hoe slecht is krachtvoer nu feitelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

hoe slecht is krachtvoer nu feitelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 22:01

ik weet niet of ik het zo letterlijk mag zeggen maar volgens 'paard natuurlijk' is krachtvoer feitelijk fastfood en daar ben ik het helemaal mee eens.

Maar hoe slecht is het nou eigenlijk? Mijn pony vind het heerlijk dus waarom zou ik hem daar niet savonds een plezier mee doen? Al is het maar een kwartje per dag? Wij mensen gaan toch ook zo nu en dan langs de snack..

Ik ben benieuwd naar julie mening en hoe slecht is krachtvoer volgens julie? Of juist niet?

Antheman

Re: hoe slecht is krachtvoer nu feitelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 09:20

Zo slecht vind ik het niet.
Alleen uit gras en hooi halen ze naar mijn mening te weinig voedingstoffen. Dit compenseer ik met een handje brok.
In de winter lopen mijn ponies ook buiten, ze hebben geen stal. Naast voldoende hooi, om warm te blijven, geef ik ze dan wat meer biks. Max. een half kilo per pony.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 09:25

Nou ik heb niet bepaald het idee dat het "fastfood" is. Het zit helemaal vol met vitamine, mineralen en energie(als je tenminste goed krachtvoer hebt) En je kan wel zeggen dat het niet natuurlijk is, maar een paard rondjes laten lopen in een bak van 20x40, op een trailer zetten, een zadel op doen, in een stal zetten. Dat is allemaal niet natuurlijk. En de paarden zijn langzamerhand zoveer geëvolueerd dat ik een beetje moe begin te worden van alles wat niet natuurlijk zou zijn

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 09:27

Zou in de Nederlandse grond, gras daadwerlijk wel voldoende voedingsstoffen zitten om je paard gezond te houden. Ik denk van niet.

Ik merk het al als de wei wat minder vol is dat mijn paard aan vet, spieren en energie mist. En hij krijgt een normale voeding kracht voer.

Zou het dus in de omstandigheden in Nederland wel echt zo slecht zijn. Ik het wild hebben paarden namelijk de ruimte en mogelijkheden om zelf hun voedingstoffen te zoeken. Ik denk dat hoe erg je je best ook doet dat je dat als Natural in Nederland niet kan evenaren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 09:44

Antheman schreef:

'vínd' is de vraag niet.

Als je op de inhoudsopgave kijkt zit er nogal wat aan kunstmatig gefabriceerde toevoegingen in.
Je kan de betreffende e-nummers opzoeken.

Verder betreft het bij het woord 'fastfood' een vergelijking. Het ís geen kroket of patat nee. Wat het wel is, is geconcentreerde energie en voedingswaarde met conserveringsmiddelen.
Als iemand fysiek zware arbeid doet zijn koolhydraten en vetten nodig. Is patat met een hamburger prima snelle brandstof.
Idem 'krachtvoer'.

De vraag heeft daarom een tweeledig antwoord.
Het eerste deel is de eventuele overdosis aan energie en voedingswaarde.
Het tweede zijn de eventuele schadelijke effecten van de toevoegingen.

Als jouw paard het niet nodig heeft voor energie, dan is het net zo schadelijk als fastfood. Baat het niet, dan schaadt het wel.
Hoéveel het schaadt?? Vraag een kinderarts hoeveel fastfood kinderen schaadt. Zegt die dan 80 Gauss of 3 meter? Natuurlijk niet! Die kan dat echt niet kwantificeren.

hc

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 09:47

Complimenten voor je uitleg !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:44

blacklight schreef:
Nou ik heb niet bepaald het idee dat het "fastfood" is. Het zit helemaal vol met vitamine, mineralen en energie(als je tenminste goed krachtvoer hebt)

Volgens mij verwar je fastfood met junkfood.
Fastfood kan qua samenstelling best gezond of 'niet slecht' zijn. Junkfood is over het algemeen niet gezond.
Op PN bedoelen ze fastfood. D.w.z. zeggen dat het een portie eten is dat in korte tijd (snel) opgegeten en snel verteerd wordt. En daar is het spijsverteringskanaal van een paard niet op gebouwd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:48

ons "voer" zit ook bomvol e-nummers en weet ik wat nog meer en we worden er tegenwoordig ook makkelijk 90 mee Knipoog

ik vind het gezeur, we voeren al jaren onze paarden met krachtvoer en supplementen ( als we denken dat die nodig zijn)en de dieren worden met gemak 30.
was het niet goed voor ze werden ze er vast niet oud mee.

