[AR] Singelprobleem , urgent !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flyfly

Singelprobleem , urgent !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 21:10

We zitten met een heus probleem. Onze Nanno heeft telkens na het rijden kale schrale plekken achter zijn voorbenen. Eerst hebben we de springriem er af gehaald omdat we dachten dat de singel dan meer met de bewegingen mee kon bewegen. Toen een bontje om de singel gedaan zodat het misschien wat zachter aan voelt. Vandaag de binnensingel niet zo strak gedaan.
Steeds weer die plekken.
Wie oh wie kent dit probleem??
De pony is zo braaf op de weg, hij schrikt werkelijk nergens van. Het is zo jammer dat we steeds maar 1 of 2 keer kunnen rijden en dan moet hij eerst weer genezen.
Wie heeft een goed advies????

Peachy

Re: Singelprobleem , urgent !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:31

Zit toevallig niet de gesp precies op die plek? Dit was nm bij mijn pony ook zo. Wat je dan kan proberen is een langere singel of kortere "singelstoten". Zoat de gesp aan de zijkant, zeg maar, van zijn buik komt te zitten ipv achter zijn voorbenen.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:38

Je zou de singel wat verder naar achteren kunnen leggen (evt. staartriem ook wat strakker), zodat het die plek niet raakt. Maar ik heb ook eens hetzelfde gehad met een hackney. Dat duurde heel lang voordat het over was (smeerde wel steeds wondspray of vaseline tussendoor)) Op eens was het over. het leek net alsof hij gewoon even wat 'eelt' moest kweken op die plek.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:40

Ik had het ook maar heb nu een gladde kunststof gel singel en nooit meer een probleem.

PabloM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:42

Ik heb dit probleem ook gehad!! na ongeveer 3 weken een bontje te hebben gebruikt was het ineens over. Heb wel een neopreen singel!!

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:45

Helaas zal dit niet bij elk paard opgaan. Mijn pony blijft een gevoelige huid houden zelfs bij het zachtste bontje. Het lijkt me ook zo wat om te wachten wanneer het opeens over zou zijn of niet.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:50

Pony heeft een dunne huid. Maar zo kun je ook niet door blijven rijden hè. Ik leg de singel meer naar achteren, heb een barefootsingel dat bij mijn zadel past. Maar volgens mij kun je iedere singel meer naar achteren leggen. Zou zeker een zachte singel aanschaffen. En inderdaad niet te strak aansingelen. Mijn singel ligt zeker 10 cm achter de vorbenen zodat er niets kan schuren. Ik heb nooit plekken. Maar ieder paard is anders. Hoop dat je een oplossing vindt. Echt lamsbont is misschien ook een optie.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:07

dit komt me bekend voor. na van alles te hebben geprobeerd (schofje naar achter, singel losse, strakker enz) hebben we een tijd gebruik gemaakt van een gelpad. het genas toen heel goed. daarna heeft hij het nooit meer gehad. dat was wel wat apart, aangezien hij nog steeds het zelfde tuig draagt. misschien had de huid even nog om wat te "harden" ofzo.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 07:30

Wij hebben daar ook ontzettend mee getobt.
Je zou inderdaad een langere en dunnere singel kunnen proberen, dat wil nog wel eens wat schelen met de hoogte van de gespen.
En een echt schapenwollen bontje helpt in ieder geval goed, deze moet je wel goed schoon houden.

Verder na het rijden de plekken goed afspuiten met koud water zodat het zweet er echt goed uit is.
Je hoort ook wel eens dat je die plekken met azijn of Cole's Linement in kunt wrijven om de huid steviger te maken, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:54

Ik heb dit ook gehad en heb een neopreen dressuursingel omgebouwd zodat ik daar mee kon mennen.
Dat ging prima, het probleem bestaat overigens niet meer, blijkbaar is de huid sterker geworden in tijd.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:47

Ik heb het ook een hele tijd gehad met m'n Lowieke maar na een tijdje een bontje om de singel te hebben gehad is het nu over. Hij heeft geen eeltplekken ofzo maar het lijkt of de boel gewoon steviger is geworden.Ik probeer inderdaad ook de singel een stukje naar achteren te leggen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:50

mijn vorige paard had dit ook, neopreensingel gekocht en bontje erom en het werd snel een heel stuk beter, met warm weer gebeurde het nog wel eens maar het meest van de tijd bleef alles keurig dicht

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:19

wij hebben dit probleem ook bij een paard.
Sinds de zomer heeft hij grasbuik gekregen.
en heeft hij wondje achter zijn voorbeen.
We menne nu met echt lamsvelbontje en smeren goed in van te voren met uierzald dat helpt goed.
als ik rijd gebruik ik een banaansingel en dat gaat helemaal super.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 20:46

Wat mag een banaansingel zijn??

