Stal is TEGEN bitloos!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oakland1990

Stal is TEGEN bitloos!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 19:35

Eergisteren werden mijn KWPNer zijn tanden gevijld, hij had haken, en moest verdooft worden. De DA is zwanger en neemt dus geen risico's. Mocht gisteren rustig rijden, maar mijn paard nam zijn bit niet aan dit doet hij anders zonder enig probleem. Ik ging er dus vanuit dat hij nog wel wat voelde van die vijlsessie. Dus een oud paar teugels aan een halstertje gemaakt en normaal gezadeld.
Dit werd mij door mijn medebakgenootjes niet in dank afgenomen! Mijn paard zou nu niet onder controle zijn en onbestuurbaar, het tegendeel is echter waar. Mijn paard valt eerder stil dan misbruik te maken van zijn "vrijheid", heb slangevoltes gereden, halve cirkels zelfs achterwaarts en wijken. Alles ging zonder enig probleem.
Vandaag hetzelfde gereden, gewoon zonder bitje, OK het ziet er "beginner" uit als je anders haast het M2 loopt en dan je paardje met hoofd in de lucht sloffend door de bak. Maar hij was super ontspannen en heel gehoorzaam. Toch werd ik de bak uitgestuurd door de lesgever, ik reed op een cirkeltje achter in de bak dus niet in de weg van de lessers. De lesgever kwam woedend op me af, waarom ik het in mijn stomme kop haalde zonder bit te rijden. Boos! Mijn paard zou immers veel sneller schrikken en zo de boel overhoop halen, nu kan ik je vertellen dat mijn paard echt 99% mak is. Ook zou hij in galop niet te houden zijn, maar Oakland valt eerder uit zijn tempo dan te gaan racen. Heb ook tempowisseling gemaakt en dit in elke gang.
Alles ging echt lekker, heel ontspannen etc. Lesgever verplichte me haast mijn bit te gaan halen! Daarbij werd een medebakgenoot echt woest, ik zou er immers voor zorgen dat haar 5Jarige zou gaan rodeo-en, zij zou vallen en lam zou zijn, als mijn paard een poot verzet. Of ik haar kosten zou betalen als zij viel. Heb gewoon geantwoord dat mijn bit mijn rem niet is en dat ik wel overal voor zou opdraaien. Heb haar ook verteld dat ze als ze zo'n groot risico liep maar een cap moest opzetten en een bodyprotector moest omdoen. Toen verwijtte ze me dat ik wel een grote bek had.
Achteraf toch maar mijn bitje ingedaan om te bewijzen dat dit echt niet beter ging. En ik kreeg gelijk van mijn paardje, rem was zoek en hoofd in de lucht, weg met de controle die ik overigens op mijn zit wel terug kreeg. Dit vond ik duidelijk wel het bewijs dat bit niet garant staat met controle. Maar hoe maak ik dit hen duidelijk? Ik vond het bitloos wel leuk en Oak vond het heerlijk ontspannen, ik ga dit dus ook meer doen. Maar ik ben niet van plan te wachten tot 's avonds omdat mijn paard ZOGEZEGD onbestuurbaar en ongecontroleerd is.

Maar hoe zorg ik ervoor dat de medebakgenoten niet meer "bang" zijn van mijn zogenaamde levensgevaarlijke rodeopaard?

_Bonte_

Re: Stal is TEGEN bitloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:57

whaha geweldig , ik denk dat dat meisje , charlotte was zekers ,, hahah , daarom let ik daar dus niet meer op hé

ik heb er ook al wel commentaar over gehad , ik rijd soms alleen met een tauw , ik loop achter me pony , maar ja dat ik lééévens gevaarlijk . deze lesgever weet niet veel van paarden ten opzichte van spelen denk ik , waarschijnlijk heeft hij hetnooit gedaan

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 20:01

Nee, het was H. van Class die vosse naast Tropical. Daarna gaf hij wel toe dat een paard echt wel door zijn bitje loopt als hij dat wilt, maar zijn argument was "op wedstrijd zie je het toch ook niet" Nee feit. Maar op wedstrijd zie je ook geen slofteugels etc. Daarbij heb ik al genoeg paarden zien springen met hackamore in een parcours van 1.50m

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:02

op wedsrijd in belgie mag het niet , daarom zie je het ook niet ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:02

Ik zou ze laten l*llen en gewoon verder rijden.
Die weten niet waar ze het over hebben

Wat me wel opvalt is dat je zegt "OK het ziet er "beginner" uit als je anders haast het M2 loopt en dan je paardje met hoofd in de lucht sloffend door de bak"
Dat vind ik dan een punt voor jou om aan te gaan werken.
Een paard hoort bitloos niet zoveel anders te gaan lopen, dan heb je de M oefeningen teveel op de hand en te weinig op je zit en been Lachen
En daar vind ik zelf door eens op en stalhalster ofzo te rijden een mooi controle punt Lachen