overdaad schaad, teveel is nooit goed en als je een beetje er in verdiept wat een paard nodig heeft valt het allemaal wel mee dacht ik zo Knipoog

maar juist dat laatste gebeurd maar weinig, mensen verdiepen zich niet in de spijsvertering van een paard, rommelen en voeren maar wat raak en dat kan er van alles gebeuren Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:02

ellepel schreef:
ons "voer" zit ook bomvol e-nummers en weet ik wat nog meer en we worden er tegenwoordig ook makkelijk 90 mee Knipoog

ik vind het gezeur, we voeren al jaren onze paarden met krachtvoer en supplementen ( als we denken dat die nodig zijn)en de dieren worden met gemak 30.

overdaad schaad, teveel is nooit goed en als je een beetje er in verdiept wat een paard nodig heeft valt het allemaal wel mee dacht ik zo Knipoog

maar juist dat laatste gebeurd maar weinig, mensen verdiepen zich niet in de spijsvertering van een paard, rommelen en voeren maar wat raak en dat kan er van alles gebeuren Knipoog

Ik ben het helemaal niet met je eens dat de e-nummers die wij binnen krijgen (mits je er bewuster mee omgaat, zoals ik) goed voor je zijn. Ik word er namelijk stapelgek van dat er tegenwoordig OVERAL e-nummers in zitten. Het is chemische troep en echt niet gezond voor je. Er zijn kinderen die er hyper van worden en er zijn steeds meer welvaartziekten. Natuurlijk niet alleen door onze voeding, er zijn wel meer oorzaken (heel veel zelfs).
Maar dat is geen reden om er genoegen mee te nemen en het maar te blijven eten. Althans, niet voor mij. Wat een ander doet, moet 'ie zelf maar weten. Haha!
Ik eet liever zo puur mogelijk, ook al ontkom ik er niet helemaal aan helaas.

Ik geef mijn paard voornamelijk ruwvoer en weinig krachtvoer. Wel een beetje, hoor, maar het is te verwaarlozen als ik zie wat een hoeveelheden veel paarden krijgen. Dat vind ik vaak echt niet normaal meer. Dan denk ik 'geef dan maar wat meer ruwvoer', maar veel mensen zien dat anders, omdat ze weinig over paardenvoeding weten.
Zoveel paarden die te dik zijn, koliek krijgen en noem maar op.......

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:04

ellepel schreef:

hier ben ik het helemaal mee eens Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:45

Nadya schreef:
Ik ben het helemaal niet met je eens dat de e-nummers die wij binnen krijgen (mits je er bewuster mee omgaat, zoals ik) goed voor je zijn. Ik word er namelijk stapelgek van dat er tegenwoordig OVERAL e-nummers in zitten. Het is chemische troep en echt niet gezond voor je. Er zijn kinderen die er hyper van worden en er zijn steeds meer welvaartziekten. Natuurlijk niet alleen door onze voeding, er zijn wel meer oorzaken (heel veel zelfs).
Maar dat is geen reden om er genoegen mee te nemen en het maar te blijven eten. Althans, niet voor mij. Wat een ander doet, moet 'ie zelf maar weten. Haha!
Ik eet liever zo puur mogelijk, ook al ontkom ik er niet helemaal aan helaas.

Ik geef mijn paard voornamelijk ruwvoer en weinig krachtvoer. Wel een beetje, hoor, maar het is te verwaarlozen als ik zie wat een hoeveelheden veel paarden krijgen. Dat vind ik vaak echt niet normaal meer. Dan denk ik 'geef dan maar wat meer ruwvoer', maar veel mensen zien dat anders, omdat ze weinig over paardenvoeding weten.
Zoveel paarden die te dik zijn, koliek krijgen en noem maar op.......

