Weer terug in de wilde natuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_

Weer terug in de wilde natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 17:04

Ik vroeg me al een tijdje iets af: als hier in Nederland een gebied was van 50 hectare en er de mogelijkheid was om je paard daarin te zetten zodat hij kan gaan leven als een wild paard, zou je dat doen?

Victory-Boy

Re: Weer terug in de wilde natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:07

Nee, daar ben ik toch weer even te egoïstisch voor. Bloos
Ik wil m'n pony's elke dag even zien en ik ga er even vanuit dat jij bedoelt dat ik ze dan dus bijna nooit meer zal zien. Misschien dat ze zelfs niet meer van mij zouden zijn??

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:08

ik weet niet of het 50 hectare is maar zulke gebieden zijn er wel degelijk in Nederland.
konik paarden etc lopen daarin...
worden alleen bijgevoerd in de winter als het moet geloof ik..
verder zijn er ook (ijslander) opfok plaatsen waar de paarden gewoon in een natuurgebied lopen...

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:10

Nee. Wel als hij niet meer geschikt was om iets mee te doen. Ik gun het hem écht maar dan ga ik toch uit naar mijn egoïstme; hem gewoon zo 'natuurlijk' mogelijk blijven houden, maar wel bij mij. Was hij niet geschikt om gezellig bosritten mee te maken, zou hij zo mogen van mij. Lachen
Pony's met rugklachten ofzo, zou ik zeggen hup gooi erin. Lachen

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:12

het paard van mijn opa staat al sinds ? begin juni/eind mei in een erg groot weiland... weet niet presies hoe groot. M'n opa controleerd om de dag hoe het gaat, maar ze krijgen geen drinken of eten... (er stromen beekjes en er staat te veel gras. Ze krijgen het niet op. )

ps. dit is in Noorwegen Lachen

bromfiets

Bij ons op stal gaan de jonge belgen twee jaar het natuurgebied in. Zodra ze beleerd kunnen worden komen ze weer terug. Ik vind het een prima oplossing --> paard gelukkig en wij hebben er voorlopig geen last van Haha!

yyy

dat zou mn pony geweldig vinden dus dat zou ik denk ik wel doen.. mn pony vind dr eigen wei te klein en gaat graag buurten dat zal dan niet meer nodig zijn Clown

als je op een vast tijdstip komt zullen ze denk ik wel op je gaan wachten..

en anders maar een paard in de buurt huren om je eigen paard van het land te halen mocht het achterin staan, heb je direct een lekker ritje gemaakt Lachen

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:14

ja hoor mn verzorgpaard mag daar best heen hoor... ze is ijslander dus die gaan in hun jonge jaren ook in zo'n soort opfok dus ach... waarom dan niet dr oude dag op die manier slijten...

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:18

Een heel jong of juist oud paard, of een afgekeurde...oke. Maar ik ging even uit van mijn 2 rakkers. Knipoog
Ik zou het wel doen als dat gebied naast mijn huis zou liggen en Victor absoluut niet hoefbevangen kon worden. Dan gun ik het ze van harte. (En hopelijk is hij dan nog te vangen, maar dat zal wel loslopen. Hij komt nu ook altijd naar me toe. Mouse zou ik never nooit niet meer te pakken krijgen. Nagelbijten / Gniffelen )

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:19

Liezel1 schreef:
ik weet niet of het 50 hectare is maar zulke gebieden zijn er wel degelijk in Nederland.
konik paarden etc lopen daarin...
worden alleen bijgevoerd in de winter als het moet geloof ik..verder zijn er ook (ijslander) opfok plaatsen waar de paarden gewoon in een natuurgebied lopen...

Op sommige plaatsen wordt het vee helemaal niet bijgevoerd (lees: mag niet bijgevoerd worden) en gaan ze dus gewoon dood.
Dieren in natuurgebieden? 50 hectare is geen natuurgebied, een stuk zo groot als heel Nederland, dat is een natuurgebied.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:26

tja maar om nederland nou om te toveren tot natuurgebied..
dan maar die 50 hectare he....

