Wat vinden jullie van dat vroege inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hiraeth

Wat vinden jullie van dat vroege inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 19:18

Ik vind het zelf niet kunnen!
Als 1 jarig paard al ingereden worden voor de rensport.
Normaal moeten ze 3 zijn als ze ingereden worden 2 jaar verschil!!

Sjapaz

Re: Wat vinden jullie van dat vroege inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:20

helemaal mee eens! kan wel zijn dat ze jonger beter zijn ofzo, maar die renpaarden en dergelijke zijn vaak hierdoor al bij 7 jaar versleten!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:21

het is nogal een verschil of je met een lichtgewicht rechtuit een stuk moet galopperen of met een "normaal:"" gewicht voltes moet lopen Lachen

ik ben geen voorstander van vroeg inrijden laat dat duidelijk zijn, maar er zijn kwaden en kwaden

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 19:24

Als ze 3 jaar zijn als ze ingereden woren kunnen ze ook nog keihard hoor! En zelfs als ze 7 zijn zou je ze nog knnen omscholen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:28

of ze hard gaan is niet aan de orde....... ik kan je verzekeren dat een paard dat rechtuit moet rennen op de renbaan met een lichtgewicht op zijn rug en beter vanaf komt dan die jaarling die gelongeerd wordt zonder ruiter

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 19:29

KiWiKo schreef:
of ze hard gaan is niet aan de orde....... ik kan je verzekeren dat een paard dat rechtuit moet rennen op de renbaan met een lichtgewicht op zijn rug en beter vanaf komt dan die jaarling die gelongeerd wordt zonder ruiter

Ja, maar sneller niet veel meer bereden word.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:31

die snap ik niet, moet je even uitleggen Lachen

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 19:33

KiWiKo schreef:

Ik bedoel dat het een grote overstap is, als renpaard worden ze beina elke dag getraint maar als ze met pensioen staan worden ze minder bereden.

stanley_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:39

ik vind het hoe dan ook allemaal onzin een paard kan je toch niet gaan inrijden als hij een jaarling is. oke sommige jaarlingen zijn zo groot al hengsten van 4. maar dat betekent toch niet dat je hem moet berijden of wel ???????

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 19:42

stanley_1 schreef:
ik vind het hoe dan ook allemaal onzin een paard kan je toch niet gaan inrijden als hij een jaarling is. oke sommige jaarlingen zijn zo groot al hengsten van 4. maar dat betekent toch niet dat je hem moet berijden of wel ???????

Nee, het is super slecht voor de rug van het paard.. en die trainingszadels.. die zijn echt wel heel erg zwaar

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:07

Ik vind dat veel te vroeg, ik vind 3 de minimale leeftijd. Het liefst zie ik de paarden pas rond de 5/6 jaar worden ingereden maar dat gebeurt echt zelfden..
Ik heb een Draver en die koerste al op 2-jarige leeftijd, vind dat ook te vroeg..

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 08:13

Een Engels Volbloed is wel heel anders dan de standaard KWPN-er hoor...Ze zijn vroeger rijp, dus ook eeder geschikt voor het werk. Tuurlijk heb je ook laatbloeiers onder deze paarden, maar het is echt niet zo dat van elke 2jarige wordt verwacht op topniveau te presteren. Als het paard het nog niet aankan, doen ze nog een jaartje rustig aan, totdat hij het wel aankan.

Citaat:
en die trainingszadels.. die zijn echt wel heel erg zwaar

Das echt onzin. Clown Ooit weleens een renzadel in je handen gehad? Zelfs de leren zijn nog lichter dan een gewoon vhz zadel...

Ik wil het niet volledig goedpraten, want er zijn natuurlijk ook trainers die hun paarden wel vergallen door hun 2jarigen door zwaar zand te laten galopperen....oid. Maar ik ben het niet eens met het feit dat een paard alleen versleten raakt door het 'vroeger' inrijden. Anders kunnen volbloeden toch nooit een goed tweede leven leiden? Stravinsky XX heeft na zijn carriere op de renbaan nog een hele succesvolle tijd in de dressuursport gehad?

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 11:05

Volbloeds worden over het algemeen vroeg gefokt, zo rond februari worden de eerste al geboren. Deze veulens worden in de winter voordat ze 2 worden, ingebroken. Dat betekent dus niet dat ze meteen als renpaard aan de slag gaan! Ze gaan eerst rustig longeren en iedere keer een beetje meer doen. Maar als ze er nog lang niet klaar voor zijn gaan de meeste nog even een aantal maanden het land in om te groeien. De veulens die echt laat worden geboren in het jaar, en dan praten we over juni en later, worden 9 vd 10 keer ook later ingereden. De eerste 2 jarige koersen zijn dan ook pas in augustus/september. Vaak lopen de jonge paarden pas in de koers als ze 3 worden.
Er worden heel veel misverstanden gemaakt over hoe het allemaal in zijn werk gaat met die jonge paarden, en daardoor conclusies getrokken die 0% van waarheid hebben. Ik hoop zo een beetje meer mensen wijs kunnen maken dat ze niet als jaarling worden ingereden en meteen als renpaard worden ingeschakeld.
Ook zijn er genoeg renpaarden die doorkoersen tot ze niet meer mogen. Dat is bij merrie's 9 jaar en bij hengsten en ruinen 12 jaar. En als paarden niet meer als renpaard geschikt zijn komen ze terecht bij mensen die er de dressuur, endurance, springen, SGW ect. mee in gaan. Een renpaard zijn betekent nog niet dat ze je als paard maar 6 jaar hebt te leven en daarna als een kasplantje door het leven moet gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 11:07

