[AR] enkel of dubbelspan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

faruk

enkel of dubbelspan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 22:38

Hallo allemaal
Ik kom niet zo vaak op deze forum maar nu ik hier tog ben wil ik graag de mening van de menners horen .Ik heb gisteren een mini veulen gekocht waar ik later serieuz mee wil gaan mennen .Als de vraag is waarom een veulen ,ik liep hem per toeval tegen het leven en vond hem zo gaaf en mooi dat ik hem maar heb gekocht .En omdat ik dan genoeg tijd heb om me eigen verder te gaan verdiepen in het mennen en de tijd heb om het goed te leren bij een goede leermeester .Maar nu komt de vraag .Ik hoor van sommige mensen dat het niet goed is om enkel span te gaan rijden met een mini omdat het volgens hun zielig is ,dus ik zit er over te denken om er nog 1 bij te kopen om dubbelspan te gaan rijden .Zou het echt te zielig zijn om met 1 pony te gaan mennen en zou hij er onder lijden ..Ik stel deze vraag aan de mensen die echt serieus doen mennen dus penny girls bespaar me jullie wijze woorden .Nou mensen kom maar op met jullie mening .

o ja ik zal even duidelijker zijn .Ik ben een volwasse man die 70 kg weegt .Maar ik wil er bij zeggen dat ik al heb rond gekeken naar wagens en de wagen die er dan komt is een proffecionele marathon wagen speciaal gemaakt voor kleine paarden (mini)en ik ben er ook al achter dat een 4 wielige wagen beter is .De verwachte stokmaat van het veulen is +- 85 cm .Ik zal binenkort wel een foto plaatsen van hem

Hopelijk krijg ik goed advies van jullie

gitje65

Re: enkel of dubbelspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:41

Waarom staat in je profiel dat je een vrouw bent en hier een man?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:44

Het ligt eraan wat je precies wilt gaan doen. Als je recreatief eens per week een uurtje ment stel je andere eisen dan wanneer je ook een marathon wilt rijden.

Je hebt het zelf al over een marathonwagen, die zijn over het algemeen vrij zwaar, daar kom jij nog bij en een eventuele groom. Dat wordt toch vrij veel voor een shet van 85 cm.
Over het algemeen kan een paard zo'n 3x zijn eigen gewicht op asfalt trekken, in los zand is dat nog maar 1,5/2x. Een shet van 150 kg zou dus 450kg op asfalt en 250-300kg in zand kunnen trekken.
Tel het gewicht van je menwagen, jouw gewicht en dat van de groom bij elkaar op en je weet of hij het kan trekken.

Als je echt marathon wilt gaan rijden raad ik je een tweespan wel aan, door los zand is het voor 2 paardjes net wat makkelijker om een snelle tijd te maken dan voor 1.

faruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 22:48

Ja oke maar de wagen die ik op het oog heb die was juist heel licht gemaakt volgens de verkoper .Ik ben zelf niet zo n wedstrijd mens maar vind het wel gaaf om in het bos te crossen .Waar ik ook een beetje zelf bang voor ben is dat mensen die mij zien gaan zeggen DAT IS TOG ZIELIG

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:53

Daar moet je je gewoon niets van aantrekken, laat ze maar kletsen.
Misschien moet je de verkoper nog eens vragen hoe licht die wagen precies is?

faruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 23:13

ik zal het doen en wat mag die dan oficeel wegen ?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 00:02

Officieel op wedstrijden weet ik niet. Maar als je shet straks 150 kg weegt mogen jij en groom en de wagen samen dus niet meer wegen dan 300kg als je marathon wilt rijden, dat is namelijk alles wat hij in zand kan trekken.

faruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 01:36

echt waar staat dat er in ik zal het meteen veranderen

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:51

Ik denk dat wanneer je echt serieus wilt mennen dat het verstandig is om toch een groter veulen te zoeken. Wanneer je zo af en toe een keer rond wilt scheuren zou het kunnen. Voor op de weg zou ik het gewicht van de kar + bemanning op max 2x dat van de pony aanhouden en voor zwaardere stukken (zandweg/bos) 1x.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:04

Ben het met BD eens.
Voor bosritjes en serieus mennen zou ik toch op zoek gaan naar minimaal een 'normale' maat shetlander.
Een beetje wagen, met passagier(s) is al gauw teveel van het goede voor zo'n klein ding.