En zelfs hierin moet je nuanceren. Lang niet alle e-nummers zijn schadelijk voor een mens, er zitten ook hele onschuldige tussen. Maar er zijn er ook een heleboel die wel degelijk schade aanrichten.
Er is nog steeds een hoop onbekend over het effect van veel voedingsstoffen op de lange termijn.
Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat het schadelijke effect van suikers enorm onderschat wordt door veel mensen, en het effect van bepaalde vetten overdreven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:51

Suikers, ook zoiets, ja. Dat zit tegenwoordig echt overal in. Zelfs in babykoekjes. Zijn ze gek geworden? Onze smaak wordt helemaal verpest met al die toevoegingen, vind ik. En dat is nog niet eens het ergste. Clown

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:35

Nadya schreef:
Suikers, ook zoiets, ja. Dat zit tegenwoordig echt overal in. Zelfs in babykoekjes. Zijn ze gek geworden? Onze smaak wordt helemaal verpest met al die toevoegingen, vind ik. En dat is nog niet eens het ergste. Clown

Suikers wordt niet alleen toegevoegd in het eten voor de smaak Knipoog
Suikers worden namelijk ook toegevoegd voor de verbranding van stoffen in je lichaam het levert energie. Ook neemt suiker vocht op.
Als je wat specifieker bent, kun je pas zeggen of suikers goed of slecht zijn. Ik bedoel, over wat voor suikers heb jij het? Glucose, fructose, sucrose of saccharose.

Maar even ontopic.
Ik vindt krachtvoer niet slect. Zolang je het maar met mate geeft. Dat is trouwens met alles zo Knipoog
Er zijn namelijk ook voedingsstoffen die in krachtvoer zitten, die ze wel nodig hebben.
In het wild krijgen paarden mischien geen krachtvoer, maar daar kunnen ze wel bij eten komen waar ze nu niet meer bij kunnen komen (lees: b.v. draad tussen wei en appelboom)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 18:11

Mias schreef:
Suikers worden namelijk ook toegevoegd voor de verbranding van stoffen in je lichaam het levert energie. Ook neemt suiker vocht op.
Als je wat specifieker bent, kun je pas zeggen of suikers goed of slecht zijn. Ik bedoel, over wat voor suikers heb jij het? Glucose, fructose, sucrose of saccharose.

Alle suikers hebben nadelige effecten op de bloedsuikerspiegel, en dan met name op de stabiliteit ervan. Alleen fructose heeft dit minder sterk.

Suiker heb je niet nodig, je energie kun je echt wel uit je voeding halen zonder toegevoegde suikers (of zetmeel etc). De meeste mensen krijgen sowieso meer energie binnen via hun voeding dan ze eigenlijk nodig hebben.

Het hele verhaal van glycemische indexen is gewoon waar, de sterke stijgingen in de bloedsuikerspiegel is iets wat alleen maar nadelen heeft en je eigenlijk moet zien te voorkomen. Dat geldt trouwens niet alleen voor mensen maar ook voor paarden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 18:42

Citaat:
Ik ben het helemaal niet met je eens dat de e-nummers die wij binnen krijgen (mits je er bewuster mee omgaat, zoals ik) goed voor je zijn.

jij moet beter lezen.... Haha!
want ik zeg dus ook nergens dat ze goed voor ons zijn...
maar we eten ze wel en vaak onbewust, en we worden er wel oud mee.

en mias zegt iets waar ik het helemaal mee eens ben.. Knipoog

paarden van nu staan in een wei tussen draden en moeten eten van het gras wat wij voor ze ingezaaid hebben.
meer hebben ze niet..
in het wild nemen ze een hapje boom, een hapje kruid een hapje mineralengrond van een rivierbedding..ze scharrelen es een ander soort gras op.....

daar zitten voor hen de aanvullende benodigdheden in, die wij ze niet kunnen bieden.

dus vind ik dat je dat best via een krachtvoer mag geven. Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:28

ellepel schreef:
in het wild nemen ze een hapje boom, een hapje kruid een hapje mineralengrond van een rivierbedding..ze scharrelen es een ander soort gras op.....

onze paarden nemen een hapje boom, een hapje kruid een hapje mineralengrond van een rivierbedding..ze scharrelen es een ander soort gras op.....

Het stapelvoer is stro uit de velden praktisch in ons uitzicht en ecoweidehooi van eigen land met een gevarieerd mengsel.
Als ik moet vermelden wat we er nog bij scharrelen voor hen ben ik nog wel even bezig.
Ze krijgen ter variatie ook een minimale hap granen. Geweekte gerst, geweekte bietenpulp, kaf, haver én een pond bix per 6 paarden per etmaal. Soms ook wat wei.