Dus lekker zo door rijden zonder bit, dan leer je beter op zit en been te rijden en kun je er dadelijk met bit ook veel fijner de oefeningen uit krijgen

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:04

goed gezegt , als ik bitloos rij , komt bonte haast helemaal naar beneden , niet perfect natuurlijk , maar toch niet als een kameel of ezel ofzo
maar bij ons geven ze echt op alles commentaar, zoals op schriktraining , tegen iedereen gaan zeggen dat het kij gevaarlijk is hoe wij bezig zijn , maar als ze er zin in hebben doen ze zelf stiekem hetzelfde ook is mee

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 20:06

Ik reed hem ook niet echt door, daardoor dat hij beetje liep te sloffen (dit zodat de anderen geen hinder ondervinden van mijn levensgevaarlijk paard) Bitloos was dan ook de eerste keer en nieuw voor beide, dus het loopt nog niet zoals het hoort maar ik heb mijn paard echt wel onder controle en hij is echt bestuurbaar. Ben er nu ook echt wel van overtuigd dat mijn bit mijn rem niet is en daar ben ik wel erg tevreden mee, want zo hoort het.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 20:07

_Bonte_ schreef:
op wedsrijd in belgie mag het niet , daarom zie je het ook niet ...

Heb op jumping bonheiden meerdere paarden in meerdere klasses ZONDER bit zien springen, lijkt me dus dat het wel mag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:08

Echt erg dom ik rij mijn paard ook zonder bit alleen in de bak niet omdat het dan verplicht is... dus maar ik vindt dan mij paard zonder bit veel lekkerder lekkerder loop

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:09

dressuur ! Haha! jumping mag in feite bena alles , daar mag je met slof en martin gal tegelijk mee inrijden enzo :s

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:09

Triest dat je stalgenoten zo denken...zegt wel erg veel over hun mentaliteit... Blijkbaar kunnen ze dus gewoon niet rijden als ze denken dat een bit zooo belangrijk is! Ik zou zeggen: schaf een leuk bitlooshoofdstel aan, en ga voortaan bitloos M2 oefeningen rijden. Halster om ziet er misschien een beetje raar uit, maar als je een goed bitloos hoofdstel hebt dan moeten ze eerst 2 x kijken om door te hebben dat je bitloos rijdt!

PS hebben ze nog nooit van bitloos rijden gehoord ofzo? Waar zijn ze de afgelopen jaren geweest?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:10

Gewoon doorgaan ermee, hun zijn jou baas niet, jij betaalt toch ook voor die bak, om daar in te kunnen rijden? nou dan Knipoog

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 20:14

Ben ook niet van plan dressuurwedstrijden te gaan lopen zonder bit, daarvoor doe ik het te graag. Endurance zou ik nog zien zitten maar dat is er niet bij ons in de buurt. Maar idd juming mag bij ons werkelijk bijna alles.

@Laetitia: Ik reed met een gewoon stalhalster (een roze/grijs Clown ) daarom misschien dat het net EXTRA opviel moest ik mijn teugels gewoon aan mijn neusriem maken dan had er wss geen haan om gekraaid. Er zijn er wel meer die zo rijden, maar die rijden dan buiten in de grote bak, maar omdat het de eerste keer was reed ik binnen (daarbij regende het, en stel dat ik smelt!) Er is iemand bij ons die gewoon "kaal" op haar pony springt en zo alles kan doen, zelfs vliegende wissels etc.
@x_Marr: Het is idd ook mijn bak maar net iets meer die van de lesgever, maar me buitengooien omdat mijn paard helemaal niks doet vond ik er wel over.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:14

Mag je normaal ook tijdens de les bij in de bak rijden dan? Ik zou het gewoon blijven doen hoor. De teugels zijn inderdaad niet je rem maar je zit. Dat bewijst maar dat hun verkeerd rijden en dus het bit als rem ziet. Maar zonder bit kan je paard wel aan de teugel lopen maar dan heb ik wel een hackamore dat werkt anders dan een halter met teugels.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:16