En als je overweegt een wagen te kopen, inderdaad eisen dat je het gewicht op een weegbrug mag bepalen. Veel verkopers zijn heel goed in naar beneden afronden. Hierbij is 50 kg of meer echt geen uitzondering.

faruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 21:48

oke bedankt voor jullie advies .dus als ik het goed begrijp is enkel span te zwaar ,maar dubbel dan kan dat dan weer wel ?

faruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 21:52

Is er iemand die weet of dat er in de buurt van Cuijk (nb) mensen zijn die les geven in het aangespannen rijden .Die dan wel al een span hebben waar ik les van zou kunnen krijgen

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 08:06

Ik men ook met een shet van ongeveer 90 cm. Ik ben niet de lichtste en mijn 2 kids zitten er dan ook nog bij op. We rijden alleen op de weg, z'n 1 keer in de week een half uurtje. Regelmatig krijgen we te horen dat het dierenbeulerij is, maar ik kijk dan naar bij pony. Hij loopt met de oortjes naar voren te briesen. Heel enkel nemen we een bospaadje, maar dat is wel wat te zwaar.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 08:10

faruk schreef:
Is er iemand die weet of dat er in de buurt van Cuijk (nb) mensen zijn die les geven in het aangespannen rijden .Die dan wel al een span hebben waar ik les van zou kunnen krijgen

Ik heb zelf een mencursus gedaan bij Bergemo in Heijen en heb daar veel van geleerd.
Kijk eens op www.bergemo.nl daar staat wel het een en ander op. Ze geven zowel enkel als dubbelspan cursus.

faruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 18:21

ik heb bergemo net gebeld .En ik krijg binnekort een info map toe gestuurd ,ben echt heel benieuwd ..Bedankt deedee19.

faruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 18:21

O ja heb vandaag foto s gemaakt maar ik weet niet hoe ik ze er op moet zetten kan iemand mij helpen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 08:14

Open een album op www.mijnalbum.nl
Upload je foto
Ga op de foto staan met je muis en klik met rechtermuisknop
selecteer proporties en dan kopieeer je de URL
Hier in het bericht zet je de url adres tussen [img] en [/img]

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 09:01

faruk schreef:
ik heb bergemo net gebeld .En ik krijg binnekort een info map toe gestuurd ,ben echt heel benieuwd ..Bedankt deedee19.

Nou succes dan maar zou ik zeggen Haha! Ik men ook met mijn shet en het is reuze leuk Ja

faruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 20:06

het lukt niet ik kom er niet uit is er geen andere manier

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:34

Via photobucket.com. Album aanmaken. Foto uploaden dan staat hij in het album. Dan zie je onder de foto drie links. Pak de onderste klik daarop dan zegt hij al copied en dan hoef je hem alleen maar in je bericht te plakken. En dan zie je hem hier.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:00

Een pony van nog geen 90 cm zou ik zelf niet met plezier voor mijn wagen zetten, zeker als het een minipaardje is en geen robuuste shet. Trekken zal hij wel doen, maar ik zou het persoonlijk te veel vinden voor een kleintje.
Als je echt in deze maat wilt blijven raad ik je aan er een 2e pony bij te zoeken of een grotere maat pony (richting 1.15) en daarmee gaan mennen.

Wagens onder de 100 kg zal je niet vinden, tel daarbij nog 2 personen op en wat bagage, dan trekt de pony dus ruim meer dan zijn eigen gewicht. Ik zou het hem persoonlijk niet aan willen doen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:35

Ik heb een mini shet en wil hem in gaan spannen, eerst voor een sulky en later een tweede erbij en in twee span, in mijn profiel staat een foto, de een zegt dat het te zwaar is, andere zeggen dat het kan. Ik twijfel hierdoor ook wel aan het enkelspan mennen, maar ik zou zowiezo geen diep zand opzoeken, met zo'n ukkie.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:23

ik heb een mini van 82 cm en rij daar enkelspan mee.

voor hobby ritjes kan het prima, op straat en op ´hard´ kort gemaaid gras komt hij goed weg, maar in een beetje zand heb je al een probleem.

mijn wagen is zelf gemaakt, en wij hebben alles zo licht mogelijk gehouden, om het voor de pony makkelijk te maken, de wagen weegt 80 kilo.

voor het mooi en de kracht zou ik er zelf graag nog een naast hebben. dan kan je er echt mee aan het werk.

voor wat ik nu doe, zo af en toe een rond ritje door het dorp kan hij makkelijk aan, en heeft hij er geen moeite mee.

zo rij ik rond met mijn mini.

http://img106.imageshack.us/img106/2125/s8002676mm7.jpg

als ik jou was zou ik een 2 span nemen, als je er ´fanatieker´mee wil gaan mennen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:51

Wat bedoel je met serieus mennen??
Wedstrijden rijden, of gewoon recreatief ritjes maken..

Voor wedstrijden zijn minishetten niet echt geschikt, je komt gewoon te veel
power te kort.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:31

Behalve de power zou ik het ook niet geheel reeël vinden om ze een marathon in te sturen.