Halster bij veulens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Halster bij veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 18:07

Ik weet niet waar ik dit neer moet zetten maar dit leek mij de beste plaats. Verplaats maar als het hier niet goed staat. Ja.

Steeds vaker valt mij op dat er bij (pasgeboren) veulens gelijk een halster om gegooid word. Persoonlijk zie ik het nut hiervan niet in. Ten eerste blijven veulens de eerste periode dicht tegen de moeder aangedrukt, ze volgen de moeder overal dus zou er geen reden moeten zijn voor een halster. Ten tweede lijkt het mij erg gevaarlijk. Wat als het veulen ergens aan blijft haken of met een beentje vast komt te zitten? Dit lijkt mij niet onmogelijk omdat een grote hoeveelheid halsters nog te groot is ook (want ja, een veulen groeit snel en dan moet je later nóg een halster kopen, beter eerst één die te groot is toch?). Zelfs de verstelbare halsters zie ik regelmatig tot op de nek hangen. Ik begrijp wel dat mensen het veulen willen laten 'wennen' aan het halster maar dit kan ook op latere leeftijd lijkt mij.
Ik ben dus zwaar tegen halster bij veulens, die van mij krijgt er écht geen op totdat hij bij de moeder weg is.

Nu jullie. Lachen.

timokyana

Re: Halster bij veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:10

Mijn kleine Janeeba is nu 14 dagen oud en heeft twee keer een halster om gehad voor een enkele minuut. Verder loopt ze zo lekker bij mams in de wei. Ik durfde het halster dus ook niet aan te laten ben veels te bang dat die kleine ergens achter blijft hangen of er inderdaad met een voorbeentje in gaat staan. We oefenen gewoon zo enkele keren en dit gaat eigenlijk hartstikke goed.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:10

jong geleerd is oud gedaan , ik vind er niks mis mee als de veulens af en toe een halster omkrijgen

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:11

Ik denk dat dit gedaan wordt, omdat veel veulens als ze ouder worden en nog nooit een halster om hebben gehad, in de stress schieten. Het halster moet om/over het hoofd, en dat is eng.

Dan kun je natuurlijk zeggen, ja maar als je veel met hem bezig gaat en hij vertrouwd je... dan is dat een makkie.. Dat is óók waar.
Maar heeft het veulen van het begin af aan een (Passend!!) halster om, en je doet hem zo nu en dan af en om lijkt mij dat hij/zij daar alleen maar makkelijker van wordt... Lachen

_Laura__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:13

vaak doen mensen de halster als zo vroeg om zodat het veulen er al vroeg aan gewend raakt.
als je op latere leeftijd begint met een halster om te doen kunnen de paarden er vaak moeilijker aan wennen.
het is ook niet zo dat jee een veulen dag en nascht met het halster om moet laten staan.
een paar uurtjes met toezicht is genoeg

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:38

Ik ga met het bovenstaande mee. Het hoeft niet ala minuut om, maar na een paar weken vind ik dat een veulen best kan wennen aan een halster. Zo af en toe even een halster om dat kan geen kwaad hoor denk ik zo. Ik zou ze er alleen nog niet mee in de wei laten, of zonder toezicht om doen. Ze kunnen zich snel bezeren natuurlijk.

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:43

Wij hebben momenteel 3 veulens staan.
Twee shettekinders die in de wei bij mij staan en een kruising welsh x ijslander.
Als de kinderen op de shettemoeders gaan rijden moeten we naar de bak van de buren.
Dan gaan de veulens met de halsters om mee aan een halstertouw.
Ik vind dat daar niks mis mee is.
Ze leren gewoon hoe het hoort.
Wat ze jong leren kennen ze later nog.
In de wei hebben ze geen halster om.
De kruising is net een week oud en loopt met mams in de wei.
Maar nu heel rustig aan proberen we het halster voorzichtig aan te doen.
Gewoon rustig laten ruiken en stapje voor stapje verder, niks geen dwang.
Straks gaat ook hij aan het halster mee.
Ik zie niet in wat daar mis mee is.

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:05

oh ja vergeet ik nog te vertellen dat de halsters die wij gebruiken verstelbaar zijn en dus precies op maat zijn.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:07

Bij ons hebben ze na een week, 2 weken ongeveer n halstertje om en blijft het om, zo wennen ze er meteen aan..