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 17:42

Ik zou het zelf wel doen, zou er niet over na hoeven te denken. Zou mijn paard er vandaag nog heen brengen bij wijze van spreken, ik zou hem zo'n leven echt heel erg gunnen. Lachen Zou hem nog wel zo vaak mogelijk opzoeken maar het rijden enz.. hoeft van mij niet.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:43

Nee die 50 hectare is niet terug in de wilde natuur dus dat werkt niet in Nederland.
Bovendien zal je altijd toezicht moeten houden en in moeten grijpen waar nodig is. Tenminste als je niet wilt dat je paard onnodig lijdt.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:00

Poe hele lastige vraag ...
Aan de ene kant zou ik het Maroush ontzettend gunnen zoiets. Op onze vorige stal lieten we haar wel eens los lopen in het park en daar genoot ze al zo van. Maar aan de andere kant wil ik graag sámen met haar plezier hebben en ik denk niet dat ze het slecht heeft nu, al is het niet perfect. Zou het echt niet weten wat ik zou beslissen als ik die keus kreeg.

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:33

de haflingers bij ons op stal gaan in de zomer 3 of 4 maanden de duinen in, ze worden dan wel elke dag gecontroleerd, maar niet gereden enzo. dat voelt ook ver weg..
ze zijn nu trouwens net terug en ook weer helemaal in hun sas en willen er weer lekker tegen aan!! Haha!
mag ook wel met die dikke buiken Bloos

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 22:41

shan schreef:
50 hectare is geen natuurgebied,

Is 1 kilometer bij 500 meter, een groot weiland...
Het ´natuur´párk Lelystad is 400 hectare, de Oostvaarderplassen zijn 6000 hectare. Zelfs het laatste wordt intensief beheerd en is hooguit een ´natuurlijk´ behéérd parklandschap. Het eerste is een ruim opgezette dierentuin, zoals elke dierentuin eigenlijk hoort te zijn.
Ik heb trouwens HEEL veel geleerd over paarden door beiden. De przewalskis bezocht ik al in Artis en ben sinds de eerst week dat ze verhuisden naar toen nog een weiland achter een stakig bosje in de polder daar gaan kijken.
Heb ook de eerste koniks eenzaam op de toe nog voor hen ruime vlakte zien staan.
Later naar Lelystad verhuisd en er dagelijks met de (wind)honden heen-/langsgefiets. Prachtig, over lange termijn leerzaam, maar NIETS natuurlijks aan. Ook op de 6000 hectare leven de koniks niet als wilde paarden maar als aan hun lot overgelaten op een groot weiland en dat is wat het is.... en dat is wat ik er van geleerd heb Knipoog

Verder begrijp ik de vraag in de ts niet.
Heb je het over ríjpaarden of wat?

hc

p.s. op 50 hectare kun je een stuk of 5-6 paarden zetten als je ze daar in een familiegroep extensief beheerd ´vrij´wil laten. Het is niet eens groot genoeg voor twee familiegroepen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 08:20

Mijnes hebben een jaar in een gebied gelopen van 1000 hectare.

Voor de paarden is het geweldig alleen brengt het ook de nodige zorg met zich mee.
De voeten slijten daar niet dus je paard moet echt bekapt worden.
Ik heb een fjord en een haflinger dus je weet wel wat er gebeurd op zo'n groot veld begin voorjaar en de zomer...bagger en bagger vet dus grote kans op hoefbevangenheid.
Daarnaast hebben ze 'zomerexceem' ontwikkelt waar ze zeker 2 jaar last van gehad hebben...nu neemt het elke zomer weer af.

Voor mezelf was het een hele ervaring en heb enorm veel geleerd over het gedrag van paarden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:36

Ik hou echt zielsveel van mijn paard en geef hem zoveel mogelijk het leven van een 'wild' paard, voor zover mogelijk Ja . Maar ik zou hem nu niet in zo'n gebied zetten, nee, dat geef ik eerlijk toe. Hij staat in een aardig natuurgebiedje en doet het er prima, maar ik merk ook dat hij de dagelijkse aandacht van mij erg fijn vindt (wat varieert van even een knuffel brengen, wandelen tot rijden e.d.). We zijn echt hecht met elkaar, hij is heel graag bij me en ik bij hem.