ach een winnaar van de Kentucky is net op 28 jarige leeftijd gestorven...........

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 11:36

KiWiKo schreef:
ach een winnaar van de Kentucky is net op 28 jarige leeftijd gestorven...........

Ik zag het net staan Lachen dus versleten op 6 jarige leeftijd...?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 11:37

Bij mij is 3 jaar vroeg genoeg, daarvoor zijn het nog net puppys.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 12:37

ninavenya schreef:
KiWiKo schreef:

Ik bedoel dat het een grote overstap is, als renpaard worden ze beina elke dag getraint maar als ze met pensioen staan worden ze minder bereden.

ninavenya schreef:
stanley_1 schreef:

Nee, het is super slecht voor de rug van het paard.. en die trainingszadels.. die zijn echt wel heel erg zwaar

Waar haal je al deze info vandaan?

voor de rest heeft classic_life het al goed uit gelegt.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 17:40

Ik vind het niet zo'n probleem als je goed naar het paard zelf kijkt, de ene is er klaar voor, de andere niet. Mijn merrie heeft als 2 en 3 jarige gekoerst (draver) en we hebben nu nog een leeftijdsgenootje die er als tweejarige gewoon niet klaar voor was, die is pas als driejarige aan de slag gegaan. Een van onze voormalige paarden is nu drie en liep vandaag voor het eerst een koers. Onze huidige tweejarige heeft er nu een kwalificatie en 1 koers op zitten, die ze overigens ook won Haha!
Het ligt gewoon erg aan het paard. De ene is er klaar voor, de andere niet. Maar helaas zet niet iedereen zijn paard een half jaar opzij als ze er niet klaar voor zijn.

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 22:58

Voor de renpaarden weet ik er niet zoveel vanaf. Ik denk dat Classic_Life in haar verhaal wel al verteld dat het allemaal reuze meevalt. De paarden worden heus niet gelijk iedere dag kilometers lang gereden.

Ook bij de dravers is dat niet zo. Bovendien is het voor de kar een stuk minder zwaar. Zelf ben ik ook niet zo'n voorstander van het vroege koersen met de jonge paarden, maar zoals WendyBZ al zegt: het ene paard is er eerder klaar voor als het andere.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 14:20

Sarah_W schreef:
Een Engels Volbloed is wel heel anders dan de standaard KWPN-er hoor...Ze zijn vroeger rijp, dus ook eeder geschikt voor het werk. Tuurlijk heb je ook laatbloeiers onder deze paarden, maar het is echt niet zo dat van elke 2jarige wordt verwacht op topniveau te presteren. Als het paard het nog niet aankan, doen ze nog een jaartje rustig aan, totdat hij het wel aankan.

Citaat:
en die trainingszadels.. die zijn echt wel heel erg zwaar

Das echt onzin. Clown Ooit weleens een renzadel in je handen gehad? Zelfs de leren zijn nog lichter dan een gewoon vhz zadel...

Ik wil het niet volledig goedpraten, want er zijn natuurlijk ook trainers die hun paarden wel vergallen door hun 2jarigen door zwaar zand te laten galopperen....oid. Maar ik ben het niet eens met het feit dat een paard alleen versleten raakt door het 'vroeger' inrijden. Anders kunnen volbloeden toch nooit een goed tweede leven leiden? Stravinsky XX heeft na zijn carriere op de renbaan nog een hele succesvolle tijd in de dressuursport gehad?

Zo'n zadel heb ik wel eens gevoeld, wel lichter dan een normaal zadel maar wel zwaarder dan een renzadel

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:26

[quote="Sarah_W"]Een Engels Volbloed is wel heel anders dan de standaard KWPN-er hoor...Ze zijn vroeger rijp, dus ook eeder geschikt voor het werk.
Dit is zo'n BULLSHIT!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ieder paard dat je op 1,5 jarige leeftijd gaat trainen ontwikkeld spiermassa en daarom LIJKEN ze vroeger rijp maar als je naar de botten kijkt zijn ze er helemaal niet klaar voor en daarom krijgen ze vaak al op vroege leeftijd artrose en botvliesontsteking(sore-shins)en tal van andere problemen.Quarters precies hetzelfde,worden ook al met 1,5-2 zadelmak gemaakt,zijn ook al snel uit de running.'Vroeg rijp' maak jezelf niks wijs zeg!!!!!!
En de eerste 2-jarige koersen zijn niet bijna 3 dan zijn ze als geluk hebben 2,5.