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:38

Leuk bedacht dat veulens de eerste tijd tegen de moeder aan blijven meelopen,
maar dat gaat echt niet altijd op hoor Mijn veulentje van vorig jaar liep vanaf
de eerste dag al niet meer met haar moeder mee Haha! Ik laat veulens altijd zo snel
mogelijk aan een halster wennen, maar ik ben er echt op tegen om een veulen
(of elk ander paard) zonder zinnige reden met halster om in de wei te laten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:32

Hier precies zo. Haha!
Mijn veulen (inmiddels jaarling) was ook erg ondernemend en liep echt niet los aan moeders' zijde mee. Haha! Dus ik heb haar wel aan het halstertje laten wennen. Maar nièt door haar er mee in de wei te laten rondlopen. In de wei àltijd zonder halster. Mijn merrie trouwens ook.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:22

Mijn veulen heeft de 2e dag gelijk een halster omgehad om er aan te wennen. Dit alleen onder toezicht. We zijn nu 2 maanden verder en zodra ik het halster voor haar neus houdt, stopt ze deze er gelijk in. Ze blijft netjes stil staan totdat alles vast zit. En dat allemaal omdat ik er vanaf de 2e dag mee begonnen ben. Verder heeft ze het halster alleen om als ze meegaat wandelen. En ja, zij blijft wel bij haar moeder, maar jong geleerd is oud gedaan. Ja
Een halster is ook op latere leeftijd een dagelijks terugkerend iets. Wat is er op tegen om ze daar gelijk aan te wennen?? Het doet ze verder niets. En ja, ik ben er absoluut tegen om ze in het weiland of op stal om te laten. En dan vnl. om veiligheidsredenen.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:28

Mijn veulentje was ook heel ondernemend en nieuwschierig naar alles wat er om haar heen gebeurde. Als ik ze 's morgens naar de wei deed, dan deed ik moeder en dochter halster om, in de wei weer of. Naar stal toe halsters om en in de stal weer af. Dus ze kreeg 2 x per dag een halster om en af. Na een week stond ze 's morgens al met haar neusje voor het gat van het halster om hem om t doen, zowel op stal als in de wei, Super toch!!! Dit deed ik trouwens vanaf de 3de dag

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:34

Ons veulen is 's nachts om 1 uur geboren. 's Morgens om 10 uur liep hij met een halstertje om mee naar het land. In het land af, maar terug naar stal weer om en keurig aan een touwtje.
Het is verschrikkelijk snel, dat besef ik, maar omdat we naar het land een klein stukje langs een hele drukke weg moeten, nemen we hier geen risico. Nu blijft het hastertje in het land om, om de doodsimpele reden dat hij er een spelletje van maakte, en zich niet meer liet pakken in het land. Puur om te spelen. De merrie meenemen haalde niets uit. Want het is nogal een dondersteen die z'n gangetje gaat en moeder komt wel mee...... Maar i.m.o. is het handig als ze de eenvoudige dingen zoals een halstertje om en af, vroeg leren. Daar heb je later alleen maar profijt van. Net zoals voetjes geven. Daar beginnen we ook heel vroeg mee. Het veulen van vorig jaar is dan ook super braaf bij de hoefsmid. Haar "opgroeimaatje" die als veulen met moederhet land ingegaan is en na een half jaar weer opgedoken werd om af te spenen, en verder dus niets geleerd had, gedraagt zich nog steeds niet. Dus wat mij betreft: de eenvoudige daagse dingen, z.s.m. rustig aan wennen.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:42

Oh ja, voetjes geven en vaststaan heb ik ook de eerste week gedaan. supermak veulen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:51

De imprentingsfase van een veulen neem je mee om een veulen aan alledaagse dingen te laten wennen die hij dan als gewoon beschouwd, bij een jong veulen kun je zonder stress een halstertje om doen, voetjes oppakken en leren meelopen. Ik weet niet hoe je dat doet met een jaarling maar dat lijkt mij voor beide partijen een stuk minder prettig, en ik zie het nut er niet van in om een veulen zo lang te laten lopen terwijl je het heel makkelijk jong kunt leren, ik zie het bezwaar ook niet.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:51

[***] schreef:
De imprentingsfase van een veulen neem je mee om een veulen aan alledaagse dingen te laten wennen die hij dan als gewoon beschouwd, bij een jong veulen kun je zonder stress een halstertje om doen, voetjes oppakken en leren meelopen. Ik weet niet hoe je dat doet met een jaarling maar dat lijkt mij voor beide partijen een stuk minder prettig, en ik zie het nut er niet van in om een veulen zo lang te laten lopen terwijl je het heel makkelijk jong kunt leren, ik zie het bezwaar ook niet.

