In dit topic heb ik al eens eerder gevraagd naar het wijken voor druk: viewtopic.php?f=125&t=803327&hilit=
In dat topic plaatste ik dit verhaal:
Aimee schreef:Ik ben met een zeer snelle en sensibele merrie bezig, die al een tijd in training heeft gestaan waarbij ik niet precies weet wat er gebeurd is. In ieder geval heeft ze snel stress en raakt in paniek, daarbij vlucht ze direct. Wat ik wel weet, is dat de vorige trainer met conventionele trainingsmethoden de merrie zadelmak heeft willen maken en dit is in min of meerdere mate gelukt. Je kunt erop zitten, maar ze accepteert geen hulpen en zet het op een rennen.
Middels het "normale" werk kwam ik niet echt verder, aangezien ze alleen maar meer zelf het heft in handen nam.
Daarop heb ik een join-up gedaan, wat echt super gewerkt heeft. Nu pakt ze het grondwerk ook heel fijn op, ze heeft veel meer vertrouwen en is ontspannen zolang ik de leiding heb (ze probeert er soms nog onderuit te komen, maar dat kan ik goed corrigeren en dan is de stress ook gelijk weer weg), maar ik loop vast bij het wijken voor druk. Ik heb dit stukje NH alleen afgekeken en meegekregen door een vriendin die daar veel mee doet en wat clinics die ik gezien heb. Dat een paard moet leren te wijken voor druk heb ik wel meegekregen, ook hoe het er uit moet zien, maar niet hoe een paard dat geleerd wordt
Inmiddels zijn we een stuk verder
Ik doe met haar freestylen, daar loopt ze heel fijn bij en reageert gelijk als ik "hulpen" geef voor voorwaarts of terug. Ik moet inmiddels zelfs opletten dat ik niet "te groot inkom" want ze staat zo stil uit galop als ik als het ware te hard rem, terwijl ik met rustiger remmen haar gewoon van galop naar draf kan laten gaan.Het enige wat ze niet doet, is naar me toe komen. Ik draai me om, met m'n rug naar haar toe. Zij draait naar mij toe, loopt enkele passen in mijn richting en blijft dan staan. Als ik met life down naar haar toe loop, doet ze enkele passen terug, maar laat me daarna wel naderen. Dit is punt 1, maar het gaat verder
Het echte probleem doet zich namelijk in de wei voor. De ene dag komt ze naar me toe in de wei, kan ik haar pakken en niets aan de hand. De volgende dag rent ze weg en laat zich dan ook echt niet vangen. Vandaag heb ik weer een join-up in het land gedaan. Ze laat al snel de hals zakken en gaat kauwen, ik draai me om, ze komt naar me toe lopen, gaat met haar neus in mijn hals ademenen en ik kan haar kriebelen op de hals. Prima, missie geslaagd.... lijkt het.... maar nee. Zomaar uit het niets rent ze weer van me weg. Dan negeert ze mij ook gewoon weer. Herhalen heeft geen nut, ze is zomaar ineens weer weg als ik naast haar sta.
Hoe kan dat nou?

?