Mii_X_HarrY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:29

zoals classic_life al zij is het echt niet wat velen denken.
En het is ook niet zo dat als ze eenmaal gewend zijn aan het zadel en er heeft iemand opgezeten dat ze gelijk alleen maar trainen op de baan elke dag. NO WAY.. ze worden zoweizo nog steeds lekker doorgelongeerd met zadel om zo lekker de spieren en alles warm te maken en zo ook aan te laten sterken. steeds beetje voor beetje en dan meestal na zo;n 10 a 20 minuutjes stapt er dan (9,9 van de 10 keer) een licht gewicht op om zxo nog een paar rondjes over het terrein te stappen of in de (bij ons) de paddock. dit zal misschien 2x per week zijn. 1 x wordt er dan minder gelongeerd en zou diegene die er daarna opzit hem ietsjes intensiever rijden. MAAR nooit om het paard te belasten. Zodra het niet gaat, gaat het niet gaan we niet verder om hem bijvoorbeeld te pushen om het te moeten doen of stoppen we ermee. in de rest van de week kan hij gewoon de molen in en gaat af en toe lekker los in het kampje. En als inderdaad een jong paard er nog niet klaar voor is gaat hij meestal terug naar het land om het seizoen daarna het proberen op te pakken.

@ Sabino: Er is wel degelijk verschil. KWPN-ers zijn zoweizo veel zwaarder gebouwd dan een Volbloed en ze worden er voor gefokt. En wie zegt dat over dat ze al bijna 3 jaar zijn als die 2 jarige koersen aan het einde van het seizoen zijn. Ik heb niemand gezien die dat opgeschreven heeft. Daar kom je zelf mee aanzetten om alleen maar meer stennis te schoppen.
en dan nog ook ff een vraagje. Heb je zelf dan al het een en ander ervaren met het inbreken van volbloeds?

@ ninavenya, renzadels (voor in de koers) zijn inderdaad lichter (enkele uitzonderingen). Dit komt omdat een jockey een bepaald gewicht moet hebben voor een paard. en daar mag hij dus niet overheen. en aangezien niet elke jockey evenveel weegt en niet elk paard hetzelfde aantal kilo's op ze rug mag zijn er verschillende groottes en ook verschillende gewichten. sommigen rijden ook dus met hele kleinen en sommige met grotere en soms dan zelfs met een extra shabrak. maar dit is meestal bij een ouder paard dat al meerdere overwinningen op zijn naam heeft. is een speciaal regeltje.
Om met zo'n klein zadeltje te trainen is lastiger. je kan er eigenlijk alleen maar in staan (net als wat ze dus alleen doen in de koers) dus dan is een trainingzadel beter. ook hebben deze vaak nog een boom en die hele kleine stoffe zadeltjes niet. dus ook voor dit is een trainingszadel beter.

als iemand er nog wat aan kan toevoegen of als een (echte) rensport persoontje een foutje ontdekt zeg dat dan maar Knipoog ik vertel wat ik in de jaren heb gezien, gehoort en geleerd. (en dat zijn er al wel een paar Tong uitsteken )

groetjes

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:32

Ik sprak laatst een buurvrouw, zij trainen dravers; de vroegrijpe en vroege veulens worden als ze een jaar zijn voor de sulky beleerd.
Dit in verband met de tweejarigen koersen.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:38

3 vind ik ook al te jong hoor.. Ik vind dat er bij 4 pas echt gereden mag worden, nouja het beginnen met rijden,voor die tijd natuurlijk wel zadelmak maken etc.
1 vind ik echt belachelijk, een 4 jarig kind krijgt toch ook niet een doktersopleiding...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:22

Laat ik voorop stellen dat ik helemaal geen voorstander ben van koersen met tweejarigen. Mijn eigen tweejarige draver zou het denk ik wel kunnen, maar daar wachten we lekker nog een poosje mee. Ook het heel vroeg onder het zadel rijden begin ik niet aan.

Maar: uit diverse onderzoeken is gebleken dat vroege training een op latere leeftijd veel sterker paard oplevert. Het meest opzienbarende is wel, dat pezen ná het 2e levensjaar niet meer verbeteren door training, maar daarvoor wel! Alle (uiteraard verstandige) training die een jong paard krijgt kan het peesweefsel aanmerkelijk verbeteren, en daar heeft het paard zijn hele leven profijt van. Het meeste profijt, als het paard onbelast (dus niet onder het zadel), op goede bodem en voornamelijk rechtuit getraind wordt. Ik ben dan ook niet tegen het beleren van dravers op zeer jonge leeftijd, wel tegen het vragen van prestaties op zeer jonge leeftijd. Van volbloeds heb ik geen verstand, dus daar waag ik me niet aan Knipoog.