Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Antheman schreef:Zo slecht vind ik het niet.
blacklight schreef:Nou ik heb niet bepaald het idee dat het "fastfood" is. Het zit helemaal vol met vitamine, mineralen en energie(als je tenminste goed krachtvoer hebt)

ellepel schreef:ons "voer" zit ook bomvol e-nummers en weet ik wat nog meer en we worden er tegenwoordig ook makkelijk 90 mee![]()
ik vind het gezeur, we voeren al jaren onze paarden met krachtvoer en supplementen ( als we denken dat die nodig zijn)en de dieren worden met gemak 30.
was het niet goed voor ze werden ze er vast niet oud mee.
overdaad schaad, teveel is nooit goed en als je een beetje er in verdiept wat een paard nodig heeft valt het allemaal wel mee dacht ik zo
maar juist dat laatste gebeurd maar weinig, mensen verdiepen zich niet in de spijsvertering van een paard, rommelen en voeren maar wat raak en dat kan er van alles gebeuren
ellepel schreef:ons "voer" zit ook bomvol e-nummers en weet ik wat nog meer en we worden er tegenwoordig ook makkelijk 90 mee![]()
ik vind het gezeur, we voeren al jaren onze paarden met krachtvoer en supplementen ( als we denken dat die nodig zijn)en de dieren worden met gemak 30.
was het niet goed voor ze werden ze er vast niet oud mee.
overdaad schaad, teveel is nooit goed en als je een beetje er in verdiept wat een paard nodig heeft valt het allemaal wel mee dacht ik zo
maar juist dat laatste gebeurd maar weinig, mensen verdiepen zich niet in de spijsvertering van een paard, rommelen en voeren maar wat raak en dat kan er van alles gebeuren
Nadya schreef:Ik ben het helemaal niet met je eens dat de e-nummers die wij binnen krijgen (mits je er bewuster mee omgaat, zoals ik) goed voor je zijn. Ik word er namelijk stapelgek van dat er tegenwoordig OVERAL e-nummers in zitten. Het is chemische troep en echt niet gezond voor je. Er zijn kinderen die er hyper van worden en er zijn steeds meer welvaartziekten. Natuurlijk niet alleen door onze voeding, er zijn wel meer oorzaken (heel veel zelfs).
Maar dat is geen reden om er genoegen mee te nemen en het maar te blijven eten. Althans, niet voor mij. Wat een ander doet, moet 'ie zelf maar weten.![]()
Ik eet liever zo puur mogelijk, ook al ontkom ik er niet helemaal aan helaas.
Ik geef mijn paard voornamelijk ruwvoer en weinig krachtvoer. Wel een beetje, hoor, maar het is te verwaarlozen als ik zie wat een hoeveelheden veel paarden krijgen. Dat vind ik vaak echt niet normaal meer. Dan denk ik 'geef dan maar wat meer ruwvoer', maar veel mensen zien dat anders, omdat ze weinig over paardenvoeding weten.
Zoveel paarden die te dik zijn, koliek krijgen en noem maar op.......
Nadya schreef:Suikers, ook zoiets, ja. Dat zit tegenwoordig echt overal in. Zelfs in babykoekjes. Zijn ze gek geworden? Onze smaak wordt helemaal verpest met al die toevoegingen, vind ik. En dat is nog niet eens het ergste.

Mias schreef:Suikers wordt niet alleen toegevoegd in het eten voor de smaak
Suikers worden namelijk ook toegevoegd voor de verbranding van stoffen in je lichaam het levert energie. Ook neemt suiker vocht op.
Als je wat specifieker bent, kun je pas zeggen of suikers goed of slecht zijn. Ik bedoel, over wat voor suikers heb jij het? Glucose, fructose, sucrose of saccharose.
Citaat:Ik ben het helemaal niet met je eens dat de e-nummers die wij binnen krijgen (mits je er bewuster mee omgaat, zoals ik) goed voor je zijn.
ellepel schreef:in het wild nemen ze een hapje boom, een hapje kruid een hapje mineralengrond van een rivierbedding..ze scharrelen es een ander soort gras op.....

Antheman schreef:Zo slecht vind ik het niet.
Alleen uit gras en hooi halen ze naar mijn mening te weinig voedingstoffen. Dit compenseer ik met een handje brok.
In de winter lopen mijn ponies ook buiten, ze hebben geen stal. Naast voldoende hooi, om warm te blijven, geef ik ze dan wat meer biks. Max. een half kilo per pony.
Wendy schreef:Mias schreef:Suikers wordt niet alleen toegevoegd in het eten voor de smaak
Suikers worden namelijk ook toegevoegd voor de verbranding van stoffen in je lichaam het levert energie. Ook neemt suiker vocht op.
Als je wat specifieker bent, kun je pas zeggen of suikers goed of slecht zijn. Ik bedoel, over wat voor suikers heb jij het? Glucose, fructose, sucrose of saccharose.
Alle suikers hebben nadelige effecten op de bloedsuikerspiegel, en dan met name op de stabiliteit ervan. Alleen fructose heeft dit minder sterk.
Suiker heb je niet nodig, je energie kun je echt wel uit je voeding halen zonder toegevoegde suikers (of zetmeel etc). De meeste mensen krijgen sowieso meer energie binnen via hun voeding dan ze eigenlijk nodig hebben.
Het hele verhaal van glycemische indexen is gewoon waar, de sterke stijgingen in de bloedsuikerspiegel is iets wat alleen maar nadelen heeft en je eigenlijk moet zien te voorkomen. Dat geldt trouwens niet alleen voor mensen maar ook voor paarden.
! Staat letterlijk op de verpakking. BABYkoekjes!!! Ga mij niet vertellen dat dat o.a. voor de 'energie' is. Ik vind het belachelijk dat men het zo verkoopt, juist omdat ik mijn dochter voor haar 4de met zo min mogelijk suikergif wil belasten. Is zo moeilijk.
Nadya schreef:Wendy, precies. Alle suiker is slecht en hebben wij mensen helemaal niet nodig. Het is zelfs puur vergif voor je lijf.
....
omdat ik mijn dochter voor haar 4de met zo min mogelijk suikergif wil belasten.
).
Vjestagirl schreef:Antheman schreef:Zo slecht vind ik het niet.
Alleen uit gras en hooi halen ze naar mijn mening te weinig voedingstoffen. Dit compenseer ik met een handje brok.
In de winter lopen mijn ponies ook buiten, ze hebben geen stal. Naast voldoende hooi, om warm te blijven, geef ik ze dan wat meer biks. Max. een half kilo per pony.
Aan alleen een handje voor de voedingsstoffen hebben ze dan niet zo veel. De minimale daginname aan voedingsstoffen krijgen ze met brok pas binnen met goed 2,5 kilo per dag
Nadya schreef:Alle suiker is slecht en hebben wij mensen helemaal niet nodig. Het is zelfs puur vergif voor je lijf.
runningkawa schreef:Van welk merk is dat?