warom die riemen en banden? :s

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lana_te

warom die riemen en banden? :s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 01:33

Als je foto's opzoekt over de draverij of de rensport (voral draverij Clown ) zieje al die riemen rond de benen het hoofd de buik.. is dat wel nodig en waarvoor dienen die dan? ik vind het er nogal zielig uitzoen eerlijk gezegd Koe
Afbeelding

WendyBZ

Re: warom die riemen en banden? :s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:30

Dit is geen draver, maar een pacer, die telgangt. De riemen zijn om hem in de telgang te houden. Kijk eens op www.dravers.nl en dan even doorklikken naar draver als koerspaard, daar staat genoeg info over het tuig Lachen

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 18:02

ow oke Haha! ik weet er duidelijk niet veel van. Maar dat deel van draver als koerspaard vind ik niet. waar staat dat ongeveer?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:04

Ik vind die riemen ook niet echt prettig eruit zien, een paard dwingen in telgang te blijven.. als dat echt zo is.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 18:05

Ja dacht ik ook net. dat moet toch mega vermoeiend zijn om die benen bij te trekken?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:05

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 18:05

oke dank je Lachen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:09

tong vastbinden vind ik ronduit belachelijk en gewoon zielig!
die proppen in de oren vind ik ook niet echt toepasselijk.
het hoofd omhoog houden kán ik begrijpen!
en een ketting in de modn bij een onbestuurbaar paard, haal hem dna uit de koers belachelijk.

ben tevens wel bekend met dravers, kennisen draven op nationaal niveau, maar die rijden met zo min mogelijk troep op t paard!

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 18:15

vind het gewoon zielig dat ze al die rieman zo aandoen. die moeten toch spannen? als ze die mensen nog is op die kar zeten? en die extra dingen bah ...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 20:40

Jolliegirl schreef:
ben tevens wel bekend met dravers, kennisen draven op nationaal niveau, maar die rijden met zo min mogelijk troep op t paard!

Dat is het doel van elke trainer/eigenaar Knipoog Maar sommige paarden hebben wat minder talent of hebben een hulpje nodig. Zoals je in de dressuur misschien een ander bit zal proberen, rijden ze in de drafsport met bijvoorbeeld een bontje, een oogklepje of een orenkap. Die orenkap doet overigens hetzelfde als het orenkapje wat in de springsport gebruikt wordt: geluid dempen. Daar worden ook steeds vaker de can't see backs gebruikt: bontjes langs de bakstukken.

Het vastbinden van de tong is gewoon voor de veiligheid. Ik kan me niet voorstellen dat je graag met een onbestuurbaar paard rondrijdt? Hier lopen ze ook niet zo lang mee, alleen tijdens de koers. Meteen na de koers gaat ie weer los.
Proppen in de oren is juist helemaal niet zielig. Het is een manier om het paard aan te sporen zonder zweep of leidsels. Juist vriendelijk dus Knipoog

Iedereen die in Nederland koerst, koerst op nationaal niveau Knipoog Het niveau in de koersen gaat per winsom.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:05

@ jolliegirl,
sorry maar ik heb het idee dat jij een beetje zonder verstand praat. ten eerste : tong vastbinden, ter voorkoming dat het paard zijn tong inslikt of evt, zijn tong over het bit gooit ( wat kan lijden tot ongelukken)
ten tweede : proppen in de oren,is het beste wat je kan doen, het geluid word voor ze gedempt waardoor ze misschien minder nerveus zijn

ten derde : ketting bij de mond ; is misschien minder vriendelijk maar er word tenminste wat aan gedaan. weetje wat belachelijk is als je het zomaar opgeeft als je paard moeilijk te sturen is!

die troep is niet voor niets uitgevonden, denk volgende keer eerst zelf na of vraag om uitleg aan anderen a.u.b

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:32

Nog even ter illustratie. Een echt goede draver kan zonder hulpmiddelen lopen. Yellowa was een mooi voorbeeld. Die koerste zo:
Afbeelding

Zonder neusriem, opzet, oid, alleen een gewoon bitje. Dat is natuurlijk ideaal, maar dat kan helaas niet elk paard.
Ons koerspaard, Point, loopt met een gewoon bitje en opzet en een sintelkap. Ziet er vreemd uit, maar het enige wat het doet is beschermen tegen steentjes. Op onderstaande foto heeft hij twee verschillende sintelkappen op:
Afbeelding

Mijn eigen merrie liep ook op alleen een gewoon bitje en opzet. De opzet had ze ook echt nodig, omdat ze erg gestroomlijnd (zeg maar gerust stofzuigend Haha! ) loopt.