Wijzelf eten ook érg veel eigen produkten.
Eieren en vlees van eigen scharrelkippen, melk, yoghurt, kaas en vlees van eigen scharrelgeiten, vlees van eigen scharrelvarkens, fruit en groenten uit eigen moestuin. We malen zelfs het eco-graan voor ons eigen dagelijks brood. Maken ook onze eigen malt van zelfgekiemde granen.
Ik wil niet ingaan op een discussie over e-nummers. Het verschil tussen wat wij eten en wat in de winkel ligt is voor de modale consument letterlijk onvoorstelbaar.
Ja en ik eet nét een verschrikkelijk junkbroodje. Ok, gezond stuk vlees voor de 'hamburger' een gezond broodje, eigenmakelij mayo etc, maar toch Knipoog

Veel mensen hebben blijkbaar niet de discipline hebben om zélf gezond te eten, doch dat is een eigen keuze. Met betrekking tot kinderen en paarden maakt de verantwoordelijk de keuzes....
Dat was nu net exáct de doorslaggevende reden voor ons om voor een andere manier van leven te kiezen. Minder geld (véél minder) , existentiëler kwaliteit.
Het verschil is fundamenteel, ook voor de paarden Knipoog

Ga volgende week met een paar tassen te paard naar Salinas. Dat is een millennia oude zoutlik waar de vlakte van de guadaquivir en de uitlopers van de sierra de Loja elkaar ontmoeten.
Krab daar afgezet zout van de rotsen en los dat gedurende de zomer isotoon op in het drinkwater van de paarden. Ideaal ook om voor raids wat opgelost mee te nemen.

Klein detail. We hebben er ook bewust voor gekozen ecotope paarden te houden.

Moraal van dit verhaal. De crux is niet een e-nummmer in krachtvoer maar het totaal generaal. Verdwaal niet in het vergrootglas.

hc

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 00:21

Antheman schreef:
Alleen uit gras en hooi halen ze naar mijn mening te weinig voedingstoffen. Dit compenseer ik met een handje brok.
In de winter lopen mijn ponies ook buiten, ze hebben geen stal. Naast voldoende hooi, om warm te blijven, geef ik ze dan wat meer biks. Max. een half kilo per pony.

Aan alleen een handje voor de voedingsstoffen hebben ze dan niet zo veel. De minimale daginname aan voedingsstoffen krijgen ze met brok pas binnen met goed 2,5 kilo per dag

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 07:12

Wendy schreef:
Mias schreef:

Alle suikers hebben nadelige effecten op de bloedsuikerspiegel, en dan met name op de stabiliteit ervan. Alleen fructose heeft dit minder sterk.

Suiker heb je niet nodig, je energie kun je echt wel uit je voeding halen zonder toegevoegde suikers (of zetmeel etc). De meeste mensen krijgen sowieso meer energie binnen via hun voeding dan ze eigenlijk nodig hebben.

Het hele verhaal van glycemische indexen is gewoon waar, de sterke stijgingen in de bloedsuikerspiegel is iets wat alleen maar nadelen heeft en je eigenlijk moet zien te voorkomen. Dat geldt trouwens niet alleen voor mensen maar ook voor paarden.

Wendy, precies. Alle suiker is slecht en hebben wij mensen helemaal niet nodig. Het is zelfs puur vergif voor je lijf.

En Mias, even een voorbeeld: ik heb hier babykoekjes van Liga. Met suiker Verward ! Staat letterlijk op de verpakking. BABYkoekjes!!! Ga mij niet vertellen dat dat o.a. voor de 'energie' is. Ik vind het belachelijk dat men het zo verkoopt, juist omdat ik mijn dochter voor haar 4de met zo min mogelijk suikergif wil belasten. Is zo moeilijk. Boos!
Ik gooi dit ook meteen weg. Tong uitsteken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:00

Nadya schreef:
Wendy, precies. Alle suiker is slecht en hebben wij mensen helemaal niet nodig. Het is zelfs puur vergif voor je lijf.
....
omdat ik mijn dochter voor haar 4de met zo min mogelijk suikergif wil belasten.

Over vergrootglazen gesproken.
In fruit zit veel suiker. Toch zijn wij mensen geëvolueerd op een forse portie fruit in ons dieet. Érg goed om vers (eco)fruit te eten.

Verder is het mij niet duidelijk wat het met 4 jaar te maken heeft.

