[AR] Mennen en ohz, even leuk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Mennen en ohz, even leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 17:24

Ik had graag van jullie menners eens vernomen of jullie paard/pony dat je voor de kar spant het ook even fijn vindt om onder het zadel te lopen? (voor degenen die beide doen natuurlijk Knipoog )
Heeft jullie paard/pony een voorkeur? En hoe weet je dat?

Ik stel deze vraag omdat mijn eigen paard het niet echt leuk lijkt te vinden om ohz te lopen en velen hebben me al gezegd hebben dat ik haar beter voor de kar zou spannen.

Wat denken jullie hiervan?

Melia

Re: Mennen en ohz, even leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:35

Ja, ik ken een paard wat het veel leuker vind om voor de kar te lopen dan ohz. En ken ook paarden die het juist andersom hebben.
En vaak is beide ook wel leuk, voor zowel de menners als de ruiters als het paard.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 18:01

Tsja, ligt er maar net aan wat ze moet doen. (ik heb het nu over mijn shetmerrie van 1.05m die door bijrijdster ohz. word gereden en met mij zeer intensief recreatief en af en toe wedstrijden voor de kar rijd) Als zij moest kiezen tussen voor haar zware dressuurtraining voor de kar of lekker ohz. crossen door het bos, dan kiest ze echt voor het laatste.

Wat zij echter het álleráller leukste vind, is lekker vlot een vaardigheidsparcoursje lopen, of, zoals ik afgelopen weekend in Bussloo heb meegemaakt, een marathon rijden Lachen

Ze lijkt niet echt voorkeur te hebben, maar lekker crossen ohz. vind ze ook erg leuk. je moet haar gewoon niet zo 'vervelen' met dressuurmatige oefeningen ohz. of voor de kar, springen is leuk over een enkel sprongetje, maar geen dubbelsprong of in- uitjes, dan word het weer 'te moeilijk' en moet ze zich te veel inspannen dus gaat ze lopen draken.

Voor de kar lekker uren op buitenrit vind ze heerlijk, evenals vaardigheid en marathon, maar dressuurmatige training (die ze nu écht nodig heeft zowel voor ohz. als voor de kar) doe je haar geen plezier mee. Jammer dan, maar dressuurmatige training is nu even ook voor haarzelf heel belangrijk Knipoog

Ik denk dat het dus maar net aan het karakter van je paard ligt, én wat je precies doet tijdens het rijden ohz. of voor de kar Knipoog

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 18:15

Ik doe voornamelijk aan buitenritten ohz, geen moeilijke oefeningen hoor. De teugel wordt zeker niet strak gehouden en ik rijd (of doe toch een poging tot Bloos ) slechts één keer in de week dressuurmatig. Haar zadel is op maat gemaakt en past uitstekend maar telkens ik het bovenhaal draait ze zich om en is ze weg. Dan moet ik haar gaan halen en laat ze zich wel normaal opzadelen hoor, maar ze geeft altijd aan dat ze niet echt wil. Omdat ik op die buitenritten weinig vraag aan haar valt het al bij al nog goed mee, maar als ik eens dressuurmatig wil rijden en het wordt moeilijker ... dan wil ze er echt zo snel mogelijk vanaf. Dit is niet enkel bij mij hoor, anderen die met haar gereden hebben hadden net hetzelfde aan de hand. Het gaat zelfs zover dat als we een uur les hebben gehad (is dan veel intensiever) en ik haar terug op de wei zet, ze die dag ook niet meer naar me toe komt terwijl ze altijd al aan de draad staat te drammen als ze me ziet.

Weet je wat, ik ga eens op de wei oefenen aan de dubbele longe totdat ik achter haar kan lopen en zien hoe ze hierop reageert! Hyper! Msschien is het dan nog erger! Clown

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 18:30

Ohz is onze kleine man een grote dondersteen, en volgens mij vindt hij dat ook wel leuk om te zijn Knipoog

Maar zijn voor keur gaat volgens mij uit naar voor de kar, dan loopt hij vrolijk met zijn oortjes naar voren en is echt reuze zoet.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 08:06

Bij mijn fjord merk ik duidelijk dat hij voor de kar echt HEEL erg leuk vindt. Ik denk wel leuker als ohz. Helaas bij gebrek aan kar komt het er nu niet meer van. Bij de shet weet ik het niet want die is nog niet onder het zadel.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 08:53

we hebben een shetlander die ohz echt wat minder vind dan mennen, vind ze veel leuker.