Ik kan me wel voorstellen dat ze het wat engig vinden omdat het ook voor jullie de eerste keer was; je weet inderdaad niet hoe je paard reageert. De eerste keer dat ik met pony bitloos in de les kwam duurde het een minuut of 5 voor de instructeur zei hey wat heb jij voor hoofdstel vandaag?!
Ik zou als je dit vaker wilt doen gewoon een bitloos hoofdstel kopen, ziet er beter uit dus kunnen ze geen commentaar geven op je harnachement. Buiten dat om; als er geen regels voor zijn op je stalling en jij mag tussen de lessers rijden (zo begreep ik het, of had je zelf les?) dan moeten ze niet zeuren en zou ik mooi doorgaan. Ik had dan ook echt geen bit gehaald om je gelijk te bewijzen maar was gewoon doorgereden of gestopt.
You go girl!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:19

hahaha omg waar was hij/zij al die tijd. De vele discussies over bitloos zijn blijkbaar aan deze personen voorbij gegaan. Wat een domme reacties van deze mensen. Trek het je niet aan en blijf lekker bitloos rijden en ga inderdaad ook daar meer aan ontspanning en in jouw geval spanning werken. Succes

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:20

laetitia schreef:
Triest dat je stalgenoten zo denken...zegt wel erg veel over hun mentaliteit... Blijkbaar kunnen ze dus gewoon niet rijden als ze denken dat een bit zooo belangrijk is! Ik zou zeggen: schaf een leuk bitlooshoofdstel aan, en ga voortaan bitloos M2 oefeningen rijden. Halster om ziet er misschien een beetje raar uit, maar als je een goed bitloos hoofdstel hebt dan moeten ze eerst 2 x kijken om door te hebben dat je bitloos rijdt!

Hier ben ik het me eens, als je graag vaker bitloos wil rijden schaf gewoon zo'n bitloos hoofdstel aan. Heb ik ook (zie link onderschrift) en de meeste mensen zien tijdens het rijden helemaal niet dat ik zonder bit rijd.
Iig niet stoppen met iets wat je leuk vindt, omdat mensen commentaar geven

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 20:26

Ik had geen les maar iedereen mag er gewoon bij rijden, plaats zat, maar de lesser heeft voorrang en mag kiezen waar hij rijdt. In dit geval de eerste 40m vd bak, ik had nog een 25m over. Daarbij had ik ookal rondgestapt zonder bit en zonder zadel, zelfs gedraaft etc, zelfs buiten. Hier reageerde hij ook superbraaf op dus verwachtte ik ook geen problemen. Ik wist dat Oakland eerst moeilijker ging doen met bit dus deed ik het eigenlijk om de lesgever te doen inzien dat zijn redenering fout is. Achteraf kwam hij dan ook wel naar me toe dat mijn bit inderdaad mijn rem niet is, maar dat ik een beetje moest opletten met wie ik dan in de bak reed, sommige mensen aanvaarden dit nu eenmaal beter dan diegene die woest naar me toe kwam. Hackamore werkt idd nog anders maar komt uiteindelijk ook op het zelfde neer. Geen bit IS NIET GELIJK aan geen controle...

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:30

EUH PARDON wat zeg jij , dat die lesgever voorang heeft op u
sorry voor mijn taagebruik nu mensen maar daar is gene zak van waar , die moet gewoon mee oppassen voor al de rest net zoals iedereen , hij kan vragen om iets meer op te passen , maar de voorrangsregels blijven gelden , die hééft helemaal niet meer medezeggenschap over de bak dan jij !!!!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:32

en waarom zou jij moeten uitkijken met wie je in de bak rijd als jij bitloos rijd?? ik snap zijn beredenering alsnog niet. Je hebt toch gewoon harnachement op je paard liggen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 20:39

Ja, ik zadel hem gewoon op bandageer etc. alles gewoon zoals altijd. Alleen het hoofdstel ontbrak! Zelfs mijn helm had ik op, wat ik anders nooit doe.
@ bonte, dat is mij altijd verteld hoor.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:45

en wie heeft jou dat verteld ?? Clown als het die lesgever is ...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 20:54

Nee, weet al niet meer wie, helemaal het begin, zou die van Adini wel is kunnen zijn, maar geen idee meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:43

_Bonte_ schreef:
EUH PARDON wat zeg jij , dat die lesgever voorang heeft op u
sorry voor mijn taagebruik nu mensen maar daar is gene zak van waar , die moet gewoon mee oppassen voor al de rest net zoals iedereen , hij kan vragen om iets meer op te passen , maar de voorrangsregels blijven gelden , die hééft helemaal niet meer medezeggenschap over de bak dan jij !!!!

Dat is gewoon per stal verschillend
Op de stal waar ik eerst stond had ook diegene die les kreeg voorrang
En dat is wel zo prettig. Anders kun je nergens iets doen wat de instructrice zegt.
En als je zelf les hebt, merk je hoe fijn dat is, dat je dat ook graag bij de ander doet

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 21:48

bij mijn eerste stal vroeg ik ook wel om er rekening mee te houden dat ik les had hoor. En wel fijn als ze je dan voorrang geven en een deeltje van de bak.