toch heel erg op de engelse manier is. Kun je die twee dingen toch blijven combineren? Het zal wel een vooroordeel zijn, maar op de DVD ziet het er heel erg 'cowboy-achtig' uit. Ik neem aan dat je dit ook met het 'gewone' engelse materiaal kunt doen? Is Parelli hetzelfde als de VD en Natural horsemanship, of gewoon een 'manier van'? (ja veel vragen, sorry

)
Als je niet vraagt, wordt je niet wijzer
Ja, je stalgenoten zullen kijken of je volstrekt gek geworden bent, Parelli (en andere natural horsemanship systemen) zit niet vast op tuigage of een rijstijl, het gaat om de algehele omgang met je paard. Parelli is dus een versie NH-systeem, net zoals Voest dat heeft en Monty Robert, etc. Vrijheidsdressuur is een eigen tak van "sport", veel mensen die NH-achtig bezig zijn, doen ook wel aan VD, maar het is niet hetzelfde en ook niet "nodig". Wel is het leuk om te doen
Jana_en_Ik schreef:Ik wil het graag uit boeken gaan doen en ervaringen van anderen (dvd's vind ik toch vrij prijzig).
Wie helpt ons door het moeilijke begin heen van begrijpen en leren? En vooral waar en hoe begin je dus?
Zoek voor je eerste begin iemand die je persoonlijk wegwijs kan maken. In Parelli-land zou ik niet weten wie je dan moet hebben (behalve eventueel Eddy Modde), maar er zijn vast wel mensen die dat wel weten (Ik doe niet aan Parelli). Juist in het begin is het handig als iemand je goed kunt vertellen hoe je houding het paard beïnvloed en hoe je niet in de knoop raakt met touwtjes, stokjes, paard en je eigen benen.
Jana_en_Ik schreef:Owja, wat ik me ook nog afvroeg: bij het engelse rijden wordt erg gehammerd op aan de teugel en nageeflijkheid (ivm beter voor de rug), alleen zie ik dat op die dvd bijvoorbeeld niet echt terug (iig niet zo extreem). Werkt deze methode hier niet mee (ergo: is het dus slecht voor de rug?)
Bij veel NH-methodes is ruggebruik geen aandachtspunt, dat neemt niet weg dat het de verantwoordelijkheid van de ruiter/begeleider van het paard is en blijft dat het paard het lijf optimaal gebruikt. De houding van het paard beïnvloed ook de mogelijkheid van het leren door het paard, dus is het van belang dat het paard over de rug loopt (zie o.a. TTEAM voor uitleg hierover).