Hier staat altijd verse 'yogi' voor zoonlief én onszelf. Van onze eigen geitenmelk gemaakte yoghurt met het seizoensfruit uit de moestuin. Geen kunsmest, geen bestrijdingsmiddelen, geen toevoegingen. Zalig fris en fruitig zoetzuur. Zoet ja, want het is ook een fruitsuikerige energiedrank. Energie die we met fysieke inspannng weer verbranden Haha!
Hoe dat zit met het verbrandingsproces (van glucose) in de cellen is VWO-2 geloof ik Knipoog

hc

p.s. die Liga-koeken weggooien is Gestoord
Die zouden wij in de 'restjesbak' voor de kippen, varkens of paarden mikken. Geef ze aan de hond of aan de vogels in de tuin!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:15

Huertecilla, fruit, en zeker ecologisch/biologisch fruit vind ik een heel ander verhaal dan de toevoegingen in voedingsmiddelen. Jij niet?
De reden dat ik mijn dochter voor haar 4de zo min mogelijk suiker wil geven, zit hem o.a. in de basis van haar tanden, maar ik ben ook nogal anti-suiker. Ik vind de terreur van de suikerfabrikanten echt ongelooflijk. Overal lijkt wel suiker in te zitten en waarom???

Natuurlijk snap ik heel goed dat kinderen dol zijn op snoep, dus na die leeftijd (ca. 4 jaar) ontkom je er niet aan, maar wij gaan er wel op een bewuste manier mee om. Dat deden mijn ouders vroeger ook en ik heb een prima gebit en gelukkig ook geen suikerziekte of last van een te zwaar gewicht.
Kijk om je heen en zie wat de westerse voeding met mensen doet. Vet, suiker, teveel, te chemisch, nou, ik zie de gevolgen om me heen wel, hoor. Moet je eens een dagje op het strand gaan zitten, ik schrik van vele te dikke jonge kinderen. Als een kind ziek is, is het een ander verhaal. Maar door voedingsgewoonten kan er ook een hoop gebeuren met je lichaam.

Gelukkig geeft mijn dochter niet om zoet en snoep, verre van zelfs. Haha!
Maar goed ze is nog maar 2, dus ik ben ook wel zo reeel dat ik weet dat dat zeer waarschijnlijk kan veranderen.

(We hebben geen hond en de vogels hebben naar mijn idee zat de eten nu, maar ik zal er eens over nadenken Haha! ).

Verder is dit nogal off topic, volgens mij. Haha!

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:34

Vjestagirl schreef:
Antheman schreef:

Aan alleen een handje voor de voedingsstoffen hebben ze dan niet zo veel. De minimale daginname aan voedingsstoffen krijgen ze met brok pas binnen met goed 2,5 kilo per dag

En daar baal ik dan ook wel van.
Als ik mijn paarden 2,5 kilo geef worden ze zo gek als een deur omdat ze niet aan het werk zijn en ik zie ze ook dikker worden omdat ze het niet verbruiken.
Waarom maken ze die brokken nu niet eens smakelijk en zo dat ze maar een halve kilo per dag nodig hebben, weinig energie maar wel alle vitamine.
Ik geef nu al pavo vital korrels of de koeken, maar ze vinden dat niet geweldig lekker.
Maar ik ben wel al blij dat er iets bestaat wat ik naast weidegang en hooi kan voeren voor de vitamines.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:41

Ik geef IJslandse brokjes, daar zit dubbele hoeveelheid vit. en mineralen in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:43

Van welk merk is dat?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:44

Citaat van JOU Nadya.

Nadya schreef:
Alle suiker is slecht en hebben wij mensen helemaal niet nodig. Het is zelfs puur vergif voor je lijf.

Je maakt geen onderscheidt.

Het is heel ON-topic omdat het illustreert hoezeer het kijken door een vergrootglas je het totaal generaal uit het oog doet verliezen.

De meeste ruiters geven hun paard met de beste bedoelingen van de wereld verkeerd te eten omdat ze van alles 'vinden'. Helaas 'weten' ze zelden waarom en is het alleen een beeld door een gekleurde bril.

Nee, suikers zijn niet slecht. Soms noodzakelijk, soms schadelijk.
Idem krachtvoer.

Verder bestaat 'gif' niet. Giftigheid is alleen maar een kweste van dosering. Veel vitamines bijvoorbeeld, bepaald noodzakelijk!, zijn dodelijk wanneer overgedoseerd.
Idem groen eikenblad, zwarte kastanje, zelfs nachtschade(s)!
Een paard is een heel groot beest en dosering dus niet snel een probleem.
Een paard is een 'loopeter'. Eet een paar happen hier, daar, everywaar. Een beetje van veel. Knoop dát in je oren.

hc

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:46

runningkawa schreef:
Van welk merk is dat?

Van Pavo Knipoog