Daarbij is mijn paard weer mijn rustpunt van de dag, die ik hard nodig heb. Ik leer ook zoveel van mijn paard, ik zou het niet willen missen. Zou hij om redenen niets meer kunnen, maar wel op het land kunnen staan, dan zou ik hem zo brengen. Alleen ik zou hem zo ontzettend missen, als ik hem niet elke dag even kan zien en knuffelen....... Lovers

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 12:01

Huertecilla schreef:
Verder begrijp ik de vraag in de ts niet.
Heb je het over ríjpaarden of wat?

hc

p.s. op 50 hectare kun je een stuk of 5-6 paarden zetten als je ze daar in een familiegroep extensief beheerd ´vrij´wil laten. Het is niet eens groot genoeg voor twee familiegroepen.

Niet speciaal over rijpaarden, gewoon de paarden van bokkers hier.
Zei 50 ha bij wijze van spreken, ik bedoelde gewoon een heel groot gebied waar ze vrij kunnen leven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:07

Ja, met name in de winter zou ik ze graaaaag in het begrazingsgebied hier in de duinen achter m'n werk willen neerzetten, ben daar ook achteraan geweest. Maar joy-riding is te riskant, mijn sulletje komt nl naar alle mensen toe *snoepje? snoepje?* en tilt dan ook nog z'n voorbeen op Gestoord

Er lopen hier wel koeien, maar paarden mochten niet. Kamelen weer wel Clown

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:03

Hangt er vanaf hoe de paarden daar gehouden worden. Ik geloof er niet in dat in Nederland wilde paarden zonder menselijke hulp kunnen overleven (ze komen hier namelijk oorspronkelijk niet vandaan) en dingen als bekappen moet dus wel minstens 1x in de 6 week standaard gebeuren. Net zo als bijvoederen in de winter, zou dit allemaal goed geregeld zijn dan mocht Visco lekker de wilde natuur in Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 21:53

Visconti schreef:
Ik geloof er niet in dat in Nederland wilde paarden zonder menselijke hulp kunnen overleven (ze komen hier namelijk oorspronkelijk niet vandaan)

Het is inderdaad nagenoeg zeker dat paarden in NL niet voorkwamen voor de bekercultuur ze meebracht doch de koniks doen het prima in de Oostvaardersplassen. Dat houdt wel in, de vruchtbaarste grond van NL effectief beheerd op een paarddichtheid van 1 per 10 hectare.... In de duinen zou dat de helft moeten zijn. Dat houdt in één kleine familiegroep in de hele Kennermerduinen bijvoorbeeld.
Kortom een paard in de ´wilde natuur´in NL is.... dromen.

hc

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 22:00

Bedoelde ook niet perse de 'wilde natuur' en daarmee in Nederland. Had net zo goed kunnen schrijven; een gebied van 1000 hectare in Amerika of in Frankrijk..

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:01

Nope, geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken.

Zoals Chris Irwing zo mooi zei op de NH dag in Arnhem, een paard in de "natuur" is niks anders als een onzeker dier, op het neurotische af die continue met niks anders bezig is als overleven, het is een verdomd zwaar leven voor die paarden. Echt rust hebben ze niet. Ik gun mijn paarden meer als dat. Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:05

Inge_ schreef:
Bedoelde ook niet perse de 'wilde natuur' en daarmee in Nederland. Had net zo goed kunnen schrijven; een gebied van 1000 hectare in Amerika of in Frankrijk..

1.000 hectare is nog niets..... Zoals ik al schreef zijn de bepaald niet overmeten Oostvaardersplassen al 6.000 hectare.
Verder ga je met een vraag over Frankrijk of Amerika HELEMÁÁL naar een rare vraag.
´Zou jij jouw paard in Amerika in de natuur loslaten als dat kon?´
Welnu, dat zou faunavervalsing zijn en die wordt dan afgeschoten.....

Zet een paard eerst maar eens gewoon 24/7 met speelmakkers buiten, waar danook.

hc