Ik vind het nogal kort door de bocht om meteen te zeggen dat het zielig is. Verdiep je er eens in zou ik zeggen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:34

play_coy schreef:
@ jolliegirl,
sorry maar ik heb het idee dat jij een beetje zonder verstand praat. ten eerste : tong vastbinden, ter voorkoming dat het paard zijn tong inslikt of evt, zijn tong over het bit gooit ( wat kan lijden tot ongelukken)
ten tweede : proppen in de oren,is het beste wat je kan doen, het geluid word voor ze gedempt waardoor ze misschien minder nerveus zijn

ten derde : ketting bij de mond ; is misschien minder vriendelijk maar er word tenminste wat aan gedaan. weetje wat belachelijk is als je het zomaar opgeeft als je paard moeilijk te sturen is!

die troep is niet voor niets uitgevonden, denk volgende keer eerst zelf na of vraag om uitleg aan anderen a.u.b

ik heb de info van de site
en van mijn kennisen die zelf in de drafsport zitten.
oke ik spreke niet uit eigen ervaring, maar vind het niet prettig dat jij doet alsof k uit mn nek klets!

proppen, ja en ze er de laatste ronde uithalen zodat ze nog ff gaan he, paardvriendelijk Ja

die troep hadden ze niet moetne uivinden!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:36

Tsja, ik zie het niet als troep. Ik zie het als een handig en paardvriendelijk hulpmiddelen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:37

Btw andere reacties bedankt voor de extra uitleg.
Nico post heet die man trouwens met terminator geloof ik Lachen
weet niet of hij daar momenteel nog mee koerst , geloof het wel.
Zijn vrouw heeft een paardenmassagebedrijf

naja oke, ik blijf bij mijn menign dat ik een ketting in de mond niét paardvriendelijk vind.
de rest kan ik uitzondering voor maken

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:40

Er zijn ook genoeg dingen in andere sporten die ik niet paardvriendelijk vind, maar ze zullen ongetwijfeld bij een enkel paard goed uit kunnen pakken. Maar als ik kijk naar de drafsport in Nederland, vin dik dat ze nog aardig diervriendelijk zijn. Volgens mij is er minder toegestaan aan bitten e.d. dan in de dressuur/springsport. Onze paarden zijn tot nu toe altijd op een gewoon bitje gereden en nooit iets anders nodig gehad.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:42

Ik probeer de drafsport ook niet naar beneden te halen hoor, dat moet je niet gaan denken Lachen
ja heb ff in je profiel gekeken, leuk dier trouwens.

óók in andere delen van de paardensport vind ik dingen erg onvriendelijk. Zelf in de dressuursport.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:44

ik hoop dat ik binnenkort even achter zo'n paard kan bij die kennisen, zodat ik eens kan voelen hoe dat in je hand ligt.
dan kan ik ook beter oordelen Lachen

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:47

Gewoon een keertje naar de koers gaan en kijken scheelt ook een hoop hoor Knipoog Groningen is niet ver weg (die hebben morgen trouwens koers Lachen )

Ik snap best dat het voor een buitenstaander raar lijkt. Ja Daarom probeer ik het ook uit te leggen waar het voor is Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:49

Jolliegirl schreef:

Nico en Melanie ken ik ook heel goed. Terminator is niet van hun, Nico rijdt hem wel regelmatig in amateurkoersen. Zou je kunnen weten als je ze zo goed kent Knipoog.
Waarom vraag je niet gewoon aan hen waar alles voor is? Dat is even makkelijker dan hier op internet alles uitleggen.

janee25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:54

ik kwam toevallig in dit topic terecht, en vraag me nu eigelijk af waar die proppen, in de oren, voor zijn, snap er even niks meer van, haha.

Zou iemand mij dit uit wilen leggen?

En nou we het er toch over hebben: die "extra" riemen over het hoofd, zijn die dat het hoofdstel niet af kan? of??

En dat ze in de telgang moeten lopen? waarom is dat? gaan ze dan harder? of hoort dat gewoon bij die soort paarden/concoursen?

Sorry voor alle vragen, ben gewoon nieuwschierig.

Sommige hulpmiddelen snap ik wel hoor! vooral die kappen voor het gezicht.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:58

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:59

promptertje schreef:
Jolliegirl schreef:

Nico en Melanie ken ik ook heel goed. Terminator is niet van hun, Nico rijdt hem wel regelmatig in amateurkoersen. Zou je kunnen weten als je ze zo goed kent Knipoog.
Waarom vraag je niet gewoon aan hen waar alles voor is? Dat is even makkelijker dan hier op internet alles uitleggen.

ken ze niet al te goed, zijn kennisen van mijn opa en oma.
wil nogsteeds een keer naar hun toe, maar is er nog nooit van gekomen.
ken uhm melanie's ouders beter dan hunzelf. Lachen
moet eens zien of ik binnenkort ff contact kan leggen idd

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:59

WendyBZ schreef:
Gewoon een keertje naar de koers gaan en kijken scheelt ook een hoop hoor Knipoog Groningen is niet ver weg (die hebben morgen trouwens koers Lachen )

Ik snap best dat het voor een buitenstaander raar lijkt. Ja Daarom probeer ik het ook uit te leggen waar het voor is Knipoog

heb wel koersen gezien.
baragebork hier in Beilen waren 2 tegen 2 races Lachen

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 23:01

Kortebaan bedoel je? Toch moet je eens naar een echte koersbaan gaan Ja