Mee eens, zie geen enkel probleem van een veulen met halster.
Er zijn prima passende halsters te koop, en je laat ze natuurlijk niet om. Je speelt er even mee, kriebelt je veulen er wat mee doet hem om, en weer af. Soms wat langer om enz.
Ze groeien ermee op, waarom zou je daar pas mee beginnen als je veulen een half jaar oud is?
Mijn veulen bleef ook echt niet ten alle tijde aan de moeder plakken hoor, en zeker niet meer toen ze een paar maand oud was.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:59

Vriendin van mij doet hem enkel om wanneer ze het veulen van de weide halen (samen met mams), dus halster wordt aangedaan, en koord eraan, en laat hem maar bij zijn moeder lopen, maar toch aan halster. En ondertussen is daar geen probleem meer mee, hij gaat gewoon mee. Ze moesten het ook wel zo doen, aangezien er over de straat moet gegaan worden (een "eindje") en ja, dan ist dat veel te gevaarlijk aangezien hij constant weg liep. Verder heeft hij op de weide geen halster aan.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 23:03

@ Finnie, op een foto in je profiel vind ik het halster wel heel erg groot, maar op zich is het niet zo erg als het niet in het weiland aan gehouden wordt. Maar waarschijnlijk is dit ondertussen wel al verandert Knipoog

Royale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 08:11

meissielief schreef:
jong geleerd is oud gedaan , ik vind er niks mis mee als de veulens af en toe een halster omkrijgen

Precies. Maar teveel is ook niet goed, het moet wel een veulen blijven en hij moet niet behandeld worden als een volwassen paard.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 08:35

@celia: je hebt helemaal gelijk dat het halster "iets" aan de grote kans was. Knipoog Hier was ze ook pas 1 dag oud. Ze had hem ook alleen maar om om aan te wennen en alleen onder toezicht. En ja, het halster past nu gelukkig wel. Ja Verder heeft ze het halster nooit om in het weiland of op stal. Daar ben ik absoluut geen voorstander van.

@royale: waarom zou het schadelijk zijn om een veulen veel een halster om te doen?? En waarom zou het dan als een volwassen paard worden behandeld?? Ik zie jouw probleem echt niet hoor. Verward Een halster is een noodzakelijk iets in de mensenwereld met al zijn verkeer en weinig ruimte enz. Een halster richt verder geen schade aan mits je er verstandig mee omgaat natuurlijk. Je kunt het echt niet vergelijken met bijv. het longeren op heel jonge leeftijd. Ja, dat is schadelijk voor botten ed en daardoor pas geschikt als een paard wat ouder is. Maar, een veulen heeft bepaalde dingen te leren vanaf zijn geboorte. Dat zijn over het algemeen paardedingen, maar een halster is een mensending wat net zo goed geleerd moet worden. Hoe jonger, hoe beter en des te minder stress het oplevert. En ja, het leren van dingen gaat zelfs 24/7 door of ze nou jong of oud zijn. Knipoog

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 00:01

Bij ons krijgen ze ook gelijk de eerste dag een halster om. We hebben ze in verschillende maten liggen maar dan nog schuiven ze naar achteren. Eigenlijk zou er een frontriempje op moeten.
Maar gaan dus iedere dag aan het halster en halstertouw naar buiten en daar gaat het halster af. Het is maar 10 meter lopen maar juist als ze klein zijn en nog met de moeder mee lopen is het heel gemakkelijk om ze aan het halster en touw te leren wennen.
Het veulen loopt rechts van de moeder, ik loop links van de moeder en het touw van moeder en het langere touw van het veulen in mijn handen. Deze loopt voor de borst van de merrie langs zodat als het veulen stopt zij hem eigenlijk mee trekt en ik zelf minder kracht hoeft te zetten. En het mooie is dat mijn paard het blijkbaar begrijpt want ze houdt even in en loopt daarna door alsof ze zoiets heeft van "wel doorlopen, jij".
Even hulp aan de achterkant is in het begin natuurlijk wel handig bij opstoppingen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:11

Mijn jaarling veulen kan ik een halster aan doen, maar ik doe het liever niet. Dit werkt namelijk beter (in mijn ervaring):
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EW6UYNR4.jpg
Soepel sisal halsring, met clip voor de longe/leidtouw

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:15

Halsters omdoen bij een veulen vind ik tot de basisopvoeding behoren, maar zonder toezicht met halster laten staan dan weer heel erg onverstandig. Halster op en afdoen zijn de momenten waar het om gaat, als ze het halster eenmaal omhebben, voelen ze hem vaak niet meer (net als wij zelf dat horloge niet meer voelen wat we omhebben).

En een halster gebruiken om een veulen in bedwang te houden is helemaal verkeerd. Als je een paard leert om mee te lopen, gebruik dan een suitcase of een butt rope. Alleen maar aan dat halster gaan trekken (en je krijgt in het begin gegarandeerd tegengas) werkt alleen maar nekblessures in de hand....

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:21

Pfff, ik zou willen dat mijn paard (van drie) vaker een halster om had gehad als veulen. Ik ben nu al bijna een jaar met hem bezig, maar nog steeds lukt soms niet om het halster om te doen als ik hem uit de wei wil halen. Nu staat hij noodgedwongen best vaak met halster aan in de weide, en volgens mij had dit makkelijk voorkomen kunnen worden als hij veulen (en jaarling) vaker een halster om had gehad.
Hetzelfde geldt voor voetjes geven en vaststaan.