Liberty en signorita vinden het allebei wel leuk, ik laat ze regelmatig mee in de les lopen, zo'n 2 a 3 keer per week onder vaste ruiters.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 09:08

Dus volgens jullie kan het wel echt dat een paard bijoorbeeld voor de kar leuker vindt dan ohz?
Ik ga de proef op som maar eens nemen, de man die mijn paardje verzorgt heeft jaren dravers voor de sulky getraind, die weet wel hoe ik rustig met het begin kan beginnen! Haha!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:13

Wij hebben welsh cobs die ohz en aangespannen gebruikt worden.
Onder het zadel willen ze ook goed werken en zijn ze helemaal niet vervelend, maar voor de kar zijn ze net wat vrolijker lijkt mij altijd, ze hebben altijd de oortjes erop en zijn heel rustig.
Dus volgens mij kun je het heel goed merken aan een paard/pony of hij/zij het leukt vindt.
Ik zou zeggen.......gewoon proberen.
Succes.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:15

Mandyke schreef:
Dus volgens jullie kan het wel echt dat een paard bijoorbeeld voor de kar leuker vindt dan ohz?
Ik ga de proef op som maar eens nemen, de man die mijn paardje verzorgt heeft jaren dravers voor de sulky getraind, die weet wel hoe ik rustig met het begin kan beginnen! Haha!

Ja tuurlijk kan dat, gewoon uit proberen... jij hebt toch ook een voorkeur voor fietsen of in de auto Haha!.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:11

Ik heb mn fries zowel onder het zadel als voor de kar.. ik merk dat ze voor de kar leuker vind.. ik zelf vind onder het zadel leuker..
Dus we wisselen beide af.. en beide recreatief.. Beetje buitenritjes etc.. in de bak houdt ze niet zo van..

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:21

Mandyke schreef:
Ik doe voornamelijk aan buitenritten ohz, geen moeilijke oefeningen hoor. De teugel wordt zeker niet strak gehouden en ik rijd (of doe toch een poging tot Bloos ) slechts één keer in de week dressuurmatig. Haar zadel is op maat gemaakt en past uitstekend maar telkens ik het bovenhaal draait ze zich om en is ze weg. Dan moet ik haar gaan halen en laat ze zich wel normaal opzadelen hoor, maar ze geeft altijd aan dat ze niet echt wil. Omdat ik op die buitenritten weinig vraag aan haar valt het al bij al nog goed mee, maar als ik eens dressuurmatig wil rijden en het wordt moeilijker ... dan wil ze er echt zo snel mogelijk vanaf. Dit is niet enkel bij mij hoor, anderen die met haar gereden hebben hadden net hetzelfde aan de hand. Het gaat zelfs zover dat als we een uur les hebben gehad (is dan veel intensiever) en ik haar terug op de wei zet, ze die dag ook niet meer naar me toe komt terwijl ze altijd al aan de draad staat te drammen als ze me ziet.

Weet je wat, ik ga eens op de wei oefenen aan de dubbele longe totdat ik achter haar kan lopen en zien hoe ze hierop reageert! Hyper! Msschien is het dan nog erger! Clown

Heeft het geen last van zijn lichaam?? Bijv. stijfheid, spierpijn, ongetrainde spieren, scheef bekken of wat dan ook?? Heb je dat weleens na laten kijken?? Misschien dat ie daarom niet graag onder het zadel loopt.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 13:56

Mea schreef:
Mandyke schreef:

Heeft het geen last van zijn lichaam?? Bijv. stijfheid, spierpijn, ongetrainde spieren, scheef bekken of wat dan ook?? Heb je dat weleens na laten kijken?? Misschien dat ie daarom niet graag onder het zadel loopt.

Volgens de DA is haar lichaam prima in orde! Daar dacht ik ook aan, heb haar toen helemaal binnenste buiten laten keren en het verdikt was ... in prima gezondheid zonder gebreken!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 16:17

Mijn merrie is voor de wagen veel ijveriger dan onder het zadel.
Ze loopt beide op L/M nivo en rijd (helaas, door gebrek aan grooms) meer ohz dan voor de wagen.

Maar heb er ook 1 die ohz veel fijner loopt dan voor de wagen, maar die is nog heel groen voor de wagen dus dat kan nog veranderen.

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:38

Mijn fjord loopt met veel meer plezier voor de wagen dan onder het zadel. Ook merk ik als ik de dag nadat ik fanatiek heb gemend (vooral dressuur) op hem ga rijden hij veel losser in zijn lijf zit. Als hij voor de kar loopt heeft ie altijd zijn koppie erop en de oortjes naar voren en lijkt ie ook veel actiever. Onder het zadel vind ie het al veel sneller wel goed en moet ik er veel meer voor doen om hem zover te krijgen. Het is zeker het proberen waard! Een gouden tip voor als je het echt gaat doen; Ga niet zelf aan modderen maar zoek een ervaren instructeur!
Veel succes! Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 14:02

De kunst is om het allebei leuk te maken voor het paard. Elk paard staat liever in de wei dan dat hij hard moet werken, aan jou dus de taak om het voor hem aantrekkelijk te maken om voor je te werken.
Ga dus eens heel objectief naar je manier van mennen en rijden kijken en probeer te bedenken waarom hij ohz minder lekker wilt lopen. Veel gevallen zijn namelijk rijtechnisch op te lossen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 18:34

Sjonniej schreef:
De kunst is om het allebei leuk te maken voor het paard. Elk paard staat liever in de wei dan dat hij hard moet werken, aan jou dus de taak om het voor hem aantrekkelijk te maken om voor je te werken.
Ga dus eens heel objectief naar je manier van mennen en rijden kijken en probeer te bedenken waarom hij ohz minder lekker wilt lopen. Veel gevallen zijn namelijk rijtechnisch op te lossen.