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:52

Hallo,
Ik ben een vriendin van Eline en zit nu op haar gebruikersnaam.
Zelf rijd ik veel jonge pony's en ken dit probleem.
Als jij een jonge pony hebt dan gaat het na een tijdje weer over hou gewoon dat bontje er om en na een tijdje zul je zien dat het minder word omdat ze dan weer wat harden opbouwen op die plekken heb jij geen jonge pony of een pony die net onder het tuig is dan weet ik het ook niet (miss naar een dierenarst.)

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:13

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 00:16

Ik kan het die pony toch niet aan doen om te gaan rijden met een wondje achter zijn beide voorbenen? Het is een jonge pony en hij hoeft echt niet veel te doen. Maar als hij telkens 2 weken moet stilstaan om te genezen wordt zijn huid nooit harder.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 00:19

Mijn paard heeft ook een geveolige huid en rijd ik ook snel door.
Alleen met en neoprene singel gaat het goed.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 00:42

Ik heb ooit eens iets gelezen in de Bit in een column van een gekende dierenarts dat je een bepaald product moet aanlengen en dat iedere dag op de singelplek smeren. Het probleem zou ontstaan doordat de huid op die plek heel dun en gevoelig is.
Het middel zou de huid moeten "versterken"

Denk dat je beter eens naar je DA belt als voor dat wondermiddeltje Haha!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:00

whisperramse schreef:
Ik heb ooit eens iets gelezen in de Bit in een column van een gekende dierenarts dat je een bepaald product moet aanlengen en dat iedere dag op de singelplek smeren. Het probleem zou ontstaan doordat de huid op die plek heel dun en gevoelig is.
Het middel zou de huid moeten "versterken"

Denk dat je beter eens naar je DA belt als voor dat wondermiddeltje Haha!

Kamfer spiritus of zout water versterkt de huid ook (niet op wondjes!!!).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:26

Coles linement en azijn schijnen ook te versterken...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:57

coles linement bevat ook kamfer spiritus Knipoog

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 16:53

Ik heb laatst kamfer spiritus gehaald maar nog niet gebruikt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 00:55

Ik ken het probleem ook ja, kamp er ook al zo'n 1,5 jaar mee. Verschrikkelijk.

Als de wond echt een open wond is, laat ik het eerst goed genezen. Domme mij, het was een half jaar geleden weer hélemaal weg. Sindsdien rijd ik altijd met een 'sok' (zwart, beide uiteinden zijn open) om de singel heen, lekker zacht en dik.

Sok moest eens in de was, en stomme ik, ik dacht 'oh, maar één uurtje rijden zonder die sok, dat moet makkelijk kunnen'.

Maar nee hoor, kwam thuis, huppa, wéér grote plek. Week stilgezet totdat het wat geheeld was, sindsdien dus ook hele tijd uierzalf erop gesmeerd, sok weer om de singel heen, huid goed strak leggen.

Het is nu weer een stuk beter, al moet ik zeker nóóit meer zonder sok gaan rijden.

Van de week was het plekje op de één of andere manier toch weer een heel klein beetje open, dus maar blauwtinctuur gekocht en dat smeren we er nu iedere dag goed op (nouja, spuiten dan).

Ik wist helemaal niet dat er zo veel meer mensen met dit irritante probleem te maken hadden...

Wat ik wel nog even wilde opmerken:

flyfly schreef:
Vandaag de binnensingel niet zo strak gedaan

Héeeeeel groot misverstand. Als paarden schuurplekken/wondjes e.d. ergens hebben, al is het de singel, de neusriem, of iets anders, dan zéker niet de singel een paar gaatjes losser doen. Het líjkt misschien een goede oplossing, maar als je even wat verder nadenkt, als een singel iets losser zit, gaat hij eerder schuiven (lees: veel sneller) en wat krijg je bij schuiven en bijbehorende wrijving? juist, wondjes! Dus nóóit de singel losser doen, ik gesp hem zelfs nog eens een gaatje strakker bij wondjes, het moet niet kunnen gaan schuiven.

Knipoog Veel gemaakte fout.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 08:43

Mij werd juist aan geraden door meerdere mensen (ik heb toen zelfs een brief naar de Bit gestuurd en antwoord gekregen van Riny Rutjens) om de singel minder strak vast te maken!