Ben het zeker met je eens dat je het rijden en mennen met je paard aantrekkelijk moet maken zodat hij er plezier in kan hebben! Maar denk dat je het niet helemaal begrijpt. Mijn vraag is juist of het zou kunnen dat een paard liever voor de kar loopt dan ohz, mijne loopt enkel ohz, ik doe spannende buitenritten met haar (de piste vindt ze helemaal verschrikkelijk), maar toch lijkt ze het allemaal niet super te vinden. Huilen

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:31

Mijn paard vindt voor de kar fijner dan onder het zadel. Ik zie het al in de stal. Als ik hem gepoetst heb en kom daarna met zadel aanlopen dan kijkt hij me al aan met een blik van "mot het weer". Als ik daarentegen met het mentuig kom aanlopen komt ie naar me toe en duwt hij zelf zijn kop al in het borsttuig. Hij wordt heel afwisselend getraind overigens: lange lijnen, NH, "dressuur" onder het zadel en voor de kar, springen, boscrossen. Van alles wat eigenlijk om het leuk te houden, maar de kar blijft eigenlijk wel zijn voorkeur houden. Hij is voor de kar ook veel braver dan ohz.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:18

Mijn haffie had dat ook, als ze een koets zag dan liep ze er direct heen en voor het zadel loopt ze weg, zadel en paard gecheckt, maar daar lag het niet aan.Ben wel beiden blijven doen, maar lekker afwisselen dan blijft het rijden ook leuk. Sinds kort is ze met pensioen, maar de combinatie is super.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 08:03

Het paard dat ik rijd en die sinds dit jaar ook voor de wagen loopt vindt beide leuk volgens mij. Alhoewel het enorme enthousiasme van eerst wel wat bekoeld is geraakt, nu het nieuwe eraf is.

Wat ik wel heb gemerkt en daar ben ik heel blij mee, is dat hij nu onder het zadel veel beter is gaan bewegen. Ik denk dat de combinatie voor dit paard heel erg goed is.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:17

Dat hoor ik vaker dat paarden beter gaan lopen door het werk voor de kar. Wat ik een voordeel vind is dat je het paard op een andere wijze belast, waardoor andere spiergroepen getraind worden. Daarnaast merkte ik bij mijn merrie dat ze ontlasting van haar rug ook wel lekker vond.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:20

Ik heb het idee dat mijn paard het voor de kar net iets leuker vindt dan ohz maar dat is mss omdat we het minder vaak doen en ze dan extra enthousiast is...
Het is iig een leuke afwisseling en wat ik ook leuk vind is dat je met meerdere mensen op pad kunt Lachen

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:23

Ik kan me niet voorstellen dat een paard an sich meer schik heeft wanneer er een kar achter z'n kont wordt geknoopt dan wanneer men een zadel op z'n rug bindt. De rede dat paarden enthousiaster reageren op het mennen ligt, mijns inziens, meer aan het feit dat een menner sneller geneigd is naar buiten te gaan dan in een suffe bak rondjes te gaan rijden.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 07:17

Afwisseling is toch voor iedereen nodig om ergens lol in te krijgen. Wij hebben geen "binnen". Maar zelfs de rondjes door het duin ohz als op de bok zijn anders, omdat we bij het eerste op de ruiterpaden moeten blijven en met het tweede alleen op de verharde wegen mogen rijden.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 11:44

A10 schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat een paard an sich meer schik heeft wanneer er een kar achter z'n kont wordt geknoopt dan wanneer men een zadel op z'n rug bindt. De rede dat paarden enthousiaster reageren op het mennen ligt, mijns inziens, meer aan het feit dat een menner sneller geneigd is naar buiten te gaan dan in een suffe bak rondjes te gaan rijden.

In dit geval lijkt het me gewoon logisch dat het paard voor de kar liever doet omdat hij dan die duffe rondjes niet moet lopen in de piste. Maarre ... ik doe helemaal geen duffe rondjes in de piste met mijn paard, wij gaan altijd lekker op buitenrit! Haha! Nu moet ik wel eerijk toegeven dat sinds ik dit topic gestart heb mijn paard terug enthousiaster is geworden om ohz te gaan rijden, ze zal misschien een tijdje niet goed in haar vel gezeten hebben. Ach gut